• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuw bewijs: ‘Peugeot, Citroën en DS aan de sjoemelsoftware’

Auteur: RubenPriest, gepost 14 maart 2023 om 10:54 – 13 Reacties

Nieuw bewijs: 'Peugeot, Citroën en DS aan de sjoemelsoftware'

Vandaag treft Stichting Diesel Emissions Justice het Franse autoconcern Stellantis bij de rechter.

Bij sjoemelsoftware moet je vooral denken aan het dieselschandaal van Volkswagen in 2015. Maar ze zijn lang niet de enigen die beschuldigd zijn van het het gebruiken van manipulatieve software. Meerdere merken waaronder Mercedes-Benz en Renault kregen te maken met beschuldigingen en soms zelfs invallen van de autoriteiten. Daar blijft het niet bij.

Want vandaag staat Stellantis in het teken van sjoemelsoftware. Het autoconcern treft Stichting Diesel Emissions Justice in de rechtszaal. Volgens de stichting heeft Stellantis zich schuldig gemaakt aan het gebruik maken van sjoemelsoftware. Het zou gaan om auto’s van de merken Peugeot, Citroën en DS Automobiles. Stichting Diesel Emissions Justice heeft een nieuw onderzoek waarin aangetoond kan worden dat de merken de hogere schadelijke uitstoot van dieselvoertuigen proberen te verhullen.

Wij dragen vandaag bij de rechter nieuw bewijs aan dat Peugeot ook sjoemelsoftware gebruikt in dieselvoertuigen. De twee geteste Peugeots komen uit 2016 en 2017 en gebruikten verschillende technieken die schadelijke uitstoot zouden moeten beperken. Het onderzoek toont aan dat Peugeot in beide gevallen sjoemelt

Wesley Vader, advocaat Stichting Diesel Emissions Justice

Bij de rechter hoopt Stichting Diesel Emissions vandaag op een doorbraak in de zaak. Stellantis is niet het enige autoconcern dat te maken heeft met deze stichting. Eerder liep er al een zaak tegen Opel. In totaal zijn er collectieve acties tegen vijf conglomeraten van autofabrikanten, importeurs en dealers.

Volkswagen

De zitting staat niet alleen in het teken van Stellantis. Ook Volkswagen komt aan bod. De Volkswagen Groep heeft recent een software update toegepast. Volgens de Duitse toezichthouder KBA zou deze update niet goedgekeurd mogen worden.

De update zou alsnog een manipulatie bevatten waarbij voertuigen binnen een bepaalde bandbreedte van temperatuur in een meer vervuilende stand staan. In de praktijk betekent dat diesels meer vervuilend zijn dan toegestaan. Stellantis zou ook gebruik maken van een dergelijke manipulatie. De stichting wil het oordeel van de rechter horen omtrent deze zaak.

Ook interessant!

  • Volgende Peugeot 508
    Volgende Peugeot 508 wordt bloedmooi
  • Oud vs. nieuw: Peugeot 508 facelift
  • Citroën DS21 Le Dandy met patina is een ware schuurvondst
  • nieuw logo Citroën
    Nieuw logo Citroën is helemaal fris en fruitig

Nieuwste artikelen

  • Koop deze überzeldzame Speedster op Marktplaats!
  • Boek een proefrit en maak kans op een gratis Ford Puma Gen-E
  • De ENIGE ECHTE AMG: Mercedes-AMG GT43 4-door #test
  • Dieselrijders gaan kapot: hoogste dieselprijs in tijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, rechtszaak, Stellantis

Vorig bericht: « Lamborghini Urus vervanger emotieloos en stil
Volgend bericht: Video: BMW slachtoffer van waardeloze automobilist »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska II zegt

    14 maart 2023 om 12:10

    En zo wordt het voor mensen mét een ruggegraat steeds lastiger om een auto te kopen…

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      14 maart 2023 om 12:35

      Dus als het een sjoemel diesel is en je hebt een ruggengraat dan koop je hem niet? Maar als je een ruggengraat hebt, moet je dan sowieso niet geen auto kopen ikv vervuiling op allerlei manieren?

