
Op de Chicago Autoshow is net het doek afgetrokken van een opgefriste Acura RL, die in Europa als Honda Legend door het leven gaat. Het voorgaande model was een beetje suf en daarom is de nieuwe iets hoekiger en sportiever vormgegeven.
Heel spannend is het echter nog steeds niet. De achterkant is iets vierkanter met nieuwe achterlichten en twee zes-hoekige uitlaatpijpjes. Aan de voorkant loopt de grill verder door naar beneden en zijn de koelingsgaten naar de zijkant verplaatst. Onder de motorkap levert Honda nu een nieuwe 3.7-liter V6 die er 300 pk en 367 Nm uit perst. Om de Legend een sportief tintje te geven kan je de 5-traps automaat bedienen met flippers achter het stuur.
Verdere veranderingen zijn een verbeterde vierwielaandrijving, 18 in plaats van 17 inch lichtmetalen velgen en hoofdsteunen die de nek beter beschermen tegen een whiplash. Ook krijg je in de nieuwe Legend betere geluidsdemping en iets meer ruimte achterin. Al met al krijg je veel dingen standaard waar je bij de Duitse merken een forse meerprijs voor moet betalen. Helaas is de verpakking nog steeds gewoon saai en dat is waarschijnlijk direct de reden dat de auto in Nederland niet echt aanslaat.
Ik vind de huidige Legend anders een bijzonder dikke auto, vooral het interieur.
Wat er volgens mij vooral ontbreekt is een (dikke 6 cilinder) diesel… En ook is €75000 voor deze auto wel veel geld, dan is-ie alleen wel fully loaded en heb je een 295pk V6…
Ik denk dat het feit dat er maar één versie wordt geleverd, volgehangen met opties en dus ook een stevig prijskaartje ook wel een behoorlijke rol speelt bij de lage aantallen….. Honda’s importeur heeft een zeer merkwaardige strategie…. ik zou zeggen zorg eerst voor verkeer in de showrooms en kijk dan of je ze bijna 75 mille afhandig kan maken…. Werkt misschien beter dan deze strategie.
Sorry,
het sedan-topmodel zo saai en gewoontjes, jammer.
Zoals altijd veel mooie techniek op papier en in de praktijk zal het wel weer matigjes rijden. Ongeacht het uiterlijk: de huidige Legend is duur, dorstig, sloom, log en matig geveerd. . ‘All new’ gaat er bij ons niet in, evenmin de halfslachtige Unique Selling Points die niks waarmaken. En een 5-bak…kom op zeg, Honda. Maak er dan een mooie DSG 7 bak van als je een sportief alternatief wilt brouwen.
ik vind de voorkant van de oude versie mooier, maar de nieuwe achtekant mogen ze gerust produceren, ook al heeft het iets van de BMW M3.
de achterkant is een verbetering :P
OmG…ZUCHT…saai?? !!
Nee ik laat me niet irriteren door lieden die blind zijn voor pure schoonheid!
@chefke.., wat is jou definitie van ‘saai’ .
Texter, ga me niet wijsmaken dat jij er al een mm in gereden heb.
Jij komt niet eens de Showroom binnen.
oh.., vandaar!
De Honda is dan zogezegd saai, als het om een audi ging werd hij zakelijk genoemd.
@[email protected]
Mijn definitie van saai? Dat staat in het artikel: de Honda Legend ;)
@frank01. Wederom neem je het te pas en te onpas op voor Japanse meuk.
Ik hoef er niet in te rijden als hij op TV en in de blaadjes uitvoerig getest wordt en door het ijs zakt. Niemand in ons land zit te wachten op de Legend, dus die Legend komt hier nieteens de showroom binnen. In ben wel benieuwd of de nieuwe beter is.
Honda heeft gewoon niet het imago om in dit segment ook maar enige rol van betekenis te spelen. Snap nog steeds niet waarom ze hier het merk Acura nog niet voeren.
mensen, uiterlijk is idd saai…
maar het rijdt zo subliem en comfortabel !!
