
Nee. Niet alleen Tesla. Ook BYD heeft het moeilijk.
BYD, je weet wel, dat Chinese EV-merk dat met een duizelingwekkend tempo auto’s uit de fabrieken perste, is opeens wat minder gehaast. Volgens ingewijden zijn de nachtploegen geschrapt, staan er productielijnen stil en wordt de uitbreiding van fabrieken gewoon even geparkeerd. Dat gebeurt niet bij één fabriekje achteraf, maar bij vier grote vestigingen. Geen paniek, zeggen ze zelf, maar de daden spreken een andere taal.
De oorzaak? Nou, het begint inmiddels BYD’s op te stapelen in de showrooms. Letterlijk. Dealers zien de auto’s zich ophopen, terwijl de klanten zich steeds lastiger laten verleiden tot een proefritje, laat staan een handtekening. In mei draaide de productie al flink lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Niet de richting die je op wil als je net wereldkampioen autoknallen bent geworden.
Het lijkt erop dat de prijsverlagingen bij BYD– en die waren fors – hun magie een beetje hebben verloren. Als je constant korting moet geven om de boel rijdend te houden, dan weet je: de rek is eruit. En ook de Chinese automarkt, waar ooit elke maand nieuwe records werden gebroken, lijkt nu een flinke middagdip te hebben.
Officieel mikt BYD nog steeds op stevige groeicijfers dit jaar, maar daar hoort dan wel een correctie bij op de voorraadberg waar je u tegen zegt. En het helpt niet als je dealers beginnen te mopperen dat ze de gestelde verkoopdoelen niet eens bij benadering kunnen halen. Wie nu langs een showroom loopt, zou zomaar een bordje “gesloten wegens omstandigheden” kunnen aantreffen. Niet vanwege vakantie, maar gewoon omdat er niks meer te verkopen valt dat niet al drie keer is afgeprijsd.
Het moge duidelijk zijn: zelfs een merk dat even onstuitbaar leek als BYD, kan zich zomaar verslikken in zijn eigen succes. Minder bouwen is in dit geval niet alleen logisch, het is bittere noodzaak. En als het stof is neergedaald, zal blijken of ze echt zo flexibel zijn als hun marketing doet geloven.
Tesla is dus in goed gezelschap…





De kwaliteit is – ten opzichte van ander Chinezen en buitenlandse concurrentie – inferrieur.
Ze hebben in Nederland de beste service maar de auto’s zijn inderdaad het minst vooruitstrevend van de in Nederland aanwezige Chinese merken.
En daarom is de Tesla Y nog steeds de best verkochte elektrische auto van de wereld?
Er zijn teveel constructeurs bij gekomen en die vechten allemaal om dezelfde markten. Een auto is geen koelkast die bij het minste falen op het containerpark wordt gegooid. We rijden ook langer met onze auto’s. De levensduur is met elke modellenreeks toegenomen. Mijn Mercedes is 11 jaar en heeft slechts 130 000 km gereden, mijn Z3 is 27 jaar en heeft minder kilometers. Onze X3 is 5 jaar en heeft 65 000 km gereden. Dus gaan we geen van deze 3 de komende jaren vervangen. En ik vermoed dat vele mensen met een auto in eigendom zo denken. Mensen met een auto van de zaak (leasen) zullen elke 5 jaar een auto kiezen maar het aanbod is groot om niet te zeggen, verzadigd!!
Ik wilde 2 jaar geleden al iets anders, rij er nu nog in en mijn vrouw ook in haar auto. Dus ja, je hebt zeker een punt
Er zijn echt voldoende mensen alleen al in nederland die iedere 5 jr gewoon een nieuwe kopen. Puur omdat t kan.
Of zou het ook wel een klein beetje liggen aan de anonieme saaie drollenauto die ze bouwen?
Wij rijden al jaren een Tesla S met Unlimited free supercharge en nog steeds is het model prachtig en vooral in de kleur beige metallic met de juiste zwarte glanzende 21 inch Topas velgen van Breyton.
‘het begint inmiddels BYD’s op te stapelen in de showrooms. Letterlijk.’
Misschien moet je even een keer googelen wat letterlijk betekent.
Wil je zeggen dat ze bij Byd die dozen níet boven op elkaar stapelen? Had er juist zo’n mooi beeld bij!
Jay emm heeft et een video over BYD op YouTube gezet. Daar komen ze niet heel erg goed uit. 45 miljard schuld, auto’s verkopen, journalisten en influencers omkopen of aanklagen. Wel interessant om te zien.
Er zijn 200 (!) EV merken in China, en de verwachting van een Chinese CEO is dat er 7 zullen overleven. Zo werkt het in China, Het optimistische geld wat er ingestoken is heeft voor al die bedrijven gezorgd, maar niet perse voor overlevende businessplannen. Maar uiteindelijk hébben ze dan wel 7 gevestigde EV merken.
“De BYD’s beginnen zich al op te stapelen in de showrooms. Letterlijk.”
Of,
“Het begint zich inmiddels BYD’s op te stapelen in de showrooms. Letterlijk.”
Grammaticaal is “letterlijk” hier, letterlijk, nog het minst storend ;-)
@nineelevenheaven
Je kan dat ChatGPT zoveel leren, maar een beetje normale grammatica is te veel gevraagd. Stom
Niet ver van mijn werkplek zitten diverse autobedrijven. Van BMW, Stellantis club tot Audi. En nu ook een BYD showroom met alles er op en er aan. Ik rij er regelmatig langs en zie nooit iemand in de showroom. Blijkbaar staat het merk nog niet op het netvlies van potentiële kopers/leasers. Ondanks forse TV reclame investeringen.
BYD is in Nederland niet de grootste.. En mogelijk minder bekend bij het publiek.
Echter BYD zit al aardig goed in wereld markt met EV voertuigen, offshore en EV opslag mogelijkheden.