Er zijn meerdere coureurs die van twee walletjes eten.
Afgelopen woensdag leverde Lewis Hamilton 2 wielen in. Hij ruilde van voertuig met 9-voudig MotoGP kampioen Valentino Rossi die deze ronde met vier wielen het circuit over mocht scheuren. Een mooie PR-stunt van gezamenlijke sponsor Monster Energy natuurlijk. Helemaal uniek is de wissel niet, zelfs in 1960 wisselde meervoudig wereldkampioen John Surtees al van de motoren naar de Formule 1. We bekijken nog meer opvallende wissels!
Lewis Hamilton reed afgelopen woensdag volgens de geruchten maar 4 seconde langzamer op de Yamaha MotoGP YZR-M1 dan Rossi. Maar dat verbaast ons niet. Dat Hamilton meer ervaring heeft met motorrijden is geen geheim. Lewis Hamilton heeft zelfs 3 leuke limited edition speeltjes van MV Agusta op zijn naam staan. De Dragster 800rr, de F4 en de Brutale 800rr prijken allemaal met het label LH44. Naast ‘zijn eigen’ bijzondere uitvoeringen staan bij Hamilton ook nog een Ducati Monster 1200 en een Harley in zijn garage.
De overstappen zijn niet alleen iets van de laatste tijd. Oud-motorcoureurs John Surtees en Casey Stoner stapten beiden na een succesvolle motorcarrière over naar de autosport. Casey Stoner besloot in 2012 na 2 MotoGP titels te stoppen in de GP. Hij besloot in 2013 deel te nemen aan het Australische kampioenschap Dunlop V8 Supercar Series, door zijn chronische vermoeidheid heeft hij zijn geliefde hobby’ moeten stoppen. John Surtees besloot na zijn vele overwinningen op de motor te kiezen voor de Formule 1 en met succes.
In 1964 werd de oud-motorcoureur wereldkampioen in de Ferrari 158 met 1500cc motor. Hierna had hij zelfs een eigen Formule 1 team. Daarnaast schreven we natuurlijk eerder al over held Mike Hailwood die niet onverdienstelijk overstapte.
Natuurlijk kunnen we niet om de escapades van Rossi heen. Het is maar net of je dat wilt zien met de gele bril die veel Rossi-fans weigeren af te doen.Maar het kan niet ontkent worden dat Valentino ook talent op vier wielen heeft. Of hij direct wereldkampioen F1 zou worden zoals veel fans van ‘il dotore’ denken, ach dat nemen we met een korreltje zout. Hij heeft er kennelijk wel lol in getuige de Rallies die hij in Italie al op zijn naam schreef en de reclame-uitstapjes die hij blijkbaar met veel plezier doet, zoals het rijden in de Nascar van Kyle Busch hierboven.
De Deutsche Tourwagen Meisterschaft, beter bekend onder de afkorting DTM, is ook erg populair onder motorcoureurs van deze tijd. Dovizioso verscheen dit jaar met een RS5 aan de start in Misano. Hij haalde tijdens de race even de 8e plaats maar door een spin belandde hij achteraan. Vanwege wat fouten was hij zelf niet echt tevreden maar een auto met zoveel vermogen weten te finishen vergt ook al de nodige inspanning.
Ook MotoGP coureur Morbidelli mocht een rondje in een DTM auto sturen. Hij stuurde de M4 met DTM-coureur Bruno Spengler op de bijrijdersstoel over het circuit van Assen. Franco Morbidelli deed dit echter voorafgaand aan de Motul TT Assen.
We kunnen natuurlijk ook niet om Travis Pastrana heen als we het over motorcoureurs hebben die het aandurven op vier wielen. Nu lijkt er sowieso niet zo veel te zijn dat freestyle motorcrosser Pastrana niet durft. Naast zijn rally escapades in Noord Amerika nam hij ook deel aan het project van Porsche om onder leiding van Jeff Zwart de ‘race to the clouds” te ondernemen in 2018. In een Cayman GT4.
Ook succesvolle autocoureurs maakten de overstap naar twee wielen. Michael Schumacher heeft het geflikt om 7 keer wereldkampioen binnen de Formule 1 te zijn. Hij is hierna testrijder geworden voor verschillende merken. In 2009 ging het motorrijden hem even wat minder af. Hij crashte toen met de Fireblade van het Duitse Superbike team Holzhauer Racing op het Cartagena circuit. En inderdaad, dat akkefietje zorgde ervoor dat hij in 2009 de gewonde Massa niet kon vervangen bij Ferrari omdat hij simpelweg nog teveel last had van de gevolgen van zijn motorcrash.
