• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuw Spyker model? Nee, de Silvestris 23 speedboat!

Auteur: Dennis, gepost 7 juni 2006 om 23:20 – 43 Reacties

Silvertris 23


Dit dit is toch autoblog.nl? Klopt, maar deze boot is ontworpen door ex-Spyker designer van het eerste uur: Maarten de Bruin. Hij verliet de autofabrikant in Zeewolde als gevolg van een “verschil in inzicht”. Wat zou ik graag nog wat auto’s van zijn hand zien, maar hij heeft zich de laatste tijd vooral bezig gehouden met zijn Silvestris project: een sportauto op het water. Boot of auto, wat mij betreft verdient Maarten de Bruin aandacht en respect.

In een persbericht laat het bedrijf Silvestris Haute Motive Concepts weten dat binnen een jaar na oprichting van de organisatie, de Silvestris 23 klaar is voor productie. In september zal de 320 pk sterke aluminium speedboat zijn wereldpremière beleven op de Monaco Boat Show. Voor meer informatie verwijs ik je naar de site silvestris.nl, want we blijven wel een autoblog.

Silvertris 23

Silvertris 23

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

boten, concept, maarten-de-bruijn, silvestris, Spyker

Vorig bericht: « Der Kermit fährt BMW
Volgend bericht: Politie is af van bonnetjesdwang »

Lees Interacties

Reacties

  1. BM zegt

    7 juni 2006 om 23:21

    Prachtig _O_

    Login om te reageren
  2. JeffreyG zegt

    7 juni 2006 om 23:22

    strakke boot
    en 320pk? dat is echt veel voor zo’n ding
    echt prachtig interieur (tja wat wil je van een ex-spyker ontwerper ;) )
    vraag me af wat het prijskaartje zou zijn :cool:

    Login om te reageren
  3. stefen zegt

    7 juni 2006 om 23:28

    Prachtige creatie. Ben benieuwd of het ook nog hard gaat. Met 320 pk toch net aan >80km p/u.

    Login om te reageren
  4. Sir Smokalot zegt

    7 juni 2006 om 23:29

    Prachtig dat matte uiterlijk, alleen is de bekleding niet wat onpraktisch? Ik kan me voorstellen dat zout water nou niet echt een vriend van het interieur is… Mooie onconventionele boot!

    Login om te reageren
  5. Turbopaultje zegt

    7 juni 2006 om 23:45

    He, dit is een autoblog. Wat doet die stealth boat hier ?

    Login om te reageren
  6. Michiel van den Brink zegt

    7 juni 2006 om 23:47

    @Sir Smokalot, lees het persbericht eerst maar eens door.
    Daar kan je lezen dat het interieur zeker wel tegen zeewater bestand is.
    Overal is aan gedacht, maak je daar maar geen zorgen om!

    Login om te reageren
  7. Appeltje zegt

    7 juni 2006 om 23:50

    Heel erg mooi geval, en aan het interieur is duidelijk te zien dat het van Spijker komt vind ik. Opmerkelijk dat het uiterlijk nog zo rustig is, dat van de Spijker-auto vind ik wat druk aan doen met al die kleine frutseltjes en dingetjes, een boot moet natuurlijk zo glad mogelijk zijn.

    Login om te reageren
  8. rico zegt

    8 juni 2006 om 00:53

    hij vertelde een tijdje terug op een gastcollege dat ze bezig waren een privejet oid bezig waren? any news?

    Login om te reageren
  9. maartenunplugged zegt

    8 juni 2006 om 01:31

    damn! als er een privejet komt met zoon uiterlijk? _O_

    Wat een gheyl ding!

    Login om te reageren
  10. Michiel van den Brink zegt

    8 juni 2006 om 01:31

    Maarten zei geen privéjet, maar “iets” dat kan vliegen.
    Waarschijnlijk iets met wieken, zoiets als het Spyker stuurwiel misschien? ;)
    Ook komt er weer een hele bijzondere auto, natuurlijk!

