Deze Porsche is binnenkort leverbaar maar in totaal worden er slechts honderd duizend van gemaakt.
Vandaag is deze Porsche Design Edition 3 onthuld. De grijs-met-zwarte Duitser beschikt over een 4.8 liter V8 blok uitgerust met een complete sportuitlaat, goed voor 405 pk. Een sprint van 0 naar honderd km/u kan afgelegd worden in 6.1 seconden. De Porsche wordt geleverd met extra donkere ramen en een subtiele striping over de motorkap en de zijkanten van de auto. De auto zelf is gespoten in de kleur Lava Grey Metallic en het lichtmetaal heeft een maat van 21″.
En omdat ‘ie zo exclusief is krijg je er ook een aantal exclusieve goodies bij waaronder een Porsche horloge en een 4-delige kofferset. De prijs ligt in de Verenigde Staten op $89.900, Nederlandse prijs is nog niet bekend.
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, breidt zijn exclusieve modellenreeks opnieuw uit met een zeer bijzonder model: de Porsche Cayenne GTS Porsche Design Edition 3. Deze SUV, voorzien van een aantal unieke features, verschijnt in een gelimiteerde oplage. Er worden in totaal slechts duizend exemplaren wereldwijd van deze Cayenne gebouwd.
De Porsche Cayenne GTS Porsche Design Edition 3 is een vervolg op de innovatieve designlijn die eerder is ingezet met de Cayman S Porsche Design Edition 1 en de Boxster S Porsche Design Edition 2. De hand van de befaamde Porsche Design Studio in het Oostenrijkse Zell am See, een van de meest toonaangevende ontwerpbureaus ter wereld, is duidelijk zichtbaar in onder meer de keuze van de lakkleur van de Cayenne. De kleur lavagrijs metallic accentueert de sportieve en puristische looks van de auto. Onderscheidend is de sportieve designstriping over de motorkap en de zijkanten van de auto, die subtiel verwijst naar de exclusieve herkomst van deze bijzondere Cayenne. Ook de in carrosseriekleur gespoten 21-inchvelgen zijn uniek.
De Porsche Cayenne GTS Porsche Design Edition 3 is standaard voorzien van bi-xenonkoplampen, privacyglas en een verlengde dakspoiler. Bijzonder en exclusief is de in zwarte letters uitgevoerde modelnaam die de achterzijde van de auto siert – met uitzondering van de letter S die een rode kleur heeft.
Het interieur, uitgevoerd met zwart lederen bekleding en contrasterende rode naden op het instrumentenpaneel en de deurpanelen, versterkt het aantrekkelijke uiterlijk van de 405 pk sterke Cayenne GTS Porsche Design Edition 3 nog eens extra. Daarbij tilt het nieuwe, multifunctionele driespaaks stuurwiel het unieke sportieve karakter van de auto naar een nog hoger niveau.
Elektrisch verstelbare sportstoelen met geheugenfunctie en hoge zijsteunen bieden de bestuurder en de voorste passagier optimaal zitcomfort en uitstekende zijdelingse steun. Op de hoofdsteunen prijkt het Porsche-logo en het middengedeelte van de stoelen is bekleed met anti-slip alcantara-leder. Hetzelfde materiaal geeft delen van de middenconsole, de portierbekleding, de afwerking achter de deurhendels en de dakbekleding een ingetogen maar verfijnd vleugje klasse en elegantie, terwijl interieurdetails in carbon duidelijk verwijzen naar de autosport. Dat dit onbetwist een exclusieve Porsche Design Edition 3 is, blijkt uit de vermelding van deze naam op de toerenteller, de voordeuren en het plaatje op de klep van het handschoenenkastje met daarop het serienummer van de auto.
Het karakteristieke geluid waar Porsche om bekendstaat, wordt geproduceerd door het sportuitlaatsysteem – standaard op de Porsche Cayenne GTS Porsche Design Edition 3 – dat met een druk op de knop tot leven wordt gebracht. Bovendien zorgt het Bose 5.1 Surround Sound System met niet minder dan veertien luidsprekers en een totaalvermogen van 410 watt voor een fantastisch geluid.
