• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuw van Mercedes: de F-Cell Roadster

Auteur: ricardo, gepost 25 maart 2009 om 17:33 – 63 Reacties

Mercedes-Benz F-Cell Roadster
Eindelijk een ‘auto’ die je met een joystick kan bedienen.

Deze roadster van Mercedes is ontworpen door meer dan 100 trainees binnen het bedrijf. Het idee er achter is een hommage brengen aan het verleden (de Daimler uit 1886) en een kans om veel nieuwe technieken in een concept te integreren. Sturen kan met de joystick die de wielen aanstuurt d.m.v. drive-by-wire techniek. Voor het ontwerp is gebruik gemaakt van diverse materialen zoals hout (de spaakwielen) en carbon-fiber (de Formule1 neus).

Het apparaat wordt aangedreven door een brandstofcel die achter in de roadster is gemonteerd. Deze krachtbron levert 1.2 kW maar is toch in staat een topsnelheid van 25 km/u te halen. De productiefase zal deze roadster helaas nooit halen.

Mercedes-Benz F-CELL Roadster – trainees build a car of the future

* Young people unite high tech and tradition

* Alternative drive systems as a training topic

In a hitherto unique project bridging various fields of profession, the trainees of Daimler AG at the Sindelfingen Mercedes-Benz plant have built a Roadster with fuel cell drive. For about a year, more than 150 trainees and dual education system students worked on the overall concept, development, assembly, and completion of the F-CELL Roadster. This project involved junior employees from the fields of automotive mechatronics, model-building, electronics, coating technology, manufacturing mechanics, product design, and interior appointments. The prime objective of the project was to integrate the topic of alternative drive systems into training with hands-on experience.

“This project impressively demonstrates that the topic of sustainable mobility has become an integral part of our vocational training,” said Human Resources Board member and Labor Relations Manager Günther Fleig. “I am delighted to see how much initiative and creativity the young people have put into this project.”

Tradition meets the future
The F-CELL Roadster uniquely combines state-of-the-art technologies with the history of vehicle construction. As an allusion to the Benz Patent Motor Car from 1886, the vehicle is fitted with large spoked wheels. Moreover, the F-CELL Roadster incorporates stylistic elements from diverse eras of automotive history, such as the carbon-fiber bucket seats with hand-stitched leather covers and the distinctively styled fiberglass front section, based on the component from the Formula One racing bolides.

The F-CELL Roadster is controlled with drive-by-wire technology, and a joystick takes the place of a conventional steering wheel. The vehicle is powered by the emission-free fuel cell system located at the rear. With a power rating of 1.2 kW the F-CELL Roadster reaches a top speed of 25 km/h and has an operating range of up to 350 km.

Ook interessant!

  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen
  • Is deze Mercedes-AMG GT R Roadster verpest of verbeterd?
    Is deze Mercedes-AMG GT R Roadster verpest of verbeterd?
  • Krijgt de Tesla Roadster concurrentie van AMG?
  • Nieuwe SL betekent NIET het einde van de AMG GT

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

brandstofcel, concept, Mercedes, Vleugeldeuren

Vorig bericht: « Cayenne GTS Porsche Design Edition 3 [updated]
Volgend bericht: De 50 meest gedenkwaardige auto’s uit films »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rik3 zegt

    25 maart 2009 om 17:36

    Geinig karretje, laat maar komen.

    Login om te reageren
  2. NLBUURMAN zegt

    25 maart 2009 om 17:36

    oftewel een veredelde fiets dus…

    Login om te reageren
  3. creative zegt

    25 maart 2009 om 17:36

    is dit een grap?

    Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    25 maart 2009 om 17:37

    Laminaat in je auto wordt het helemaal in 2010, wit is zooo 2008.

    Verfrissend ontwerp bekleding van de stoelen, ziet er klassiek en sturdy uit.

    Login om te reageren
  5. Bruno zegt

    25 maart 2009 om 17:37

    ze hebben wel wat met vleugeldeuren he tegenwoordig

    Login om te reageren
  6. Golfke zegt

    25 maart 2009 om 17:37

    Leuk dat dit model een hommage is aan de Patent Motorwagen. Dikke velgen eronder!!!