    Login om te reageren
  11. Punto zegt

    8 juni 2006 om 02:04

    Goede jongen die Maarten.
    Mooie boot, toch lijkt me die indeling van het zitten niet zo practisch, het is nu het een cabrio op het water :P

    Login om te reageren
  12. Remco zegt

    8 juni 2006 om 10:02

    @Michiel

    Ik heb je vragen beantwoord wat mijn werkzaamheden bij spyker betreft.

    Wat een mooi ding…een speedboot met heel wat spyker-details. Mooi werk!

    Login om te reageren
  13. Ninja zegt

    8 juni 2006 om 10:09

    Impressive .. lijkt me wel een geheim-militair-james_bond-project

    Login om te reageren
  14. Tjerk zegt

    8 juni 2006 om 10:50

    Erg mooie boot! Ik vind hem iets weg hebben van een Riva. Alleen een Riva is van hout en daardoor nog mooier.. Hoe dan ook een mooi interieur en goed gestroomlijnde boot.

    Login om te reageren
  15. dekster zegt

    8 juni 2006 om 16:37

    de link naar de site werkt niet

    mooie boot al had ik hem liever in carbon gezien

    Login om te reageren
  16. autoblogger zegt

    8 juni 2006 om 16:54

    @dekster: thanks, het was alleen de tweede link die niet werkte;)

    Login om te reageren
  17. Kakel zegt

    8 juni 2006 om 17:00

    @ JeffreyG Het bootje gaat ongeveer 250k kosten.
    @stefen Er wordt gezegd dat de speedboat de 90 km/h kan halen.

    Login om te reageren
  18. m5 zegt

    8 juni 2006 om 18:05

    mooie boot alleen een dikere moter erin

    Login om te reageren
  19. Kachel zegt

    8 juni 2006 om 18:29

    @ m5 Waarschijnlijk gaat Maarten nog een boot maken, maar dan met 2 van dit soort motoren erin.

    Login om te reageren
  20. dekster zegt

    8 juni 2006 om 18:32

    ook al is dit een autoblog
    kan iemand me uitleggen waarom een boot geen versnellingen heeft?

    Login om te reageren
  21. m5 zegt

    8 juni 2006 om 22:09

    @ kachel zou wel mooi weze 320 pk in zon boot is wel een beetje weinig

    Login om te reageren
  22. Navarone zegt

    8 juni 2006 om 22:25

    Even gezocht op internet:

    Antwoord: Een versnellingsbak komt inderdaad aan boord van schepen nauwelijks voor. Wel wordt vaak een tandwiel reductiekast tussen de motor en de schroef toegepast. Het voordeel daarvan is dat de motor dan op een hoger toerental kan werken dan de schroef.

    Een schroef werkt het beste bij lage toerentallen en dat zou dus zonder tandwielkast leiden tot een laagtoerige motor, die groot en duur is. Alleen voor heel grote schepen worden vaak langzaam draaiende motoren toegepast, die hetzelfde toerental hebben als de schroef. In dit geval is er dus geen tandwielkast tussen de motor en de schroef.

    Grote containerschepen hebben, als voorbeeld, motoren met een toerental van 100 omwentelingen per minuut en kunnen wel 65.000 kW leveren. (Bij elkaar zijn dat 1300 automotoren van gemiddeld 50 kW.) Die motoren hebben twaalf cilinders met een zuigerdiameter van bijna een meter en een slag van meer dan drie meter. Deze
    motoren zijn uitzonderlijk zuinig met brandstof.

    Toepassing van een versnellingsbak, dus een tandwielreductiekast met meerdere overbrengingsverhoudingen, is bij schepen niet zinvol. Een schip hoeft meestal niet snel te accelereren. Die acceleratie-eis maakt bij auto’s een, al of niet automatische, versnellingsbak noodzakelijk. Ook bij het bergop rijden met een auto, moet de aandrijfkracht van een motor vergroot worden, ook daarvoor is die versnellingsbak noodzakelijk. Tot slot zou een auto ook niet met lage snelheid kunnen rijden, zonder een lage versnelling (dus hogere overbrenging).

