• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Corvette LT1 6.2 V8 is klaar [450 pk]

Auteur: Alwood, gepost 24 oktober 2012 om 18:02 – 50 Reacties

Afbeelding Nieuwe Corvette LT1 6.2 V8 is klaar [450 pk]Afbeelding Nieuwe Corvette LT1 6.2 V8 is klaar [450 pk]Afbeelding Nieuwe Corvette LT1 6.2 V8 is klaar [450 pk]Afbeelding Nieuwe Corvette LT1 6.2 V8 is klaar [450 pk]Afbeelding Nieuwe Corvette LT1 6.2 V8 is klaar [450 pk]Afbeelding Nieuwe Corvette LT1 6.2 V8 is klaar [450 pk]Afbeelding Nieuwe Corvette LT1 6.2 V8 is klaar [450 pk]Afbeelding Nieuwe Corvette LT1 6.2 V8 is klaar [450 pk]

MURICA!!!
Het is bijna tijd voor een nieuwe Corvette, dus voor een nieuwe generatie smakelijke smallblock V8 motoren. Dus geen V6! Hoewel, nieuw? Die gekke Amerikanen hebben gewoon directe injectie op een 6,2 liter V8 met stoterstangen en onderliggende nokkenas geschroefd.

Dubbele nokkenassen, 4 kleppen per cilinder, een specifiek vermogen dat de 100 pk per liter benaderd, turbo’s, allemaal technieken die *kuch* wij Europeanen verwachten in een modern motorblok. Wat zou de wereld toch een immense saaiheid bewijzen als GM deze trends inderdaad zou volgen met hun nieuwe Corvette. Zij doen juist het tegenovergestelde en zijn er met hun engineers in geslaagd een prehistorisch motorconcept zeer modern te laten presteren.

Een lang technisch verhaal kort: zonder naar turbo’s en andere onzin te kijken is GM er in geslaagd een tamelijk grote V8 toch ‘zuinig’ te krijgen. Het 6,2 liter blok moet in de Corvette C7 450 pk en 610 Nm gaan produceren bij een snelweg-verbruik van minder dan 8,5 l/100 km.

Cilinderuitschakeling, variabele kleplichthoogte en directe injectie helpen de LT1 V8 in normaal verkeer aan een laag verbruik. Bij lage belasting functioneert het blok als een 3,1 liter V4. Ondanks de ‘extra’ techniek is het blok licht gehouden. Vergeleken met de concurrentie: 18 kg lichter dan de 4,4 liter twinturbo N63 V8 van BMW.

Vergeleken met de huidige Corvette krijg je straks bijna Z06-prestaties in de 6,2 liter instap-V8. Een 0-100 km/u sprint in minder dan 4 seconden en 610 Nm koppel. Tegelijkertijd kan je er onwijs mee hypermilen en is het onderhoud doodeenvoudig.

Ook interessant!

  • Monteur scheurt met Corvette, klant krijgt nieuwe Corvette
  • Heet! Land Rover Defender V8 met 525 pk is hier
  • Chevy Beast is ontzettend brute off-roader met Corvette V8
  • Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
    Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

c7, Chevrolet, Corvette, GM, motor, Techniek

Vorig bericht: « Vorsteiner maakt Rolls Royce Ghost net wat meer BMW
Volgend bericht: Gekleurde Fiskers, Nederland wil EV’s met flinke range, en de Audi F12 #Groen7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    24 oktober 2012 om 18:08

    En straks weer gewoon verkrijgbaar als crate engine om toe te passen in een enorm scala aan auto’s. Wat een blok is dat zeg. Weinig moderns en toch elke keer weer beter.

    Login om te reageren
  2. heyaudi zegt

    24 oktober 2012 om 18:09

    De nieuwe oude generatie. Goed bezig hoor.

    Login om te reageren
  3. Alwood zegt

    24 oktober 2012 om 18:17

    En zo klinkt ‘ie
    http://www.youtube.com/watch?v=dydbLh6E1ag

    Login om te reageren
  4. Alfarobert zegt

    24 oktober 2012 om 18:18

    Amerikanen gebruiken nog steeds dezelfde blokken die ze in de jaren ’50 hebben ontwikkeld.Steeds wat aanpassingen.

