De huidige Aston Martin-lineup gaat alweer de nodige jaartjes mee, en dus wordt het (hoog) tijd voor vernieuwing. Achter de schermen wordt hier aan gewerkt, en volgens de berichten krijgt het op-een-na-snelste paard uit de Aston Martin-stal, de DBS, 560 pk mee. Uiteraard uit een V12.
Voor de pure performance koop je geen Aston Martin. Het merk uit Gaydon wil, en kan, wat dat betreft niet opboksen tegen merken als Ferrari. Nee, een Aston Martin koop je om zijn elegantie, om zijn stijl, en om zijn exclusiviteit (met 4.200 verkochte exemplaren is het een van de exclusiefste luxemerken, en het heeft nu ook een personalisatieprogramma).
Maar een nieuw model dient natuurlijk wel zijn voorganger voorbij te streven, en dus worden de 517 pk/569 Nm opgekieteld naar ca. 560 pk (550 bhp), dixit Autocar. Ruimschoots voldoende voor op de openbare weg lijkt ons. Daarnaast zou de handbak wellicht plaats moeten maken voor ZF’s magistrale 8-bak (bekend uit o.a. Jaguar en BMW). Koppelingsfetisjisten wenen.
Maar voor het (aan het eind van het jaar al) zo ver is moet er natuurlijk uitgepakt worden met een afscheidsmodelletje. Er schijnen 100 DBS Ultimate Editions aan te komen. Hierbij moet je denken in de richting van de Carbon Black modellen, met bespoke-frutseltjes, die de ongetwijfeld forse mark-up rechtvaardigen.
Wegens gebrek aan spyshots van de nieuwe DBS knallen we er even een live-gallery van de open variant van de DBS Carbon Black, a.k.a de favoriete Belgische scheurmobiel, in. Enjoy.
Er zijn zeer weinigen die het model en merk Aston lelijk vinden…en ook deze is weer oppietoppie ! Inderdaad wat tragigjes, maar weldadig luxe in een formidabele verschijning.
@Megakix: ook deze is weer mooi? Dit zijn foto’s van het huidige model en niet de nieuwe. Ik hoop trouwens echt dat ze niet te veel gaan veranderen aan het uiterlijk!
Hele nieuwe? Of op basis van de virage?(opgepoetste oude kist)
Nou ja, gezien de financiële mogelijheden van AM ga ik er van uit dat ze weer sterk leunen op hun oude platform. Ze hebben nou eenmaal geen groot concern achter zich staan.
@RudyV: Bij de plaatjes op autocar staan helaas plaatjes a la Virage. Die achterlichten worden wel heel anders, maar mooier vind ik het er nog niet uitzien. Maar het productiemodel zal vast nog afwijken.
@RudyV: nog steeds gewoon op basis van de DB9. Ze hebben bij Aston Martin geen cent te makken immers.
Prachtig merk en inderdaad wat Megakix, er zijn altijd wel mensen te vinden die ene Ferrari of ene Porsche lelijk vinden, maar iedereen vind een Aston mooi. Toch knap van ze! Die nieuwe Virage is ook weer net een tikkeltje mooier dan de toch al prachtige DB9. Ben benieuwd naar de opvolger van de DBS! En ja, er zullen mensen zijn die zeggen dat ze te veel op elkaar lijken, maar who cares? als ze zo mooi zijn!
Hopen dat ze dit niet weer een ferrari-killer gaan noemen. Want dat kunnen ze toch niet waarmaken. En ze moeten echt is gaan leren hoe ze v12 motoren gaan bouwen. Want 560pk uit een 6L v12 is natuurlijk beschamend weinig voor het meest sportieve model van aston. En wel gewoon ferrari geld vragen natuurlijk.
@lambo4all: En jij weet hoe 560pk voelt?
@Jesper: nou ja, om eerlijk te zijn. maar dat is mijn punt niet. aston zegt zelf dat ze meegaan in de supersport frontengine v12 coupes maar dat doen ze niet. het chassis, de de techniek, de versnellingsbak, de motor, alles loopt achter op de concurrentie. het Astons verkopen nog omdat ze er zo mooi uit zien, niet omdat het zulke goede wagens zijn. en wel gewoon belachelijk hoge prijzen vragen.
@lambo4all: Ik denk niet dat Aston beter wil zijn dan Ferrari op álle vlakken, dat gaat ook niet. De merken hebben verschillende karakters en worden om verschillende redenen gekocht. 560pk uit een atmosferisch blok is nog steeds gewoon héél veel, en just for the record; hoeveel Aston Martins zie jij uitbranden?? ;)
@Jesper: het uitbranden heeft te maken met het feit dat een middenmotor veel moeilijker te koelen is en alles veel dichter op elkaar zit. niet met hoeveel pk eruit gehaald wordt.
