Nieuwe Mazda3 is een schoonheid in zijn klasse

Auteur: , 108 Reacties

En zet de anderen te kijk.

Opeens ogen de Volkswagen Golf en Ford Focus wel als hele saaie hatchbacks naast de nieuwe Mazda3. De Japanse autofabrikant heeft alles uit de kast getrokken om van de 3 een aantrekkelijke auto te maken. Dat is ze gelukt.

De huidige familieneus van Mazda is op de hatchback geplakt en vanuit daar is de designer aan het werk gegaan om de auto een eigen karakter te geven. Om de hatchback wat meer body te geven koos Mazda voor een dikke C-stijl. Aan de achterkant zien we twee uitlaatpijpjes en scherpere achterlichten met dubbele lichtunits. Naast een hatchback presenteerde Mazda ook de sedan-variant, maar voor ons is alleen de hatchback relevant.

De vernieuwende wind gaat door in het interieur. De binnenkant van de nieuwe 3 is compleet anders in vergelijking met zijn voorganger. Wel heeft Mazda gekozen voor een traditionele knoppenbediening, net als BMW. De bediening van het infotainment gaat ook vrijwel hetzelfde als bij de auto’s van de Duitse autofabrikant. Er is een grote knop om te navigeren door de software op het 8.8-inch display boven de ventilatieroosters.

Nieuwe Mazda3 is een schoonheid in zijn klasse

De Mazda3 zal in eerste instantie verkrijgbaar zijn met een 1.5 en 2.0 SkyActiv-G-benzinemotor. Dieselen kan met de 1.8 Skyactiv-D. In een later stadium komt de nieuwe Skyactiv-X motor naar de Mazda3. De hatchback zal de eerste productieauto zijn met deze nieuwe motor. Dit is een benzinemotor die volgens Mazda net zo zuinig moet opereren als een diesel. Check DEZE video om een video over de Skyactive-X te zien. De Mazda3 komt met zowel met een handbak als automaat op de markt. Vierwielaandrijving is tevens mogelijk.

De vernieuwde Mazda3 staat in maart bij de dealer. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.



108 reacties

Wauw wat een beauty! Vooral de hatchback
@arnoldh: hunchback bedoel je denk ik?
@arnoldh: ik vind het een bijzonder saai hok. Er zit nergens iets interessants aan om te zien. Daarnaast is het een Mazda.
@airc: Ook al ben ik het lang niet altijd met je eens, maar je bent vaak wel lekker tegenstrijdig. Dat mag ik wel.
@viezefreddyw: nog niet bekend met het fenomeen ‘troll’? :-)


