• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Nieuwe Focus RS wordt een 400 pk hybride”

Auteur: Loek, gepost 23 december 2019 om 14:07 – 26 Reacties

Focus RS 2016


Zo lang de Drift Mode blijft, is alles oké. Toch?

Hete hatchbacks zijn er in vele soorten en maten. Het idee van een hot hatch van weleer was dat de auto sportief moest aanvoelen. Het aantal pk verschilde niet bizar veel van de standaardversie, het was vooral de rijbeleving die er toe deed. Een paar auto’s volgen nog dat recept, denk aan de Ford Fiesta ST, Renault Clio RS en MINI Cooper S.

Er is echter ook een klasse waar alles overhoop gegooid wordt en een ware pk-rel aan de gang is. Vooral tussen Audi en Mercedes is het nu de kunst om een hete hatchback zo heet mogelijk te maken. Dat wordt niet meer gedaan door de – in theorie vrij goed aanvoelende – handgeschakelde versnellingsbakken en voorwielaandrijving te behouden. Nee, per definitie een automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Bij Audi resulteert dit in de RS3 met 400 pk. Mercedes maakt het helemaal bont, met de AMG A45 S met 421 pk. En precies tussen deze twee idealen in zit de Ford Focus RS (rijtest). Ondertussen ook met 350 pk en daarmee te krachtig om alleen de voorwielen aan te drijven. Toch rijdt de Focus RS uit de kunst en mag je gewoon zelf schakelen met een lekkere zesverzets handbak. Als je niet zo veel waarde hecht aan luxe features in het interieur en vooral een lekkere bak power voor weinig geld wil, kun je eigenlijk niet om de Focus RS heen.

De RS-versie van de Focus RS komt traditiegetrouw nadat de standaard Focus wordt gefacelift. Dat zal een termijn van een jaar of twee zijn, dus komen nu de geruchten van hoe de Focus RS op de markt zal verschijnen. Voor de nieuwe RS zou gekeken worden naar Mild Hybrid technologie. Niet alleen dat, het vierwielaandrijvingssysteem zal veranderen. Nu is het een ‘gewoon’ systeem waar de kracht verdeeld wordt over de voor- en achterwielen. De nieuwe Focus RS krijgt echter de aandrijving van de verbrandingsmotor op de voorwielen. De aandrijving op de achterwielen wordt gedaan door een elektromotor.

Hybride aandrijving is natuurlijk vrij omstreden, maar er is ook goed nieuws. Niet alleen omdat Mercedes en Audi nu de 400 pk-grens tarten, maar ook omdat Volkswagen – naar verluidt – die grens wil opzoeken. Ford zit dus ook te denken aan zo’n 400 pk voor de nieuwe Focus RS. Dat zou meer zijn dan de 350 pk die de auto nu levert uit zijn 2.3 liter EcoBoost viercilinder. Die motor wordt nog steeds gebruikt door Ford, dus ook die zou nog een rol kunnen spelen in de nieuwe Focus. (via Car Magazine)

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden
  • Ford Focus facelift
    Ford Focus facelift, nieuwe neus en 48V

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

focus, focus-rs, Ford, Hybride

Vorig bericht: « Ferrari behoudt Charles Leclerc tot 2024
Volgend bericht: Wees een winnaar met subtiel getunede Mercedes GLE »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    23 december 2019 om 14:13

    Tja, doe mij dan toch maar de oude vijfpitter uit de 2e generatie.

    Login om te reageren
  2. drdre1 zegt

    23 december 2019 om 14:21

    Droomauto. En als die net “te” is, is er nog altijd de ST.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      23 december 2019 om 14:34

      @drdre1: Misschien dat de ST hierdoor wel juist de leukere versie wordt. Ik kan me goed voorstellen dat de RS zwaarder gaat worden door die hybride-aandrijving.

      Login om te reageren
      • veloce zegt

        23 december 2019 om 16:48

        @berlinetta: maar helaas ziet de ST er nu uit als een 3-cylinder met sportpakketje

        Login om te reageren
        • snowgasm zegt

          24 december 2019 om 01:29

          @veloce: des te leuker wanneer ik met mijn 3-cilinder lookalike even gas geef en heel leaserijdend Nederland het nakijken geef…..

          Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          24 december 2019 om 08:38

          @veloce: hij ziet er idd niet meer zo onderscheidend uit als de Mk2. ?

