• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze offroader is nu radicaal anders dan de Jeep Wrangler

Auteur: Loek, gepost 26 januari 2020 om 10:03 – 16 Reacties

Je gaat je echt afvragen waar ze nu hun inspiratie vandaan hebben gehaald.

Eén van de meest iconische auto’s die op vele wereldwijde wegen te zien is, is de Jeep Wrangler. Alhoewel de auto nog steeds erg potent is, is de simpele insteek sinds de laatste generatie wel aan het vervagen. Het is zeker niet meer zo simpel als de auto waar de Wrangler een knipoog naar wil zijn: de Willys Jeep. Deze kleine alleskunner, het best bekend als Willys MB, was bedoeld voor de oorlog. Toen die tijd achter de rug was, kwam er een civiele versie, deze luisterde naar de naam CJ5. Een overzicht van alle Wranglers en zijn inspiratiebronnen hebben wij ooit gecompileerd.

Uiteraard verandert de auto door de tijd, maar één ding bleef altijd: ronde koplampen, een grille met zeven koelgaten in een trapeziumvormig front, een ronde motorkap en voor de rest juist hoekige vormen. Een sterk recept, al meer dan 75 jaar.

Copyright

Het idee van een potente offroader op basis van een militair voertuig, dat is veel vaker nagedaan. Alleen Land Rover bewees met hun Series I/II/III en Defender, net als Hummer met hun H1, dat je niet control+C en control+V hoeft in te drukken bij de Willys Jeep. Een bedrijf wat nog niet zo bedreven is in het zelf bedenken van een recept: Mahindra.

Ja, die van het gelijknamige FE-team: Mahindra is een grote Indiase autoproducent. Naast auto’s die vooral gemaakt zijn voor de Indische markt en ogenschijnlijk niks te maken hebben met andere landen, heeft het merk ook een auto die luistert naar de naam Roxor. Deze palindroom wordt gegeven aan een kleine, potente offroader die er tot voor kort zo uit zag:

Om redenen die wij nog even moeten ontcijferen, vond Jeep dat Mahindra de auto te veel liet lijken op de Jeep Wrangler. Waarschijnlijk zou geen haan er naar kraaien als Mahindra de auto in India had gehouden, maar de Roxor is een product van de Amerikaanse divisie van het Indiase merk: Mahindra Automotive North America (MANA).

De oplossing

Jeep was het er zo mee oneens dat ze de zaak naar de rechter hebben gebracht. En ja, die heeft gezegd dat de Roxor toch wel enorm lijkt op de Wrangler, vooral het oude model waarvan het juist leuk is dat je ‘die’ nog nieuw kan kopen. Het apparaat kost niet veel meer dan een scheet en twee knikkers (zo’n 15.000 euro zonder opties). Jeep haalde hun gelijk en het waren de Indiase ontwerpers die nieuwe potloodstrepen op het papier mochten zetten. Dit is het resultaat.

Kennelijk was het vooral de grille waar Jeep problemen mee had. Het frontje is nu namelijk een klein beetje anders en dat is genoeg. Want de rest heeft nu helemaal niks meer te maken met de Wrangler, vind je niet?

Zoals gezegd is een Roxor het offroaden zoals vroeger. Mocht je wat tijd over hebben, slinger even de configurator aan. Niet alleen heb je extreem veel opties, je ziet de opties op je scherm verschijnen door een 3D-animatie waar Porsche pas mee op de proppen kwam met hun ’toekomstauto’ Taycan.

Ook interessant!

  • Nep-Jeep
    Nep-Jeep is meer Jeep dan echte Jeep
  • Function
    Function Land Rover is stiekem een echte Jeep Wrangler
  • Video: Jeep loopt lichte rolschade op
  • Dit is de nieuwe Jeep Grand Cherokee, óók voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Jeep, mahindra, offroad, rechtszaak, wrangler

Vorig bericht: « Nieuwe Mercedes E63 AMG: dit is ‘m dan?
Volgend bericht: Ford Mustang níet de populairste Shelby »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchcarwizard zegt

    26 januari 2020 om 10:42

    Alsof Jeep de uitvinder was van de Willy’s.

