• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Amarok is de nieuwe keuze van Defensie

Auteur: autoblogger, gepost 9 december 2013 om 23:48 – 120 Reacties

Amarok vs G-klasse


Dag G-klasse, Dag Defender. De Nederlandse Defensie gaat overstappen op de Volkswagen Amarok…

De krijgsmacht krijgt komende 2 jaar (2014-2015) in totaal 1667 pick-uptrucks van Volkswagen, zo meldde het ministerie van Defensie vandaag. Die keuze gaat de Nederlandse belastingbetaler nogal wat knaken schelen, want de Amarok is een stuk goedkoper dan wat er nu rondrijdt. Maar het is ook een stuk minder serieus. Dat komt omdat de Amarok DC (Dubbele Cabine 103kW) geen militaire wagen is, maar een “gewoon” civiel voertuig. Uiteraard zal de nieuwe pick-up wel enigszins worden aangepast aan de eisen van het leger, maar dat gaat om kleine wijzigingen. Denk aan een militaire radio, wapenklemmen en sjorogen (voor lucht- of zeetransport).

Nadat Pon/VW de politie-deal had binnengehaald, hebben ze nu dus ook het leger ingepakt. Dit zaakje stinkt? Of is het gewoon een kwestie van Well played? Want het onderhoud (in binnen- en buitenland) wordt nu uitbesteed aan Pon, hetgeen uiteindelijk ook weer geld moet besparen voor Defensie. De krijgsmachtdelen hoeven namelijk geen eigen monteurs meer op te leiden. Het uitgebreide dealernetwerk van Pon garandeert snelle hulp bij pech in de veelgebruikte oefengebieden in onder meer Duitsland, Noorwegen en Spanje.

Volkswagen Amarok in het zand

Ook interessant!

  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • goedkoopste Amarok
    Dit is de goedkoopste Volkswagen Amarok van Nederland
  • VW Amarok R
    VW Amarok R gaat er écht komen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

amarok, defender, g-klasse, Land Rover, leger, Mercedes, pickup, pon, Volkswagen

Vorig bericht: « De oude eigenaar van deze BMW M3 huilt van binnen
Volgend bericht: Automobilist verder uitgemolken wegens pensioengat »

Lees Interacties

Reacties

  1. mierenneuker zegt

    9 december 2013 om 23:57

    Dat wordt vaak de benenwagen gebruiken..

    Login om te reageren
    • timdrogt zegt

      10 december 2013 om 07:00

      @mierenneuker: zelf nooit problemen met vw gehad, kevertje van 40 jaar draaid nog als een naaimachintje

      Login om te reageren
      • r32turbo zegt

        10 december 2013 om 08:10

        @timdrogt: kijk maar uit dat je niet genaaid wordt. :p sorry moest eruit

        Login om te reageren
      • snorrie11 zegt

        10 december 2013 om 08:31

        @timdrogt: Maar in de woestijn, onder vuur. Dat is een ander verhaal. Ook in de Amarok denk ik.

        Login om te reageren
      • ej20g zegt

        10 december 2013 om 08:43

        @timdrogt: daar zeg je het al: een Volkswagen van 40 jaar oud. Toen waren ze nog écht goed.

        Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      10 december 2013 om 08:49

      @mierenneuker: dat hoefde idd niet/nooit met de G klasse

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      10 december 2013 om 10:05

      @mierenneuker:
      Yep, klinkt als een gevalletje, “penny wise, pound foolish”, wat ze besparen op aanschaf betalen ze 3 keer terug aan onderhoud.

      Login om te reageren
  2. gtwillem zegt

    9 december 2013 om 23:58

    Goede keuze! Prima auto, en minder verouderd dan die G ;-).

    Login om te reageren
  3. johanhummer9 zegt

    9 december 2013 om 23:59

    Is de gewone g klasse geen civiel voertuig dan?

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      10 december 2013 om 00:01

      @johanhummer9: er worden in ieder geval meer Amaroks geproduceerd dan G-klasses.

      Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      10 december 2013 om 00:32

      @johanhummer9: nee, de g die de Nederlandse krijgsmacht gebruikt is geen civiele g. Deze gebruikt oudere simpeler te onderhoudend motoren en is fundamenteel anders dan de gewone g. Hij is zelfs niet gelijk aan de g Professional.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        10 december 2013 om 09:08

        @sketcher:
        Indeed, dat VW ook eens een militaire versie maakt, de Amok ofzo…

        Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      10 december 2013 om 00:38

      @johanhummer9: Er word door het leger een militaire versie gebruikt, geen turbo op de diesel, alles net wat steviger en degelijker, je kan er zonder problemen kerosine in gooien ipv diesel, dat hoef je bij veel moderne diesels niet te proberen.
      Hoe dan ook heb ik het idee dat pon een aantal hoge petten bij defensie en de regering een subtiel kerstbonusje heeft toegestoken om dit verhaal waar te maken. Een volkswagen touran valt niet serieus te nemen als politieauto, misschien dat je met de amarok nog een oorlog kan winnen omdat de vijand krom ligt van het lachen, of gewoon denkt dat moeders hun kinderen naar school aan het brengen zijn.

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        10 december 2013 om 09:39

        @MrSkyline: Volkswagen touran valt niet serieus te nemen als politie wagen? Wat moeten ze dan rijden? Een Peugeot of Renault waar je niets mee kan zoals in Frankrijk? Seats zoals in Spanje?

        Tourans zijn gewoon perfecte politie voertuigen. Genoeg ruimte, betrouwbaar en niet te duur.

        Login om te reageren
        • MrSkyline zegt

          10 december 2013 om 10:02

          @Jipp: iets met voldoende vermogen en een fatsoenlijke wegligging. Ik rij dagelijks in een touran. Hij rijd prima hoor, maar het is een gezinsauto met een flutwegligging en hij is niet vooruit te branden. Ik vind het dan ook niet vreemd dat ze met die dingen overal tegenaan rijden of uit de bocht vliegen. Een renault clio 1.6 is al een stuk vlotter. Maar een golf GTI zou bijvoorbeeld een veel betere politieauto zijn. Sure die zijn duurder, maar die raak je ook niet zomaar kwijt als je op de vlucht bent.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            10 december 2013 om 16:38

            @MrSkyline: je kijkt teveel TV. Achtervolgingen zijn maar heel zelden, daar ga je geen algemeen gebruik politie auto op uitzoeken.

            Login om te reageren
          • RobertJ zegt

            13 december 2013 om 13:08

            @MrSkyline: Zoals Mashell al zegt, achtervolgingen zijn redelijk schaars in Nederland, voor al het andere werk (surveillanceritten, meldingen van inbraak/diefstal/ongeval/huishoudelijkgeweld/enz) is een touran ideaal. Door de hoge in-uitstap hoef je niet uit het voertuig te klauteren, je hebt goed overzicht in het verkeer (ook bij langsrijden van geparkeerde auto’s). ruimte voor overtreder, veel ruimte voor uitrusting.
            In geval ongeval net iets hoger waardoor dakbak goed in het zicht zit. enz enz.

            Ik snap die keuze heel goed. Het enige minpuntje so-far is de beperkte bodemvrijheid.

            Login om te reageren
        • danielj zegt

          10 december 2013 om 11:12

          @Jipp: Porsche’s zoals vroeger? BMW 530d’s zoals in Duitsland?

          Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          10 december 2013 om 17:41

          @Jipp: betrouwbaar??? Niet duur???

          Login om te reageren
          • Jipp zegt

            10 december 2013 om 19:59

            @rufctr01: hoe je het went of keert, ze zijn betrouwbaar ja. En in vergelijking met andere auto’s die men noemt niet duur!

            Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      10 december 2013 om 00:41

      @johanhummer9: De G-klasse is oorspronkelijk ontworpen als legervoertuig. De Amarok zal nog wel voldoen bij vredesmissies, maar onder zware omstandigheden totaal ongeschikt. Binnen tien jaar zijn ze stuk voor druk afgeschreven, terwijl de G-klasses met een update nog wel twintig jaar mee kunnen.

      Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    9 december 2013 om 23:59

    Pfoe, die Amarok ziet er wel erg lelijk uit zo met het groen. Dat is niet erg tof voor mijn ogen.

