• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Audi A6 kan toch wel heel fraai (en duur) zijn

Auteur: Loek, gepost 6 maart 2025 om 18:08 – 23 Reacties

Als je de nieuwe Audi A6 Avant op smaak maakt, is het best wel een hele fraaie estate. Mag ook wel voor dat geld…

Als je een iets te grote fan bent van de Audi A6 (en ik geef toe, dat ben ik), is de onthulling van een nieuw model altijd spannend. Historisch gezien is de A6 namelijk altijd een fraai model geweest. Of het nou de evolutie is van de Audi 100 is voor de C4, de bijzondere rondingen zijn van de C5, de no-nonsense en tijdloze aanpak is van de C6 of de pure schoonheid is van de C7: je hebt vast wel een favoriet. Of je bent enorm fan van de C8, wat cru gezegd een C7 met meer frutsels is. Wij oordelen niet.

Audi A6 ‘C9’

Dat moment van iets nieuws, dat is nu. Ook al zou het model eerst A7 gaan heten, net als dat de nieuwe A4 nu A5 heet, gaat Audi toch terug naar de A6. Fijn en duidelijk, met veel bombarie een nieuwe koers inzetten en dan met één model daarvan profiteren. Enfin, de nieuwe A6. En dat was even een shock. Het is weer eens iets heel anders, maar of het echt mooi is? Daar heb je uiteraard een mening over, maar wij vinden het altijd verstandig om die mening nog niet op de muur te graffiti’en totdat je de auto in het echt hebt gezien. Of op zijn minst even Audi’s PR- dan wel designteam en hun vooraf geselecteerde configuratie even buiten beschouwing laat en zelf aan de slag kan.

Audi A6 Configurator

Gelukkig, want een paar dagen na de onthulling die jullie al van collega Machiel voorgeschoteld kregen, is de configurator voor de nieuwe Audi A6 hier. En ik kan natuurlijk niet voor de menigte spreken, maar mijn schok is alweer gematigd. Sterker nog, ik maak ‘m gewoon: het is best een fraaie bak.

Basis

We nemen het hele riedeltje even door. Om mee te beginnen: wat koop je voor 69.990 euro, de vanafprijs van de Audi A6 Avant? Iets als bovenstaand. 17 inch velgen, geen LED Matrix-kermis in de koplampen en allerlei andere zaken niet. Tsja, de besparing moet ergens vandaan komen. De voorlopige motorkeuze voor deze ‘Pro Line’ bestaat uit één keuze: de 2.0 TFSI MHEV met 204 pk, voorwielaandrijving en de S-Tronic zevenbak. Goed nieuws: dat is ook de topmotor. Slecht nieuws: niet voor lang en dat deze uitvoering al 70 ruggen kost met een kale A6 als gevolg schept geen hoopvolle precedent.

To S-Line or not to S-Line

Even wat meer hokjes aanvinken, dus. We kleden de Audi A6 even een beetje aan in de configurator en dan valt direct iets op. Het nogal wilde design van de lanceerspecificatie kan ietsje gematigd worden als je de S-Line niet kiest. Dit was ook al zo bij de Audi A6 C8. Je bent dan vooral qua design wat beperkt in je keuzes (zo kan je bijvoorbeeld geen 21 inch velgen kiezen en is 20 inch de grootste maat), maar verder mag je vrijwel alles wat op een S-Line kan ook gewoon kiezen. Inclusief optioneel ‘optiekpakket zwart’. Sterker nog: kies je niet de S-Line, dan mag je voor je stoelen een fraai bruin leer selecteren. Smøllen!

We verwachten dat S-Line (of tegenwoordig ‘S Edition’) toch wel populair blijkt en met een donkere kleur kan het net. Je krijgt dan dus grotere velgen als optie, wat op zich wel lekker staat. En als je geen zwart interieur wil, is er een witte optie. Oké, vooruit dan.

Kleur!!!!

Qua kleur is er goed nieuws en slecht nieuws. Slecht nieuws: het standaard kleurenpalet is een beetje hetzelfde als een maatpak uitzoeken voor een vergadering over jaarcijfers. Arkonawit als standaardkleur voor 0 euro en voor 1.474,99 euro mag je kiezen uit de metallic kleuren Mythoszwart, Gletsjerwit, Floretzilver, Firmamentblauw (zo donker dat het bijna zwart lijkt) en Middernachtgroen (zo donker dat het bijna zwart lijkt). Toegegeven: als je het S-Line-pakket aanvinkt, komt daar nog Ascariblauw en Daytonagrijs bij. Maar daar blijft het bij.