    Login om te reageren
    • larsdbs9 zegt

      24 oktober 2012 om 18:24

      @Alfarobert: steeds dichterbij perfectie

      Login om te reageren
      • kickass zegt

        24 oktober 2012 om 21:24

        @larsdbs9: Nou, eigenlijk niet. De technologie gaat verder vooruit, dus moeten ze steeds aanpassingen doen om bij te blijven.

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          25 oktober 2012 om 22:14

          @kickass:

          Maar…dat doet toch iedereen?

          Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      24 oktober 2012 om 18:35

      @Alfarobert:

      Klinkt akelig veel op Porsche’s designfilosofie…maar geen woord daarover natuurlijk…!

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      24 oktober 2012 om 19:28

      @Alfarobert: Jep, langs de ene kant petje af voor de ingenieurs in de jaren 50, langs de andere kant is het misschien eens niet zo slecht om een paar goede beproefde europese technieken over te nemen. 4 kleppen/cilinder bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
      • blownbird79 zegt

        25 oktober 2012 om 10:47

        @vale46: Sinds de jaren 90 gebruikt Cadillac motoren met 4 kleppen per cil. en later met VVT dus de techniek hebben ze wel maar voor Corvette gebruiken ze dat niet.

        Login om te reageren
  5. T16 zegt

    24 oktober 2012 om 18:24

    Niet te vergeten, optioneel dry sump oil system leverbaar.
    Hypermilen is met dit blok inderdaad een koud kunstje, maar daarnaast ook ideaal om mee te racen, driften of wat voor idote toepassing je maar kunt bedenken. Gaat gewoon niet stuk mede dankzij 10 miljoen uren CPU tijd number crunchen met een supercomputer. Jazeker, dit blok is (ook) getest met computer berekeningen. http://www.autoblog.com/2012/10/24/meet-the-lt1-the-corvette-c7s-new-6-2-liter-small-block-v8/

    Login om te reageren
  6. mark88 zegt

    24 oktober 2012 om 18:30

    Motoren bouwen kunnen ze echt niet, auto’s eigenlijk ook.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      24 oktober 2012 om 18:36

      @mark88:

      Leuk idee. Maar bedenk nu eens wat voor motoren Opel en voorheen Saab gebruikten…

      Login om te reageren
    • Larrs zegt

      24 oktober 2012 om 18:37

      @mark88: Ze doen het anders, niet slechter.

      Login om te reageren
  7. SimonMc zegt

    24 oktober 2012 om 18:38

    @Alwood : hoe kom je op 100 pk per liter? 450 pk /6,2 liter lijkt me toch maar 75,5 pk / liter?

    En ook, 4 kleppen per cilinder? Een kenner ben ik niet, maar geen enkele tekening toont meer dan 2 kleppen per cilinder dacht ik, of mis ik iets?

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      24 oktober 2012 om 18:43

      @SimonMc:

      Beter lezenn:

      “Wat zou de wereld toch een immense saaiheid bewijzen als GM deze trends inderdaad zou volgen met hun nieuwe Corvette. Zij doen juist het tegenovergestelde en zijn er met hun engineers in geslaagd een prehistorisch motorconcept zeer modern te laten presteren.”

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        24 oktober 2012 om 21:31

        @carmasterr en @wimmm : whoopsy daisy !

        Login om te reageren
    • wimmm zegt

      24 oktober 2012 om 18:43

      @SimonMc: Misschien moet je het nog eens lezen… ;)

      Login om te reageren
  8. carmasterr zegt

    24 oktober 2012 om 18:41

    Dat het met die V8 wel goed zou komen had ik al wel door.
    Nu nog kijken wat het design van het nieuwe beestje wordt.
    Hopelijk trekken ze genoeg bij de Concept Stingray weg.

    Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      25 oktober 2012 om 00:24

      @carmasterr: was dat m maar :(
      t wordt gewoon een facelift van de huidige

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        25 oktober 2012 om 22:13

        @Flamingo:

        Heh bah, meer van hetzelfde…

        Login om te reageren
  9. van Binsbergen zegt

    24 oktober 2012 om 18:42

    toch wel jammer dat het slechts 450pk is voor het instapmodel, ik had meer verwacht gezien de laatste modellen. De ge-superchargede versie zal toch ook nog wel komen?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      24 oktober 2012 om 18:43

      @henkspank: Is 50pk meer dan de huidige instapper. En de ZO6 en Zr-1 komen zeker weten nog.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        24 oktober 2012 om 18:49

        @E34M5Touring:

        De huidige instapper heeft 437pk (update), dus ik kan me wel voorstellen dat het verschil wat te klein lijkt.

        Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    24 oktober 2012 om 18:46

    Geen mooiere V8 dan een Amerikaanse V8!

    Login om te reageren
  11. raphael zegt

    24 oktober 2012 om 19:00

    450pk uit 6,2 liter?? Een Europees equivalent zonder turbos als de 458 haalft 570pk uit 4,5 liter…

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      24 oktober 2012 om 19:06

      @raphael: Dankzij erg hoge toeren, gecombineerd met dito verbruik. Is ook velen malen duurder om te bouwen door extreme materiaal belasting. Niet te vergelijken met deze koppel reus.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        24 oktober 2012 om 19:15

        @T16:

        De 458 heeft dan ook geen ‘echte’ V8.
        Door de flatplane nokkenas lijkt het meer op twee aan elkaar gekoppelde viercilinders. In de Formule 1 en andere raceklassen wordt deze techniek ook gebruikt. Zorgt voor minder weerstand en dus hogere toeren. Verklaart ook meteen waarom een Ferrari V8 een heel andere klank heeft dan een GM exemplaar.

        Login om te reageren
        • brasi zegt

          24 oktober 2012 om 20:18

          @carmasterr: flatplane krukas, niet nokkenas

          Login om te reageren
          • carmasterr zegt

            24 oktober 2012 om 20:48

            @brasi:

            Mijn god, wat een fout.
            Weet niet waar ik dat vandaan heb.

            Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      24 oktober 2012 om 19:17

      @raphael:

      Als je dan toch een Europees equivalent aan moet halen dan is het wel de Mercedes C63 AMG. Zelfde volume, ruwweg dezelfde prestaties en karakter.

      Login om te reageren
  12. leko zegt

    24 oktober 2012 om 19:18

    Als ik het goed heb heeft BMW met zijn 4,4 V8 met 3 turbo’s ook maar een vermogen van 407 pk en uit een 3.2 6 cilinder met 2 turbo’s 306 pk. Een kwestie van de boel heel houden. Het vermogen gaat nog wel omhoog. Bij de C5 was de introductie van het standaardblok 344 pk en later 350 pk. Bij de Z06 was het eerst 385 pk en later 405 pk. Bij de C6 was de basis eerst 405 pk en later 437 pk. Ik bedoel eigen ljk HP ipv pk want dan komt er nog iets bij. De ZR-1 heeft nu 637 HP wat uitkomt op ongeveer 648 PK.
    Wel mooi als je straks met de basis Corvette al onder de 4 sec zit, dat beloofd wat voor de Z-06 en de ZR-1 als die nog gaan komen. Zet deze prestaties en aanschafprijs eens af tegen de europese “concurrentie”. Ga je voor luxe, status en afwerking ok maar wil je puur prestaties dan is de Corvette #1, zie ook rondetijd Nordschleife van 7:19 voor de ZR-1.

    Login om te reageren
  13. carmasterr zegt

    24 oktober 2012 om 19:18

    Eerste reactie was dan natuurlijk @raphael

    Login om te reageren
  14. MDA zegt

    24 oktober 2012 om 19:42

    ik zie een mooi plekje voor een compressor… :-o

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    24 oktober 2012 om 21:28

    Zoek de inbouw maten en het gewicht van de Corvette motoren maar eens op en vergelijk ze dan met andere motoren die 450pk leveren en bedenk daarna dat dit blok flink meer koppel heeft over vrijwel het hele toerengebied.
    Die Single cam maakt voor minder onderdelen, en dus lager gewicht, tevens lager zwaartepunt en betere betrouwbaarheid dan DOHC v8’s… who’s crazy now huh?

    Login om te reageren
  16. The360box zegt

    24 oktober 2012 om 22:03

    Moest wel even lache @100 pk per liter… Het is zelfs niet bijna..