    Login om te reageren
  5. Endlezz zegt

    10 december 2013 om 00:04

    “De krijgsmachtdelen hoeven namelijk geen eigen monteurs meer op te leiden. Het uitgebreide dealernetwerk van Pon garandeert snelle hulp bij pech in de veelgebruikte oefengebieden in onder meer Duitsland, Noorwegen en Spanje.”

    dat wordt lachen in Afghanistan

    Login om te reageren
    • kogando zegt

      10 december 2013 om 08:39

      @Endlezz: Haha, inderdaad. Wat een oliedomme redenering. Die soldaten zitten nu de hele dag in de kazerne of rennen rondjes door het bos en staan toch wel op de loonlijst. Straks wordt het een lawine aan enorme rekeningen van VW dealers.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      10 december 2013 om 11:53

      @Endlezz:

      Hallo PON?

      We staaahaaan hier in de Saaahaaara ff onder Tamanrasset om naar Maaaahli te ghaaan op vreeeeehhhhdesmissie en de Volkswaaaaahgensssss doet het niet meer
      Ze zijhhhhijijn warrum gehhhhlooooooooophhhpen

      Wat?
      uuuuuh heeeeehhhhffft hieieieirrrrr niemand ??????????????????

      (legertaal gesproohken)

      Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    10 december 2013 om 00:07

    Dus VW heeft betere lobbyisten dan mercedes.
    Da’s dus nu wel duidelijk.

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      10 december 2013 om 00:15

      @Hupke: money money money

      Login om te reageren
    • timdrogt zegt

      10 december 2013 om 07:02

      @Hupke: een mee gespoten bumper kon er niet meer bij iig

      Login om te reageren
      • bollegek zegt

        10 december 2013 om 09:02

        @timdrogt: is toch ook helemaal niet nodig…

        Login om te reageren
  7. Sciurida zegt

    10 december 2013 om 00:14

    Geen momteurs meer im dienst? Zijn ze helemaal gek geworden! Misschien kunnen we maar beter gewoon stoppen met ons leger, want als België binnenvalt zijn die monteurs van Pon nergens te vinden.
    Maar zonder grappen, waarom zou je ins hemelsnaam stoppen met het kwalitief hoogwaardig opleiden van mensem tot monteur binnen het leger? Dat is belachelijk, straks mogen onze JSFs natuurlijk ook door een private onderneming worden onderhouden. Het Nederlandse defensie beleid is tekenend voor hoe het hier in dit land gaat.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      10 december 2013 om 00:23

      @Sciurida:
      Laat die onzin van verdedigen tegen België even weg wil je.

      De vraag die jij je moet stellen is, is het hebben van monteurs binnen het leger wenselijk?

      Maw. waar gaan die voertuigen gebruikt worden (ergens in apenlanden op VN missies waarschijnlijk) en behalve plaatselijk onderhoud en herstellingen zal toch alles met die wagens in NL gaan gebeuren vermoed ik.

      En dan is de vraag wat komt het voordeligste uit, een deal met een onderhouds firma of ze zelf onderhouden?

      En dan is de vraag die naarvoren komt, is dat onderhoud iets dat VW heeft op moeten toegeven om de deal te krijgen (goed voor jullie), of is dat iets dat ze hebben kunnen afdwingen zodat de deal voor hen lucratief is (meer waarschijnlijk en jullie worden bij jullie pietje gepakt)?

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        10 december 2013 om 00:36

        @Hupke: Je voelt je als Belg beledigd door een (zelfs benadrukte) grap en vervolgens gebruik je zelf het woord apenlanden. Ik stel voor dat je daar eerst begint.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          10 december 2013 om 00:41

          @phaeton:

          Wat zou ik me beledigd voelen?
          Z’n punt (over monteurs die in een gevaarlijke situatie zouden kunnen raken) was gewoon belachelijk.

          Login om te reageren
          • mopar zegt

            10 december 2013 om 02:07

            @Hupke: inferieuriteitscomplex waarschijnlijk? Dat je al meteen moet beginnen met die grap over aanvallende Belgen zegt al genoeg. En dan durf jij bepaalde plekken als apenlanden aan te duiden….volgens mij zal jij je daar wel thuis voelen.

