Na 230-duizend kilometer was het meer dan de hoogste tijd voor een nieuw onderstel voor de BMW 130i. Cobra Suspension in De Meern kon ons daar erg mooi mee helpen.
Anderhalf jaar geleden kochten Michael en ik de goedkoopste BMW 130i van Marktplaats. In 2021 waren we er niet zo druk mee, want meer dan een sessie op de rollenbank deden we eigenlijk niet. Zonde want de achterwielaangedreven einser is een ruwe diamant.
Dit jaar verbeteren we ons leven en in augustus kwam een OS Giken sperdifferentieel onder de BMW 130i (dank Hardeman Motorsport). Het maakt de 130i al een stuk leuker, maar we zijn er nog lang niet.
Nieuw onderstel voor de BMW 130i
Aangezien we niet meer geld van onze vrouwen mochten uitgeven de goedkoopste 130i van Marktplaats wilden kopen, was onze keuze beperkt. Iedere BMW met M-pakket is al gauw 30% duurder dan één zonder, dus we missen de dikkere bumpers (nog een actiepuntje) en hadden een lekker comfortabel onderstel.
En waar we schrijven comfortabel, bedoelen we zompig. Met het standaard onderstel staat de 130i behoorlijk hoog op zijn poten en de boel wil best een beetje overhellen. Het is ook zo dat onze einser 17 jaar geleden de fabriek uitrolde. In al die jaren is er (vrijwel) niets aan het onderstel gedaan, zeker de dempers zijn dan wel een beetje klaar.
Cobra EVO R voor de BMW 130i
Qua onderstellen is er een wereld te kiezen, waarbij je voor een paar honderd euro tot duizenden euro’s kan uitgeven. Wij wilden sowieso ook verlagen, dus alleen de schokdempers vervangen was geen optie. Met alleen een paar verlagingsveren zouden de bejaarde schokdempers het nog zwaarder krijgen. Eigenlijk ook geen optie dus.
Na overleg met Cobra Suspension kwamen uit op de Cobra EVO R. Een schroefset die 1-Wegs verstelbaar in 12 posities en waar monotube dempers worden gebruikt. Bij de meeste productieauto’s worden twintube dempers gebruikt, want die zijn een stuk goedkoper om te produceren. De monotube dempers hebben echter een grotere zuiger en zijn daardoor ondermeer sterker en kennen een meer consistente performance.
Voor het oog, maar ook voor het verbeteren van de prestaties mocht de 130i ook nog een stuk dichter bij het asfalt komen. Met de Cobra R schroefset kan je kiezen om te verlagen tussen 30 en 60mm. Onze 130i moet ook nog op de straat te rijden zijn, dus al te gek hebben we het niet gemaakt. We hebben gekozen om de voorkant 40mm te verlagen en de achterzijde 20mm. Origineel stond de einser 20mm achterover
Oerend hard?
Als je de 130i zo ziet staan, dan vrees je wellicht het ergste. Hij is een stuk lager en de standaard op comfort georiënteerde dempers zijn met het oud ijzer mee. Met sportief straatgebruik is het echt fantastisch: het rollen van de carrosserie is weg, het duiken bij aanremmen is verdwenen, het gevoel van controle is terug. Zoals verwacht is het voor sportief gebruik echt helemaal fantastisch.
We hebben er ook behoorlijk wat rondjes mee gedrift tijdens de Autoblog driftcursus. De montage van het sperdifferentieel hielp daar al enorm, maar ook het nieuwe onderstel voor de BMW 130i maakt een wereld van verschil. De koets blijft vlak en zeker in transities tussen bochten is de controle weer terug.
Een schroefset en comfort
Het heikele punt….. zeker voor Michael die een enorme fan is van veercomfort. Als het maar zacht en week is, dan is het goed. Er gaan zelfs geruchten dat hij bij sommige auto’s de bandenspanning iets lager zet. Als er iemand diep ongelukkig kan worden van een kneiterharde 130i, dan is het Michael wel.
