• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: Hyundai wil af van eigen merkgezicht

Auteur: jaapiyo, gepost 14 december 2019 om 21:52 – 13 Reacties

concept-hyundai


Niets zo veranderlijk als een autoconcern.

Jarenlang konden haters van Aziatische auto’s gnuivend op tafel gooien dat het maar generieke bakken waren, die Japanners en Koreanen. Het leek allemaal maar een beetje op elkaar, maar toch ook weer niet. Zelfs de kopers van het merk wisten meestal niet waar ze aantoe waren. Zo liep mijn vader ooit een Subaru-dealer binnen met de mededeling dat hij een Subaru Suzuki wilde kopen. Je begrijpt, ik heb de autoliefde geërfd van mijn moeder.

De laatste jaren is er echter veel veranderd. Bij Hyundai/KIA haalde men Peter Schreyer en later Murciélago tekenaar Luc Donckerwolke binnen om die Koreaanse bakken ook maar eens te voorzien van een familiegezicht. Dat werkte immers goed voor met name de Duitse merken. De opzet lukte vrij aardig, want wij allen vinden de moderne KIA’s met Tiger Nose grille toch net wat lekkerder dan de Sephia’s uit de jaren ’90.

Doch wellicht aangestoken door BMW, dat naast haar principes over achterwielaandrijving ook de Hofmeister knik en andere styling cues pardoes bij het grof vuil heeft gezet, wil Hyundai nu juist weer af van de eenheidslook. Althans, dat claimt het hoofd van Hyundai’s globale designcentrum SangYoungYup Lee. Verschillende Hyundai’s zullen in de toekomst als het aan Lee ligt ontworpen worden rondom de specifieke lifestyles van hun beoogde klanten.

De same design, different sizes aanpak kan dus de deur uit. De ‘cascading grille’ mag volgens Lee wel blijven, maar het moet niet meer het meest in het oog springende designelement van elke Hyundai zijn. In plaats daarvan wil hij inzetten op sprankelende designs die verschillende bestaande conventies op het gebied van auto’s tekenen keihard doorbreken, zoals het gebruiken van driehoekige vormen en het kruisen van verschillende lijnen. Met andere woorden, Hyundai’s gaan wederom op BMW’s lijken. Puik idee?

Image-Credit: Hyundai Vision T, de eerste in de nieuwe lijn Hyundai’s (concept voor nieuwe Tucson)

Ook interessant!

  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Ontwikkeling ICE Hyundai
    Ontwikkeling ICE Hyundai stiekem gestaakt
  • Maken of kraken: Hyundai Tucson met widebody
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

design, Hyundai, Luc-Donckerwolke

Vorig bericht: « Audi gaat alle fysieke knopjes volledig affakkelen
Volgend bericht: Niet alleen Lewis Hamilton gaat vreemd »

Lees Interacties

Reacties

  1. r55clubman zegt

    14 december 2019 om 22:13

    En waarom is dit een ‘BREEK’? Het veranderen van een ontwerptaal is nou niet echt wereldbrekend nieuws?

    Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      14 december 2019 om 23:18

      @r55clubman: omdat niemand anders een bericht overHyundai gaat lezen.

      Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      15 december 2019 om 01:40

      @r55clubman: Hyundai BREEKT haar eenduidige merkgezicht…

      Login om te reageren
  2. tourannetje zegt

    14 december 2019 om 22:24

    Ze werden ook veel te fraai en herkenbaar.

    Login om te reageren
  3. redbeams zegt

    14 december 2019 om 23:55

    @jaapiyo Zo gek is een subaru suzuki niet als je naar een 3e gen subaru justy zoekt ?

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      15 december 2019 om 00:16

      @redbeams: Je was me voor…

      Login om te reageren
  4. RiKe zegt

    15 december 2019 om 00:28

    Maak eens zo’n N auto met een automaat. Zo’n heiligschennis is dat niet voor een hot hatch, kijk naar de Golf GTI/R, de Leon/Ibiza Cupra, maar bijvoorbeeld ook de Clio RS.

    Login om te reageren
  5. lavoro zegt

    15 december 2019 om 00:33

    Heel vreemd artikel dit.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      15 december 2019 om 09:50

      @lavoro: dank!

      Login om te reageren
  6. niex zegt

    15 december 2019 om 07:55

    Een schrijver die Japans en Koreaans als hetzelfde ziet neem ik maar niet zo heel serieus. Al die Europese auto’s die zijn immers altijd al zo verschrikkelijk origineel.

    Login om te reageren
  7. 560pk zegt

    15 december 2019 om 10:44

    Laat de markt maar beslissen: ik denk dat zij, maar ook BMW, de les vergeten zijn die BMW leerde met niet meer richting bestuurder gedraaide dashboards van de E60 t/m 66. De klanten pikten het niet. Kochten de auto’s nog wel, maar fakkelden het idee af in de klantenpannels.

    Login om te reageren
  8. nietcreatief zegt

    15 december 2019 om 11:43

    Hey, dus er komt weer een automerk waarvan je recht voor de auto kunt zien met welk model je te maken hebt bij?
    Daar ben ik eigenlijk wel een voorstander van!

    Login om te reageren
    • caspart zegt

      16 december 2019 om 09:19

      @nietcreatief: juist, goed nieuws!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North