• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Audi Q5, met focus op PHEV in Nederland

Auteur: RubenPriest, gepost 2 september 2024 om 07:39 – 17 Reacties

Nieuwe Audi Q5, met focus op PHEV in Nederland

Dit is de gloednieuwe en derde generatie Audi Q5.

Na twee succesvolle voorgaande generaties wil Audi dit hoofdstuk voortzetten met de derde generatie Q5. De premium SUV van het merk uit Ingolstadt staat op het Premium Platform Combustion (PPC) en krijgt met name in Nederland de focus op plug-in hybride modellen.

Exterieur

Zowel aan de buitenkant als de binnenkant heeft de SUV een lekkere make-over gehad. Modern genoeg om er weer wat jaartjes tegenaan te gaan. Je herkent de derde generatie aan de brede Singleframe grille met air-curtains aan beide kanten. De lunchtinlaten zijn groter en aan de achterzijde zit nu een doorlopende lichtstrip. Standaard staat de Q5 op 17 inch schoeisel, dit is optioneel te upgraden naar maximaal 21 inch.

Interieur

In het interieur van de derde generatie Audi Q5 staat een 14.5 inch Audi MMI OLED Display centraal, met een 11.9 inch virtual cockpit voor de bestuurder. Optioneel is een derde 10.9 inch scherm voor de passagier voorin te krijgen. Een vierde scherm? Kan ook, dan moet je het optionele head-up display mee bestellen. Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive OS. Tevens optioneel is het Bang & Olufsen Premium Sound System (685 Watt) met 16 speakers en Vehicle Noise Compensation.

De nieuwe Q5 is de meest praktische tot nu toe zegt Audi. Er is tot 1.473 liter aan bagageruimte verkrijgbaar. USB-C-aansluitingen zijn zowel voor- als achterin te vinden met een laadcapaciteit tot 100 W. Audi heeft gekozen voor zachte materialen in het interieur om de aaibaarheid te vergroten. De voorruit is voorzien van geluiddempend materiaal voor meer stilte aan boord.

Foefjes

Wat we bij steeds meer bij Audi’s gaan zien is geavanceerde lichttechnologie. De derde generatie Audi Q5 kan meldingen laten zien in de achterverlichting voor andere automobilisten op de weg.

Denk aan een waarschuwingsfunctie voor het te dicht naderen van de auto, of waarschuwen voor een ongeval verder op de weg. Dit maakt onderdeel uit van communicatie tussen auto en auto en de infrastructuur (car-to-X) daaromheen.

derde generatie Audi Q5
derde generatie Audi Q5

Motoren

Audi Nederland laat nog weinig los over de motoren, behalve dat de focus op plug-in hybride komt te liggen. Het Duitse automerk communiceert internationaal dat er drie motoren naar de Q5 komen met de marktlancering. Dit zijn allen MHEVs, gekoppeld aan een 7-traps S tronic automaat.

derde generatie Audi Q5
derde generatie Audi Q5
derde generatie Audi Q5
derde generatie Audi Q5
derde generatie Audi Q5
derde generatie Audi Q5
derde generatie Audi Q5
derde generatie Audi Q5

Standaard staat de Q5 op een onderstel met stalen veren. Een sportonderstel is optioneel. Instapmotor is de 2.0 TFSI met 204 pk en 340 Nm aan koppels. Deze is optioneel met quattro verkrijgbaar. Daarnaast is er een 2.0 TDI met 204 pk, 400 Nm en heeft altijd quattro. Het voorlopige topmodel is de 3.0 TFSI V6 SQ5 met 367 pk en 550 Nm koppel.

Daarmee laat Audi nog niets los over plug-in hybride modellen, behalve dat ze eraan zitten te komen. Vanaf medio volgend jaar verschijnt de derde generatie Audi Q5 in Nederland, als PHEV. Meer informatie over de motoren, specs en prijzen volgen eind dit jaar, zo verwacht Audi.

Ook interessant!