            Ga je frustraties even ergens anders uiten wil je.

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              10 december 2013 om 12:29

              @mopar: België is zelf een apenland…

              Login om te reageren
              • mopar zegt

                10 december 2013 om 15:18

                @Esprit_de_Flandre: Zo ver zou ik niet willen gaan, vriendin is Belgisch en die discussie wil ik liever niet met haar aangaan ;)

        • heidi zegt

          10 december 2013 om 09:38

          @phaeton: Zeurpiet.

          Login om te reageren
      • upstream zegt

        10 december 2013 om 06:48

        @Hupke: Redenen genoeg om Nederland aan te vallen, De uidieping van de Schelde die maar niet doorgaat of het aanleggen van de spoorweg “ijzeren Rijn”… Twee zaken die nochtans in verdragen staan…

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          10 december 2013 om 11:21

          @upstream: Da’s inderdaad méér dan genoeg reden om een oorlog te beginnen… pfff…

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            10 december 2013 om 12:32

            @potver7: Ken jij andere redenen dan om een oorlog te beginnen, naast economische? Nog nooit is een oorlog uitgevochten voor humanitaire/vredelievende/bevrijdende/democratische of zelfs religieuze redenen. Dat zijn gewoon de uitvluchten die gebruikt worden…

            Niet dat ik pleit voor een Vlaamsch-‘Ollandse Oorlog hoor…

            Login om te reageren
            • Hupke zegt

              10 december 2013 om 13:57

              @Esprit_de_Flandre:

              Vrouwen, naar het schijnt was er in den goede oude tijd een Helena die een oorlog waard was :p

              Login om te reageren
        • Hupke zegt

          10 december 2013 om 14:03

          @upstream:

          Pfff, verdagen zijn ook maar velletjes papier. Overigens is zoiets voor mij geen oorlog waard. Hun havens in A’dam en R’dam lopen er wat beter door en er worden iets minder jobs in A’pen en Limburg gecreerd,… Laat me allemaal een beetje koud. Moest het nodig zijn kan je nog altijd in A’dam of R’dam gaan wonen of werken. Het is niet dat ze de schelde afsluiten en onze erven komen brandschatten.

          Login om te reageren
    • roberto zegt

      10 december 2013 om 09:57

      @Sciurida: Onze huidige F16’s worden al onderhouden door private ondernemingen, dus verwacht maar dat dat ook met de JSF zal gebeuren..

      Login om te reageren
  8. paulaner zegt

    10 december 2013 om 00:26

    Geen eigen monteurs meer is natuurlijk waanzin.
    Over de Amarok kan ik niet veel slechts zeggen. Hoop wel dat de wagen een beetje bestand is tegen bermbommetjes.

    Login om te reageren
    • bayernmunchen zegt

      10 december 2013 om 09:34

      @paulaner: geen enkel voertuig is bestand tegen een bermbom.Als je weet wat een schade een anti-tankmijn aanricht,en de gemiddelde bermbom is net zo krachtig,geloof mij maar,dan weet je niet wat je ziet.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        10 december 2013 om 12:33

        @bayernmunchen: Die zijn er wel hoor, maar dat kan je geen auto of pick-up meer noemen…

        Login om te reageren
        • bayernmunchen zegt

          10 december 2013 om 15:16

          @Esprit_de_Flandre: tegen een zware bermbom is niets bestand,zelfs een tank niet,als je daar op doelt,geloof mij maar.

          Login om te reageren
          • bozewolf zegt

            10 december 2013 om 20:03

            @bayernmunchen: Nouja, een bermbom is natuurlijk gewoon een bom. Die dan toevallig in de berm ligt. Maar die bom kun je zo groot maken als je wilt. Desnoods mieter je een nuke in de berm, heb je de moeder aller bermbommen.

            Punt is dat natuurlijk niet iedere bermbom gemaakt is van 800kg RDX.

            Login om te reageren
  9. jeanclaude zegt

    10 december 2013 om 00:33

    Probleem is natuurlijk niet defensie zelf, maar de staat die op defensie bezuinigd.