Misschien niet zo betrokken als een gemiddelde Audi of BMW, maar deze staat toch zeker op m’n lijstje met relaxte reis-fahige automobielen !
zo’n soppauto dit, alles in dit genre is trouwes geweldig saai, koop een mooie gt/hatchback!
of als je echt een directeursauto wil hebben koop dan een BMW :D
In autoweek nr.38 staat een verslag van een bijna [email protected] oude Legend(en huidige) met 600k op de teller.
Duur?..laat me (jou) niet (uit)lachen.
Beter dan een vergelijkbare mercedes!, voor de helft van de prijs!
Ik vind de huidige Legend ook mooier.
en wat Texter zegt klopt echt niet veel van. het is gewoon een zeer degelijke zakenauto. me vader heeft er een. en heb nog nooit in een auto (mee)gereden als in de Legend (ben nog geen 18:$:O)
en wat de prijs betreft valt het ook wel mee, als je een BMW met al deze optie’s er op wilt hebben ben je zo 25 mille meer kwijt!
groeten
@chefke,
dat is jou persoonlijke mening!
Wereldwijd wordt de Legend uitstekend verkocht.
Iig is Honda er meer dan tevreden mee…
Nogmaals deze wagens horen
‘saai’ en statig voor(de oprit) te komen.
Men wil niet anders! En ik ook niet.
Het is jammer dat Honda niet veel aandacht besteed in Europa.
@texter
aah…èén van m’n auto’s(lease):
HONDA ACCORD 2.2i CTDI Executive
‘één van de beste auto’s die voor dat geld te koop is!’
Is dit een nieuwe of gewoon een facelift? Want die portieren lijken wel 1 op 1 hetzelfde. Jammer dat de Honda de achterkant zo op een 5 serie wil laten lijken, zelfs dat hopeloos achterhaalde haaievinnetje hebben ze nagemaakt.
Het zal nog wel een paar jaar duren voor deze naar Europa komt. Geeft niks want Europa zit dringend op de nieuwe Accoord te wachten. Die maakt veel meer omzet en is veel meer verouderd dan de Legend.
“Helaas is de verpakking nog steeds gewoon saai en dat is waarschijnlijk direct de reden dat de auto in Nederland niet echt aanslaat.”
Ahum… Is Audi dan wel spannend? En BMW? En Mercedes? Kom op, het design van de dikke succesvolle Duitsers is net zomin spannend of aantrekkelijk. Je moet juist blijkbaar saai zijn om succes te hebben in dit segment. Dus dit argument vind ik onzin. Het merk is denk ik meer van toepassing, en de motorisatie (geen diesel).
Oké, even een polltje.
En alleen als je eerlijk bent werkt het.
Wie van jullie denkt in dit segment meteen aan Legend? En in tweede instantie? Nee, niemand?
En dat is waar het probleem voor dit model ligt. Véél te weinig promotie.
Er zijn enkele Honda Dealers, vaak de grotere, die Legend(s) in hun showroom hebben staan. Helaas worden ze amper verkocht. De Legend rijdt perfect, veel power, enorm comfortabel en bijna alles is electronisch bedienbaar. Denk hierbij aan het stuur dat automatisch naar voren komt, de stoelen, airco achterin etc. Voor zijn geld is het een perfecte auto maar helaas heeft Honda de naam niet voor zo een klasse auto.
voor 76 k heb ik een audi S5, lijkt me een betere keuze als deze 30k uitziende Honda Legend.
@JK
Ik heb liever de legend dan een twee deurs passat.
Toevallig liep ik vanmiddag langs een Passaat, als je persé een definitie zoekt voor saai…
Desalniettemin kan ik ‘m wel waarderen, echtwaar juist om z’n eenvoud.
Niet dat ik ‘m zal kopen/leasen, nee zeg..
@chefke
er zijn toch nog wel meer foto’s van deze Legend beschikbaar?