@willeme: Oh jawel. Maar ik denk niet dat deze man een troll is. Er zijn ergere trolls op deze site aanwezig (geweest).
@willeme: Nou dat vind ik echt een beetje kort door de bocht. Ik ben vaak kritisch, dat geef ik onmiddellijk toe. Maar dat komt met name omdat ik het vaak niet eens ben met de ‘gevestigde’ autojournaille. Ik heb geen diepgaande voorliefde voor alfa’s puur omdat het ‘emotie’ heeft nog ben ik erg overtuigd door bijvoorbeeld new-kids zoals tesla.
Om context te scheppen. Ik had vroeger toen ik 10 was op mijn kamer een poster van een RX-7 hangen. En ik heb vrij recent mijn schoonvader ipv een cooper s een MX-5 RF aangepraat. Dus heb an-sich niets tegen mazda. Maar deze mazda’s zijn zo saai en ongelofelijk gericht op vinex wijken dat ik er niet warm van kan worden.
@airc: *noch
@airc: Nou, ik vind de nieuwe Mazda styling anders erg mooi en ze rijden ook erg lekker (Mazda 6 althans); beter dan een gemiddeld premium VAG produkt met FWD in mijn opinie (en dat meen ik serieus; heb jaren zelf Audi A3 en A4 gereden). Saaie motoren en middelmatig interieur vind ik zelf een groter nadeel; maar deze foto’s zien er erg appetijtelijk uit. Wat dat betreft is Mazda een merk met een saaier imago dan rijgedrag…
@airc: hahaha je weet niet wat je mist!
@xiran: Jawel hoor, want ik heb de Mazda 6 gewoon meegenomen in de selectieprocedure voor mijn volgende leasert, maar hij viel al snel af.
@airc: En wat vind je dan wel mooi?
@dees: VW arteon, BMW 4 serie, Mercedes CLS, Porsche panamera, Audi A5. Tenminste als we het over niet sportauto’s hebben.
@airc: je vergeet de Alfa Giulia
@airc: goed vergelijk ook ja, een beetje een Vinex-wijk achtige manier van vergelijken..😜
@airc: die kosten het dubbele
@airc: Ja want dat soort auto’s zitten ook echt in dezelfde categorie
@airc: bedankt voor het kader. Dat maakt je oordeel iets makkelijker te begrijpen. Niet dat ik het er mee eens ben, maar dat hoeft ook niet ;-)
@arnoldh: vooral de sedan zou ik zeggen 😀
@arnoldh: hatchback is echt niet om aan te zien! De c-stijl (stijl lijkt hier niet de juiste duiding) is totaal uit verhouding met de verder fraaie slanke lijnen van de rest van de auto.
Ik wil hem wel eens in het echt zien. Zelfs met deze door de PR manager opgedirkte foto’s ben ik verre van overtuigd van met name de achterkant.
De enige sexy Japanse. Hopelijk hebben ze die rare locatie vd kentekenplaat veranderd zodat de neus er nu wél mooi, zoals ie bedoeld was, uitkomt.
@str8six: infinity Q60, vind ik ook niet verkeerd.
@str8six: op foto 1 zie je de kentekenplaathouder zitten, recht onder het Mazda-embleem.
@henk_he: bedankt, zoomde al in op mn tel maar kan er niets van zien.
@str8six: vind de nieuwe Corolla hatchback op het eerste gezicht beter geslaagd
Beide heeel mooi interieur ook fraai.
Zo dan, dat is nog eens een mooie kar!
Ik ben zeer benieuwd of hij in het echt ook zo fijn smoelt! Als hij bij de dealer staat met de nieuwe Skyactiv-X motor maar eens een kijkje nemen..
Prachtig! Nu dat gekke schermpje nog IN het dashboard wegwerken en dan is ie af.

Oke en misschien nog de 2.5 turbo erin leveren met wat leuke sportieve opsmuk.
@allesmetturbo: Volgens mij is die nieuwe active-x motor een 2 liter met supercharger. Schijnt ook aardig wat koppel eruit te persen en als die in combinatie met de 4 wielaandrijving komt zeker een leuke auto (net zoals de Mazda 6 MPS met 4wd).
@civicfk3: komt voor Nederland geen 4 wiel aandrijving
Jammer van het petjespakket met zwarte accenten. Past totaal niet, zoals op de meeste auto’s.

Verder vrees ik dat de zittingen te kort zijn en oogt het niet alsof ze uit te trekken zijn. Als ze echt mee willen doen hoop ik dat nu wel de 184pk diesel naar het model komt. En de turbo benzine zou natuurlijk erg fraaie GT-M maken.

Overigens is de sedan zeker wel relevant. Qua proporties mooier dan de A3, en fraaier dan de CLA-Klasse sedan.
Zo had de nieuwe brera er ook uit kunnen zien. Vind die overdreven c stijl geen meerwaarde maar juist vorm boven functie hebben. Zo creeer je een mega dode hoek net als bijv de nissan juke. Ziet er leuk uit, totdat je een rotonde 3/4 neemt
@shalomleon: daar zijn tegenwoordig zat systemen voor, dus in de praktijk hoeft het geen probleem te zijn
Zou de C-stijl op de hatchback nog groter kunnen? Denk aan Datsun Cherry 120A Coupé.
@alfapeter: Lelijkste C-stijl die ik tot nu toe heb gezien
Tja, een zéér fraai ontwerp… en vervolgens vinkt half leasend Nederland tóch weer de optielijst van de Volkswagen Golf aan.

