• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Audi RS5 heeft 50 procent meer cilinders dan Mercedes C63

Auteur: jaapiyo, gepost 25 januari 2025 om 18:01 – 9 Reacties

Audi RS5

De nieuwe Audi RS5 komt eraan en de boksbeugel maakt niet de fout die Mercedes maakte met de C63.

Mercedes heeft met de C63 AMG een mooie case study gemaakt in ‘hoe schiet ik mezelf in de voet om te virtue signallen‘. De C63 had zijn eigen niche voor zich uitgekerfd in het automobiele landschap. Iets waar alle fabrikanten op hopen, maar wat de meeste niet bereiken met hun modellen. Met zijn blubberdikke V8 in een relatief compacte sedan, was de snelste C een soort Duitse premium musclecar geworden. Waar eerdere modellen meestal in de schaduw stonden van de M3, stond de C63 naast het icoon van BMW. Het was niet hetzelfde, maar wel ook leuk en de moeite waard.

Helaas werd de ruige W204 C63 al ietsje minder ruig toen de W205 kwam. Maar nog altijd had die wel zo’n bonkende V8 in het vooronder. De opvolger is echter een mispeer van jewelste. Het aantal cilinders, ging door de helft. Elektropower moet dat vervolgens oplossen, maar slaagt daar niet in. De beleving van de motor is weg en de auto is loeizwaar, waar het chassis de nodige moeite mee heeft. Er kan niet verbloemd worden dat je uiteindelijk toch in een heftig opgepompte vierpitter rijdt die 2.100 kilo moet meetorsen. Tegelijkertijd is de puur elektrische range op een of andere manier alsnog bedroevend klein…Wat waren zij denkende?

Natuurlijk ontkomen concurrenten BMW en Audi ook niet aan ‘groen doen’. Hoewel men bij BMW nog even vol probeert te houden, zo lijkt het. De nieuwe M3 op benzine, wordt in tegenstelling tot de M5, geen PHEV. Er komt naast de benzine-M3 echter wel ook een volledig elektrische M3. Dit geeft te denken of de merken in de toekomst niet gewoon ‘normale’ dikke modellen gaan maken voor markten als de VS en de zandbak, waar fun weer/nog mag.

Bij Audi komt er binnenkort een nieuwe RS5. Dat gaat (helaas) wél een PHEV worden, net als de Merc dus. Maar er is ook goed nieuws: het wordt geen vierpittert. De D-segmenter krijgt opnieuw een geblazen V6 onder kap. Nu dus met enige ondersteuning van elektriciteit. Specs zijn zowel qua pk’s als gewicht nog niet bekend. Maar er valt straks dus meer dan ooit wat te kiezen in het opper-D-segment. Waarvan akte. Doe ons alvast maar die M3 op dinosap. Of is dat te makkelijk?

Ook interessant!

  • HEET! Eerste blik op de nieuwe BMW M3
  • Officieel: nieuwe BMW M3 behoudt zes-in-lijn: geen PHEV!
  • Video: dit is de nieuwe Audi RS5 Avant PHEV
  • Gespot - Nieuwe BMW M5 heeft heerlijk interieur

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, phev, plug-in, RS5

Vorig bericht: « Jeremy Clarkson trolleert Lewis Hamilton
Volgend bericht: Ruim 20 politieauto’s afgebrand in München, burgemeester verdenkt extreem links »

Lees Interacties

Reacties

  1. vopo zegt

    25 januari 2025 om 19:04

    Het wordt er allemaal niet leuker op.

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      26 januari 2025 om 14:40

      Nee echt, de mooie autotijd is wel voorbij,…

      Login om te reageren
  2. xahc zegt

    25 januari 2025 om 19:07

    EDIT: Fine, fine…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      25 januari 2025 om 19:16

      Ik geloof, dat je de essentie van de link niet helemaal begrepen hebt . . . 🙂

      Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      25 januari 2025 om 19:35

      Ik zie nergens het woord “zoveel” in de titel dus volgens mij moet het echt “dan” zijn.
      Maar Nederlands is niet eens mijn moedertaal dus wie ben ik om…… afijn, u begrijpt het wel, toch?

      Login om te reageren
  3. HZW zegt

    25 januari 2025 om 19:13

    De aandrijflijn die in de RS5 komt gaat ook in de nieuwe RS7 Avant (voorheen RS6 Avant) komen alleen dan met meer vermogen.
    Bij de RS 5 wordt er gesproken van ± 556 pk. (wat een flinke stap meer is dan voorheen)
    Voor de nieuwe RS7 Avant gaat de zelfde aandrijflijn gebruikt worden als die in de nieuwe RS5, alleen met nog meer vermogen als je de geruchten mag geloven, en die zeggen 650+ pk.
    Beide auto zullen ook stevig aan het gewicht zijn, van rond de 2 ton.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      26 januari 2025 om 10:55

      Dan is de USP van de RS7 wel weg. En ze gaan dan de RS5 dus kunstmatig castreren…

      Login om te reageren
  4. audirs3 zegt

    25 januari 2025 om 19:15

    Helaas geen 5 cylinder… Was mooie opvolger geweest van de ur-quattro.
    Ik kan me dan overigens niet voorstellen dat ze diezelfde aandrijflijn ook in de RS7 gaan zetten, misschien houdt die dan toch ook de V8?

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      26 januari 2025 om 15:04

      Er is al vanuit Audi aangeven dat de nieuwe RS7 geen V8 meer krijgt, volgens mijn is er zelf hier op Autoblog.nl een artikel over.

      Het gerucht is dat de RS7 variant grotere turbo’s krijgt en een sterkere EV motor, in het EV systeem.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North