Bij het Duitse Wimmer Rennsporttechnik weten ze wel hoe je een Mercedes C63 AMG moeten tunen. Al jarenlang zijn ze bezig om dit model steeds verder fijn te slijpen en dat doen ze niet onverdienstelijk. De gele banaan die we hier zien heeft namelijk een whopping 624 pk!
In 2010 tunede Wimmer voor het eerst een C63 AMG, destijds kwamen ze tot 540 pk, daarna werd dat opgeschroefd tot 580 pk en vorig jaar stond de teller al op 601 pk. Nu zijn ze dus nog een stap verder gegaan.
Je zal begrijpen dat je dit resultaat niet bereikt met een simpel chipje en een andere uitlaat. Wimmer heeft naar eigen zeggen de cilinderkoppen, krukkenas en inlaatspruitstukken aangepast. Ook is er een grotere benzinepomp gemonteerd. Uiteraard is er ook een ander uitlaatsysteem gebruikt en zal er naar de elektronica zijn gekeken.
De kekke gele wrap is afkomstig van Cam Shaft en heet “electrical- yellow”, bij Wimmer hebben ze sowieso wel een voorliefde voor bizarre wraps. Oh ja, de velgen zijn uiteraard BBSjes.
We begrijpen alleen niet waarom Wimmer de naam ‘Ponyhof’ aan deze auto hangt…
label89 zegt
My little pony… Die hadden ook allemaal kekke kleurtjes :)
undifined1 zegt
@label89:
ik wist niet dta meisjes snelle gele stations leuk vonden….
griffendahl zegt
Zozo… 100pk per liter uit een Mercedes
lambo4all zegt
@griffendahl: ik denk dat je hiermeer probeert te zeggen dat mercedes geen goede motoren maakt, jammer voor jou dat alle AMG’s juist bekend staan om hun goede motoren.
satchel zegt
@lambo4all: kom op man, 100 pk per liter uit een ongeblazen motor is al bij veel merken standaard. zelfs in de niet ‘sportieve’ motoren. de reden waarom AMG motoren zo ‘goed’ zijn is omdat ze geen vermogen uit hun blokken persen. beetje amerikaans concept. veel liters weinig pk’s gaat dus ook niet zo snel stuk.
reinier73 zegt
@satchel: duurzaamheid. Een Toyota aygo van dit jaar zal je over 20 jaar op de schroot zien liggen.
lambo4all zegt
@satchel: precies, ze gaan niet snel stuk. dus kies je dan de 6.2 v8 die (marginaal) sneller is, veeeeeel mooier geluid produceert, en volgens jou langer meegaat. of neem je dan de +-4L v8’s van de concurrentie? (die nagenoeg hetzelfde verbruik hebben)
griffendahl zegt
@lambo4all: Nee, wat ik probeer te zeggen is dat AMG blokken niet bepaald bekend staan om hun hoge specifieke vermogen. Als een tuner dan rond de 100pk/liter uit zo’n blok haalt hebben ze wat mij betreft een goede prestatie neer gezet.
Kwaliteit en specifiek vermogen is wat mij betreft een compleet ander spelletje over de kwaliteit van AMG blokken zal je mij dan ook niet horen.
Echter heb ik het persoonlijk niet zo op V8’s en zie ik veel liever een 6 inlijn, dus mijn persoonlijke voorkeur zal eerder uitgaan naar het blok uit bijvoorbeeld de BMW M3 CSL. Neemt niet weg dat ik 100pk/liter uit een AMG blok (die duidelijk met een andere filosofie ontworpen is) een prestatie van formaat vind van de betreffende tuner.
davyschouw zegt
@griffendahl: 100 pk per liter uit een ongeblazen blok.. Toch?
Homer55 zegt
@griffendahl: Volgens mij maakt AMG gebruik van een cross-plane V8. Een flat-plane V8 is een wat meer race motor. Hoogtoerig en de 100PK/L is makkelijker haalbaar maar mist de V8 roffel.. Een cross-plane V8 met meer als 100PK/L is wel een prestatie ja zonder turbo’s..
Toch ?
reinier73 zegt
@griffendahl: duurzaamheid. Een Toyota aygo van dit jaar zal je over 20 jaar op de schroot zien liggen.
norge zegt
Volgens mij rekenen ze in pony krachten inplaats van paarden, wordt je toch mooi in de maling genomen…..
mopar zegt
@norge:
jordy14 zegt
Ik zou hem bestellen zonder al die stickers. Wel vette velgen trouwens.
Yeelen zegt
Ja, maar het verbruik dan? Met die grotere benzinepomp..
trolle zegt
@Yeelen: als je die wagen kan kopen who cares wat het verbruik is
satchel zegt
het was zowiezo al geen A-Label ;)
smotsholle zegt
Leuk! Een tuner die kan tunen, zonder supercharger, of turboootje en klaar.
deze doet wat meer moeite..