
Ga je iets merken van de nieuwe verkeersregels?
Als ze ergens goed in zijn in Den Haag, dan is het wel uitstellen. Wanneer er een nieuwe wet of regel is aangenomen, duurt het vaak nog maanden voordat de daadwerkelijke richtlijn ingaat. Zo werden er een boel afspraken gemaakt die per 1 juli 2025 ingaan.
Zo is het vanaf 1 juli 2025 weer toegestaan om bingo te organiseren in horecazaken met een alcoholvergunning. Eindelijk! Er zijn ook een aantal nieuwe regels die invloed hebben op het verkeer. Omdat je hier op Autoblog.nl zit en niet op Bingoblog.nl (allitereert heerlijk) zullen we maar inzoomen op de nieuwe verkeersregels per 1 juli 2025.
Nieuwe regels per 1 juli 2025
Boetes in de milieuzones
Verschillende gemeentebesturen van grote Nederlandse steden wilden een schonere binnenstad. Denk aan Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Nijmegen, Amersfoort, Zwolle, Leiden, Maastricht, Delft, Gouda en Assen. Vandaar dat ze een milieuzone wilden invoeren tegen vieze busjes. Da’s goed, maar wel eerst een paar maanden zonder boetes vond de minister van I&W. Die boetevrije periode is nu voorbij.
Wie nu de zero-emissiezones betreedt met een te gore bus of auto krijgt een boete van € 120. Voor vieze vrachtwagens betaal je € 310. Auto(bussen) van de emissieklasse 4 of lager en vrachtwagens die voor 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet zijn niet welkom in de milieuzones.
Kenteken op ”bijzondere bromfiets”
Tot nu toe reden elektrische steps en andere ”bijzondere bromfietsen” rond met een verzekeringssticker, maar dat verandert. Nieuw toegelaten voertuigen in deze categorie moeten vanaf 1 juli 2025 ook een kenteken aanvragen. Het aanvragen van een kenteken voor een bestaande Stint of elektrische step kost € 18. Normaal zouden daar nog extra kosten bij komen, maar die worden door de overheid gesponsord.
De RDW omschrijft de voertuigcategorie als volgt: ”een bijzondere bromfiets is een elektrisch voertuig dat niet harder kan dan 25 km/u met een motor van maximaal 4 kW. Denk aan voertuigen zoals de BSO-bus (de Stint in de volksmond) of elektrische steps (e-steps)”. Elektrische fietsen met trapondersteuning vallen niet onder deze regel. De fatbike krijgt dus geen kenteken. Vanaf 1 juli 2026 gaat de politie pas controleren of jouw bijzondere brommer een kenteken heeft.
Zware EV’s met autorijbewijs
Iedereen die tenminste twee jaar in het bezit is van een rijbewijs B mag per 1 juli aanstaande een zwaarder ”duurzaam” voertuig besturen. Onder duurzaam verstaat de overheid EV’s, maar ook zware waterstofauto’s. In plaats van 3.500 kilo mogen automobilisten vanaf 1 juli in zware EV’s tot 4.250 kilo rijden.
Handig voor werklui die in een elektrische bus moeten rijden van de baas en mensen die trek hebben in een 4.100 kilo zware Hummer EV. Eerder vond de overheid dat je wel nog een speciale cursus moest afleggen voor je in zo’n zware EV stapt. Daarover beschrijft de overheid nu niets meer.

Rijlessen in zware elektrische auto’s
Deze regel hangt eigenlijk samen met de nieuwe wet hierboven. Rijinstructeurs die tenminste twee jaar een rijbewijs hebben, mogen per 1 juli 2025 ook rijles geven in een zware elektrische auto. Ook hierbij geldt het nieuwe maximumgewicht van 4.250 kilo. Iemand rijles in een elektrische Hummer?
T-rijbewijsverlenging stopt
De overgangsregeling voor het T-rijbewijs stopt op dinsdag 1 juli 2025. Bij mensen waar nu al het T-rijbewijs is ingevuld, blijft de bevoegdheid staan. Anderen moeten een theorie- en praktijkexamen afleggen om het T-rijbewijs te bemachtigen. Met dit rijbewijs ben je bevoegd om tractoren te besturen, maar ook mobiele machines als een bezemwagen, vorkheftruck of graafmachine.
Registratiesysteem voor taxi’s
Nog een laatste verkeerswijziging die gerelateerd is aan het verkeer: een nieuw registratiesysteem voor taxi’s. Het nieuwe systeem heet Centrale Database Taxivervoer (CDT) en slaat digitaal ritgegevens op. Met dit systeem is je taxichauffeur verplicht om ritgegevens automatisch en direct aan te leveren bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dit kan ook via een app. Door de CDT verdwijnt de huidige boordcomputer uit de taxi’s waarbij je handmatig de gegevens moet invullen.

