• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Fiat Panda 4×4 is officieel

Auteur: maru, gepost 29 augustus 2012 om 21:34 – 43 Reacties

2013 Fiat Panda 4x4

Fiat kan niet wachten tot de Paris Auto Show, dus laat nu alvast de Panda 4×4 zien. Kleinere motortjes, een hogere ophanging en kleine uiterlijke veranderingen maken hem anders dan de voorwielaangedreven versie.

De Panda 4×4 wordt aangeprezen als de eerste auto in het A-segment met vierwielaandrijving. Hij ziet er wat robuuster uit dan zijn voorganger, de vijfdeurs hatchback. Het vierkante grilletje sluit mooi aan bij het aluminiumkleurige kinnetje en de nieuwe mistlampen. De deurranden zijn wat steviger, de bumpers en wielkassen krijgen een zwart randje, de ‘4×4’-badge staat duidelijk op de achterdeuren… en met de brede 15-inch wielen is het duidelijk dat we hier niet te maken hebben met een doorsnee boodschappenwagentje. Staan de oude Panda kleuren je niet aan? Dan heeft Fiat nu Sicilia orange (pastel) en Toscana green (metallic) voor je in de aanbieding.

Aan de binnenkant vinden we een interieur dat vrijwel identiek is aan de hatchback. De 4×4 biedt een mooi kleurenpalet van aardetonen met nieuwe stoelen, deurpanelen en een groen frame rond het dashboard. Ook is er aandacht aan de opbergruimte besteed door een nieuwe console te plaatsen over de transmissietunnel.

Ondanks de naam wordt de 4×4 geleverd in een voorwiel- en vierwielaangedreven versie. Beiden worden aangedreven door de “TwinAir” 0,9-liter I-2 turbo met 85 pk of de MultiJet II 1,3-liter I-4 turbodiesel die goed is voor 75 pk. Voor dit kleine beetje vermogen lijken zes versnellingen een beetje veel. Leuk voor het milieu natuurlijk, net als het Start&Stopsysteem. Gelukkig is er voor de vierwielaangedreven versie een “koppel op aanvraag” transmissiesysteem. Samen met een elektronische control unit zorgt deze dat de tractie tussen voor- en achteras wordt afgestemd op de grip met de weg. Leuk, maar kan ‘ie ook off-road?

Ook interessant!

  • Dit is de bruutste Fiat Panda ooit
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
  • Lapo Elkann geeft iconische Panda elektrische energie
  • Fiat Pulse
    Fiat Pulse is een nieuwe stoere crossover

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Fiat, panda, panda-4x4, parijs-2012

Vorig bericht: « Honda N-1 doet Fiat 500 en MINI na
Volgend bericht: De nieuwe Ferrari 458 ‘Scuderia’ heet Monte Carlo? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lamborgfan zegt

    29 augustus 2012 om 21:36

    Beter dan die Honda N1…

    Login om te reageren
  2. bbroek zegt

    29 augustus 2012 om 21:37

    Kerstcadeautje voor James May!

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      29 augustus 2012 om 23:41

      @bbroek: Heb jij die opmerking niet al eens gemaakt?

      Login om te reageren
  3. jzaero zegt

    29 augustus 2012 om 21:38

    Guitig wagentje met een stoer innerlijk :)

    Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    29 augustus 2012 om 21:39

    Leuk ding, dat het beter doet dan menig SUV in het terrein.

    Login om te reageren
  5. timmm zegt

    29 augustus 2012 om 21:43

    Ziet er wel leuk uit maar met 75 of 85 pk denk niet dat die je dan door de blubber heen sleurt

    Login om te reageren
    • bbroek zegt

      29 augustus 2012 om 21:45

      @timmm: Het is niet alleen kracht bij terrein rijden, hoe zwaar een auto is kan ook belangrijk zijn.

      Login om te reageren
  6. Ram-G-maN zegt

    29 augustus 2012 om 21:48

    Nu nog in Digital Camo wrappen en het is bijna nèt zo bad ass als een Mercedes-Benz G65 AMG. ;-)

    Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      29 augustus 2012 om 22:24

      @AutomotiveDesigner: Nee dan moet je het gelijk goed doen en de Italiaanse camo gebruiken en niet die van de US. Namelijk: Vegetato (foresta pattern) –

      Login om te reageren
  7. bullgod76 zegt

    29 augustus 2012 om 21:50

    Echt een leuk wagentje met een eigen smoel. Die mogen ze bij mij wel op de oprit zetten

    Login om te reageren
  8. ej20g zegt

    29 augustus 2012 om 21:51

    Leuk wagentje. Zoals elke Panda (4×4) tot nu toe. Vooral de eerste generatie heb ik een echt zwak voor.