          Login om te reageren
  3. Dutchcarwizard zegt

    23 december 2019 om 14:36

    Nu met een motor die wel heel blijft graag. Wat een constructiefout zeg.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      23 december 2019 om 16:55

      @baidu: was loos met die motor dan. ?

      Login om te reageren
      • Dutchcarwizard zegt

        23 december 2019 om 18:25

        @maotje: open deck motor….de koppakkingen sneuvelen bij bosjes.

        Login om te reageren
        • jasperh zegt

          23 december 2019 om 21:24

          @baidu: je hebt er ervaring mee? Gaat hier inmiddels al 80k km goed terwijl het blok 420pk ophoest.

          Login om te reageren
          • Dutchcarwizard zegt

            23 december 2019 om 23:24

            @jasperh: Ik weet wel iets van verbrandingsmotoren ja…

            Login om te reageren
  4. kennone zegt

    23 december 2019 om 14:43

    Dit word gewoon een kleine XC60 T8 dus?

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      23 december 2019 om 15:45

      @kennone: Dat is een plugin. Grotere accus dus. Als alleen achterwielen met elektromotor wordt aangestuurd, zal dat wel met relatief heel weinig pk’s zijn.

      Login om te reageren
  5. RiKe zegt

    23 december 2019 om 14:58

    Geen paniek mensen, dit zal vast wel rond de €60.000 gaan kosten dus praktisch geen enkele Nederlander zal dit (kunnen) kopen.

    Login om te reageren
    • atrak zegt

      23 december 2019 om 16:00

      @rike: Wat een onzin. Dat het voor jou geldt, wil niet zeggen dat niemand centjes heeft.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        23 december 2019 om 17:06

        @atrak: Kunnen staat bewust tussen haakjes, een deel van de doelgroep zal er inderdaad het geld niet voor hebben. Maar het grootste deel van de mensen kopen wel iets anders dan een opgefokte Focus voor zoveel geld.

        Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          24 december 2019 om 08:43

          @rike: ’t is niet alleen een opgefokte Ford, hij zal naar alle waarschijnlijkheid ook een glimlach op je gezicht toveren qua stuurgedrag ? ??

          Login om te reageren
          • RiKe zegt

            24 december 2019 om 18:27

            @drdre1: Dat is iets wat ik absoluut wel zeker weet! Qua rij en stuurgedrag zal de auto erg goede al dat niet fenomenaal zijn. Smiles for miles. Helaas alleen niet voor Nederlanders omdat hij hier veel te duur is gemaakt qua value for money

            Login om te reageren
  6. willemveenstra zegt

    23 december 2019 om 16:13

    Doe maar een Toyota Yaris GR. Geen hybride troep gewoon pure old skool rally homologatie voor de straat! Win

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      23 december 2019 om 17:01

      @willemveenstra: jammer dat het er niet uit ziet

      Login om te reageren
      • willemveenstra zegt

        23 december 2019 om 17:27

        @michaelb: Dat zie ik niet als ik lekker zit te sturen!

        Login om te reageren
    • sprankel zegt

      23 december 2019 om 17:42

      @willemveenstra: Ahum

      “Ontdek de Yaris GR-Sport. Oogt sportiever, rijdt sportiever en is uitgerust met een krachtige 1.5 Hybrid motor waarmee u tot 50% van de tijd elektrisch rijdt*”

      En dan nog heeft het ding 11.8 seconden nodig om 100 te bereiken. Snap niet wat dit “old skool rally” moet voorstellen, zit ik op de verkeerde site te kijken fzo?

      Login om te reageren
      • sjonniedeluxe zegt

        23 december 2019 om 19:53

        @sprankel: gokje: het verschil tussen GRsport en GR…net zoiets als GT vs GT-line

        Login om te reageren
  7. willemveenstra zegt

    23 december 2019 om 17:50

    Ja dat denk ik wel.

    Yaris GR 4 zoek dat maar eens op!

    Login om te reageren
  8. vaakbenjetebang zegt

    23 december 2019 om 20:33

    Het begint toch een beetje een heilloze weg te lijken, van die hatchbacks met een miljoen miljard pk’s. Leuker worden ze er volgens mij niet per se op. Met een Focus RS van de eerste generatie zit je denk ik nog steeds op de sweet spot.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      24 december 2019 om 08:45

      @vaakbenjetebang: Mk2 schijnt ook prima te sturen ?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North