    Login om te reageren
  7. Renault zegt

    25 maart 2009 om 17:37

    Ik zou hierin niet gezien willen worden :-|

    Login om te reageren
  8. YK zegt

    25 maart 2009 om 17:38

    Ga je een tesrit maken, moet je inparkeren, pak je per ongeluk een stoeprandje… :roll:

    Login om te reageren
  9. CBR600rr zegt

    25 maart 2009 om 17:38

    @NLBUURMAN:

    Niet echt een veredelde fiets, meer een veredelde scootmobiel… Zie pookje…

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    25 maart 2009 om 17:52

    Het gaat hier wel heel duidelijk ‘om het idee’. Wat moet je met een snelheid van 25 km/h? :roll:

    Login om te reageren
  11. Jochempie zegt

    25 maart 2009 om 17:55

    Kikker in je bil.

    Login om te reageren
  12. JPM zegt

    25 maart 2009 om 17:57

    @ Citrofiel

    Dat is de gemiddelde snelheid tegenwoordig op de Nederlandse wegen ;)

    Login om te reageren
  13. gekke turbo zegt

    25 maart 2009 om 17:58

    Je ziet echt de ontwikkeling van de auto in 124 jaar op foto 5, de eerste had 0,9 pk en ging 15 km/h en de nieuwste heeft rond de 1,6 pk en gaat wel 25 km/h!!!

    Login om te reageren
  14. phantom zegt

    25 maart 2009 om 18:00

    Echt het toppunt van retro ,dit, wel geinig.

    Login om te reageren
  15. Nilo zegt

    25 maart 2009 om 18:00

    @citrofiel
    In de tijd dat de daimler werd gemaakt, lees 1886, was 25 km/u toch wel aan de snelle kant. In die tijd dacht men nog dat je pijp uit zou gaan als je harder zou gaan dan 64km/u.
    vroeger moest er nog iemand voor de auto uitrennen met een rooie vlag om te waarschuwen dat er een automobile aan kwam met maarliefst 16km/u. die 25 km/u is zo gek nog niet voor hommage aan een van de eerste auto’s nof niet?

    Login om te reageren
  16. Frank von B. zegt

    25 maart 2009 om 18:00

    Met vleugeldeuren!!
    wel makkelijk voor rijinstructeurs om in te grijpen

    Login om te reageren
  17. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    25 maart 2009 om 18:00

    Wow, supermooi design!
    Vooral knap hoe er teruggegrepen wordt naar de klassieke Daimlers, terwijl er toch enorrm viel nieuwe dingen op zitten!

    Knap!

    Login om te reageren
  18. Vinny_93 zegt

    25 maart 2009 om 18:01

    Schande. Liever een S500.

    Login om te reageren
  19. JH zegt

    25 maart 2009 om 18:01

    En ontworpen door onze stagiar ;)

    Login om te reageren
  20. oniwo zegt

    25 maart 2009 om 18:06

    Kuipzetels, vet joh!! Gaaf bakkie, gaat denk ik keisnel door de bochten. Zouden xenonlampen optie zijn? Effie doorblaze ja!

    Login om te reageren
  21. Emile_Benz zegt

    25 maart 2009 om 18:13

    Ik vind ’t leuk gedaan. :) Ik zou er echter nooit in gezien willen worden. :wink:
    Maar goed, ’t is ’n hommage, dus hij zal alleen in ’t museum te bezichtigen zijn. :roll:

    Login om te reageren
  22. Laurens zegt

    25 maart 2009 om 18:14

    Moeilijk. Kiezen uit deze, een Think, een Nano of toch doorrijden in mijn Ligier? OK, de ster maakt het verschil :lol:

    Login om te reageren
  23. Buyck zegt

    25 maart 2009 om 18:30

    Berezalig man… zou een leuke trapfiets zijn. Eindelijk eens wat anders op de weg zeker als het zonnetje uit zit. ORIGINEEL

    Login om te reageren
  24. belikenoother zegt

    25 maart 2009 om 18:38

    waar zitten de trappers???
    :p

    Login om te reageren
  25. kowalsk zegt

    25 maart 2009 om 18:44

    Het chassis is veel te lomp voor de wielen… Geen gezicht.