    Zeegaande schepen accelereren weinig en ook niet snel, ze varen meestal een min of meer continue snelheid. Daarom is het voldoende om een enkele overbrenging te hebben tussen motor en schroef. De scheepssnelheid kan men voldoende regelen door aanpassing van het motortoerental. Soms gebruikt men een verstelbare schroef, waarmee men het snelheidsbereik naar lagere snelheden vergroot. Tegelijkertijd kan men met een verstelbare schroef het acceleratievermogen vergroten zonder dat een tweede overbrengingsverhouding nodig is. Het in de vraag geopperde idee, dat bij toepassing van een versnellingsbak, de motor minder toeren hoeft te maken is ook niet zinvol. Als we de motor veel vermogen willen laten leveren, dan moet de motor juist op zo’n hoog mogelijk toerental draaien.

    Login om te reageren
  23. Michiel van den Brink zegt

    8 juni 2006 om 22:25

    @dekster; om dezelfde reden als dat een vliegtuig geen versnellingen nodig heeft.

    Eigenlijk heeft een auto helemaal geen versnellingen, maar “vertragingen”.
    Voor een auto draait iedere motor te snel en daarom moet de eigenlijke “vertragingsbak” het toerental van de wielen omlaag brengen.
    In feite is dit een noodzakelijk kwaad, want zuigermotoren willen nu eenmaal het liefst veel toeren maken.

    De vijfde versnelling (en tegenwoordig ook de 6e en soms zelfs 7e…) is pas een overdrive waardoor de wielen sneller draaien dan het toerental van de motor.
    Een gemiddelde auto heeft dus vier vertragingen en één versnelling.
    De motor kan echter in de overdrive minder van zijn beschikbare vermogen afleveren omdat deze in een lager toerental gedwongen wordt.

    Een overdrive op een bootschroef van een speetboot of op een vliegtuigpropellor is vaak eigenlijk overbodig, omdat dit soort motoren het meeste vermogen aflevert bij hoge toeren.
    Ga je nu een versnelling inbouwen en dus het toerental van de motor zelf omlaag brengen, dan verlies je vermogen.

    Om een vliegtuig of een boot onder controle te kunnen houden, moet er continue stuwing zijn van de schroef of propellor.
    Een wisseling van versnelling onderbreekt de stuwing en dus verlies je controle op dat moment.
    Bij een speedboot op hoge snelheid die in feite “vliegt” op het water (planeren) is dit uiterst ongewenst, omdat de boot ineens weer in het water terugzakt en abrupt stil komt te liggen.

    Login om te reageren
  24. Vincent#1 zegt

    8 juni 2006 om 22:34

    Mooi onwerp hoor, maar het heeft naar mijn idee de functionaliteit van een watertaxi. M.a.w. van a naar b en recht voor je kijken.
    Wanneer je er met de boot op uitgaat wil je na een tijdje gevaren te hebben ergens het anker uitgooien en ga je op het dek zitten. Als het even kan met de gezichten naar elkaar gedraaid. Ik vind deze boot toch iets te luxe ogen om hem als onconventioneel racemonster te betitelen.

    Of je moet natuurlijk een überpatser zijn en aan de andere kant van de boulevard willen cruisen.

    Dus @ Michiel van den Brink, ga je ook een grote ronddobberboot ontwerpen??
    Misschien en tip voor de naam: Peking to Paris over Water ;-)

    Login om te reageren
  25. Navarone zegt

    8 juni 2006 om 22:35

    320 pk weinig? Heb vernomen dat deze boot rond de 90 km/uur moet kunnen halen, wat heel snel is op het water…

    Overigens mooi duidelijk omschreven michiel!

