
Iets wat verdacht veel wegheeft van een Mercedes-AMG E63, maar dan net een beetje anders, wordt gespot op het web.
Pakezels met pit
Krachtige sedans, of met name stationwagons: die kunnen rekenen op een grote fanbase. Ondergetekende is er één van en bekent eerlijk dat de reden niet perse rationeel is. Als je het toch wil uitleggen: zo’n schizofrene auto waarmee je de 300 km/u aan kunt tikken en op de terugweg even een half inboedel aan Ikea-meubels meeneemt, dat klinkt leuk. Ook al zijn de meeste voorbeelden net te onpraktisch voor dagelijks gebruik om een goede stationwagon/sedan te zijn. En tegelijkertijd te zwaar om een echte sportwagen te zijn.
Over voorbeelden gesproken: waarschijnlijk de bekendste auto’s in het stationwagon/sedan-segment in de topklasse zijn de Audi RS6, BMW M5 en Mercedes-AMG E63. Audi weigert echter de RS6 als sedan te leveren – daarvoor bestaat de RS7 – en BMW laat het juist van zich afweten op stationwagon-gebied. En Mercedes? Die levert de AMG E63 als sedan en stationwagon.
Mercedes-AMG E63
In zijn laatste vorm (generatie W213) heeft de E63 (rijtest) de welbekende 4.0 liter Biturbo V8 aan boord. Het enige wat je moet kiezen is de carrosserievorm (sedan of stationwagon) en of je de E63 (572 pk) of E63 S (612 pk!) wil. Beide auto’s worden geleverd met 4MATIC+: deze variabele vierwielaandrijving kan van de auto een lekker achterwielaangedreven driftkanon maken. Maar als je driftskills toch niet helemaal op Ken Block-niveau zijn, kunnen de voorwielen extra grip bieden om je hachje te redden.
Facelift
De basis van de E63 is uiteraard de huidige Mercedes E-Klasse en die gaat al een gezond aantal jaren mee. Het is nog geen tijd voor een nieuw model, maar wel voor een update. Mercedes komt dit jaar nog met een facelift voor de W213. Technisch moeten we het nog een beetje afwachten, maar we hadden al een beeld van het nieuwe ontwerp. Das Haus heeft wederom een ommezwaai gemaakt wat betreft designtaal en dat gaat dus ook veranderen. Hoe dat eruit ziet? Ongeveer zo:
Dit plaatje van een E63 in een fabriek, wat we uiteraard nog niet mochten zien, lijkt meer beeld te geven van de nieuwe achterkant. Kijken we naar de testauto’s die Mercedes met schilderstape probeert te verhullen, dan lijkt het een geloofwaardig lek te zijn. Het zou betekenen dat Mercedes af stapt van de smalle achterlichten en kiest voor dunne, langwerpige units zoals het gros van de nieuwe line-up. Ook dat lijkt te corresponderen met de officiële afbeeldingen van Mercedes.

Qua hardware hoef je geen gigantische veranderingen te verwachten. De Biturbo V8 houdt het nog wel even vol: of deze ook met een upgrade qua power komt is niet bekend. Afwachten dus!





Die achterkant heeft iets – dare I say it – Audi-achtigs. Even wennen.
@fastforward: vind het eerder iets Mazda achtig
@fastforward: precies wat ik dacht. Sterretje vervangen voor vier ringen en klaar. #einheitswurst
@fastforward: Audi gebruikt niet van die rare uitlaateindstukken.
@hotze: nee ze gebruiken nep uitlaten zoals bij de S6?
https://www.reddit.com/r/Autos/comments/bs66xd/these_are_the_exhaust_tips_on_the_new_audi_s6/
@gasskaas: oh, jij denkt dat deze wel echt zijn? Daar hangt ook gewoon een kneuterig pijpje achter hoor.
@fastforward: in USA en Japan hebben ze tig auto’s met zulke achtterlichten.
@fastforward: eerder de infiniti Q50
@fastforward: precies dezelfde gedachte toen ik de foto zag. A5 achtige lampen.
Niet mijn merk maar blijft een gave bak
Ben benieuwd naar de stationwagen en dan vooral de achterlichten. Die vond ik heel, eh… apart.
Hij heeft ook de voor en achterkant van de niet AMG versie op instagram gepost: https://www.instagram.com/p/B7tMxTYn46c/
@mattr: Dat gaat om een render van Kolesa.ru, een Russische autosite die altijd op basis van spyshots en speculaties een professionele fotoshopper dit soort schetsen laat maken. Ze zitten vaak dicht bij de waarheid, maar dit is absoluut niet officieel.
Eindelijk, de achterlichten staan weer in een horizontale positie net zoals bij de voorgaande generaties.
Het is een blijft de benchmark in zijn klasse. Dat was zo, dat is zo en ik heb geen aanwijzingen te verwachten dat dat in de nabije toekomst anders zal zijn.
@kempenaer: Haha grappenmaker toch, iedereen weet dat de BMW M5 de benchmark voor dit soort powersedans is.
@barry355gtb: weleens in beide auto’s gereden?
Of dat er meer M5’s verkocht zijn dan E63’ers weet ik niet, maar de AMG voelt een stuk sneller aan. Laatst ook met een RS6 gereden, is zeker snel, maar E63 gaat toch boven alles.
@barry355gtb: als je ooit de beste bent, betekent niet dat je de beste zult blijven…
@kempenaer: in Duitsland wordt deze klasse de M5 klasse genoemd, dus hoezo de benchmark? Ja als taxi auto’s zijn ze nummer 1…
Tjeetje das mooi! Had ik absoluut niet verwacht, nu hopen dat hij in het echt ook zo mooi is
Mooi!
Dat zou een serieuze facelift zijn m, daar kunnen andere merken wat van leren
Jammer van de achterlichten. Wordt er niet beter op.
@healey: Ene model weer verticale lijn, volgende weer horizontaal… etc. Zo creëer je facelifts.
Denk dat ik er wel aan kan wennen, ben benieuwd naar de specs!
Die facelift komen tegenwoordig, naar mijn gevoel, best snel. Auto’s kunnen tegenwoordig best lang mee, een facelift om de 4/5 jaar is beter voor het milieu. Mensen kopen (leasen) dan iets minder snel een nieuwe auto. Of zit ik onzin te lullen??
@e550: Als jij het niet doet, doet de concurrent het wel. En loop je in theorie twee jaren achter in de techniek. Juist nu dat zo snel gaat… Hoor om mij heen alleen maar hoe stoer en fijn zo’n digitale cockpit van Volkswagen in die je zelf kunt samenstellen. Als voorbeeld.
@phaeton: een soort van ‘gentlemen agreement’, net zoals 250 km/u limiet van de Duitse 3.
@e550: de eerste modellen E-klasse komen uit 2016…dan is 2020 nog behoorlijk laat voor een facelift. Dit jaar komt ook de LCI model van de 5 serie…ook na 4 jaar.
Ik ben het met je eens en ik verkoop geen onzin is me verzekerd ;-)
De huidige achterlichten smal? Bij de Estate ja. Vreemd geschreven.