    Login om te reageren
  26. Raptor zegt

    25 maart 2009 om 18:44

    Belachelijk, 25km/u…

    Login om te reageren
  27. anderS zegt

    25 maart 2009 om 18:56

    @Bruno: Vleugeldeuren?? Slagbomen!!

    Tis niet zo dat McLarenMercedes vlak voor het 1e F1 weekend de problemen rondom de nieuwe regels opgelost hebben??

    Wel gaaf hoor dit stukje design…

    Login om te reageren
  28. Een betere ontwerper zegt

    25 maart 2009 om 18:59

    Mooi ding vind ik, grappige homage. Ze hadden wel op z’n minst de spaken wit kunnen maken…

    Login om te reageren
  29. Dennis zegt

    25 maart 2009 om 19:02

    leuke tijdsverspilling in de tijden van crisis… :|

    Login om te reageren
  30. Jonas zegt

    25 maart 2009 om 19:04

    @Dennis

    Zo’n project loopt al langer dan de crisis hoor ;)

    Ik vind het een fantastisch stukje design!!!

    Login om te reageren
  31. Foramen zegt

    25 maart 2009 om 19:15

    ik vind het een ontzettend gaaf concept :) jammer genoeg niet echt realistisch.

    Login om te reageren
  32. H zegt

    25 maart 2009 om 19:16

    Prachtig, love the weels!

    Wel fris aan de voeten.

    Login om te reageren
  33. guzmann zegt

    25 maart 2009 om 19:23

    Mooi concept dit. Echt weer iets voor MB. ;)

    Login om te reageren
  34. Carmaster zegt

    25 maart 2009 om 19:33

    Yo brotah deze is viesss!!!
    Check me 33″ man…

    Login om te reageren
  35. gilein brouwer zegt

    25 maart 2009 om 19:38

    en nu nog wachten op de amg versie met 2kw ;)

    Login om te reageren
  36. Solstice zegt

    25 maart 2009 om 19:40

    Geweldig! Weer helemaal terug bij af, maar dan met brandstofcellen. Prachtige wielen. ;)

    Login om te reageren
  37. six-trey zegt

    25 maart 2009 om 19:44

    Pff, hij is niet op stoom benziene is zoo 2008
    maar ik verkies nog altijd rondgedragen worden op mijn gepimped schild

    Login om te reageren
  38. rotorhead zegt

    25 maart 2009 om 19:47

    Te vet dit :D En de top ligt zo’n 8km hoger dan ’t origineel.

    Login om te reageren
  39. RenesisHP zegt

    25 maart 2009 om 20:11

    Zit ik nou gewoon op een veredelde koets te geilen? :shock:

    Login om te reageren
  40. Vincegail zegt

    25 maart 2009 om 20:16

    Heeft er iemand Jochempie’s reactie wel gelezen? En de twee woordjes die voor zijn reactie komen erbij bedacht? Denk het niet ;-)

    Login om te reageren
  41. slk zegt

    25 maart 2009 om 20:23

    Mb is van alle markten thuis.

    Login om te reageren
  42. Jochempie zegt

    25 maart 2009 om 20:37

    @ Vincegail: oh ik heb er verder niets mee te maken hoor, maar het leek me een goeie 1-aprilgrap. Immers, waarom zou je al die techniek verspillen met massief rubberen banden?

    Login om te reageren
  43. SyriX zegt

    25 maart 2009 om 20:50

    dit heet, hoe laat je 100 stagaires al het vieze werk van het bedrijf doen terwijl ze toch aan een ”opdracht” werken.

    totaal nutteloos dit soort concepts

    Login om te reageren
  44. AMG Powerrr zegt

    25 maart 2009 om 20:52

    @Nilo,

    was je erbij :p . Ik dacht dat het plaatje een shopje was.