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      26 januari 2020 om 11:25

      @baidu: iets met merkrecht en intellectueel eigendom. In dit geval Jeep.

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      26 januari 2020 om 13:17

      @baidu: Willy’s was niet eens de uitvinder van de MB

      Login om te reageren
  2. fanboy zegt

    26 januari 2020 om 10:50

    Nu is het een beetje een combi van klassieke Landcruiser/Patrol/Daihatsu.
    Maar goed, het zit allemaal erg dicht bij elkaar, al meer dan een halve eeuw.

    Login om te reageren
  3. kees66 zegt

    26 januari 2020 om 11:05

    Alsof ze het frame en de lampen van een Honda E erop geplakt hebben…

    Login om te reageren
  4. potjak zegt

    26 januari 2020 om 11:26

    Dan plakken we er iets gelijkend als Toyota op! Ja goed idee! En zo geschiede…

    Login om te reageren
  5. gandini zegt

    26 januari 2020 om 11:27

    15.000 is inderdaad relatief weinig, maar om het nu een scheet en twee knikkers te noemen…

    Login om te reageren
    • alfisstii zegt

      26 januari 2020 om 12:44

      @gandini: mocht die ooit naar Nederland komen zal de prijs waarschijnlijk rond de 100.000 komen te liggen

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        26 januari 2020 om 13:21

        @alfisstii: al die extra taksen is om het schijt van te krijgen! Voila daarmee kan je hem dan ook gelijk betalen…

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      27 januari 2020 om 12:13

      @gandini: maar de 2e hands markt voor een Wrangler in al zn versies; valt ook reuze mee in America. En daarmee rijdt je American (wat belangrijk is voor die mensen) en zal elke monteur er alles aan kunnen doen.

      Dus de mensen die dit ding kopen, zullen mensen zijn die om de een of andere reden alleen iets nieuws MOETEN kopen/leasen.

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    26 januari 2020 om 11:33

    Als ze nu maar niet aangeklaagd worden door de één of andere Amerikaanse autofabrikant die zich de mening toebedeeld is dat zij het patent hebben op duidelijk zichtbare en volstrekt willekeurige kieren tussen de afzonderlijke plaatwerkdelen…

    Maar dat zal wel niet, want ik zou niet weten welke fabrikant het patent zou moeten hebben op duidelijk zichtbare en volstrekt willekeurige kieren tussen de afzonderlijke plaatwerkdelen.

    Login om te reageren
  7. robert110 zegt

    26 januari 2020 om 13:07

    Leuk detail in de hele discussie: Mahindra heeft al sinds de jaren 50 het recht om Jeep CJ’s na te bouwen, alleen mogen ze deze dus niet in Noord America verkopen.

    Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    26 januari 2020 om 13:50

    Wat tof dat dit soort auto’s nog steeds worden gemaakt, de aangepaste grille is grappig genoeg ook echt een verbetering, en die configurator is echt fantastisch! Ik zat na 10 minuten configureren helaas al op de 30k, en dat is denk ik in de VS gewoon teveel geld voor een auto als dit, en misschien in Nederland ook al, dan zit je exclusief belastingen, al in het Jimny territorium. Dus die gaan we in Nederland nooit zien.

    Login om te reageren
  9. Esprit_de_Flandre zegt

    26 januari 2020 om 19:01

    Tuurlijk lijkt het erop, het is een rechtstreekse doorontwikkeling van de CJ, waarvoor ze een licentie hebben.

    Waar is FCA trouwens bang voor? Dit ding zal alleen gebruikt worden on the farm or on the beach…

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    27 januari 2020 om 08:54

    Ach, als Jeep moet je hier toch gewoon om lachen? Laat het maar een succes worden in de verkoop. Als ze daarna binnen vijf jaar allemaal uit elkaar vallen van ellende ben je er weer vanaf.

    Login om te reageren
  11. xytras zegt

    27 januari 2020 om 10:45

    De configurator is redelijk zot, je kan er zelfs rupsbanden onder zetten ^^

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North