Minstens zo indrukwekkend zijn de prestaties van de door de 4,8-liter V8-motor – goed voor 405 pk en 500 Nm – aangedreven Porsche. De auto accelereert van 0 naar 100 km/uur in 6,5 seconden en haalt een topsnelheid van
251 km/uur. De Porsche Cayenne GTS Porsche Design Edition 3 is standaard uitgerust met de sportieve Tiptronic
S-zestrapsautomaat.Porsche heeft er een traditie van gemaakt voor elke Porsche Design Edition exclusieve Porsche Design-accessoires te vervaardigen. Elk horloge uit de Porsche Design Chronograph-collectie is zeer stijlvol en past perfect bij het model waarvoor het gemaakt is. Voor de Porsche Cayenne GTS Porsche Design Edition 3 vervaardigde de Porsche Design Studio een automatisch horloge Type P’6612 voorzien van een lichtgewicht titaniumbehuizing met een diameter van
42 millimeter en een metalen band met een coating van DLC (diamond-like carbon). Deze speciale coating, overgenomen van de Porsche-sportauto’s, geeft de titaniumbehuizing van het uurwerk zijn karakteristieke kleur, terwijl de exclusieve wijzerplaat van het horloge treffende overeenkomsten vertoont met het interieur van de Cayenne.Tot de exclusieve accessoires van de Porsche Cayenne GTS Porsche Design Edition 3 behoort ook een vierdelige bagageset, voorzien van het Porsche Design Edition 3-label. De bagageset bestaat uit drie trolleys, in verschillende maten, en een functionele aktetas. Met uitzondering van de grootste trolley – met een capaciteit van 62 liter – kunnen alle items mee als handbagage in het vliegtuig.
De lancering in Nederland van de Cayenne GTS Porsche Design Edition 3, inclusief horloge en vierdelige bagageset, staat gepland voor eind mei. In Nederland zijn de prijzen nog niet bekend.
één woord: Leuk :)
En hoeel stuks voor de president van Tsjetsjenië? :)
Een aangepaste GTS voor een veel te lage prijs. Gelukkig worden er maar 100 exemplaren geproduceerd en is de kans hem tegen te komen nihil.
Das best aardig voor 66.000 euro!
ziet er zeker weten beter uit dan de turbo s.
jammer dat hij minder snel is.
hij is wel sneller dan mijn auto hoor!!!!
@tombnolz
whahhhahahaha, 20 ?
maar als ik de prijs omreken in euro’s kom ik uit op 70.853
dan wil ik er wel 2 :P
lelijk! zoiezo het model poorsche cayenne is lelijk.
kunnen ze bij porsche nou echt geen mooier stuur maken? dit is echt afzichtelijk
@TJM
1 euro = 0.737942 dollar. Op dit moment toch.
Om het nog leuker te maken zouden ze van de 2 uitlaten samen 1 moeten maken.
@ TJM: 20 maar? Als daar maar geen oorlog van komt…
Daar waar de GTS de Cayenne er nog enigzins fraai deed voorkomen, zeker in het rood, is dit echt wel de lelijkste die ik ooit heb gezien…
komt er ook nog een diesel versie ;)
ik bedoel porsche is in deze tijden tot alles in staat
Jezus, wat is dat ding daar bizar cheap! (in vergelijking met Ned.)
En dat zijn er 100 teveel… Ik weet wel dat smaken verschillen, maar toch…
Striping op een SUV… aanstellers.
Is die fet koele striping een kenmerk van Porsche Design? Bah…
Ik vind hem érg mooi!
Is ‘Lava Grey Metallic’ een andere naam voor vuilniszakkengrijs misschien? :-)
Deze versie kan mijn goedkeuring toch echt niet gedragen. Wat een lelijk ding.
Ik ben het volledig eens met Tombnolz. Die donkerrode ziet er nog wel mooi uit maar dit slaat echt nergens op! Wat is hier extra design aan? Niks!