    Login om te reageren
  10. phaeton zegt

    10 december 2013 om 00:39

    Een 140pk TDI met 4 man en materiaal aan boord. Worden die echt alle 1667 ingezet op Texel en buitenlandse bospaden of blijven er ook enkele serieuze offroaders over?

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      10 december 2013 om 00:54

      @phaeton:

      Want een bij een echte offroader moet je vooral focussen op het vermogen en niet op het koppel en de aandrijving…

      Login om te reageren
      • trabbit zegt

        10 december 2013 om 01:11

        @Hupke:
        Ben je nu serieus of wil je het flauwe stereotype van een Belg bevestigen?

        Sciurida stelt dat wanneer er een noodsituatie zicht voordoet (oorlog, ramp, etc) een leger niet afhankelijk moet zijn van private ondernemingen. In een oorlog kan een private partij in foute handen vallen of niet de service bieden. Om deze reden zou een leger zelf in staat moeten zijn de vloot draaiende te houden.

        Ik heb verder geen verstand van militaire aangelegenheden, maar het lijkt mij wel het verstandigste uitgangspunt.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          10 december 2013 om 01:23

          @trabbit:

          Ben jij nu serieus of ben je het stereotype hollander aan het spelen?

          “een leger niet afhankelijk moet zijn van private ondernemingen” Haha, haha, hahaahahaa

          Login om te reageren
          • trabbit zegt

            10 december 2013 om 02:15

            @Hupke: Op welk stereotype doel je?

            Login om te reageren
        • r32t zegt

          10 december 2013 om 09:52

          @trabbit: denk dat die het gewoon sarcastisch bedoelde.

          Login om te reageren
      • phaeton zegt

        10 december 2013 om 14:59

        @Hupke: De Amarok is een stuk zwaarder dan de huidige G-klasse en waar de nieuwe G-klasses zeker goed zijn offroad betwijfel ik of de Amarok dat niveau kan halen. Voor een ton prijsverschil kan er een hoop worden aangepast, maar in de basis vind ik het geen sterke keuze. Maar nogmaals, dat hangt van de inzet af.

        Login om te reageren
  11. schellekens006 zegt

    10 december 2013 om 00:50

    Nou vind het maar een flinke achterruit gang… Net zoals toen de 911 weg moest bij de rijkspolitie. Weg status en respect. Nu rijden ze af en toe een Polootje, ziet er toch niet uit.

    Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      10 december 2013 om 08:13

      @schellekens006: niet vergeten kan erger, belgen met hun matiz ahahahahah

      Login om te reageren
  12. Specht zegt

    10 december 2013 om 00:58

    Nederland zou juist flink moeten investeren in defensie en dit op een standaard hoog peil moeten houden. Een goed draaiend defensie apparaat zorgt voor werkgelegenheid, niet alleen qua soldaten, maar juist ook qua ondersteunend personeel. Meer mensen aan het werk, is meer geld wat uiteindelijk weer terug gaat in onze eigen economie.
    Met dit soort neppe Volkswagen jeepjes ga je weinig indruk maken iniedergeval… qua bepantserde “jeeps” is de Iveco lmv op dit moment de beste die er te krijgen is.
    Verder dwingt een fatsoenlijk leger trouwens ook status en respect af naar de rest van de wereld toe. Want laten we wel wezen, de Hollandse VOC mentaliteit van: de rivier de Thames opvaren om de Engelsen een lesje te leren, jarenlang bijna non stop oorlog voeren tegen Spanje en Frankrijk en natuurlijk de wereldzeeen domineren is er inmiddels wel vakkundig uitbezuinigd. En zoals een wijs man ooit zei: ‘Si vis pacem, para bellum’.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      10 december 2013 om 01:29

      @Specht:

      Want oorlog voeren brengt geld op? (tenzij er iets te roven valt is het serieus verlieslatend en roven is nuja, niet echt zo’n eerbare bezigheid)

      Wat een redenering -> defensie (overheidsgeld) -> werkgelegenheid -> goed voor de economie

      Dus je overheid moet niet enkel gaan concurreren met de private sectoren qua loon en werkvoorwaarden (wat werknemers nu net duurder maakt voor de privé) maar ook effectief geld over de balken gooien (dat ze moeten halen uit de economie via belastingen). Want dat zou de economie ten goede komen…

      Als je zo redeneert, waarom laat je niet gewoon 1 milioen nederlanders delta werken uitvoeren met een schop ipv enkelen met een baggerboot. Dan heb je pas werkgelegenheid.