    Login om te reageren
  9. ederooij zegt

    29 augustus 2012 om 21:52

    Kek wagentje. Mooi ook in deze kleur

    Login om te reageren
  10. zeeuw zegt

    29 augustus 2012 om 21:56

    Audi kan inpakken met Quatrro !!!!

    trolololol

    Login om te reageren
  11. jonkie zegt

    29 augustus 2012 om 22:01

    Waha, deze auto, in deze kleur, leuke vrijetijdsauto voor het leger. Wel ultiem badass en zeer hoog op mijn lijstje van begeerte, onder de singer 911.

    Login om te reageren
  12. Design_Driven zegt

    29 augustus 2012 om 22:09

    Ik vind heb best aardig (leuker dan normale panda die een beetje tegenvalt) De vorige was eigenlijk niet slecht offroad (laat ze het me niet horen zeggen bij de LR clubs) hopelijk is deze ook zo leuk offroad.

    Login om te reageren
  13. awesome zegt

    29 augustus 2012 om 22:11

    Doe mij er maar één.
    Sinds ik een heuse MPV heb, ben ik erg snel gewend geraakt aan een hogere instap.
    Met die 4×4 kan ik me volgens mij best vertonen.

    Login om te reageren
  14. tvrspeedsix zegt

    29 augustus 2012 om 22:14

    FAQ hijs lekker geworden en zeker ook in dit heerlijke kleurtje! Nog even bij Morgan een paar stickers scoren,en dan issi af!

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      29 augustus 2012 om 23:18

      @tvrspeedsix: Zekers die stickers er nog bij op mijn Panda, maar die sidepipe’s kunnen ook niet ontbreken.

      Login om te reageren
  15. Nico94 zegt

    29 augustus 2012 om 22:27

    Ziet er wel geinig uit!

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    29 augustus 2012 om 22:32

    @maru: ” Voor dit kleine beetje vermogen lijken zes versnellingen een beetje veel.”

    Hoe lager het vermogen (hoe beperkter de koppel-kromme qua hoogte en toerenbereik) hoe meer je “moet” oplossen door meer versnellingen te gebruiken. Een 458 Italia kan eigenlijk best met een 5 bak uit de voeten, een Golf Slow-motion niet echt.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      29 augustus 2012 om 23:51

      @w0o0dy: hear hear.. Ik reed eens met een Ibiza eco-green-motion-tech.. Onbegrijpelijk dat die maar 5 versnellingen heeft. Die powerband is zo smal, zou eigenlijk met cvt moeten komen

      Login om te reageren
    • maru zegt

      30 augustus 2012 om 00:18

      @w0o0dy: Diesels kunnen inderdaad vaak een extra versnelling gebruiken. Een benzinemotor, daarentegen, heeft over het algemeen meer pur bij hogere toeren. Nu weet ik niet hoe lang de versnellingen van de 4×4 zijn, maar ik wil er eigenlijk van uitgaan dat deze overeenkomen met de andere kleine benzinemotoren waarmee ik heb gereden. Onder Nederlandse omstandigheden (lees 120/130 km/u) is de 6e versnelling alleen leuk als je stiller en economischer wilt rijden, maar om in te halen zou ik toch een versnelling (of twee) lager gaan. Maar als je over de Autobahn wilt scheuren, ja. Dan ben ik het inderdaad met je eens. :)

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        30 augustus 2012 om 06:18

        @maru: daar is de 6e versnelling ook voor. Economisch rijden, als je over de autobahn gaat (max) halen meeste kleine auto’s hun top niet in de 6 maar 5 al.

        Login om te reageren
      • tweede_woning zegt

        30 augustus 2012 om 09:53

        @maru: ”Diesels kunnen inderdaad vaak een extra versnelling gebruiken.” en ””Voor dit kleine beetje vermogen lijken zes versnellingen een beetje veel.”