Da’s ook eigenlijk het grootste nadeel van die Mazda 3 (en 6); iedereen vindt ze mooi, maar slechts weinigen kopen of leasen ze.
@RRRobert: helemaal waar, kopend Nederland koopt in deze klasse iets betaalbaarder en leasend Nederland heeft vaak niet de keuze.
@RRRobert: inderdaad jammer. Anderzijds maakt het mij weer een vreemde eend, heb namelijk wél de mazda3 aangevinkt als sedan GT-M benzine in pearl white ;) en mét automaat een heerlijke bak om in te rijden, schakelt heerlijk zacht en de sportknop doet ook daadwerkelijk iets met het gas response en schakel moment. Ik las in het artikel dat de sedan niet naar NL komt? Zou balen zijn want ondanks dat ik geen Mazda fanboy ben zou ik dezelfde in deze samenstelling zeker overwegen.
Heerlijk! Mazda is goed bezig de laatste tijd.
Ik had niet verwacht dat hij zoveel op de concept zou lijken, dus ik ben blij dat hij dat wel doet. Alleen vind ik nou net dat onderscheidende van die concept (de kont) niet helemaal lekker ogen op deze foto’s. Het lijkt wel of hij een beetje te bol is waardoor het net is of de boel een beetje afhangt. Juist dát zag er bij die concept erg goed uit!

https://95octane.com/wp-content/uploads/2017/10/mazda_kai_concept_1.jpg
@gulli: ze hebben alleen wel een kans gemist met de velgen. Veel te lief voor een sportief ogende carrosserie.
@Gulli: door die achterkant lijkt het wel een liefdesbaby van de eerste Panamera en de nieuwe Ignis (gelukkig hebben we de paringsdans niet gezien)
Hij heeft in iedergeval een flinke dode hoek , kan je niet eens meer een c stijl noemen.
@toniominestrone:
Neen, dat noemen we een “c-style”.
Sedan is een beauty maar die hatchback heeft achter een probleem. Zowel qua styling veel te plomp en het zicht schuin naar achter is erg slecht vrees ik
Ik heb 3x gekeken of dit artikel niet per ongeluk toch een advertentie was?
@jsleutel: erg hè, als ik een keer niét zeik over een auto :). Ik ben oprecht enthousiast over Mazda en deze nieuwe 3. Op een blog komt een mening naar voren. In dit geval: zeer positief.
@RubenPriest: dankje, dit helpt bij de verwerking 😅
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik zeg het niet gauw, maar de sedan ziet er het beste uit.
@e28forever: dat is in dit geval niet moeilijk.. De sedan in rood, met het lichte interieur is prachtig. Maar zelfs het rood kan de hatchback niet redden. Bijna net zo lelijk als de Honda Civic.
Heel erg mooi!
Mooie bak. Zou mijn keuze zijn in deze klasse.
Zicht naar achteren zal wel fantastisch zijn met zo’n dikke c-stijl.
Mooie bak zeg! Moest denken aan een Brera toen ik naar het achterwerk keek.
@2wheeler: Ja maar dat is een 3 deur
Nu zie ik het! Lancia Delta, die had ook zo’n ronde achterkant met zo’n gigantische C-stijl!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/48/Lancia_Delta_III_rear_20100515.jpg/1920px-Lancia_Delta_III_rear_20100515.jpg
@gulli: Ja, dat lijkt er inderdaad heel erg op…
@pier: de grotere lijnen wel, ik ben het met je eens dat je ze niet snel door elkaar zult halen (als ik je sarcasme er goed uit heb gepikt) maar er zitten zeker wel overeenkomsten in. Bolle achterkant, enorme c-stijlen, achterste ruitje van de deur die bijna overbodig lijkt, smalle achterruit.
@gulli: Volgens mij valt deze C-stijl wel mee.
@berlinetta: bij de Delta hebben ze er een beetje de Zagato-Z van gemaakt, dus qua complete massa valt het wel mee idd, maar de buitenste vormen komen ongeveer hetzelfde uit. Enorm ver naar voren, tot ver in de achterdeur, en enorm ver naar achteren zodat je maar een klep/ruit overhoudt.
Zoals velen al verduidelijkt hebben, die C stijl, wat is daar mis gegaan? Lijkt wel of er een ruitje mist. Verder is de neus heel netjes
*why do birds suddenly appear….. *

Damn wat een mooie wagen!
Vind hem mooi al lijkt het wel erg op een verlaagde CX versie eigenlijk
@flik2punt0: of is de CX3 een hoge 3?
Sinds juni een nieuwe 3 in bezit, in juli hoorde ik dat er een volledig nieuwe kwam. Maar als ik dit zo zie, dan ben ik eigenlijk maar blij dat ik de ‘oude’ heb. Je ziet nu al waar de aandachtspunten voor de facelift zullen liggen. De kunststof gedeelte van de onderbumper aan de achterzijde is nu, net als de vorige gen, behoorlijk groot. En met de facelift is die een stuk netter geworden (kleiner). Sowieso de achterkant klopt mijn inziens niet.