      Login om te reageren
      • stephano zegt

        10 december 2013 om 08:54

        @Hupke: Wat Hupke zegt klopt. Dit is net zo nuttig als alle werkelozen in te huren om een enorme kuil te graven (of berg te bouwen! :P). Het is een pure verspilling van resources, die je ook had kunnen gebruiken om de belastingdruk op werkgevers te verlichten, of om extra koopkracht aan de bevolking te geven.

        Login om te reageren
      • heidi zegt

        10 december 2013 om 09:41

        Oorlog brengt inderdaad geld in het laatje.

        Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      10 december 2013 om 07:52

      @Specht: Zit George W. tegenwoordig ook al op autoblog?

      Login om te reageren
    • vespinie zegt

      10 december 2013 om 09:25

      @Specht:

      Lekker kortzichtig weer.Dus door geld in een bodumloze put te pompen levert dat weer banen op. En waar moet dat geld vandaan komen? Je kunt toch nooit een verdien model halen uit een leger, Het is niet dat we ons leger kunnen laten verhuren toch.

      En denk je dat ze in het buitenland opeens bang worden van het Nederlandse leger als ze in G- Klasse komen voorrijden.

      Enige waarom we nog een leger hebben is dat we een schijn veiligheid willen creeeren en heerlijk kunnen konten kruipen bij de VN en Obama.

      Login om te reageren
      • Specht zegt

        10 december 2013 om 09:57

        @vespinie: Mensen die denken in verdienmodellen qua defensie die kan ik niet serieus nemen… Laat me raden je werkt zeker bij Pon?
        Maar wat ik er wel nog over kwijt wil, jarenlang alleen maar bezuinigen op defensie, kost ons uiteindelijk alleen maar geld. Andere (minder ontwikkelde) landen nemen je sowieso niet meer serieus, en dat ons zal linksom danwel rechtsom, direct en indirect meer geld (gaan) kosten. :)
        Buiten het feit dat het huidige leger ons land helemaal niet meer kan beschermen mocht er ooit nog een wereldwijd conflict ontstaan… veel verder als een paar weilanden onder water zetten en 3 kogels afschieten komen we dan niet.
        Ik vind het onverantwoord en dom om voor defensie onderhoud van materiaal uit te besteden aan derden.

        Login om te reageren
        • vespinie zegt

          10 december 2013 om 10:47

          @Specht:

          Nou ik heb totaal niets met Pon te maken.Dat is dus gewoon een aanname die nergens op gebaseerd is. Maar je verhaal klopt van geen kant, Je wilt toch niet zeggen dat landen je enkel serieus nemen als je een hyper modern leger hebt ?

          Ik weet niet maar volgens mij leven ze in Zwitserland echt niet onder de armoede grens.

          Maar probeer mee eens uit te leggen hoe jij denkt dat wij die extra banen bij defentie gaan betalen zonder dat de hardwerkenende man in Nederland dit door belastingen moet gaan op brengen.Daar hebt je waarschijnlijk nog niet over nagedacht.

          Dus je oplossing is gewoon niets meer als een sigaar uit eigen doos.

          Je hebt geen idee waar je het over hebt.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            10 december 2013 om 12:42

            @vespinie: Oh oh, onderschat de Zwitserse defensie niet, en al zeker niet hun defensie-industrie…

            Login om te reageren
        • Hupke zegt

          10 december 2013 om 13:54

          @Specht:

          “buiten het feit dat het huidige leger ons land helemaal niet meer kan beschermen mocht er ooit nog een wereldwijd conflict ontstaan”

          Hahaha, jij denkt dat je leger je zou moeten kunnen beschermen… Alsof NL ooit een leger kan hebben dat ze zou kunnen beschermen.