        ..ik stel voor een beetje technische kennis op te gaan doen de komende tijd……

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        7 september 2012 om 15:55

        @maru:

        lieve Maru ..
        Lexus BMW en MB hebben er een handje van om automaten met 8/9/10 verzetten op de markt te gooien icm hun zwaarste motoren ..

        da,s pure marketing ..
        die dingen rijden 1 op 11 met 9 trappen ..
        en 1 op 10,5 met 4 trappen (bij wijze van spreken maar kom redelijk in de richting) ..

        koppel is nml een soort van lenigheid ..
        kleine motoren kunnen wel een hoop versnellingen gebruiken ..
        maar hebben dan weer geen zin om een 200 kg zware bak mee te torsen ..

        anyway .. verdiep je er eens een beetje in ..

        Login om te reageren
      • maru zegt

        7 september 2012 om 17:05

        @maru: Bedankt voor al die bezorgdheid, maar ik denk dat jullie mij verkeerd hebben begrepen. ;)

        Login om te reageren
  17. alcantara zegt

    29 augustus 2012 om 22:44

    Prima alternatief voor een X3.

    Login om te reageren
  18. norge zegt

    29 augustus 2012 om 22:47

    Serieus ? De eerste met 4×4 in deze klasse?

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      29 augustus 2012 om 23:19

      @norge: De originele Panda is/was de eerste en volgens mij is deze nieuwe Panda nog steeds de enige 4×4 in deze klasse.

      Login om te reageren
      • W115 zegt

        30 augustus 2012 om 09:46

        @bullgod76: telt de polo 4×4 mee?

        Login om te reageren
        • RoT___ zegt

          30 augustus 2012 om 10:10

          @w115: Polo is een B-segmenter, Panda A.

          Login om te reageren
          • W115 zegt

            30 augustus 2012 om 21:19

            @rot___: Je hebt gelijk. Dan maar wachten op de 4×4 up!

            Login om te reageren
      • eklasse zegt

        30 augustus 2012 om 12:06

        @bullgod76:

        Niet eerder, niet beter, niet slechter maar het feit dat je kleine AWD auto’s niet ziet in de lage landen betekent niet dat ze er niet zijn. Daihatsu, Subaru, Suzuki leveren allemaal kleine 4×4 varianten. Cuores, Charades, Swifts, Justy’s. Je ziet ze vooral in bergachtige landen waar men liever kijkt naar aandrijving en motorisering ipv de zuinige 14% mentaliteit in NL.

        Login om te reageren
    • garp zegt

      30 augustus 2012 om 09:52

      @norge: deze zomer veul van die oer-panda 4x4tjes gezien in Italië. Dus ze zijn er al wel een tijdje…

      Login om te reageren
  19. jack_abarth zegt

    30 augustus 2012 om 08:16

    Nu nog leveren met een T-jet motor van ca. 120-150pk.

    Login om te reageren
  20. garp zegt

    30 augustus 2012 om 10:00

    Kleur van deze Panda precies in lijn met dat artikel over ‘de toekomstige lakkleuren’ van BASF dacht ik zo…

    Login om te reageren
  21. freezzr zegt

    30 augustus 2012 om 10:57

    Wat een vette auto (voor mijn vrouw welteverstaan) ben wel benieuwd wat de restwaarde is van die Panda’s met die tweecilinders als er straks een tonnetje op staat…

    Login om te reageren
  22. freezzr zegt

    30 augustus 2012 om 10:58

    En je ziet ze (standaard versie) maar verdomd weinig op straat hier in NL…

    Login om te reageren
  23. Jantje_555 zegt

    30 augustus 2012 om 11:59

    ik vraag mij af of de nieuwe Panda 4×4 dit kan:
    (wel even het geluid stil zetten, wat een herrie)

    http://www.youtube.com/watch?v=9t2iL79G3ao

    Login om te reageren
  24. jordy14 zegt

    30 augustus 2012 om 16:39

    Ik ben er geen fan van.

    Login om te reageren
  25. fiestafeest zegt

    30 augustus 2012 om 18:21

    gaaf ding maare nu ook nog een abarth!! panda.

    Login om te reageren
  26. zeevink zegt

    30 augustus 2012 om 19:36

    Mijn held dit wagentje. Alleen word het pas echt leuk als hier de motor ingaat van de abarth met 160 pk.

    Login om te reageren
  27. wimmm zegt

    2 juni 2013 om 02:41

    Vindt iedereen dit nou leuk?!
    wtf…
    blêhg
    serieus, ik vind er nix aan… vies, lelijk, vieze kleur, verkeerde segment :'( sorry

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North