Het bizarre is echter dat ook het comfort enorm is toegenomen. Frisse dempers die van een hele hoge kwaliteit zijn, maken nogal een verschil. Oneffenheden worden netjes opgevangen en waar mogelijk weg gefilterd. Natuurlijk is er minder veerweg, maar dat wreekt zich zelfs niet bij drempels. Echt briljant hoe goede componenten het verschil kunnen maken. De oprit naar mijn huis is nu overigens wel te laag voor de 130i, dus de lak op de onderkant van de voorbumper gaat eraf.
Wat kost dat dan
De adviesprijs van de Cobra R eenwegs schroefset is €2794,- excl. BTW / €3380,74 incl. BTW. Voor de goedkoopste BMW 130i van Marktplaats is het enerzijds overdreven, maar het heeft er wel een ontzettend fijne auto van gemaakt. Cobra maakt voor veel meer auto’s onderstellen en levert veren: meer informatie in de Cobra catalogus.
We zijn nog niet klaar met de BMW 130i. Onze verlanglijst kent nog wel een paar items:
- Een setje nieuwe 18″ Goodyear banden is er al, alleen de velgen nog niet.
- Ook aan het uiterlijk moet nog e.e.a. worden aangepast, de voorbumper wellicht en iets met stickers of striping.
- Sommige rubbers in het onderstel verdienen een opfrisbeurt en wellicht nog wat andere zaken ook.
- Het iDrive systeem was topnotch in 2006, dus dat mag ook op de schop.
- …. en we staan natuurlijk altijd open voor ideeën.
reactief zegt
…. en we staan natuurlijk altijd open voor ideeën*
*lees: Sponsordeals ;)
Leuke bak, zonder M bumper aan de achterzijde ook mooier dan met naar mijn mening.
87sandyd zegt
En dan krijgen ze sponsordeals, so what? Wat is uberhaupt het nut om dit te plaatsen?
cloverleaf zegt
Gewoon een supercharger erop schroeven. Zijn er genoeg te vinden voor de N52. 100 pk erbij, brute uitlaat eronder en je bent helemaal de pi ai em pi bij de MaccyD
Dutchdriftking zegt
Komen die 18 inch banden om een 18 inch setje M225 velgen? Lijken mij toch wel de mooiste optie voor deze 130i.
volvoturbo zegt
225M bedoel je? Die zijn er alleen in 19″..
Dutchdriftking zegt
@volvoturbo: Je hebt gelijk, 19 inch is wellicht wat teveel voor een 1 serie? Al staat het denk ik niet verkeerd.
fabian1978 zegt
Pfoe, daar heb je ook bijna een Ohlins R&T voor. Dan moeten ze wel heel erg overtuigend beter zijn om voor Cobra te gaan.
flow82 zegt
Je begrijpt hopelijk wel dat de genoemde prijs niet de prijs is die daadwerkelijk betaalt is. Het artikel is geen advertorial voor Cobra, maar icm de verwijzing naar de catelogus maakt het wel reclame. Iets waar ik overigens absoluut geen probleem mee heb, want het artikel was voor mij best informatief. Heb zelfs even braaf op het catalogus linkje geklikt.
Dutchdriftking zegt
@fabian1978: Of Öhlins gaat lukken voor dit geld weet ik niet, maar H&R of KW zeker wel. Maar als je korting krijgt door er een filmpje van de maken dan snap ik de keuze wel. Overigens maakt Cobra volgens mij wel heel fijne spullen.
willeme zegt
Gewoon de adblocker uitzetten. Dan doet ‘ie het prima 👍
Stefje zegt
Wij betalen niet voor niets voor YT premium. Reclames willen we niet.
michaelras zegt
ja wat deze opmerking betreft betaal je wel voor niets YT premium, want je zit hier niet op YT
hotze zegt
Leuk stukje ‘hardcore’ in de tijd waarin die lelijke gigaschermen de auto’s domineren. Onbegrijpelijk dat fabrikanten niet meer optie aanbieden op het gebied van onderstellen. Het knalt ’t rijgedrag zo’n stuk vooruit, daar krijg je nou een grote smile van.
Nog niet eerder van Cobra gehoord, leuke toevoeging op de meer bekende merken als kw. Zelf gek van de Eibach pro street, betaalbaarder dan deze en ook met een fraai resultaat.
Vanmorgen trouwens een Lucid zien rijden, dat is wel een erg stijlvolle verschijning al heeft dat weinig met de bmw te maken.