      Login om te reageren
      • Svenska II zegt

        14 maart 2023 om 15:51

        Het gaat mij niet zozeer om de vervuiling, maar over het willens en wetens oplichten van klanten en instanties. Ik kijk, zeker bij grote aankopen, altijd of er een betrouwbaar bedrijf achter het product zit. Dat is helaas een hele opgave tegenwoordig…

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          14 maart 2023 om 19:08

          Wat als de fabrikant wel deugt maar een van de toeleveranciers niet? Ik snap wat je bedoelt en het is heel mooi als op die manier goed gedrag van fabrikanten/verkopers afgedwongen kan worden.. alleen in de praktijk vrijwel niet haalbaar je moet het dan tot aan de bron uitzoeken. Niet alleen bij een of twee stations in de keten.

          Login om te reageren
  2. barchettadriver zegt

    14 maart 2023 om 12:59

    Dan heeft Ford dus ook een probleem. Die hebben dezelfde diesel motoren als Stellantis.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      14 maart 2023 om 15:33

      Als je alle ophef, rechtszaken en schadeclaims van de afgelopen 10 jaar onder elkaar zet, is er werkelijk geen enkele (grote) autofabrikant die zich hier niet schuldig aan heeft gemaakt…

      Login om te reageren
      • zesinlijn zegt

        14 maart 2023 om 22:42

        Heb jij ergens een schadeclaim of rechtszaak die aantoont dat BMW zich hier schuldig aan heeft gemaakt?

        Login om te reageren
  3. frankvantpietje zegt

    14 maart 2023 om 13:38

    Wat een onzin allemaal. Draait weer alleen om geld. Je doet mee onder no cure no pay. En maar hopen op geld.
    De reclame die deze stichtingen maken is ook nog eens misleidend: je hebt niet te veel betaald voor jouw Peugeot, Citroen, Renault , VW maar te weinig. Conform de uitstoot had de bpm op deze autos hoger moeten zijn dan je nu betaald hebt, je zou dus bij moeten betalen!

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      14 maart 2023 om 14:27

      Eindgebruiker heeft er inderdaad geen last van!

      Login om te reageren
      • fapfap zegt

        14 maart 2023 om 17:01

        Bij mijn eerste service werd mij verteld, dat de motorsoftware door de dealer was aangepast (Citroen DS3 uit 2016 met 1.6 diesel). Kilometerstand was ca. 30.000.
        Daarna merkte ik direct al een hoger brandstofverbruik.

        Vervolgens is In 2021 de pomp in de AdBlue-tank kapot gegaan, bij kilometerstand 65.000. Kosten: €1.200 voor een nieuwe tank.
        Nagelezen op internet, schijnt “vaker” voor te komen bij auto’s van PSA/Stellantis. Oorzaak: te hoge druk in de tank/leidingen.
        Ik vermoed, dat de pomp het door de softwareaanpassing heeft begeven, maar er gaat niemand bij Citroen vertellen dat dat inderdaad het geval is.

        Dus ja, de eindgebruiker heeft er uiteindelijk inderdaad wel last van.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 maart 2023 om 15:03

      Dat is wat kort door de bocht. De BPM is op CO2 uitstoot gebaseerd en die is van het verbruik afhankelijk. Hier wordt over schadelijke uitstoot gesproken en dan gaat het meestal over NOx.

      Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    14 maart 2023 om 16:20

    Ben toch wel benieuwd hoe deze clubs gefinancierd worden. Ik bedoel, die stichting is gevestigd in een pandje aan de Herengracht waar volgens de KvK niet minder dan 560 bedrijven zijn gevestigd. Schimmiger gaat het niet worden.
    Wat voor gelukzoeker ben je dan, als je zo’n toko namens jou een rechtzaak gaat laten voeren…?

    Login om te reageren
    • Redrum zegt

      14 maart 2023 om 23:19

      Ah, bij stichting Tesla kon het niet op….maar het staat iedereen vrij om een rechtzaak aan te spannen en bewijzen aan te leveren…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North