Of ik moet er aan wennen, of nope… Hoewel ik bij de huidige gen de plaatsing van het kentekenplaat voor ook vreemd, dat was ook kwestie van wennen.
Ik vind het een prachtige auto, Mazda is een beetje het nieuwe Alfa.
@pier: mooi gezegd!
Die c-stijl is groter dan mijn auto!!
Die concept vond ik echt heel erg gaaf, maar de kont van de hatchback vind ik nu maar vreemd. Wat een bol geval. En die C-stijlen? Ik verwacht een stijging in het aantal ongelukken met deze auto. Nee, mijn keus zou toch vallen op de sedan. Die vind ik namelijk echt heel fraai. Mooi interieur ook. Daar een MPS-versie van zou echt heel gaaf zijn.
Geheel nieuw is deze niet. Het is een meer dan ferme facelift. Heb de huidige 4 jaar gereden (nu net iets meer dan 6 maanden een andere auto). Blij dat ik geen prive auto bezit, want met dergelijke facelifts is na 5 jaar het model wel erg verouderd. Heeft Mazda ook al met de CX 5 gedaan
@robbiehifi: Kijken we naar dezelfde auto? Want hoewel ik de designtaal van Mazda duidelijk in beide modellen terug zie, vind ik de Mazda3 toch wel heel erg anders ogen dan zijn voorganger, zeker als hatchback. Bij een ferme facelift denk ik toch eerder aan Golf 5 naar Golf 6 of Opel Corsa D naar Opel Corsa E
@robbiehifi: dat is niet waar. Dit is de vierde generatie Mazda3, een compleet nieuwe auto, met straks ook een compleet nieuwe motor (Skyactiv-X). Deze nieuwe Mazda3 staat op het Small Car Platform, terwijl de oude op het Large Car Platform staat. Het afstempelen als een ‘ferme facelift’ is onzin.
@rubenpriest: Dank voor de info….dan blijven ze modellen erg kort in de running en lijkt mij voor de restwaarde niet al te best van Mazda . Ik vind het een mooie auto (misschien de C stijl wat te lomp) zeker het interieur is enorm mooi geworden.
Denk dat het gebrek aan een turbo motor Mazda toch parten gaat spelen. Feit is dat een turbo motor veel koppel heeft in het bruikbare toerengebied. Honda heeft het ook lang zonder turbomotoren gedaan maar is nu ook overstag.
@mark997gt3: Mazda is toch ook overstag? Ze hebben laatst een Skyactive motor met turbo gepresenteerd.
@mark997gt3: zeikt over bruikbare toerengebied, heeft 997gt3 in de naam tssss…. Niet iedereen wil een benzine die zich als een diesel laat rijden.
Een schoonheid kan ik het niet noemen. En mazda kennende zal het ook voornamelijk met luie motoren bevatten. De enige spannende mazda van de laatste jaren was de ook al niet snelle rx8 , die al 6 jaar uit productie is.
@jwcroy82: onzin. De skyactiv motoren zijn fantastisch.
@boomhauwer: Na 100.000 was de turbo van mijn 2.2D Skyactiv naar zijn grootje. Een dergelijk incident zegt niet meteen iets over of ze structureel slecht zijn, maar was niet blij ;) Voor de rest wel een fijne hoeveelheid koppel en voldoende vermogen (beetje jammer 150 pk, terwijl de 6 wel flink meer had).

De 2 liter benzine vond ik wat makjes en niet heel spannend en de 120pk een beetje onderbemeten in de huidige versie.
Prachtige auto weer van Mazda. Mooi hun eigen ding doen en de rest blijven verrassen. Die C stijl is wel erg stevig, maar misschien is het in het echt of een andere kleur minder opvallend.
Oef dat interieur is heel elegant
Sky-activ motoren zijn lekker te tunen. Met meer dan > 200pk heb je een (lease)auto voor een spotprijs.
Voor mij de sedan. Schitterend! De achterkant is chique met een uitlaatpijp aan weerskanten.
Hahaha WTF is dit voor dikke blob aan de achterkant?? Niet normaal man.
Mooi ontwerp van buiten en van binnen. De sedan is een beetje saai (zal met de doelgroep te maken hebben). Ik hoop dat het lef van Mazda wordt beloond.
Dit is echt een auto die je moet zien in het echt. De proporties zijn op eerste blik een beetje vreemd. Het kan best zijn dat je met wat wennen het of briljant vindt of gewoon mislukt vindt.