Ook autocoureurs uit eigen land blijken gek op motoren. Zo maakt Max Verstappen er geen geheim van dat hij groot MotoGP liefhebber is. Hij heeft zelfs aan zijn sponsor Red Bull kenbaar gemaakt dat hij wel eens op een Moto-GP motor wilt sturen. De sponsor reageerde resoluut: NEE. Motorrijden is natuurlijk niet zonder risico en Red Bull vind dit te gevaarlijk. De liefde voor tweewielers komt bij Max niet van een vreemde.
Pa Verstappen is ook fanatiek motorrijder en verscheen zelfs in een filmpje bij MotoTV.
Jos was overigens Lewis voor en was in 2000-2001 een blauwe maandag eigenaar van een hele bijzondere MV Agusta. Ook hingen er destijds wat post-its op het beeldscherm van de invoerder van MV Agusta met de mededeling: “één van die Coronellen terugbellen, ze willen er ook 1”.
Op de redactie schijnen er zelfs mensen nog ineen te krimpen als ze denken aan Allard Kalff die jaren terug met zijn racehelm op een motor stapte (de horror!). Dat fluoriserende helmdesign was al te lelijk voor in een Clio Cup auto, laat staan open en bloot op een motorfiets..
Ik vrees dat ik de liefde voor alles waar een motor in zit (voorwerpen uitgesloten) ook van mijn vader heb overgenomen. Van wie heb jij jouw liefde voor motoren of voor auto’s?
Fotocredit: Mercedes + Holden + Porsche + audi
sportevo zegt
Ik mis Damon Hill in dit overzicht. Hij racede, net als Surtees, ook op motoren voordat hij de overstap naar de autosport maakte.
sportevo zegt
@sportevo: *racete
sanderz28 zegt
@sportevo: hij heeft alleen goede coureurs opgenoemd nu…
markos78 zegt
@sanderz28: Hill was beter in de auto dan Schumacher op de motor ;-)
Maar serieus, Hill was echt geen pannekoek hoor. Voor iemand die met 30+ debuteerde in de F1 heeft hij het toch wel aardig gedaan. Sowieso wel, hij is wereldkampioen geworden.
sportevo zegt
@markos78: ik denk dat sanderz28 van mening is dat wanneer je in de beste auto zit, je geen echte kampioen bent…
Persoonlijk vind ik dat Hill best een goede racer was.
gwnbmw zegt
@sanderz28: ik denk dat jij het over zoon hill hebt, niet graham.
deVia zegt
Mijn ouders hebben niets met auto’s en motoren… We hadden wel altijd een melkboer die dat spul tof vond
rob5nismo zegt
Ik weet niet van wie ik de liefde voor auto’s of motoren vandaan heb misschien is het de techniek wat ik interessant vind. Maar wat ik mezelf afentoe afvraag is hoe veel mensen die hier reageren werkzaam zijn in de autobranche op wat voor manier dan ook
SpeedGeek zegt
@rob5nismo: kom maar door, werkt u zelf in de auto branche? Wie weet beseft u dat je in je leven waarschijnlijk heel wat uurtjes in een auto doorbrengt en het daarom wel leuk moet zijn ;)
rob5nismo zegt
@speedgeek: carrosserie bouwer maar dan in vrachtwagens
SpeedGeek zegt
@rob5nismo: ook dan liefhebber van vrachtwagens?
Ikzelf ben een engineer bij een autosport team. Vanuit mijn vader uit een zwak voor engelse auto’s gekregen (eerste auto was een klassieke Mini, schijthok) maar altijd een grote liefde voor BMW gehad. Na de Mini een e30 gekocht en sinds enkele jaren een eigenaar van een e46.
rob5nismo zegt
@speedgeek: niet perse liefhebber van vrachtwagens. Kan sommige wel waarderen maar soms denk ik weleens aan een switch om carrosserieën van auto’s op te gaan knappen
rob5nismo zegt
@speedgeek: wat jij doet voor werk lijkt me wel mooi. Het uiterste uit elk onderdeel proberen te halen
HzR zegt
@rob5nismo: volgens mij aardig wat. Werk zelf in de ontwikkeling.
viezefreddyw zegt
@rob5nismo: Ikzelf helaas niet, maar ik sluit niet uit dat ik ooit eens iets ga doen in de autobranche.
Wat ikzelf interessant vind aan auto’s is voor een klein deel de techniek, maar vooral de capaciteiten van een leuke auto. De verbinding die het kan leggen tussen mens en machine.
imarinos zegt
@rob5nismo: dat zijn er best veel denk ik. Zelf heb ik jaren geleden voor een dealer gewerkt en later voor een importeur. Nu auto’s als hobby en die passie van mijn moeder meegekregen!
vonklausenburg zegt
@rob5nismo: Één klant is een Mercedes dealerbedrijf, de ander is importeur. Voor de rest werk ik niet in of met de autobranche.
jurgen80 zegt
In de Dakar rally wisselen de coureurs ook regelmatig van voertuig.
snorrie zegt
MV Agusta zou toch een leuke sponsor kunnen zijn van MV.