    Login om te reageren
  26. Michiel van den Brink zegt

    8 juni 2006 om 22:40

    De boot van Maarten is een zogeheten Tender.
    Inderdaad een soort boot van A naar B, maar dan snel, luxe, stoer en vooral duur.
    Mensen die dit soort boten kopen, hebben al zo’n dobberboot.
    Vaak met gouden kranen en een zwembad aan boord enzo….;)

    Ja, ook ik ben met een boot bezig en dat wordt wel een soort van ronddobberboot.
    Om privacyredenen van de opdrachtgever mag ik er helaas niet meer over zeggen.

    Login om te reageren
  27. Vincent#1 zegt

    8 juni 2006 om 22:48

    :-D :-D :-D
    Nu ben ik helemaal niet meer weg te slaan hier. Beetje met Michiel van den Brink praten (typen).

    Michiel van den Brink for autoblogger.

    Login om te reageren
  28. Navarone zegt

    8 juni 2006 om 22:49

    Michiel, kun je dat vermogen kwijt op 1 schroef of is het verdeeld over 2 schroeven? Ik neem aan dat de diameter van de schroef wordt beperkt door de diepgang.

    Login om te reageren
  29. Michiel van den Brink zegt

    8 juni 2006 om 23:00

    Bij boten is het net als bij auto’s dat er legio mogelijkheden zijn om het vermogen over te brengen en het voertuig een bepaald dynamisch karakter te geven.
    Ik kan niet praten over Maarten’s boot, want daar heb ik niets mee te maken.

    Waarom hebben auto’s voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving?
    Welke schroef of schroeven gebruik je voor welke boot en waarom?
    Auto’s hebben een chassis, wielophanging en aandrijflijn wat resulteert in een bepaald rijgedrag, boten een romp, een motor en één of meerdere schroeven met een bepaald vaargedrag.
    Zoveel wensen, zoveel auto’s en boten…
    Dat is al een hele studie op zich waar ik zelf niet erg veel kennis van heb.
    Ik werk samen met een ervaren botenarchitect, waarbij ik de creatieve tekenaar/vormgever ben en mijn partner de kennis en ervaring in huis heeft en alles uitwerkt tot een produceerbaar pakket.
    Heel anders dan bij Maarten, want deze boot is geheel uit zijn eigen brein ontsproten door gewoon te doen waar hij van droomt.

    Login om te reageren
  30. dekster zegt

    9 juni 2006 om 09:55

    ik huurde gisteren een film van de flodders en het viel me op dat het rijdende groentenwagen”tje” een spyker is :-s

    thx voor de info over de scheepsschroef dat vroerg ik me al eeuwen af ;-)

    Login om te reageren
  31. dekster zegt

    9 juni 2006 om 16:20

    even terug op die versnellingsbak
    als je nu een schroef hebt die veel water verplaatst(heb je veel kracht nodig) dan kan een versnellingsbak toch handig zijn?

    Login om te reageren
  32. Franqie zegt

    9 juni 2006 om 16:27

    FF offtopic:

    @dekster: Volgens mij is dat groentenwagentje een SpykSTAAL en geen Spyker, fiets nog wel s langs zo’n oud ding, en daar zit n plaatje op met Spykstaal

    Login om te reageren
  33. m5 zegt

    10 juni 2006 om 00:13

    zal wel een boot worden van het caliber boesch of riva een luxe comfortabele boot die niet echt super hard gaat

    Login om te reageren
  34. Designer Jonas zegt

    30 juni 2006 om 15:38

    What A Boat

    Login om te reageren
  35. w0o0dy zegt

    30 juni 2006 om 15:45

    Water verplaatsen is niet te vergelijken met het verplaatsen van een auto. Het probleem van een boot is niet dat de snelheid van de propellor omhoog moet, maar in het feit dat een propellor één ideaal toerental heeft waarop de overbrenging van kracht maximaal is. Sneller draaien levert minder stuwkracht op, langzamer draaien ook….

    De enige optie om meer water te verplaatsen is dan een (veel) grotere propellor, maar die krijg je dan niet (snel) op het gewenste toerental.

    Login om te reageren
  36. spidermike zegt

    3 juli 2006 om 10:11

    Echt een super boot.

