
Ze schieten overal door het straatbeeld: de Birò’s, Opel Rocks-e’s, en andere 45 km/u-auto’s die zichzelf brommobiel mogen noemen.
Handig, hip en in opmars, maar ook een bron van verwarring. Want waar horen ze nou eigenlijk thuis? Met name in de grote steden waar ze populair zijn is het soms een oerwoud aan 45 km/u-auto’s die de regels aan hun laars lappen.
De politie Amsterdam is het zat en lanceerde een voorlichtingsvideo die inmiddels veelvuldig is bekeken. Het bijbehorende bericht: gebruikers moeten vooral hun huiswerk beter doen.
De cijfers liegen er niet om: in een paar jaar tijd is het aantal brommobielen in Nederland met meer dan 30 procent gestegen. Daarover bericht de Telegraaf vanmorgen.
Vooral in steden als Amsterdam, maar ook in ‘brommobiel-hotspots’ als het Gooi en Wassenaar, zie je ze steeds vaker. Meestal bestuurd door jongeren of stedelingen zonder rijbewijs B, die zo toch droog en elektrisch van A naar B kunnen. Want een scooter is voor paupers. Maar wie denkt dat je met zo’n voertuigje gewoon de fietspaden op mag, zit er goed naast.
Verwarring
David de Jong van Team Verkeer van de politie Amsterdam ziet het dagelijks: bestuurders die niet weten waar ze mogen rijden. Er is volgens hem een groep die het echt niet begrijpt door de nieuwigheid, maar er is ook een groep die de regels negeert.
De regels zijn volgens De Jong op zich duidelijk: brommobielen horen binnen de bebouwde kom op de rijbaan, buiten de kom mogen ze niet op autowegen of snelwegen. En verder bepaalt de bebording alles. Ze hebben dus niets op fietspaden in de bebouwde kom te zoeken.
Klinkt simpel, maar zelfs de politie weet het soms zelf niet eens. Neem een incident in Ouderkerk aan de Amstel, waar de politie eerst meldde dat een Birò op het fietspad mocht rijden, om die uitspraak later weer in te trekken. Het gaat hier om een fatale aanrijding waarbij een meisje van 12 omkwam. Helaas moet het vaak eerst verkeerd gaan voordat er actie wordt ondernomen met nieuwe dingen. Van fatbike tot in dit geval 45 km/u auto’s.
Politie zit zelf fout
De politie moet toegeven af en toe de mist in te gaan. Er zijn in het verleden boetes uitgedeeld aan bestuurders die achteraf gezien gewoon goed zaten. Het staat bestuurders van 45 km/u-auto’s altijd vrij om bezwaar te maken. In sommige gevallen blijkt achteraf inderdaad dat de politie fout zat. Ook voor hen is het blijkbaar wennen.
Oftewel: de chaos op de weg is niet per se een wetgevingsprobleem, maar een kennisprobleem. En dus moeten bestuurders hun verantwoordelijkheid nemen. De chaos rondom 45 km/u-auto’s speelt zich vooral af in de grote steden. Maar hoe meer er van die dingen komen, hoe beter het is dat de regels netjes worden opgevolgd.





Vorige week kwam ik er een tegen op een 80 km weg, waar nota bene een parallelweg (voor langzaam verkeer) náást lag. Ik weet dus niet of diet nu als ‘dom’, ‘egoistisch’ of als ‘hardleers’ moet worden omschreven, maar misschien kan de wetgever iets doen door niet alles met wielen, verlichting en plek voor een kenteken maar klakkeloos van een typegoedkeuring te voorzien?
Als het geen autoweg is dan mocht hij daar gewoon rijden…
Wil niet zeggen dat het verstandig is.
Lijkt nu gevalletje van het is toegestaan… dus ik doe het ook!!!
Begrijpend lezen is moeilijk, hè?
“waar nota bene een parallelweg (voor langzaam verkeer) náást lag”.
Een dergelijke situatie ook met verkeersbord RVV C09 aangegeven:
https://www.verkeers-borden.nl/wp-content/uploads/2020/09/C09.jpg
Nee. Er is een parallelweg voor langzaam verkeer en dan is altijd de 80 km/hweg geblokt met verkeersbord C9
Er is toch niks veranderd t.o.v. de brommobielen die ze eerder reden? (Behalve dan de diesel- of tweetaktwalm die ze produceerden?)
Het is een categorie die al decennia rondrijdt. Waarom heeft de popo er dan nu ineens moeite mee zich de regels te herinneren? Kan toch niet in het feit zitten dat ze nu voornamelijk elektrisch zijn? Echt een zwaktebod van de politie dit.