    Login om te reageren
  45. mrB zegt

    25 maart 2009 om 21:01

    vet apparaat!!!! jammer dat die zo langzaam gaat, maar ik zou hem wel willen hebben

    Login om te reageren
  46. GOD zegt

    25 maart 2009 om 21:03

    whahahahaha wat een apparaat :lol:

    Login om te reageren
  47. Darahan zegt

    25 maart 2009 om 21:20

    Mama, Ik wil ook zo’n mooie fiets:P

    Login om te reageren
  48. VivelaFRANCE zegt

    25 maart 2009 om 21:36

    In Frankrijk produceert men een auto die zelfs nu, 50 jaar later, nog steeds zijn tijd ver vooruit is. En dan komt Duitsland met een CONCEPT dat terug in de tijd gaat. ;) Haha!

    Login om te reageren
  49. VivelaFRANCE zegt

    25 maart 2009 om 21:38

    Nee, oké, zonder grappen of grollen; ik vind dit wel een ontzettend cool ‘apparaat’. Alleen die blauwe motorkap ziet er niet, verder vind ik ‘m er misschien zelfs beter uitzien dan een huidige Mercedes.

    Login om te reageren
  50. JH zegt

    25 maart 2009 om 22:16

    Dit ontwerp is niet door stagiars gebouwd maar door zogenaamde Auszubildende die zijn tussen de 16 – 21 jaar en volgen een interne opleiding bij Daimler als bijv. carosseriebouwer, CAD-tekenaar, etc. dus een project gedaan door mensen die net begonnen zijn met hun opleiding en daarvoor is het klasse…en diegene die het ontwerp heeft gedaan loopt nu stage bij Audi dus zo slecht zal hij niet zijn ;)

    Login om te reageren
  51. Ralph zegt

    25 maart 2009 om 22:24

    Wat een hommage… door interns!

    Back to the future.

    Login om te reageren
  52. Cantago zegt

    25 maart 2009 om 23:14

    Het was grappig, totdat ik 25km/u ipv 250km/u zag staan… Jammer! Ik pas, haha:P

    Login om te reageren
  53. Jorrit zegt

    25 maart 2009 om 23:21

    @ gekke turbo:

    Klabaam! Spijker op z’n kop :-D !!

    Waarom trouwens houten spaakwielen? Ik dacht dat dat materiaal inmiddels redelijk ‘uitgefaseerd’ was (voor wielen dan)?

    Login om te reageren
  54. Guido zegt

    26 maart 2009 om 00:03

    Ik mis het Paard :(

    Login om te reageren
  55. bleegh zegt

    26 maart 2009 om 02:40

    koop een racefiets, val je nog af ook

    Login om te reageren
  56. DJD zegt

    26 maart 2009 om 08:06

    Zorg dan tenminste dat die wagenwielen een beetje bij het ontwerp passen!

    Login om te reageren
  57. BmwMPower zegt

    26 maart 2009 om 09:04

    Een SLR Stirling Moss op fietsenbanden.
    Nee, bedankt.

    Login om te reageren
  58. Ludwig zegt

    26 maart 2009 om 09:46

    Back to basics!

    The year is 1887, look what we found in the streets….. :)

    Login om te reageren
  59. Del Favero zegt

    26 maart 2009 om 10:19

    Waw,nu nog trappers erop en men kan ze aan de Belgische kust verhuren om mee op de dijk te rijden.

    Login om te reageren
  60. jezus zegt

    26 maart 2009 om 12:56

    het is in ieder geval een beetje vooruitgang, er lopen geen paarden meer voor om dat ding te trekken. ik weet niet hoeveel pk dat ding heeft? maar meer als vroeger :P

    Login om te reageren
  61. GerreLekker zegt

    26 maart 2009 om 17:43

    Nog 1 wiel er af en we zijn terug bij de roots van MB…

    Login om te reageren
  62. BananaFlip zegt

    26 maart 2009 om 19:05

    Hip man.
    Nutteloze mix tussen F1 en hele oude fiets.

    Login om te reageren
  63. BananaFlip zegt

    26 maart 2009 om 19:07

    @ jezus

    1.2 kW x 1,36 = 1.63 pk.

    Dus als je die brandstofcel eruit sloopt en er een anderhalf paard voor zet, heb je ongeveer hetzelfde. Maar dan verneuk je je luchtstroom wel een beetje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North