    Ik heb hem op woensdag 28 juni in Hoorn gezien. Daar is hij in combie met een Aston Martin (die stond er gewoon naast!) gefilmd en gefotografeerd.

    Wat een super sound!!!
    En met een druk op de knop van je afstandbediening worden de zitplaatsen keurig afgedekt. Het stuur klapt dan automatisch weg. Je ziet dan alleen nog een romp met een raam erop.

    Ik had helaas die dag mijn camera niet mee… anders had ik er zeker fotos van geschoten.

    Als liefhebber van klassieke speedboten (riva e.d) moet ik zeggen dat deze boot zeer aantrekkelijk is.

    Login om te reageren
  37. Cuore sportivo zegt

    30 juli 2006 om 21:18

    320pk genoeg om 80km:u te halen ? alfa romeo maakt al lang bootmotoren met hun 3.0 V6jtd(nog niet in auto’s vrijgegeven)die wel veel sneller kunnen.
    Deze motoren worden zelfs ingezet in de races…

    Login om te reageren
  38. dekster zegt

    30 juli 2006 om 23:01

    @Cuore sportivo
    heb jij ooit al 80km/uur gedaan met een boot? , dat is akkelig snel

    Login om te reageren
  39. han zegt

    7 december 2006 om 20:07

    De boot vaart beestachtig, ik mocht van de zomer mee op het IJsselmeer. Gaat verschrikkelijk hard, accellereerd als de beste en heeft een ongekende stabiele ligging voor zijn lengte. De boot snijd en glijd als een mes door de golven. Normaliter zou je met die snelheid allang uit je bootje gestuiterd zijn.
    De stoelen zijn zo ontworpen dat je je gemakkelijk naar de achterpassagiers kan richten. Buiten het unieke alu spaceframe en het verdiepte potnagelwerk is het concept met de op afstand te bedienen wegklappende bankjes en dashboard natuurlijk wel heel erg gelikt. Geen motoren afkoppelen of onhandige zeiltjes over je boot spannen. Lekker achteloos op je afstand bediening drukken en alles wordt geregeld. Let op dit wordt echt een hit! Hou die Maarten de Bruin maar in de gaten.

    Login om te reageren
  40. Istvan zegt

    22 mei 2007 om 09:48

    De Silvestres is een prachtige boot, er zijn er weinig zoals deze in dat segment. Typisch een Spyker voor op het water, exclusief, prachtige materialen en steenduur. Toch vind ik het motorvermogen tegenvallen voor deze boot, 320 pk is zeker niet overdreven veel voor een speedboot met die afmetingen in die prijsklasse. Vraag is natuurlijk of meer vermogen nodig is maar het blijft natuurlijk gaaf om een inboard te hebben van bijvoorbeeld 450 pk. Een beetje Bayliner van 6 meter met 240 pk haalt ook de 80 op het water. Maar ja, met zo’n boot moet je natuurlijk wel gezien kunnen worden, vandaar waarschijnlijk deze maximale snelheid voor op het “rijks” water.

    Login om te reageren
  41. martijn zegt

    21 juni 2007 om 10:15

    hey ik werk bij mast jachtschilders en heb gewerkt aan een aantal tenders van spyker het prijskaartje is 245.000 euro hij gaat 92 km/h en is super mooi afgewerkt rondom metallic gespoten zelfs het onderwaterschip !! gaaf ding

    Login om te reageren
  42. Reinold Tomberg zegt

    31 juli 2007 om 10:32

    Binnenkort in Metaal Magazine, nummer 8/2007, een artikel over deze Silvestris speedboat.
    Reinold Tomberg
    Metaal Magazine

    Login om te reageren
  43. kees van Steen zegt

    21 juli 2009 om 23:46

    Hoeveel zijn er inmiddels verkocht ? volgens mij geen 1. Wil Maarten niet afkraken maar een een boot voor 245.000 Ex BTW daar kan ik echt wel betere modellen voor kopen. Prachtig project maar niet realistisch net zoals Spijker Cars.

    Kees

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North