Normaliter verschijnen er hier een compleet album van de uitverkorene…
Nu niet?
Ik vind een passat R36 toch een stuk spannender dan deze
http://images.forum-auto.com/mesimages/106923/1558.jpg
kan je nog 15k uitgeven aan opties
Heyyy,
Daar hebben we Frank01 weer!
Onze koene Honda-ridder!!
Chappeau voor je liefde voor het merk hoor!
Ik weet hoe het voelt…
Nu even mijn mening, nadat zo ongeveer alles al gezegd is. Ik vindt hem errrrug Amerikaans. Daarnaast zoals de titel al aangeeft och wel errrg saai… Achterkant is mooi, maar wel weer behoorlijk afgekeken van Chris Bangle.
En de Accord hebben ze zelfs als Executive! Origineel…
Als de reden waarom niemand hem mot nogmaals, schrijft af als een gek, dus niet interessant in de lease, en 80% in deze klasse wordt geleased
@Citrofiel
die tekst viel mij inderdaad ook erreg op.
Over smaak valt niet te twisten is de kreet, als beemers- en audifanaten elkaar hier bevechten.
Nu bepaalt 1 autoblogger de smaak van het hele volk, zonder dat ie enige objectiviteit nastreeft en de smaak onbetwist laat.
Blijkbaar dient autoblog eeh, sommigen dan…enkel en alleen om potentieéle autokopers een door hun bepaalde richting te duwen!
Dit is goed voor je, deze niet…!
Het zijn net politici en jullie pikken het
ook nog, ja ‘we’ zijn net schapen, inderdaad.
Geen hersenen?, tja dus öok geen eigen wil(smaak)…nah ieder z’n smaak.
.
@texter
De Legend is er niet voor om een ‘sportief’ alternatief van te brouwen.
Het zijn geen bierbrouwers voor sportievelingen!
Voor snelle auto liefhebbers biedt
Honda een betere keuze aan, wo. de
prachtige ware sportwagen de S2000.
Volgens TopGear de enige echte..
De Beste!
Jij ook hier Svenska?
Nah, goeienavond…
Heb je mijn comment van de vorige artikel aan jou gelezen?, niet dus!, das niet zo mooi van je.
kunnen we eigenlijk niet verstandig discussieëren, jammer.
Iets anders dan. Ja ik rij Honda…
Nee, ik ben niet merkgebonden!
Als ik ‘morgen’ een ander merk/model treft die beter is dan de huidige, switch ik direkt over, jawel!
Jammer dan.
Dus Honda-ridder?, neen!
Ik kies de ‘beste’ -volgens mijn waarden, normen en budget- die op dat moment op de markt te koop is.
Niet meer maar zeker ook niet minder!
Ik bepaal zeer kritisch, op harde feiten en detaills, mijn keuze geholpen door mijn beroep en jarenlange ervaring.
kom bij mij nooit aankloppen met zoiets als eigen merk verdedigen, is zinloos… ik heb en rij al jaren verschillende merken.
en nu ga ik slapen, truste…
:-)
Wat is er mis aan de huidige legend? te mooi misschien? :(
Zoals de autoindustrie nu inoveert, zijn ze zichzelf aan het voorbijlopen.
@Frank01: je moet nou echt niet uit je nek gaan lullen, want de huidige Legend werd echt groots aangekondigd met zijn geweldig systemen om hem kwiek te laten zijn. Je zet hem met wat concurrenten op een circuit en hij is bam 4 seconden slomer. Alsof iemand zit te wachten op een lelijke dwijl met een Honda logo. The ultimate luxury performer my ass. Super Handling All Wheel Drive mijn aars. Al die onzin is ook te verwachten van een bedrijf dat jaren lang heeft verkondigd dat het niet gelooft in passieve veiligheid. Voor de gein moet je eens http://www.hondalegende.com.au bekijken. Je lacht je rot. Stelletje marketing n00bs.