Tevens moet de CDT de taximarkt veiliger maken. Met dit systeem kan de inspectie beter controleren of chauffeurs zich aan werk- en rusttijden houden. Doordat gegevens direct worden gedeeld, kan fraude sneller worden ontdekt, hoopt de overheid. Er geldt een overgangsregeling tot januari 2028. Tijd genoeg dus.
Foto: Porsche 718 Boxster Spyder RS gespot door @nlhighwayspots





Kansloos die Hummer; 4.1T… Wat heb je aan zo’n auto als je er een C1 en een tachograaf in moet hebben? Snelladen hoeft niet, want elke 2 uur moet je toch 20 a 30 minuten rusten!
Vanaf volgende week hoeft dat dus niet meer..
Heel benieuwd wat de cursus zware EV rijden inhoudt. Wat moeten ze je leren? Afstand houden en goed opletten? Wat is het verschil met een auto van 3499 kilo en 3800 kilo.
Daar kwamen ze blijkbaar ook zelf niet uit dus is de onzin cursus geschrapt. Door stabiliteitssystemen en veel betere remmen is de 3500 kilo toch al lang achterhaald.
Daar ben ik het maar ten dele mee eens.
Ten eerste veroorzaakt het verruimen van die gewichtslimiet ook onweerlegbaar een zekere luiheid bij autofabrikanten. Ik snap best dat die 3500 kg voor elektrische bedrijfswagens een ernstige beperking is, maar de praktijk leert dat het prima mogelijk is een elektrische personenauto te bouwen binnen die limiet. Maar je kunt er gif op innemen dat er nu alsnog personenauto’s op de markt komen met een max gewicht van 4250 kg. Het verbaast mij daarom een beetje dat deze wetswijziging niet beperkt is tot bedrijfswagens met grijs kenteken.
Ten tweede bewijst de huidige praktijk al dat het aantal verkeersslachtoffers aantoonbaar stijgt door de toegenomen voertuigmassa’s. Ondanks stabiliteitssystemen en betere remmen. Dus bij nog zwaardere auto’s gaat dat effect alleen maar sterker worden. Zo ontzettend achterhaald is die 3500 kg niet in het kader van de verkeersveiligheid.
En ten derde vergt het toenemende voertuiggewicht ook nogal het een en ander van de infrastruktuur. Met name bruggen en viaducten zullen eerder verstevigd of vervangen moeten worden, en ik vrees een beetje dat daar helemaal geen rekening mee gehouden is bij het aanpassen van deze wet.
Alleen grijs kenteken lost het probleem van elektrische rolstoel busjes voor taxibedrijven niet op. Een E-Crafter heeft nu een bereik van 100km en dan moeten ze ook vaak de lift achteraf monteren omdat ie anders te zwaar is bij de keuring.
Met een verhoging naar 4250kg kan er een fatsoenlijke accu in.
De relatie voertuig massa en verkeersslachtoffers is mij niet bekend. Ik ken alleen de toegenomen snelheid van vooral fietsers (elektrische fiets).
Enl de infrastructuur heeft een veel groter proDe leem met het toegenomen vrachtverkeer dat heel veel zwaarder is dan die 4250 kilo dan met zwaardere auto’s.
En wat is het verschil tussen 3800 en 4500 kg? Met dat argument kan je de grens blijven verleggen.
Geldt die 4250 kilo ook voor een EV van 3500 kilo met een aanhanger van 750 kilo?
Wat maakt het qua handelingen nou uit of je +3500kg wegende voertuig “duurzaam” is of niet? Ik ben wel benieuwd op welke grond de eerdere regel die tot 3500kg ging is ingezet. Anders gaat het in mijn ogen voorbij aan de verkeersveiligheid.
Het zwaartepunt van een EV-bestelbus ligt wel lekker laag, vergeleken met een ICE-bestelbus. Dus ze zullen een stuk stabieler zijn.
Omdat ze meer duurzame transport op de weg willen? Bij 4250kg vervalt dacht ik wel het ongeremde trekgewicht van 750kg.
En hoe zit het met een PHEV en een caravan als je net boven de 3500kg Totaal Toegestane Massa (TMM) komt?
Stel ik koop een Lynk & Co 01 (TMM is 2350kg dan mag ik mijn caravan (TMM 1250kg) wel trekken, maar omdat het samen op 3600kg komt, mag mijn vrouw er niet mee rijden. Ik heb C+E dus wel.
En in Frankrijk mag je dan maar 90, waar je normaal 130 mag met caravan niet dat ik dat doe, maar het mag wel.
Ben benieuwd of hier nog wijzigingen op komen.
Ligt eraan hoe zwaar je je caravan belaadt, volgens mij is die regel van TMM al een tijd terug afgeschaft, toch?
Daarvoor moet je B+ of BE hebben, verandert niets aan. Ik weet niet of je BE automatisch krijgt bij CE.
Voor B mag de TMM van de combinatie niet hoger zijn dan 3500. Dit is onafhankelijk van daadwerkelijke gewicht of trekgewicht van de auto.
Ach ja, Frankrijk en 130km/u met aanhanger…. Dat doet mij altijd denken aan mijn oude buren, zo gelukkig dat hij in de Peugeot 406 station met 3 kinderen op de achterbank en aanhanger compleet volgeladen zich al verheugde op het feit dat hij in Frankrijk 130km/u mocht rijden….
Zoals jij ook al zegt, dat niet je toch niet willen voor iedereen veiligheid.
Off topic, voor iedereen veiligheid konden buurman en buurvrouw beide niet de weg op 🤔😉