
De Audi Concept C is niet zomaar een showauto.
Sportieve concept cars zijn hartstikke leuk, maar vervolgens doen fabrikanten er helemaal niks mee. De Audi Concept C is echter een ander verhaal. Ten eerste komt er een productiemodel. Ten tweede gaan we deze designtaal ook terugzien op andere modellen. Dit is dus zeker een belangrijke onthulling voor Audi.
Grille
Er was al een plaatje gelekt van de Concept C, maar nu kunnen we de auto van alle kanten bekijken. De grootste verrassing is de neus. Audi heeft gekozen voor een hele hoge en smalle grille. Dat is een vrij radicale koerswijziging ten opzichte van de Single Frame-grilles. Toch beweert Audi dat de grille onder andere op de Audi A6 C6 geïnspireerd is. Verder hebben de ontwerpers gekeken naar vooroorlogse Auto Union’s.




Nieuwe designtaal
De Concept C voelt als een vergeten concept car van 20 jaar geleden, maar het is juist een vooruitblik op de toekomst. Dit is hoe de Audi’s eruit gaan zien onder de nieuwe designbaas Massimo Frascella. De neus is even wennen, maar hé, aan de grote nieren van de M3 zijn we inmiddels ook gewend. En verder is een cleane designtaal helemaal geen slechte zaak.
Targa


De Concept C lijkt op het eerste gezicht een coupé, maar het dakje kan dus open. Het is in feite een targa met een elektrisch klapdak. Goed nieuws voor degenen die zowel cabrio- als Audi-liefhebber zijn. Een Audi met open dak leek namelijk tot het verleden te behoren, na het schrappen van de TT, de R8, de A3 Cabrio én de A5 Cabrio.
Interieur
Werpen we nog even een blik op de binnenkant. Net als het exterieur is ook het interieur ontworpen volgens het principe less is more. Dat is helemaal anno 2025, maar toch voelt het interieur retro aan. Het 10,5 inch scherm oogt opvallend klein, voor hedendaagse begrippen. En als je liever helemaal geen scherm wil, dan kun je het ook wegklappen.


Productiemodel
Zoals we al wisten is de Concept C elektrisch. Dat is ook meteen alles wat we kunnen melden over de techniek. Het draait bij deze auto om het design. Voor technische detailas moeten we een productiemodel afwachten. En ja, die gaat er komen. Dit had de CEO al door laten schemeren in een interview, en dit wordt in het persbericht bevestigd.

Wanneer de elektrische sportwagen van Audi op de markt verschijnt is nog niet duidelijk, dus dit zal nog wel even duren. Het ligt voor de hand dat Audi de handen ineenslaat met Porsche, want die zijn druk bezig met een elektrische Cayman en Boxster.





