Vandaag treft Stichting Diesel Emissions Justice het Franse autoconcern Stellantis bij de rechter.
Bij sjoemelsoftware moet je vooral denken aan het dieselschandaal van Volkswagen in 2015. Maar ze zijn lang niet de enigen die beschuldigd zijn van het het gebruiken van manipulatieve software. Meerdere merken waaronder Mercedes-Benz en Renault kregen te maken met beschuldigingen en soms zelfs invallen van de autoriteiten. Daar blijft het niet bij.
Want vandaag staat Stellantis in het teken van sjoemelsoftware. Het autoconcern treft Stichting Diesel Emissions Justice in de rechtszaal. Volgens de stichting heeft Stellantis zich schuldig gemaakt aan het gebruik maken van sjoemelsoftware. Het zou gaan om auto’s van de merken Peugeot, Citroën en DS Automobiles. Stichting Diesel Emissions Justice heeft een nieuw onderzoek waarin aangetoond kan worden dat de merken de hogere schadelijke uitstoot van dieselvoertuigen proberen te verhullen.
Wij dragen vandaag bij de rechter nieuw bewijs aan dat Peugeot ook sjoemelsoftware gebruikt in dieselvoertuigen. De twee geteste Peugeots komen uit 2016 en 2017 en gebruikten verschillende technieken die schadelijke uitstoot zouden moeten beperken. Het onderzoek toont aan dat Peugeot in beide gevallen sjoemelt
Wesley Vader, advocaat Stichting Diesel Emissions Justice
Bij de rechter hoopt Stichting Diesel Emissions vandaag op een doorbraak in de zaak. Stellantis is niet het enige autoconcern dat te maken heeft met deze stichting. Eerder liep er al een zaak tegen Opel. In totaal zijn er collectieve acties tegen vijf conglomeraten van autofabrikanten, importeurs en dealers.
Volkswagen
De zitting staat niet alleen in het teken van Stellantis. Ook Volkswagen komt aan bod. De Volkswagen Groep heeft recent een software update toegepast. Volgens de Duitse toezichthouder KBA zou deze update niet goedgekeurd mogen worden.
De update zou alsnog een manipulatie bevatten waarbij voertuigen binnen een bepaalde bandbreedte van temperatuur in een meer vervuilende stand staan. In de praktijk betekent dat diesels meer vervuilend zijn dan toegestaan. Stellantis zou ook gebruik maken van een dergelijke manipulatie. De stichting wil het oordeel van de rechter horen omtrent deze zaak.
Svenska II zegt
En zo wordt het voor mensen mét een ruggegraat steeds lastiger om een auto te kopen…
Richmond zegt
Dus als het een sjoemel diesel is en je hebt een ruggengraat dan koop je hem niet? Maar als je een ruggengraat hebt, moet je dan sowieso niet geen auto kopen ikv vervuiling op allerlei manieren?
Svenska II zegt
Het gaat mij niet zozeer om de vervuiling, maar over het willens en wetens oplichten van klanten en instanties. Ik kijk, zeker bij grote aankopen, altijd of er een betrouwbaar bedrijf achter het product zit. Dat is helaas een hele opgave tegenwoordig…
Richmond zegt
Wat als de fabrikant wel deugt maar een van de toeleveranciers niet? Ik snap wat je bedoelt en het is heel mooi als op die manier goed gedrag van fabrikanten/verkopers afgedwongen kan worden.. alleen in de praktijk vrijwel niet haalbaar je moet het dan tot aan de bron uitzoeken. Niet alleen bij een of twee stations in de keten.
barchettadriver zegt
Dan heeft Ford dus ook een probleem. Die hebben dezelfde diesel motoren als Stellantis.
Robert zegt
Als je alle ophef, rechtszaken en schadeclaims van de afgelopen 10 jaar onder elkaar zet, is er werkelijk geen enkele (grote) autofabrikant die zich hier niet schuldig aan heeft gemaakt…
zesinlijn zegt
Heb jij ergens een schadeclaim of rechtszaak die aantoont dat BMW zich hier schuldig aan heeft gemaakt?
frankvantpietje zegt
Wat een onzin allemaal. Draait weer alleen om geld. Je doet mee onder no cure no pay. En maar hopen op geld.
De reclame die deze stichtingen maken is ook nog eens misleidend: je hebt niet te veel betaald voor jouw Peugeot, Citroen, Renault , VW maar te weinig. Conform de uitstoot had de bpm op deze autos hoger moeten zijn dan je nu betaald hebt, je zou dus bij moeten betalen!
Wolflow zegt
Eindgebruiker heeft er inderdaad geen last van!
fapfap zegt
Bij mijn eerste service werd mij verteld, dat de motorsoftware door de dealer was aangepast (Citroen DS3 uit 2016 met 1.6 diesel). Kilometerstand was ca. 30.000.
Daarna merkte ik direct al een hoger brandstofverbruik.
Vervolgens is In 2021 de pomp in de AdBlue-tank kapot gegaan, bij kilometerstand 65.000. Kosten: €1.200 voor een nieuwe tank.
Nagelezen op internet, schijnt “vaker” voor te komen bij auto’s van PSA/Stellantis. Oorzaak: te hoge druk in de tank/leidingen.
Ik vermoed, dat de pomp het door de softwareaanpassing heeft begeven, maar er gaat niemand bij Citroen vertellen dat dat inderdaad het geval is.
Dus ja, de eindgebruiker heeft er uiteindelijk inderdaad wel last van.
mashell zegt
Dat is wat kort door de bocht. De BPM is op CO2 uitstoot gebaseerd en die is van het verbruik afhankelijk. Hier wordt over schadelijke uitstoot gesproken en dan gaat het meestal over NOx.
potver7 zegt
Ben toch wel benieuwd hoe deze clubs gefinancierd worden. Ik bedoel, die stichting is gevestigd in een pandje aan de Herengracht waar volgens de KvK niet minder dan 560 bedrijven zijn gevestigd. Schimmiger gaat het niet worden.
Wat voor gelukzoeker ben je dan, als je zo’n toko namens jou een rechtzaak gaat laten voeren…?
Redrum zegt
Ah, bij stichting Tesla kon het niet op….maar het staat iedereen vrij om een rechtzaak aan te spannen en bewijzen aan te leveren…