Wat een koopje ;)
Het lijkt alsof hij heel hoog op zijn wielen staat vgl. met de “normale” GTS.
Jammer dat het geen diesel is *kuch*
en waarom vergeten wij de bpm, btw, slurptax etc?
Gelukkig worden er 1000 van gemaakt! Wat een vette daily driver zou dat zijn…. 8) Wat zal de edition 4 worden?
@ porsche-blog.nl
Ben je bij de “Bezorg een lach dag” geweest? (Voor de niet ingewijden, dit is een rit met ernstig zieke kinderen in Porsches.)
Daar stonden kinderen huilend naast een Cayenne waar ze mee mochten rijden. Toen er gevraagd werd waarom ze zo moest huilen antwoordden ze dat hun vriendjes wel in een echte Porsche mochten rijden en zij niet.
^janjansen
hahaha serieus, LOL!
Zie je nou wel, Mansory, Porsche kan het zelf veel beter!
al kostte hij 100 euro…
wanneer zullen de eerste geimporteerd worden? ik vind hem er wel goed uit zien.
@JanJansen,
Als ik daar met mijn Cayenne stond om die zieke kinderen een leuke dag te bezorgen, geheel belangeloos, en die kinderen staan daar te janken omdat ze niet mijn Porsche mee willen rijden was ik direct huiswaarts gedaan.
Graag of niet he, je kunt niet altijd alles hebben.
Ik heb overigens geen Cayenne, maar dat terzijde.
ik denk dat iedereen die denkt met een echte porsche te mogen meerijden zich serieus geript zou voelen als die dan zou horen dat ze het met dit lomp geval moeten doen… Het is mss de beste suv die je kan kopen, maar dat maakt het nog altijd een slechte auto. Of om even van Jeremy Clarkson te stelen:
‘Oh good, I’ve got syphilis, the best of the sexually transmitted diseases!’
Stuur er 20 naar Tjestjenie…. laat die andere 80 maar zitten en misschien lukt editie 4 beter.
Ziet er gaaaaaf uit!
Gaaf, dat wel, maar de Cayenne blijft traag…. En een trage Porsche is geen echte Porsche dames;)
Alle respect voor de Cayenne liefhebbers, maar voor mij is de laatste echte Porsche de 911 964 (luchtgekoeld, strak dashboard, speedster!).
Stuk mooier zo alles donker uitgevoerd dan met dat standaard glimmend chroom overal. Sportief interieur. Zal ook wel goed klinken, zo’n dikke atmosferische V8.
@alle zeikers die eeuwig door-emmeren over wat een “echte Porsche” is:
als Porsche nu nog slechts luchtgekoelde uitsluitend handgeschakelde en achterwielaangedreven 911’s maakte, dan bestond het bedrijf allang niet meer.
Blijf es niet zo krampachtig in ’t verleden hangen en accepteer verandering.
Die Cayenne is wereldwijd een enorm succes, en heeft Porsche veel sterker en solider gemaakt.
Een 1-model autobedrijf (zoals Smart) is meestal weinig levensvatbaar.
@DavidZ
niets tegen cayman of bokster
niets tegen waterkoeling
zelfs de 924 is voor mij niets mis mee.
Maar de Cayenne, dat is o zo fout.
Autos zoals die Cayenne maken op termijn de naam van een merk kapot, natuurlijk brengen ze eerst veel geld in het laadje.
porsche, selout!
Daar ben ik het mee eens. Het is geen sport-auto en het zal geen enkele fabrikant ooit lukken om van een SUV een sportauto te maken. Maar het is wel1 van de beststurende SUV’s ooit gemaakt ;)
Die velgen zijn niet zo geweldig.
En hadden ze hem niet iets lager kunnen leggen?
Een Cayenne wordt toch nooit voor terreinbezigheden gebruikt…
Verder wel aardig, maar niet echt heel erg spannend.
verkeerd gelezen, 1000 maar 100 in amerika