
De Audi A6 is officieel en we hebben ook meteen de Nederlandse prijs.
Audi heeft zojuist officieel het doek getrokken van de gloednieuwe Audi A6, die niet echt een verrassing is. Ten eerste omdat de auto al gelekt was en ten tweede omdat ‘ie als twee druppels water op de nieuwe A5 lijkt. Wat dus de opvolger is van de A4, voor alle duidelijkheid. Maar daar heeft Audi alweer spijt van, dus de A6 heet wel weer gewoon A6. Lekker bezig.
Zoek de verschillen
Goed, hoe kun je de nieuwe A5 en de A6 uit elkaar houden? Onder meer door te kijken naar de grille. De nieuwe A6 heeft een gigantische grille, die doorloopt tot aan de onderkant van de bumper. Bij de A5 is deze een stuk platter. Aan de achterkant kun je de A6 herkennen aan het zwarte uitsteeksel onder het achterlicht, al valt dat bij deze donkere kleur niet zo op.




Minder bagageruimte
Met een lengte van 4,99 meter en een breedte van 1,88 meter is de A6 weer een maatje groter geworden. Dat resulteert echter niet in een grotere kofferbak: de bagageruimte is geslonken van 565 liter naar 504 liter. En als je denkt ‘Waar is de sedan?’: die krijgen we nog niet te zien. Die komt er als het goed is wel, maar voor nu wordt er nog met geen woord over gerept.
Interieur




Het interieur is niet verrassend als je de A5 al gezien hebt: het dashboard en de middenconsole lijken één op één overgenomen. Alleen het stuurtje is anders. Net als bij de A5 staat het dashboard helemaal vol met schermen, inclusief een passagiersdisplay. Dat laatste is wel optioneel, evenals het head-up display.
Aandrijflijn
Normaal zouden we het hebben over de aandrijflijnen, maar in dit geval kunnen we het houden bij enkelvoud. De A6 komt in eerste instantie namelijk maar met één aandrijflijn: een 204 pk sterke TFSI mild hybrid. Die kennen we ook al van de uitgaande A6, dus op dit vlak is er vooralsnog weinig nieuws. Er is ook weer een diesel, maar die lijkt niet naar Nederland te komen. Later komt er nog wel een plug-in hybride variant. Op termijn kunnen we natuurlijk ook nog een S6 en een RS6 verwachten.


Prijs
Op de prijzen moeten we vaak wat langer wachten, maar Audi is zo vriendelijk om die meteen te delen. De nieuwe A6 Avant is er vanaf €69.990. Da’s een hoop geld, maar de vorige A6 met dezelfde motor kost ook al 69 mille. Dus het valt nog mee.
Configureren en bestellen kan vanaf aanstaande donderdag.





