
De nieuwe Audi RS5 komt eraan en de boksbeugel maakt niet de fout die Mercedes maakte met de C63.
Mercedes heeft met de C63 AMG een mooie case study gemaakt in ‘hoe schiet ik mezelf in de voet om te virtue signallen‘. De C63 had zijn eigen niche voor zich uitgekerfd in het automobiele landschap. Iets waar alle fabrikanten op hopen, maar wat de meeste niet bereiken met hun modellen. Met zijn blubberdikke V8 in een relatief compacte sedan, was de snelste C een soort Duitse premium musclecar geworden. Waar eerdere modellen meestal in de schaduw stonden van de M3, stond de C63 naast het icoon van BMW. Het was niet hetzelfde, maar wel ook leuk en de moeite waard.
Helaas werd de ruige W204 C63 al ietsje minder ruig toen de W205 kwam. Maar nog altijd had die wel zo’n bonkende V8 in het vooronder. De opvolger is echter een mispeer van jewelste. Het aantal cilinders, ging door de helft. Elektropower moet dat vervolgens oplossen, maar slaagt daar niet in. De beleving van de motor is weg en de auto is loeizwaar, waar het chassis de nodige moeite mee heeft. Er kan niet verbloemd worden dat je uiteindelijk toch in een heftig opgepompte vierpitter rijdt die 2.100 kilo moet meetorsen. Tegelijkertijd is de puur elektrische range op een of andere manier alsnog bedroevend klein…Wat waren zij denkende?
Natuurlijk ontkomen concurrenten BMW en Audi ook niet aan ‘groen doen’. Hoewel men bij BMW nog even vol probeert te houden, zo lijkt het. De nieuwe M3 op benzine, wordt in tegenstelling tot de M5, geen PHEV. Er komt naast de benzine-M3 echter wel ook een volledig elektrische M3. Dit geeft te denken of de merken in de toekomst niet gewoon ‘normale’ dikke modellen gaan maken voor markten als de VS en de zandbak, waar fun weer/nog mag.
Bij Audi komt er binnenkort een nieuwe RS5. Dat gaat (helaas) wél een PHEV worden, net als de Merc dus. Maar er is ook goed nieuws: het wordt geen vierpittert. De D-segmenter krijgt opnieuw een geblazen V6 onder kap. Nu dus met enige ondersteuning van elektriciteit. Specs zijn zowel qua pk’s als gewicht nog niet bekend. Maar er valt straks dus meer dan ooit wat te kiezen in het opper-D-segment. Waarvan akte. Doe ons alvast maar die M3 op dinosap. Of is dat te makkelijk?
Het wordt er allemaal niet leuker op.
Nee echt, de mooie autotijd is wel voorbij,…
EDIT: Fine, fine…
Ik geloof, dat je de essentie van de link niet helemaal begrepen hebt . . .
Ik zie nergens het woord “zoveel” in de titel dus volgens mij moet het echt “dan” zijn.
Maar Nederlands is niet eens mijn moedertaal dus wie ben ik om…… afijn, u begrijpt het wel, toch?
De aandrijflijn die in de RS5 komt gaat ook in de nieuwe RS7 Avant (voorheen RS6 Avant) komen alleen dan met meer vermogen.
Bij de RS 5 wordt er gesproken van ± 556 pk. (wat een flinke stap meer is dan voorheen)
Voor de nieuwe RS7 Avant gaat de zelfde aandrijflijn gebruikt worden als die in de nieuwe RS5, alleen met nog meer vermogen als je de geruchten mag geloven, en die zeggen 650+ pk.
Beide auto zullen ook stevig aan het gewicht zijn, van rond de 2 ton.
Dan is de USP van de RS7 wel weg. En ze gaan dan de RS5 dus kunstmatig castreren…
Helaas geen 5 cylinder… Was mooie opvolger geweest van de ur-quattro.
Ik kan me dan overigens niet voorstellen dat ze diezelfde aandrijflijn ook in de RS7 gaan zetten, misschien houdt die dan toch ook de V8?
Er is al vanuit Audi aangeven dat de nieuwe RS7 geen V8 meer krijgt, volgens mijn is er zelf hier op Autoblog.nl een artikel over.
Het gerucht is dat de RS7 variant grotere turbo’s krijgt en een sterkere EV motor, in het EV systeem.