En verdraaid…een E teveel… http://www.hondalegend.com.au dan
Achterkant is een beetje matig. Voorkant is prima. Alhoewel geen goede verbetering vindt.
Hey texter, rot op man!
Wat een zinloos gebral, moet ik hiermee?
Jij haat Japanners dus , nah jochie dan zijn we toch uitgepraat!
iIeder woord is schijnheilig, ordinair
en hatelijk gericht op Aziatische producten, jij komt jezelf nog eens tegen, bekrompen zielepoot.
De wereld bestaat niet enkel uit Nederland/belgie/duitsland!
Gooi je kleppen eens open en kijk eens verder dan je neusharen!
Valt er hopelijk nog wat te redden.
Aju, ‘discussie’ gesloten!
@Texter, Ik zal eerder iets aannemen van Honda dan van de meeste europese autobouwers in ieder geval. Ik ken maar weinig marketing afdelingen die hun auto’s gaan liggen afkraken dus ik weet niet wat je anders had verwacht van die n00bs? Elk merk zal zeggen dat ze de beste dit en de beste dat hebben.
Ik heb de aflevering van fifth gear ook gezien en die Honda komt inderdaad niet helemaal uit de verf op het circuit. Nu gaat het hier om een luxe grote auto en die is niet voor op het circuit. De presentator zei ook dat het verschil zo groot is vanwege de te zachte afstelling van de vering en dat het SHAWD weldegelijk werkt.
Ik dacht me ook vaag te kunnen herinneren dat deze auto is bedoelt voor 50+ ers met vodoende geld die iets ingetogens wilden hebben (maar wel met al die andere marketing redenen erbij natuurlijk ;-)).
Svenska heeft gelijk. Aangezien het meerendeel van de auto’s in dit segment uitgeleased wordt, gaat het niet direct om smaak of opties, maar om de afschrijving. En als een leasebedrijf te veel verliest aan de verkoop van een gebruikte leaseauto, kan je het schudden.
Zeg nou zelf: hoeveel mensen willen een tweedehands Honda Accord. Zelfs al is het de beste auto van de wereld (Honda’s zijn behoorlijk betrouwbaar), het mist dat speciale “iets” waardoor het een verkoophit wordt, zelfs voor de tweedehandsmarkt. Ik denk zelf omdat de Japanse auto’s in het hogere segment te veel proberen een comprimis te zijn tussen alle verschillende smaken. Dat betekent uiteindelijk een flauwe hap voor iedereen.
Ikzelf heb de Legend al een paar keer gereden, alswel enkele “europese” luxe auto’s.
De legend doet hier echt niet onder voor, en zou zeker een grote concurrent zijn voor deze merken MITS er meer reclame voor gemaakt zou worden.
@pim
jij? dacht het al dat we het hier al eerder over hebben gehad, andere auto andere artikel, zelfde onderwerp.
Maar wacht even, over welke auto heb jij ’t over!
De Legend is een niet echt voor de hand liggend leaseauto(zoals te verwachten in die klasse), maar vaak gekocht door vrije beroepers/kleine ondernemers die van een andere kosten-faktor berekening gebruik maken.
Komen we bij de Accord…hoezo niet goed liggen, dus ongunstig als lease?is dat nu wat jij zegt!
Wat klets je nou, mijn Accord ligt echt niet duurder in de lease dan zijn ‘klassegenoten’, hoe kom je erbij?
De Accord niet goed in de 2e handsmarkt?, ze staan notabene gemiddeld duurder geprijst dan die andere zgn. middenklassers!(dus de vraag ligt pertinent hoger dan het aanbod).
Je hebt wellicht gelijk wat betreft de beste auto van de wereld, de Honda Accord…de best verkochte sedan ter wereld(stuivertje wisselend met de Toyota Camry, ook zo’n verkoophit…!), behalve in nederland(europa).
En daar gaan we weer(komt de aap uit de mouw), ‘de Japanners’ blablabla…gelul van de 1e orde!
