
Heet! We hebben de nieuwe Audi Q3 gesnapt.
Het begon met de Citroën Cactus, daarna volgde onder meer Hyundai en nu doen ook BMW en Audi er volop aan mee. We hebben het over de trend van gespleten koplampen. Bij Audi waren deze tot nu toe voorbehouden aan de elektrische modellen, maar daar gaat verandering in komen.
@wouter is de spionagefotograaf aan het uithangen in de buurt van Ingolstadt en wist daar een nieuwe Audi te spotten. Dit is géén elektrisch model (als je heel goed kijkt zie je een uitlaat schuilgaan onder de achterbumper), maar deze auto krijgt wel gespleten koplampen á la de Q6 e-tron.




Het lijkt erop dat de nieuwe Audi Q3 niet alleen gespleten koplampen krijgt, maar ook gespleten achterlichten. Dat zagen we voor het eerst bij de nieuwe A6 (de normale, niet de e-tron). De Q3 lijkt dus een willekeurige mix te worden van bestaande designelementen.
Wat kunnen we verder verwachten van de nieuwe Audi Q3? De auto komt natuurlijk op het MQB Evo-platform te staan, wat ook al de basis vormt voor de huidige A3 en de Volkswagen Tiguan. Ongetwijfeld zal er ook weer een plug-in hybride variant komen.

Of de Audi RS Q3 nog terugkeert weten we niet, maar waarschijnlijk niet met vijfcilinder. Deze wordt momenteel nog geleverd in de RS3, maar de dagen van de vijfcilinder zijn geteld. We vrezen dat Audi dit blok niet meer in een nieuw model gaat lepelen.
Audi is al sinds 2023 aan het testen met de nieuwe Q3, dus het wordt langzamerhand tijd voor een onthulling. Die is nog niet aangekondigd, maar volgt waarschijnlijk ergens later dit jaar.





Hopelijk wordt ie een beetje fraai, zou een welkome verandering zijn. Vooral het 1e model vind ik bijzonder uit verhouding. En de huidige generatie heeft een bijzonder rommelige achterbumper. Is een soort extreme overdaad aan vlakjes en lijntjes, moet een diffuser voorstellen ofzo?
Dit wordt/is ook weer zo’n afschuwelijk “Marc Lichte” design product.
Gelukkig is hij weg als Hoofd Audi Design, echter zitten we nog minstens 4 tot 7 jaar vast aan zijn design zooi.
“Massimo Frascella” Audi Design zal nog wel een tijd op zich laten wachten, omdat alles onder Marc Lichte vernieuwd of gefacelift is.
Dus pas als er echt nieuwe modellen gaan komen, zal er pas Design veranderingen zichtbaar gaan worden.
Dit zou plaats kunnen vinden bij de nieuwe 2027/2028 A8, want die lijkt nog niet besmet te zijn met Marc Lichte design, omdat de huidige A8 tot 2027 door geproduceerd wordt in huidige vorm.
Verder zou de wederopstanding. van de Audi TT en R8, de 2 eerste modellen kunnen worden met volledige “Massimo Frascella” Audi Design.
Nou nou. Als je designs van Marc Lichte afschuwelijk noemt kom je passende negatieve woorden voor de Adrian van Hooydonk designs te kort. Lichte designs zijn zo slecht nog niet.
En zou de A8 niet gewoon gaan verdwijnen?
De A8 zou zeker kunnen verdwijnen en plaats maken voor een nieuwe Q9.
BMW’s hebben beter design dan de Mack Lichte Audi’s op dit moment.
Ehh nee. BMW heeft helemaal geen sterk design vergeleken bij Lichte Audi’s. De A5 avant is misschien wel de best geproportioneerde Audi sinds de Audi 80. Ze gaan Lichte nog missen bij Audi.
Smaken verschillen, en de nieuwe Audi A5 serie ziet er voor mijn uit als Ford Mondeo’s met Audi ringen.
En binnen ie het een schermen puinhoop.
BMW is een beetje hit of miss op dit moment. De nieuwe X3? Prachtig. De nieuwe X2? Kots. Terwijl ze een best mooie X2 hadden.
Ik vind Audi echt veel mooiere modellen hebben.
Wel jammer dat ze niet wat moeite erin steken om de 5 cilinder (desnoods met mild hybrid techniek) actueel te houden.
Ik vind de ‘stacked headlights’ zoals ze waar ik gewert heb in elk geval officeel heten, wel mooi, als het goed gedaan wordt.