Wetten veranderen. Ten eerste was er voorheen een regel met een maximale breedte op het fietspad. Ik weet niet meer zeker wat het was, 60 of 75 cm ofzo. Breder dan dat –> op het fietspad.
Daarnaast was er voorheen geen onderscheid tussen gehandicaptenvoertuigen (met verzekeringsplaatje) en brommobielen (met kentekenplaat). Alles had een verzekeringsplaatje. Het kan ook nog zijn dat daarvoor in de achtergrond nieuwe voertuigcategorieën zijn gecreëerd, waardoor er ineens andere regels gelden voor voertuigen die ogenschijnlijk exact hetzelfde zijn.
En de politieregio Amsterdam-Amstelland is sinds dat ongeluk bij Ouderkerk nou eenmaal beter gaan opletten op deze overtreding, en komt daarbij inderdaad tot de conclusie dat de regels niet overal even duidelijk zijn.
Vroeger wilde je nog niet dood gevonden worden in een Canta die zo smal leek dat hij ieder moment kon omvallen..
Nu wil iedere Gooise rakker en kakker-wannabee een Birò
Tot een breedte van 1.10m kan een 45km/u auto als overdekte scootmobiel worden geregistreerd en dan mag het op het fietspad. Biro’s zijn geregistreerd als brommobielen en mogen dus niet op het fietspad ook al zijn ze niet breder dan 1.10m. Het verschil is alleen te zien aan de verzekeringsplaat versus een kentekenplaat.
Opel Rock e en Citroën Ami zijn breder dan 1.10 en zijn dus ook brommobielen en mogen niet op het fietspad.
Canta’s mogen dus wel op het fietspad en kan je op de stoep parkeren. Biro’s moeten in een betaald parkeervak parkeren. Veel logischer dus om in een grote stad in een Canta te rijden, maar kennelijk vinden mensen dat niet cool en betalen ze daarom een fortuin om op straat te parkeren, als er überhaupt plek is.
Ik zie enkel oude mensen en gehandicapten in 45km/u karretjes rijden. Nog nooit die verwende Gooi karretjes gezien.
Dan woon je vast niet in de randstad
Rijd een keertje door de Gustav Mahlerlaan in Amsterdam…
Zie Google Streetview van de Gustav Mahlerlaan: https://maps.app.goo.gl/c9tjVYe9iPEq345G9
De grap is dat op de site van de Rijksoverheid vrij helder en duidelijk omschreven staat wat je wel of niet mag met een brommobiel:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voertuigen-op-de-weg/bromfiets/brommobiel
Dus niet op het fietspad, ook niet buiten de bebouwde kom. Een journalist van een lokale krant wist dat na dat ongeluk in Ouderkerk direct op te lepelen, dus ik was een beetje verbaasd dat de politie dat niet wist.
Sinds het ongeluk controleren ze op die plek regelmatig. Wat geen kwaad kan – ondanks dat het een splinternieuw stuk fietspad is en bovendien ontiegelijk druk, is het zo smal dat een Birò maar nauwelijks op z’n weghelft past. Dat hadden ze ook anders kunnen aanleggen denk ik… Maar goed, het is er nu zó smal dat je je als brommobielbestuurder ook zou moeten afvragen of je daar wel goed zit.
Het helpt ook niet dat de bestuurders van deze wagentjes zich qua rijdynamiek gedragen alsof ze op een ouwe fiets op een zomerse zaterdagmiddag door het centrum van Amsterdam zwieren.
Met die fiets, een dosis levensmoeheid en geluk redt je dat wel, met zo’n karretje wordt je een projectiel.
Ik vraag me als Amsterdammer vooral af of dit allemaal gewoon op de pont mag. Vind het toch vrij irritant als je in de spits, als haringen in een ton, op de pont staat en er zo’n Biro/Rocks tegen je hakken staat te fluisteren. Maar goed, beter dat dan het gepruttel van een Canta.
Als het GVB het toestaat, dan gebeurt het ook. En hoe lullig het ook is, veel alternatieven zijn er niet natuurlijk. Als brommobielen niet met de GVB-pontjes mee mogen, kunnen ze alleen via de Schellingwouderbrug aan de overkant van het IJ komen.
Nou nemen die dingen best veel ruimte in, dus als het aantal brommobielen echt de spuigaten uit loopt dan neem ik aan dat het GVB wel maatregelen treft (bijv vaste ‘rijstrook’ met max aantal ofzo)
Zit er ook bijtelling op zo’n ding als je zakelijk gebruikt?
Eigenlijk zou je met een brommobiel alleen binnen de bebouwde kom moeten mogen rijden. Daarbuiten hebben die ondingen niks te zoeken. Ze houden alles en iedereen alleen maar ongelooflijk op en veroorzaken een mega ergernis bij het gewone auto verkeer.