Het gaat dus niet om merk of kwaliteit…zoals gebruikelijk enkel dat ordinaire aspekt van het Japans(Aziatisch) zijn, en dus zijn we uitgesproken en heb ik het gehad met jou.
Bekijk ’t verder maar.
Aju !
.
Leuke auto voor met volle bak Airborne te laten afspelen. (Too much, too young, too fast)
Denk aan je hart Frank01!
Dat vrije beroepen en ondernemers met een andere kostenberekening werken is natuurlijk onzin. Die hebben te maken met dezelfde afschrijving en gebruikskosten!
En de Accord is zeeeeeeeker duurder dan de klassegenoten die wel goed scoren in de lease. Maakt niet uit, er zijn genoeg mensen die bereidt zijn extra te betalen voor wat ze ECHT willen. Maar die kiezen dan vaak voor een merk met meer emotie. En wat de ratio betreft zit het wel goed bij Honda, maar ik ken weinig mensen (en de verkooplijstjes bewijzen dat) waarvan een Honda de broek doet bollen…
@ Frank01:
Kijk eens naar mijn eerdere comment?
Ik vindt hem te Amerikaans! Tuurlijk doet ie het goed in Amerika, en daar is ook deze versie weer volledig op gericht.
Nadeel daarvan is dat hij ht in Europa nooit super zal doen.
Is natuurlijk ingecalculeerd, ze weten dat bij Honda ook ech wel…
Ik zou niet weten of een Legend meer afschrijft als bv een Duitser uit die klasse. Maar als ik een auto moest kopen om echt veel km’s mee te maken, dan ging ik toch wel voor de Legend. Ik zou er zo een jaartje of 10+ in rond willen rijden. Dat liever dan elke 3 jaar een nieuwe Duitser met alle afschrijving en ellende die daar bij komt kijken.
Waarom zolang er mee rijden? Omdat het een product van topkwaliteit is! Ik kan me nog een autoweek artikel herinneren over de Legend van Adriaan (van Bassie). Met 600.000km op de klok, en nog de 1e uitlaat! Daar was nou eindelijk eens lichte roestvorming op te vinden.
Maar verkopen (in Europa tenminste) doet het niet echt, omdat er geen Duits merkje op staat. Net als met de NSX, daar stond voor velen ook een verkeerd merkje op. Jammer voor die velen dan ;)
Sorry, maar dan ben je slecht geinformeerd.
Dacht je echt dat ik meer wil betalen aan een auto?, ’t blijft slechts een auto, ja!
Je maakt een rationele keuze uit de beschikbare configuratie, als je dat
niet uit het oog verliest mag je daarna, wat mij betreft, je emotie laten bepalen dan pas ben je goed
bezig.
Wat je dan bespaart(of niet), ligt aan de persoonlijk ‘hebzucht’ en ik wil alles voor hetzelfde geld en liever nog voor minder!
:-)
Knappe auto, spijtig van die minder mooie BMW-5 achterkant.
De Legend is een echte cruise-auto, geen sportmachine. IK verschiet er niet van dat hij in de US beter verkoopt dan hier. Daar zijn meer mensen die willen “cruisen” in luxe en dat doe je nu eenmaal niet in een Volkswagen of zo. Bovendien zijn de afstanden daar ook groter en dus meer geschikt om rustig te rijden. Rustig rijden kennen wij niet meer in B en NL.
Ik ben het eens met diegenen die zeggen dat het een imago-probleem is. Want puur financieel maakt het allemaal niet veel uit. Mensen die dit kunnen betalen, kunnen een hogere afschrijving wel aan. :-)
@Juppe
Ik had eerder al gerefereerd aan een artikel in autoweek nr.38 sept.2007, geweldige Legend 10 jaar jong met 600k en nog steeds in perfecte conditie!
Totale kostenfaktor tov concurrentie, veel correcter, geen verhogende onverwachte onderhoudskosten, 10 jaar lang genieten met alle luxe die
een Legend te bieden heeft, en dat is veel heel erg veel!