          Dat lukte nog niet toen de duiters met cavalerie en kannonen aankwamen, en al helemaal nietmeer toen ze met tanks kwamen.
          Wat zou het je nu gaan lukken als weetikveelwie afkomt met drones, bommenwerpers en jachtvliegtuigen.

          En de marine… nuja in de tijd dat boten van hout waren en een zak goud en een grote bek voldoende waren om te overwinnen hadden jullie nog iets te betekenen, maar nu zelfstandig staan jullie nergens.

          Dus doe aub. niet onnozel en geef toe dat je enkel nog soldaten hebt om uit te lenen aan grootmachten.

          Login om te reageren
          • mopar zegt

            10 december 2013 om 15:12

            @Hupke: Het nederlandse leger stelt helemaal niets voor, dat is helemaal waar. Maar ja mag wel even dimmen met het “jullie” de hele tijd. Doe niet alsof het Belgische leger nou zoveel voor moet stellen. Oorlog brengt helemaal geen geld in het laatje dat is waar, maar het leger is daar ook helemaal niet voor. En als je zo anti-nederlands wil overkomen dan ga je maar naar autoblog.BE en leer je maar een andere taal.

            Ons leger is er meer om het volk te ondersteunen in uitzonderlijke situaties (denk aan een overstroming of natuurgeweld), daar is het dan ook goed voor. Qua omvang zal het nooit in de buurt komen van het Engelse of zelfs het Franse leger. Als Israel -een land met minder dan 8 miljoen mensen- morgen NL binnen wil vallen, dan lukt dat ze ook nog wel.

            Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat mensen in het leger veel meer doen voor de samenleving dan jij pretendeert te weten. Het leger beschikt veelal over groter en zwaarder materieel dan civiele diensten waardoor hun aanwezigheid in noodsituaties (grote militaire aggregaten werden ingezet in een stroomuitval in 2011) gewoon van belang is. Of was je soms vergeten dat de Nederlandse marine als enige in Europa 2 schepen naar New Orleans had gezonden om zeewater tot drinkwater te zuiveren nadat orkaan Katrina had toegeslagen. Het Amerikaanse leger beschikte toentertijd niet eens over zulke apparatuur op een Fregat.

            Daarom hebben we een leger, niet om uit te sloven en macht af te dwingen….daar zijn wij -en zeker jullie Belgen- gewoon te nietszeggend voor.

            Login om te reageren
            • Hupke zegt

              10 december 2013 om 17:39

              @mopar:

              Het Belgisch leger interesseert me niet, bende steuntrekkers die ze voor mijn part liefst zo snel mogelijk van de ‘dop’ moeten gooien. Scheelt ons weer wat belastingen.
              Overigens zit ik op http://www.autoblog.BE
              D’ autre part j’ai deja appris quelques autres langues, aber ich habe keine lust den zu sprechen wenn ich über autos reden soll.

              Blablabla, jullie leger is er omdat jullie gewoon zijn van er eentje te hebben en er is nog niemand op het idee gekomen van het te ontbinden omdat het misschien hier en daar eens handig kan zijn als ruilmiddel of visite-kaartje voor diplomaten.

              En dat in acht nemende of als je het anders verwoord zoals jij doet ” niet om uit te sloven en macht af te dwingen” -> dan zijn die VW amaroks net zo goed geschikt als de G-klasses. De enige vraag is dan heeft PON de NL-belasting betalen een dienst bewezen of z’n zakken leeg geroofd.

              Login om te reageren
              • mopar zegt

                10 december 2013 om 18:17

                @Hupke: Wow je kan Frans en Duits…impressive. Er zijn verschillende politici die leger/luchtmacht en marine liever zien verdwijnen. Waarom anders zijn alle tanks, kustpatrouille vliegtuigen en 4 fregatten verkocht. Luchtmacht is ook geslonken van 150 naar 83 vliegtuigen. Misschien eens verdiepen in de zaken rondom het NL leger voordat je dom gal loopt te spuwen.