Avocadogroen
Sepangblauw
Misanorood
Vegasgeel
Nogaroblauw
Eikengroen
Shirazrood
Ipanemabruin
Signal Green (Porsche)

Goed nieuws: er is een werkelijk waar enorm voorgeselecteerd assortiment Exclusive-kleuren voor de Audi A6, allemaal te selecteren in de configurator. Je hebt de keuze uit acht unilakken, 24 metallic lakken, 15 pareleffect lakken en twee ‘kristaleffect’ kleuren. Er zitten een hoop favorieten tussen voor de betere Audi-kleurenfanaten. Nogaroblauw van de RS2, Misanorood van de RS4 B5, Sepangblauw, Goodwoodgroen, Merlijnpaars (die je eerder zag op de foto’s van de samengestelde S-Line), om een paar te noemen. En alle kleuren van de regenboog, bij wijze van spreken! Geel, oranje, knalrood, donkerrood, knalgroen: het mag allemaal. De kleuren kosten allemaal hetzelfde: 7.120 euro. En dat is wel echt heel veel geld.

Duur, duurder, duurst

De configurator heeft namelijk nog een nadeel: het laat zien hoe veel Audi achter betaalmuren verstopt, ook bij de nieuwe A6. Houd even in je achterhoofd dat de basisprijs van een nieuwe A6 dus ongeveer 70.000 euro is. S-Line maakt daar al direct bijna 80.000 van. Zoals gezegd is een Exclusive-kleurtje nog eens 7.000 euro. De duurste 21 inch velgen? 4.120 euro. Optiekpakket zwart is 1.280 euro, een Tech-pakket samen met een MMI-pakket is goed voor bijna 8.000 euro. Dat panoramadak met ‘smart glass’ zoals in een Taycan? Gaaf, maar wel 3.295 euro. En dan de kicker: wil je naast je S-Line pakket met S-Line stoelen ook daadwerkelijke ‘kuip’-stoelen die echt passen bij dat sportieve karakter? 6.560 euro, en dan mag je ze alleen in het zwart kiezen. Kleine opties als een trekhaak van 1.745 euro, rode remklauwen voor 565 piek, een carbon sierdeel voor 715 euro, akoestisch- en warmtewerend glas voor bij elkaar 1.300 euro: het tikt wel aan zo.

Je komt vervolgens uit op een zeer complete Audi A6 Avant van, houd je vast, 121.928 euro. Da’s inderdaad bijna 52.000 euro bovenop het standaard recept en dan heb je niet eens een sterkere of grotere motor. Kijk, auto’s worden echt verschrikkelijk duur. Maar zo veel geld voor de niet hybride- of EV-versie is wel heftig. Kijken hoe jouw ideale Audi A6 eruit ziet kan via de configurator op de website van Audi.

Ook interessant!

  • Gespot - de nieuwe Audi A5 Avant
  • Nieuwe Audi A6 Avant komt zo, maar hier zie je hem nu al!
  • BREEK: Audi lekt nieuwe A6 Avant met plofmotor!
  • Daar is 'ie dan: de nieuwe Audi A6 Avant (inclusief prijs!)

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

a6, Audi, avant, configurator

Vorig bericht: « In dit vakantieland krijg je een boete voor 0,22 km/u te hard rijden!
Volgend bericht: Ook Volkswagen zet stapje terug: knoppen in plaats van schermen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. cdlop01 zegt

    6 maart 2025 om 18:29

    Prachtige wagen! Mooie kleuren ook en velgen.

    Login om te reageren
  2. mc96 zegt

    6 maart 2025 om 18:35

    Ik vind die bruine met zwarete velgen het mooist 😀😳

    Login om te reageren
  3. eaudi zegt

    6 maart 2025 om 18:47

    Ik kwam op net een ton in d-mark, oh nee, euro, in de duitse configurator. Met een echte motor: v6 benzine… en prachtig tweekleurig interieur. Plus nog wat spulletjes. Heel andere prijzen dan in NL.

    Login om te reageren
  4. jaso013 zegt

    6 maart 2025 om 18:56

    Toffe kleuren! Jammer dat we die niet op de weg gaan zien. Want iedereen(de meeste) durven niet met een kek kleurtje te rijden. Helaas!

    Login om te reageren
  5. 1985 zegt

    6 maart 2025 om 19:09

    Wat zonde van die achterlichten en lichtbakken los gekoppeld zijn. Hopelijk ziet het er straks uit in werkelijkheid

    Login om te reageren
    • Lambrusco zegt

      6 maart 2025 om 21:47

      Echt hè. De bovenkant lijken de lampen van de Q5

      Login om te reageren
    • hotze zegt

      7 maart 2025 om 06:01

      Inderdaad, dat lijkt op de spleetlampen van de voorzijde van de BMW 7.
      Kassa met al die opties. Maar een fraaie kleur is wel een must. En zwarte raamlijsten. Leren stoelen schrappen maar.
      Leuk voor Loek om een vergelijking te maken met de BMW 5 Touring?

      Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      7 maart 2025 om 08:14

      Ziet er behoorlijk chinees uit in een lichtere kleur. Bij de A6 etron is het de voorkant bij de normale is het de achterkant. Hopelijk een tuner die straks de koplampen van de A6 kan combineren met de achterlichten van de A6 etron…

      Login om te reageren
  6. mjpamsterdam zegt

    6 maart 2025 om 19:39

    Ik heb de samensteller op Audi.de even geprobeerd. Je kunt een keurige 4-wiel aangedreven diesel (man, wat mis ik een lekkere dieselstamper in NL) bouwen. Ben geen Audi-man maar ziet er best chique uit.

    Login om te reageren
  7. ericc zegt

    6 maart 2025 om 19:44

    RS2-blauw is voor mij nog steeds de beste kleur voor een Audi!

    Login om te reageren
  8. audirs3 zegt

    6 maart 2025 om 19:56

    De EV is toch stukken fraaier en beter in proportie.

    Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      6 maart 2025 om 21:18

      Neeeeee dit vind ik echt totaal niet. Vind dat echt een hork van een design

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      7 maart 2025 om 07:10

      Blijkbaar begint het ‘we moeten de accu’s toch ergens kwijt’ design te wennen voor sommigen… ik kan me er niet in vinden trouwens.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        7 maart 2025 om 15:10

        @racerx ja ik snap je punt. Daarentegen vind ik de iets kortere overhang voor, lagere neus en langere wielbasis van de EV ook wel weer fraai.
        Tja, nu ik er nog een keer naar kijk, het is een beetje lood om oud ijzer :)

        Login om te reageren
  9. isleofman zegt

    6 maart 2025 om 20:46

    204 pk op die 121.000 euro is geen hele beste deal. Ik vind het in de a3 al om te huilen, laat staan in deze slee. Neem aan dat de echte hybrides straks in verhouding beter geprijsd zijn.

    Login om te reageren
  10. jaso013 zegt

    6 maart 2025 om 22:37

    Voor 121K koop ik dan liever de nieuwe S5 Avant full options. Die is dan fraaier, sneller en completer.

    Login om te reageren
  11. HZW zegt

    6 maart 2025 om 23:41

    Plak er een FORD badge op, en niemand ziet dat het geen Ford is.
    Nieuwe Ford Mondeo station..

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      7 maart 2025 om 06:03

      Daar hoef je niet bang voor te zijn, die wordt niet meer gebouwd. En het lijkt totaal niet op een Ford.

      Login om te reageren
  12. racerx zegt

    7 maart 2025 om 07:12

    Vind het best een mooie auto eigenlijk, zeker zonder S line pakketje. Prijzen zijn om te janken maar dat houd je toch. Snel de EV aantrekkelijker maken voor het occasionpubliek, schrijven de dikke ICE wagens wat sneller af. Komt u maar.

    Login om te reageren
  13. banaan7 zegt

    7 maart 2025 om 07:56

    Achterkant doet me aan Genesis denken. Mooie bak

    Login om te reageren
  14. drtim zegt

    7 maart 2025 om 09:20

    Ik vind het niet persé een fraaie wagen, maar hulde aan Audi voor het aanbieden van al die kleuren. Hoewel de gemiddelde koper het vaak niet aandurft is het wel een verrijking van het straatbeeld.

    Login om te reageren
  15. lecomte zegt

    7 maart 2025 om 22:51

    @Loek firmamentblauw is gewoon een type donkerblauw en middernachtgroen een type groen, welke allebei niet bijna zwart zijn.
    In de configurator kan het groen wat donker overkomen maar bij de blauwe lak is het blauw en niet bijna zwart in de configurator.
    Wellicht volgende keer de kleuren googelen, zoals ze op een auto eruit zien.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      18 maart 2025 om 14:20

      @lecomte:
      https://qoets.nl/_next/image?url=https%3A%2F%2Fcms-api-tmp.qoets.nl%2Fmedia%2Fimages%2Fc746bf17c2274ee5b0f95d89459.max-1600×1600.jpegquality-84.jpg&w=3840&q=75

      Het ongetrainde oog ziet hier toch gewoon zwart in? Ik zie genoeg Audi’s in Firmamentblauw waarvan je pas achteraf ziet dat ‘ie niet zwart was. Juist als je een kleur op Google opzoekt zie je vaak foto’s die men neemt juist omdat de zon precies zo op de kleur staat dat ‘ie wat opvallender is. Terwijl je in het normale grauwe weer bijna niks eraan ziet. Geldt bijv. ook voor BMW’s Carbon Black. Er stond heel lang bij mij in de buurt een X5 45e in Carbon Black waarvan ik de hele winter dacht dat ‘ie gewoon standaard zwart was, tot één keer de lentezon erop scheen en er een blauwe gloed doorheen kwam. Zo zijn die kleuren ook ontworpen.

      Het punt is in ieder geval dat dit soort kleuren enkel bestaan in het standaardpalet omdat ze zo donker zijn dat het alsnog niet opvalt in de menigte. En naar mijn mening dus ietwat saai en veilig zijn. Ik hoop dat je op zijn minst beseft dat er een wereld van verschil zit tussen een kleur als Firmamentblauw en Turboblauw, om eens wat te noemen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North