Spijtig dat het maar een 5-traps automaat is, maar toch een gewedige auto!
Ach ik wilde eigenlijk reageren maar volgens mij al alles al wel zo’n beetje gezegd. Wat ik me nog wel afvraag is waarom Honda eigenlijk zo weinig stationwagens heeft. Van de 5 serie, A6 en E klasse zijn die er wel en die zie ik toch regelmatig rond rijden (ok 5 serie wat minder).
Die achterkant(incl lichtpartij) van die oude Legend, is door Bmw vrijwel exakt zo overgenomen op hun voorlaatste 3serie !
Tja… ;-)
@frank,
Ik lees al jaren geen autoweek meer, die van Adriaan is al van veel langer geleden. Maar blijkbaar was het geen uitzondering dus, gezien de meerdere artikelen :)
..en niet onbelangrijk…’De uitstoot van de(‘oude’) vette V6 voldoet nog altijd aan de geldende normen’!
“Autoweek MK”
@Atomic
tja, die wordt hier niet geleverd even
als een dikke diesel-versie, terwijl Honda wel degelijk de kennis in huis heeft.
De Accord heeft een perfecte diesel uitvoering, echter de station was mogelijk toch te Amerikaans!?
Ik begrijp deze Honda fylosofie ook niet volledig, al heb ik wel vermoedens.
Honda is zo eigenzinnig en daardoor zo vernieuwend innoverend dat mn veel europeanen dit blijkbaar niet kunnen/willen waarderen.
Juppe,
’t staat eveneens op autoweek.tv
niet dat ze zaligmakend zijn(liever AutoReview), maar een beetje bijblijven welke subjectiviteiten daar worden gepubliceerd
;-)
Zoals onlangs die 3 (x2) testjes, zo subjectief bijna geloofwaardig.
3 stuk duurdere duitsers vs 3 goedkopere(niet duitsers), dan weet je de uitkomst wel…
hahaha., ;-)
He Frank, bedankt. Geinig stukje :) De Legend van Adriaan staat in Autoweek nr 52 van 2002. Alleen kun je die niet online lezen.
http://autonieuws.autotrader.nl/magazineorder.php?ID=8326
Ah, Adriaan van Bassie!
Zie hier: de doelgroep van de Honda Legend..
LOL
[email protected],
Ben ik niet een tijdje jouw collega geweest?
@Sven
Eeh, tja ik heb veel collega’s gekend, zo rond de 1.000 of meer :-) ….
Zonder dollen, waar denk je me van te kennen?
’tis ook niet de bedoeling om hier m’n anonimiteit te verliezen, denk dat
je dat wel inziet, maar ok, enige info kan wellicht geen kwaad.
Vertel me iets meer…
Ah. Svenska van Saab
ben blij dat je lol hebt, een saab is ook niet alles, hé…
ik begreep ’t eerst niet waarom je zóó gefocust bent op dat saai, logisch stom stom…sorry.
saai saai saab saai saab saai saab saa
hij kan het best meten met zijn concurrenten ,uit duitsland mits ze de wegligging aanpassen aan europese normen verder prima auto .
De achterkant is een beetje een Mercedes/BMW kruising..
Voor de rest.. Inderdaad.. iéts minder saai..
Ben ik het of is het frustratieniveau onder sommige AB bezoekers de laatste tijd wel héél erg omhoog geschoten?
@ [email protected]
ver-h, slng, brlndhf?
@Sven
sorry, dat is mij te cryptisch.
Simpel:
Defensie., Bank, Fokker, Fin.Adv.Grp.
Niet persé in die volgorde.
Klik maar aan en zien wel…
De vorige is inderdaad beter.
Als ik het kon betalen had ik hem ook gelijk gekocht!
De beste in zijn klasse na de iets grotere Lexus LS 460.
Toch raar dat die Duitsgeliefde autoliefhebbers toch altijd gelijkenissen aanhalen met hun modelen…..
Zou het afgunst zijn……………