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      24 oktober 2012 om 22:14

      @The360box: daar gaat het bij deze motor natuurlijk ook niet om… its about power everywhere.

      Feit is en blijft dat Corvette v8’s relatief weinig toeren draaien. Feit is verder dat ze vrijwel elke atmosferische motor alles onder de 4000 toeren de oren wassen… Een corvette v8 trek al bij 2000 toeren als een beest.

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        25 oktober 2012 om 08:07

        @w0o0dy: Ja dat snapte ik wel maar het was gewoon een raar voorbeeld. Komen deze motoren dan per definitie pas in de C7?

        Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    24 oktober 2012 om 22:18

    Als ze 8,5 liter opgeven en er is de helft van waar dan rijd je met je corvette dus waarschijnlijk 12l/100km. Wat eigenlijk nog meevalt voor zo’n soort wagen.
    Als dan de belastingen nog eens laag zijn door z’n ‘laag’ verbruik op papier dan is het ook nog eens echt een boeiende wagen.

    Login om te reageren
  18. meneersander zegt

    24 oktober 2012 om 22:39

    Geweldig dat dit blijft!

    Login om te reageren
  19. leko zegt

    24 oktober 2012 om 23:08

    Als je met een Corvette C4, 5 of 6 gewoon met het verkeer meerijdt haal je makkelijk 1 op 8 a 9, Op lange afstanden op de snleweg met cruisesnelheden van 130 kun je 1 op 11 makkelijk halen. Naar Le Mans heen en terug met een C5 Z06 draai ik 1 op 13 gemiddeld. Bij 100 km/u in de 6-de versnelling draai je 1600 rpm. 140 km/u bij 2000 rpm.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      25 oktober 2012 om 08:09

      @leko: Hoeveel bakken heb jij wel niet in je garage staan.

      Login om te reageren
      • leko zegt

        25 oktober 2012 om 18:46

        @The360box:
        Ik zal geen aantallen noemen maar ik heb inderdaad meerdere Corvettes en daarnaast ook nog een Camaro en Chevy-Van dus voldoende ervaring met het V8 blok om te weten wat het kan, hoe betrouwbaar deze is en zeker hoe zuinig.

        Login om te reageren
  20. DMan zegt

    24 oktober 2012 om 23:49

    Onderliggende nokkenas en 2 kleppen per cilinder, kortom geen moderne formule. Maar wat klinkt zo’n ding lekker!

    Login om te reageren
  21. clubbtraxx zegt

    25 oktober 2012 om 00:45

    Nothing wrong with the good old pushrod V8, lekker hoor!

    Login om te reageren
  22. stijnd007 zegt

    25 oktober 2012 om 07:12

    kijk zo moet het geen v6 gewoon een dikke v8

    Login om te reageren
  23. motoragent zegt

    25 oktober 2012 om 08:43

    Onderliggende nokkenas? Stoterstangen? 2 kleppen per cilinder? *proest*

    Krijgt de nieuwe Corvette ook nog een starre achteras met trommelremmen of dat toch net niet?

    Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      25 oktober 2012 om 11:44

      @motoragent: Klopt het is niet de meest geadvanceerde motor op het eerste gezicht. Maar je moet niet vergeten dat hier ook nog een berg voordelen aan zitten. Dit is (hoogstwaarschijnlijk) een hele sterke en betrouwbaar motor hebt, die ook nog eens goedkoop te maken is en waar elke jopie nog ‘gewoon’ aan kan sleutelen. Onderliggende nokkenas houd het zwaartepunt laag (en de hoogte van het blok zelf). Ook werkt deze motor prima nog op 91 RON brandstof, dat wil ik je BMW of Porsche nog wel zien doen. Brandstofverbruik ziet er ook heel netjes uit en het vermogen ligt even hoog als in een C63 AMG van vergelijkbare capaciteit.

      Niks aan het handje dus.

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      25 oktober 2012 om 17:36

      @motoragent:

      Login om te reageren
    • jlm83 zegt

      13 januari 2014 om 15:22

      @motoragent: Toen ik mijn boxer 6 cilinder met 2 turbo’s en 4 wielaandrijving demonstreerde was het ook niet goed en kreeg ik een prent van 480 euro( en 7 euro administratie kosten), wat wil je nou?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North