Wat dom dat Audi niet doorkomt met die hybrides, zowel voor de A5 en nu de A6? Bijna alle nieuwe leaseauto’s zijn elektrisch of hybride…
De C7 was de mooiste en na het zien van deze… is die dat nog steeds.
De uitvoering helpt ook niet, los van het feit dat dit wel een realistische weergave is van hoe deze veelal samengesteld gaat worden.
Dit is wel voor het eerst in jaren dat ik Audi’s designtaal erg tegen vind vallen, de A5 komt er nog net mee weg maar dit rust te veel op onnodige tierelantijnen die proberen te verbloemen dat het design zelf gewoon proportioneel erg matig is.
Jammer, want de C8 was eigenlijk totaal geen lelijke auto als je hem een beetje normaal samenstelde. Ik hoop dat dat voor deze ook geldt.
Ik blijf de C6 het mooiste vinden. Wel wat verouderd inmiddels maar in de juiste samenstelling nog steeds een imposante verschijning.
Eens, de C6 is het meest in balans qua ontwerp. Een allroad is stiekem niet te versmaden.
Heb net de introductie bekeken en hij valt me niet tegen (in tegenstelling tot de eerdere post met het gelekte plaatje). Wat wel heel sjonnie lijkt is het zwarte logo. Ik kan er niet aan wennen en vind het daardoor een heel anonieme auto worden. Maarja, black on black on black is nou eenmaal de mode.
Dat plaklogo op het stuurwiel, heel goedkoop. Audi gaat er wat mij betreft (net als bmw) niet op vooruit met het gamma.
Haha eens. Wat een drama. Net als de logo’s op de neus en kont. Verschrikkelijke trend.
Lastige foto’s, ik zou ‘m heel anders samenstellen in ieder geval. Ik zou ‘m wat sjieker samenstellen, maar dat is persoonlijke smaak. Ik vind ‘m beter te pruimen dan de 5-serie, hoewel de 5 Touring in donkerblauw of donkergrijs nog wel lijkt te gaan wennen. Prijs en motorisering meer dan prima voor NL, en ik wordt in ieder geval blij van een echt dashboard! Zal een leasetopper worden, zal vaak zo samengesteld worden als op de foto’s en dat vind ik helemaal niks… maar ik ben dan ook geen Audi A6-leaserijder – het gelijk is aan de kant van de betalende klant!
Ik kan het niet meer volgen bij Audi. De A4 werd A5, want A4 werd EV. We hadden al een A6 EV. Dan zou in die logica dit toch de A7 moeten zijn?
Helemaal correct, dat was ook het plan, maar Audi heeft de strategie na één model alweer gewijzigd. Zie dit artikel: https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-maakt-nu-echt-een-puinhoop-van-de-naamgeving-7037129
Echt superhandig die donkere foto van een donkere achterbak met een donker interieur. Kun je lekker zien hoeveel ruimte die Avant biedt, zeg maar de reden waarom een hoop mensen zo’n ding kopen.
Of proberen ze meteen iedereen een LG OLED scherm aan te smeren zodat je de zwartwaarden beter uit elkaar kunt houden?
Wat een belachelijk krappe achterbak. Een ruime achterbak is waarom je zo’n hok koopt. Als hij nu minder ruimte heeft dan een gemiddelde crossover, waarom zou je dit dan kopen?
In heel Europa waarschijnlijk weer met lekkere V6TFSI en V6TDI’s te krijgen behalve in Nederland..
Tja net als bij het gelekte plaatje van vanmorgen heb ik toch dezelfde mening, doe mij de nieuwe A5 maar; deze is een stuk rustiger vorm gegeven, stijlvoller, beter in balans, goedkoper en echt compleet nieuw.
Bij deze heb ik toch weer het idee dat ik naar een oudere A6 zit te kijken die opnieuw is gefacelift en dat vind ik toch erg jammer ze hadden wel iets beter hun best mogen doen voor een compleet nieuw model, in deze Klasse gaat er dus wederom, naar mijn bescheiden mening, niks boven de nieuwe en stijlvolle E-klasse!
Is dit de “RS6 voor het leasevolk”? Donker, mean. Nee dank u.
De styling is zo aggressief dat het clowneske aandoet.
Raar dat er alleen foto’s van een bruine met black pack zijn. Een lichtere kleur met een chroom randje kan een heel andere (betere) uitstraling hebben.
Op de website staan foto’s van de auto in een lichte kleur en chroom.
Ziet eruit als een gesmolten versie van de huidige A6. Fraai? Nee… En het is PON in Nederland die service verleent….
Wat een draak! De nieuwe logo’s zijn lachwekkend, de motorisering doet eigenlijk onder / loopt achter met de concurrentie in deze tijden (denk aan hybrides) en de bagageruimte is gewoon krap, zeker bij een A6 station verwacht je dat dit dik op orde is…jammer!
Ik vraag me af wat de meerwaarde van de a6 t.o.v. de a5 nog is. Of je moet dat beetje ruimte hard nodig hebben.
En zo te zien weer een auto waar geen panoramadak wat open kan op leverbaar is. Eeuwig zonde. Zo’n dak heerlijk in de kantelstand of als t zonnetje schijnt zoals vandaag helemaal open is echt mn favoriet. Wat moet je met zo’n grote glasplaat.
Hahaha, Audi wat Peugeot nadoet met die 406 grill.
Die grille doet mij denken aan een breedbekkikker die zijn bek opentrekt. Mis alleen de lange tong nog
Ik kan deze auto samenvatten in twee woorden: nee, bedankt.
Ah fijn om weer zo’n Scania interieur te zien, met een prachtige lichtkrant in het midden met geweldige informatie over de status van allerlei hulpsystemen hmmm heerlijk.
1 blik op de grille en klaar. Laat de rest maar, op zo weinig stijl, chiqueheid of elegantie ga ik nooit trots zijn. In zwart op zwart al helemaal niet, dat is gewoon de volgende stap.op de dealer-ladder die begint met klein manneke met een prop haar bovenop zn chagrijnig kijkende hoofd in zn glimmend zwarte golf gti en door gaat met de suv van audi met zwarte bobbels in de grille alsof het een arrestatie team taxi is.