Hoe, da’s voor sommigen (velen?) best even (wakker) schrikken, denk ik.
Bedenk wel dat, net als bij die oversized nieren op de BMW 3 Serie en 4 Serie, ook deze single frame grille straks optisch wordt ‘gebroken’ door de verplichte aanwezigheid van de kentekenplaat.
Niet overal…
Er zijn genoeg staten en provincies waar geen plaat aan de voorkant hoeft
Wat heb ik nou aan ‘staten en provincies’ elders? Dat beperkt zich tot de enkele staten in VS, een handvol oliestaten in de Arabische zandbak en hooguit nog een of andere bananenrepubliek waar wetshandhaving geen prioriteit is, of makkelijk afkoopbaar. Je gaat ze in Europa niet tegen komen zonder kentekenplaat aan de voorkant, of deze is gejat dan wel verloren.
Wat een respectloze opmerking om hele regio’s weg te zetten als “Arabische zandbak”. Dat zegt alles over jouw neerbuigende blik en niets over de werkelijkheid daar. Je doet alsof miljoenen mensen en complete samenlevingen gereduceerd kunnen worden tot een scheldwoord. En dan ook nog “bananenrepubliek” erachteraan gooien, puur uit gemakzucht.
In werkelijkheid hebben veel van die landen hun zaken beter geregeld dan jij denkt, met sterke economieën, moderne infrastructuur en wetshandhaving waar jij alleen maar op neerkijkt omdat het je niet uitkomt. Dit soort generalisaties tonen geen kennis of kracht, maar vooral kortzichtigheid en vooroordeel.
Overdrijven is ook een vak, hij schrijft het misschien een beetje raar op maar om nu gelijk zo in de kramp te gaan en over scheldwoorden te gaan hebben is weer een beetje overdreven. Robert is altijd netjes en goed onderbouwd met zijn commentaren en ook correct dus nu van een mug een olifant maken is totale overkill.
Juist ja 👍🏻
Helaas zijn er wel meer op AB die zo denken.
Moeilijker ontwerp dan ik dacht bij het eerste plaatje van de week. De gestileerde beverbek is niet mijn smaak. Onnodige toevoeging voor een EV. En het interieur is eenvoudig: toch een lage prijs? Verder wel veel moois. Klare lijnen.
Hoe moeten we dit zien? Is dit de spirituele opvolger van de TT of gaat dit meer in het segment van de R8 vallen?
Voor een R8-opvolger geef ik dit front nog wel een kans, maar als dit een TT-opvolger moet worden (maar dan 2x zo duur, want elektrisch) dan vrees ik toch dat dit een veel te gedurfd design is.
En als Audi besluit dit front ook op de A4/A5/A6/A7 te plakken, dan kunnen BMW en Mercedes alvast wat extra orderboeken gaan drukken…
Wordt waarschijnlijk gebouwd op het platform van de elektrische Cayman, dus daar is je antwoord
Als dit een nieuwe sportwagen is met hints naar het verleden dan is dit best een leuk ding. Maar als ze weer gaan spelen met het fotokopieerapparaat en andere modellen(vooral SUVs) hierop doen lijken ligt dat toch moeilijker en is heel het unieke karakter van deze wagen zoek. En Audi kennende heb ik weinig vertrouwen
We zijn ooit ook lekker gemaakt met een Quattro coupe met 5 pitter… Hoop natuurlijk dat hij wel komt.
Ah de nieuwe jaguar door Audi!
@slodder, ja, was deze roze geweest en had ik het Audi logo niet zo 1 2 3 gezien, hadden we kunnen denken: Ah ze komen iets meer tot hun zinnen bij Jaguar.
Is er ook niet een designer van JLR naar Audi gegaan?
Klopt ja. Massimo Frascella is sinds 1 juni 2024 de designchef van Audi, daarvoor had hij een vergelijkbare rol bij JLR. Hoewel Gerry McGovern hoofdontwerper van de Concept 00 is, gaan er al langere tijd geruchten dat de eerste schetsen van die auto van de hand van Frascella komen. En als ik beide designs zo bekijk, zou dat wel eens kunnen kloppen. Of zou het puur toeval zijn dat beide merken met een concept coupé komen met zo min mogelijk lijnen, rechthoekige koplampen, en een dichte plaat in plaats van een achterruit?
@Edge: nou dan is het wachten tot @realDonaldTrump Audi ook woke gaat noemen 😄
Het zou wellicht een goed moment zijn dat Audi’s interne Gezondheidsdienst haast maakt met het controleren van de luchtkwaliteit op de ontwerpafdelingen. Die onwetende medewerkers zijn aan het hallucineren lijkt wel.
Wat in hemelsnaan dachten ze bij het design: “Laten we eens kijken of we de foute snor van die ene Duitser kunnen rebranden als grille.”