  • Video: dit is de nieuwe Audi RS5 Avant PHEV
  • Audi past flauwe badgetuning toe op nieuwe modellen
    Audi past flauwe badgetuning toe op nieuwe modellen
  • Breek: de nieuwe Audi A5 is gelekt (inclusief Avant)
  • Audi's nieuwe namen worden logisch in de toekomst

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Hybride, plug-in, q5

Vorig bericht: « Gespot – De duurste Phantom van Nederland (€1.045.870!)
Volgend bericht: Max Verstappen gelooft niet meer in vierde titel »

Lees Interacties

Reacties

  1. harrie zegt

    2 september 2024 om 07:59

    Wow, dat frontje heeft de elegantie van een film ster!
    Met name deze schoonheid:
    https://prop-replica.weebly.com/uploads/1/2/5/7/12574326/4259011_orig.jpg?250

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    2 september 2024 om 08:15

    Ziet er goed uit. Veel ruimte in de wielkasten. Alleen dat “fake luchtinlaat” sier element op de achterbumper boven de diffusor daarvan denk ik moest dat nou zo?
    Begin volgend jaar staan er heel veel nieuwe wagens in de Audi showroom: Q6, A5, A6, Q5.

    Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    2 september 2024 om 08:17

    Ik denk: belachelijk lelijke ongespoten honingraad vlakken op de hoeken van de bumpers.

    Audi:
    Air curtains.

    En vehicle noise compensation 😂😂😂 compensatiegedrag is een selling point tegenwoordig!

    Login om te reageren
    • RooieRick zegt

      2 september 2024 om 12:07

      Honingraat

      Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      2 september 2024 om 20:12

      Johanneke heeft denk ik nog nooit AirPods Pro met Noise Cancelling ervaren. In het vliegtuig (zo 80dB) gaf mijn iPhone netjes aan dat er naar ±50dB werd weggefilterd door de Noise Cancelling AirPods. Nou is een Audi iets stiller, zal eerder 50-60dB zijn met 120km/u maar alsnog; rol en rijwind wegfilteren met 20 of 30dB lijkt mij echt geniaal. Als B&O dat softwarematig goed kan flikken is dat het geld wel waard in mijn optiek.

      Maar Johanneke houdt denk ik van softwarematige Pop’s and Bangs op zijn Mitsubishi Galant? ;)

      Login om te reageren
  4. outlook zegt

    2 september 2024 om 09:04

    17 inch… typisch Audi. Als je een beetje mooi aangeklede versie wenst ga je toch gewoon weer naar de 100K

    Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      3 september 2024 om 07:44

      Welkom bij de premium merken

      Login om te reageren
  5. Motomoto zegt

    2 september 2024 om 09:10

    Ik vind het design van Audi achteruitgaan. 5 jaar geleden mooie dikke en strakke auto’s. Nu eenheidsworst met onedayflydesign. Jammer.

    Login om te reageren
  6. kaeser zegt

    2 september 2024 om 09:48

    Wat is dat nou voor een Scania-paneel op het portier? Ik ben niet anti toetsen maar je kan ook doorslaan natuurlijk. Voor de rest typisch Audi, weinig nieuws.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      2 september 2024 om 11:04

      Ja hè, wat een hoop knoppen. Moet je de mistlampen aan zetten in het portier, daar verwacht je t niet.

      Login om te reageren
    • lecomte zegt

      2 september 2024 om 11:16

      Het ziet er inderdaad niet uit, maar heb je dat premium kunststof deurklinkje ook gezien om de deur te openen?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 september 2024 om 14:04

        Na het succes van het “black pack” voor het exterieur nu ook voor het interieur…

        Login om te reageren
  7. pyrat zegt

    2 september 2024 om 10:24

    Oef, wat een druk en generiek design. Had ook een willekeurig Chinees merk kunnen zijn.
    Jammer dat de strakke designs bij Audi (en VAG) weg zijn.
    Vooral de voor- en achterbumper zijn erg lelijk.

    Login om te reageren
  8. erce zegt

    2 september 2024 om 10:30

    Ben vooral benieuwd of de uitlaatsierstukken weer nep zijn en de uitlaten achter/onder de bumper verwerkt zitten.

    Login om te reageren
  9. mijnnaamishaas zegt

    2 september 2024 om 15:07

    Ziet er goed uit al moeten ze niet doorslaan in de grove roosters en het design daarin ‘clean’ houden.mooie evolutie verder.

    Login om te reageren
  10. HZW zegt

    2 september 2024 om 23:24

    Dit is net zo’n design mislukking als de nieuwe A5/S5.

    Login om te reageren
  11. cossiekiller zegt

    8 september 2024 om 10:29

    Ik vind het allemaal maar mhev…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North