Recht van voren en achter vind ik hem mooi, interieur ziet er ook netjes uit. Van opzij zit er wel erg veel visueel gewicht/massa voor de voorwielen (voetgangersveiligheid en omdat het een FWD is, maar ook veel details) en schuin boven de achterwielen. Daardoor lijken de wielen en de greenhouse (het glas) wat klein. Maar het zou zomaar kunnen dat het IRL gewoon werkt. Ik ben benieuwd.
Opgeruimd dashboard kan ik wel waarderen.
Hele auto is totaal niet boeiend eigenlijk behalve het skyactive x stukje. Ik ben benieuwd. Klinkt heel erg veel belovend!
hulde dat de Kai concept bijna 1-op1 is overgenomen in productie.
@deeberton: vind je? Al het gave daarvan is naar mijn mening niet meer terug te vinden… gewoon een standaard Mazda’tje geworden met een rare kont (vanaf de zijkant gezien)…
Met, jawel! Draaiknoppen voor de clima ipv een touchscreen! Helemaal top nu al goed deze wagen. Vorm is even wennen maar in real life vast een schoonheid.
Uhh waarom is de sedan niet relevant voor ons? Ik weet wel dat ik een afspraak ga inplannen bij de mazda dealer volgend jaar. Het wordt maar eens tijd dat m’n oude vetrouwde mazda 6 uit 2003 vervangen wordt. Nog even de nieuwe CLA afwachten maar dit oogt toch wel erg prettig.
@pordon: Omdat het aantal mensen dat hier in Nederland in dit segment voor een sedan kiest, absurd laag is.
@edge: Volgens mij is dat niet meer zo als ik het aantal A3 limo’s en CLA’s zie.
@berlinetta: Maar dat zijn dan ook auto’s van een premium autofabrikant. Die hebben een bepaalde uitstraling en status die mensen graag hebben. De bread-and-butter fabrikanten bieden hier volgens mij niet of nauwelijks C-segment sedans aan. Volkswagen Jetta? Uit de prijslijsten verdwenen. Renault Megane sedan? Iedem. Ford Focus sedan? Komt niet naar Nederland. Het zou mij verbazen als Mazda wel denkt hier redelijke aantallen van de nieuwe Mazda3 sedan te kunnen verkopen.
@edge: Daar heb je wel een punt inderdaad.
@edge: “Het zou mij verbazen als Mazda wel denkt hier redelijke aantallen van de nieuwe Mazda3 sedan te kunnen verkopen.”
Als de hatchback er zo bijzonder uitziet zal dat voor veel mensen een reden zijn om voor de sedan te kiezen.
@edge: Maar hij komt dus wel gewoon… Ik was even bang dat ze bedoelde dat de sedan niet naar Nederland zou komen. De verkoopcijfers zijn inderdaad minder dan de hatchback maar ik zie van de huidige 3 toch regelmatig de sedan rijden.
Ik ben vooral ook benieuwd naar de Skyactiv-X motor en bijhorende prestaties.
C-stijl is veel te groot, verder ziet het er gewoon lekker uit
De nieuwe sedan is, net als alle voorgaande Mazda3 Sedans, een prachtig elegant ding.

De hatchback daarentegen is altijd al veel minder mooi geweest (achteraan). En voor deze nieuwe generatie vind ik het zelfs enorm lomp. Een achterkant als een Opel Kadett…
De hatchback is wennen maar heeft een heel eigen karakter. Dat lichte interieur oogt wel heel erg premium, Range Rover uitstraling!
Als Mazda 6 rijder kan ik dit wel waarderen, maar ik wil dit wel in het echt zien om de verhoudingen beter in te kunnen schatten. Heb begrepen dat achter nu semi-onafhankelijke ophanging met torsi-as zit, een downgrade tov huidige model. Benieuwd hoe dat rijdt. Kortom, wachten tot maart voor de proefrit.
Mooi ding, maar wat een klein en weggestopt scherm op het dashboard.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).