@lambo4all: het gaat er niet om de ze “maar” 560 pk uit een v12 halen. Het gaat erom dat je een v12 onder de motorkap hebt een geen v8. Waarom stopt rolls een v12 in de phantom met maar 460 pk? Omdat een v12 exclusiever is dan een v8
@akrapovic:
Het gaat er wel een beetje om, omdat concurrent Ferrari straks een V12 model levert met 740 pk. Dat verschil is eigenlijk te groot en dat probeert lambo4all volgens mij te zeggen. De Aston zou toch zeker 600 pk moeten krijgen om mee te kunnen blijven doen…
@NeoVeloci: ja maar aston moet ook niet mikken op ferrari, dat lukt ze never nooit. Zelfs de one-77 wordt zoek gereden door de f12
Tot op zekere hoogte. Voor een Mulsanne gaat die vlieger echter niet op
@akrapovic: nee, omdat de v12 uit de phantom uit 2003 stampt! Dat ding is onderhand 10 jaar oud. (een ferrari 550 leverde ook 480pk uit ze 5.5L v12). Het laat zien dat de phantom -net als de aston modellen- erg verouderd is.
@lambo4all: waarom verouderd? Een rolls heeft voldoende vermogen. Het gaat er niet om dat die het snelst is. En als je daf al oud vindt, wat vind je dan van de 6,75 v8 van bentley?
@akrapovic: ik ga hier maar 1 ding op zeggen: ghost
@lambo4all: haha als ik een phantom had zou het me niet interesseren als die maar 460 pk had.
Aston Martin gaat dus ook wel aardig mee in de PK-hype… Hoewel 560Pk natuurlijk lekker is!
Ik vindt niet dat je een Aston martin met een Ferrari of Lamborghini kunt vergelijken.Een Ferrari of Lambo is voor erbij,net als een motorfiets.Ook de FF lijkt me niet echt comfortabel.Heb er nooit ingezeten dus kan eigenlijk niet oordelen.Van een Ferrari wordt verwacht dat je er mee wegscheurt.Met een Aston hoeft dat niet.Het gaat om het uiterlijk en dat is gewoon onovertroffen.
@Alfarobert: een FF schijnt heel comfortabel te zijn! En ik heb een buurman met een 997 turbo. Die had een dbs proefgereden en vond het een oncomfortabel slecht sturend hok. Hij liet geen spaan heel van de dbs. Hij heeft vroeger ook een vanquish gehad en vond die veel beter voor dagenlijks gebruik dan een dbs.
Er zijn al spyshots hoor…
Maar geen rechtenvrije :)
@sir_smokalot: ik wachtte op dat antwoord ;)
@sir_smokalot: trouwens, als ik nu zelf die foto’s in een reactie plaats, mag dat of geldt dat probleem van die rechten dan nog altijd?
Wat lezers plaatsen ligt in eerste instantie buiten onze macht.
@sir_smokalot:
Rechtenvrij of niet, daar trekt autoblog zich toch niks van aan :lol:
http://www.autoblog.nl/medewerker-rdw-snapt-privacyregels-kentekens-niet
Klein verschil tussen copyrighted materiaal en openbare informatie. Zoek maar eens op.
Goh, de zoveelste facelift dus.
Inmiddels is de DB9/DBS/Virage een beetje de Marijke Helwegen van de autoland geworden.
Jep. Hoewel ik Marijke Helwegen trouwens nog wel zou doen. De verpakking klopt nog.
Na de spyshots van de nieuwe DB9 kan ik niet wachten op de DBS!
ik denk dat ie NOG lekkerder wordt!
Pk’s zijn voor aston martin minder zwaarwegend dan voor een “echte”hardcore sportwagen, labo . ferrari etc.
In een aston Martin ben je cool, in de bovengenoemede merken een pooier in de ogen van veel mensen.
Ik ken iemand die heeft een DB9, nooit negatieve reacties gehad, wel veel bekijks.
Ik heb daar in mogen rijden, is echt waarzinnig !
Dat is er 1 van een jaar of 5, volgens topgear is de automatische bak waardeloos. Ik vond dat 100% meevallen, natuurlijk schakelt de bak van een ferrari sneller, maar die schakelt bovengemiddeld snel.
Ik ben vooral blij dat ze de V12 nog in leven houden. Werd er niet gefluisterd dat ze terug naar een ‘charged’ 6-cilinder zouden gaan, Zoals in de eerste DB7’s destijds.
Oh en BTW: de Belgische scheurmobiel was een V12 Vantage, geen DBS. Just is Just! :D
Een AM ziet er altijd mooi uit. Dus de nieuwe zal dat ook wel weer worden.
Een aston die on astonachtig zal zijn dus met andere woorden.
De focus RS versie van de DB9 zal nu dus nog eens een stuk ‘smaakvoller’ gemaakt worden.
Slightly off-topic : een paar dagen geleden voor de eerste keer in m’n leven een Rapide gezien, in cliché-wit. Die ziet er in’t echt toch wel stukken beter uit dan op foto, maar het valt wel enorm hard op dat het een stretched DB9 is.
Wat het artikel betreft : fijne specs, maar zoals al geopperd door anderen is dit op zich toch wel een beetje teleurstellend wanneer je gaat kijken naar wat z’n segment-genoten op tafel leggen. Nu, langs de andere kant is het inderdaad ook wel zo dat AM’s veel meer ’tourers’ zijn dan ‘scheurijzers’, en in die hoedanigheid is 560PK natuurlijk ruimschoots voldoende, laten we wel wezen.
Ik hoop wel dat ze de nieuwe DBS wat minder van die ‘opplak-luchtroostertjes’ meegeven zoals de huidige er een paar teveel heeft, want ze doen serieus afbreuk aan het voor de rest zeer mooie design van de DB9/DBS.
@kingdecay: net wat ik ook dacht :) (en idd een rapide ziet er fenomenaal uit in het echt)