Niet echt de uitstraling die je op de oprit wil hebben… tenzij je buren toch al hun rechterarm opsteken als je thuis komt.
Was ook mijn gedachte. Fascisme terug in de politiek dus dan kan die snor ook wel weer?
De flank is goed als ze dat extra zijruitje waarvan je de vorm al ziet er in zetten maar het front, de achterkant en het interieur moeten opnieuw.
Het was me niet opgevallen, maar nu zie ik het ook.. en kan ik het niet meer ‘niet-zien’, hahaha :-(
Blij om eens een EV te zien die geen crossover is. Het design doet mij denken aan een Auto Union van vorige eeuw zonder echt retro te zijn Ik wens audi er alle succes mee, gezien de A5 coupe ook verkocht moet hier wel een markt voor zijn.
Iedere vergelijking met Auto Union wordt er letterlijk met de haren bijgesleept.
De daklijn en grill zijn meer Autounion dan Audi.
Heerlijk al die negatieve reacties.
Ik vind em fraai
Ik vertegenwoordig hier kennelijk een minderheid, de commentaren tot zover lezend, maar vind het eigenlijk wel een aardige vingeroefening qua design. Een sober lijnenspel, men is de kunst gelukkig nog niet verleerd. Eens kijken hoe dit alles zich gaat vertalen naar productiemodellen.
Laat maar komen, veel beter dan die tupperware lichtshow wat ze momenteel bij de dealers parkeren.
Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat dit géén tupperware lichtshow wordt. We hebben het immers over Audi.
De neus geen fan van, maar door de oogharen vind ik het niet heel slecht. Veel
Minder lijnen, opsmuk en vouwtjes dan de huidige modellen. Dus dat frist op.
Wel wat moeilijk te plaatsen dit model, TT of R8? Voor een R8 niet spannend en exotisch genoeg denk ik en voor een TT te duur denk ik.
Het komt er tussen in te zitten, duurder dan de TT goedkoper dan een R8.
Prachtig! En dat interieur is ook een verademing ten opzichte van de overdaad aan hoogglans zwart kunstof en onnodig veel/grote displays in de huidige modellen. Eindelijk terug naar Audi kwaliteitsgevoel.
Die flinke neus is even wennen, maar overall is dit een mooie stap vooruit wat mij betreft. Echt een clean en sterk design. Een verademing tussen al die extreem drukke designs van tegenwoordig (ook van Audi, ik kan ze niet vaak mooi vinden).
In tegenstelling tot mijn reactie op de gelekte foto, moet ik toegeven dat dit echt heel veel beter is dan de Audi’s van de afgelopen 10 tot 15 jaar. Vorsprung durch Technik, zonder immense grilles, fake uitlaten en lightshows waar de lokale kermis jaloers op is. Dit is iets wat de Chinezen niet kunnen: stijl, degelijkheid, perfectie en tijdloosheid.
Ik zag bij de concept een aantal comments over de “geflopte” Jaguar, klopt het dat de designer van dat studiemodel nu het hoofd design bij Audi is?
De designer waar je op doelt, Massimo Frascella, is inderdaad hoofddesigner bij Audi tegenwoordig. Er gaan al langere tijden geruchten dat de eerste designschetsen van die Jaguar ook van zijn hand komen, maar Jaguar laat daar zelf natuurlijk niks over los dus officieel is dat ontwerp volledig van Gerry McGovern.
De eerste mooie Audi sinds 20 jaar. Gelukkig weer strak design.
Buitenkant ok, maar ik vind vooral de interieurs van tegenwoordig saai, emotieloos, fantasieloos, inspiratieloos, etc. Dus nee!
Jaguar x Hyundai samenwerking?
Exterieur Jaguar
Interieur Hyundai IONIQ
Hyundai heeft juist nog steeds heel veel echte knoppen.
Ik vind ‘m best fraai. Alleen met een divers groepje fotomodellen en een emmer roze verf kan hij zo voor een Jaquar doorgaan.
Ik ben wel fan van design waarbij één lijn van voor naar achter prominent zichtbaar is. Hoe minder lijnen des te beter houdbaar op de lange termijn.
De lage en compacte proporties met middentunnel doen vermoeden:
– dat de accu niet onder de bodem is verwerkt;
– dat de accu wellicht in de middentunnel zit;
– of dat de accu is verdeeld tussen voor en achter;
– dat het chassis ook geschikt is voor een verbrandingsmotor.
Ben benieuwd….
Dit wordt een achterwiel aangedreven EV op het PPE platform, dus met een motor achterin en de accu zit gewoon in de vloer.
Het is nog niet duidelijk of er ook een quattro versie gaat komen.
https://topelectricsuv.com/wp-content/uploads/2020/11/Audi-PPE-platform-Premium-Platform-Electric.jpg