                Maar dan nu, politie en brandweer kloppen al als geile hondjes aan bij het leger ieder keer dat ze een brand of beveiligingssituatie niet aankunnen. Dun het leger nog verder uit en die instanties zijn dan hopeloos mocht het ooit echt mis gaan. Toen een dijk brak tijdens die storm een paar dagen geleden heeft het leger al bewezen dat het noodzakelijk is om die mensen in dienst te houden. Zoals ik al zei: Ondersteunend en niet aanvallend –> dat is wat ons leger is.

                Leuk dat je anti leger bent maar wat doe je morgen als al die “apenlanden” van je niets in de weg staat om België te annexeren? Wanneer een land geen manier heeft om zichzelf te verdedigen, is het per definitie aangewezen op de steun van andere landen. Denk niet dat die zo happig zijn om wat waardeloze grond tussen Frankrijk en Nederland (of tussen België en Noorwegen) te gaan beschermen als er nooit een wederprestatie kan volgen.

                Waarom denk je dat al die Duitse en Franse militairen hier op de Veluwe komen trainen? Gewoon om ze te vriend te houden. Op dat paracentrum op Texel zie ik zelfs vaak genoeg Engelse en Noorse militairen trainen….en dat is echt niet omdat Texel nou zo een geweldige trainingslocatie is. Wij pakken het gewoon slimmer aan.

  13. gop1 zegt

    10 december 2013 om 01:11

    En weer een grote overheidsaanbesteding naar PON toe, toeval?

    Login om te reageren
    • bollegek zegt

      10 december 2013 om 09:05

      @gop1: straks gaan ze ook nog messerschmidt vliegtuigen bestellen!

      Login om te reageren
  14. MAB zegt

    10 december 2013 om 01:20

    Het lijkt wel op de dacia duster. Ziet ook zo goedkoop uit.

    Login om te reageren
  15. upstream zegt

    10 december 2013 om 06:52

    Verstandige beslissing… Voor de meeste buitenlandse opdrachten volstaat de Amarok. Voor de prijs van 1 G-klasse heb je 2 Amaroks. Verder zijn de offroad capaciteiten niet slecht..

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      10 december 2013 om 09:56

      @upstream: grappig dat er nog mensen zijn die écht denken dat er ook maar een seconde gekeken word naar de eigenschappen van het voertuig…
      Draait maar om 1 ding: pon zit tot zijn ellebogen achterin bij dit soort ‘aanbestedingen’.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        10 december 2013 om 15:42

        @Svenska_Aeroplan_AB: IMaar uiteindelijk is het best een aardige beslissing. Past 4 man in. Goedkoop dieseltje erin. Genoeg ruimte achterin. 4×4 voor in het bos of in de blubber. Hopelijk niet al te duur in de aanschaf. De achterbak kan je makkelijk schoonspuiten en misschien zijn die dingen wel robust. En als dat nog de vraag is (zeker als gelijk 1600 van die dingen bestelt) is het op zich ook wel weer een goed idee om een onderhoudscontract af te sluiten. Leveren ze troep, kost het Pon & vriendjes alleen maar meer.
        En wat anders hadden ze kunnen kiezen dat niet iedereen roept: Oh, dat is vals gegaan!.

        Login om te reageren
  16. moveyourmind zegt

    10 december 2013 om 06:52

    Als ze echt kosten hadden willen besparen hadden ze de bestaande Gelandewagens geüpdatet. Nieuwe communicatieapparatuur erin, zo nodig reviseren en dan waren ze weer klaar voor de komende twintig jaar. De VW is op de helft al afgeschreven. Die is anders gebouwd, dat is meer een auto voor een luizenbaantje bij Rijkswaterstaat.

    Login om te reageren
  17. nickdez zegt

    10 december 2013 om 07:14

    Wat een grap, die auto is een goede weerspiegeling van het Nederlandse leger.. slaat nergens op

    Login om te reageren
  18. stekel01 zegt

    10 december 2013 om 07:27

    Een Touareg had ik nog wel gelooft, maar een Amarok….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 december 2013 om 16:43

      @stekel01: ik denk dat de Amarok veel geschikter is voor defensie dan de luxe en comfortabele Touareg. De tereineigenschappen van de bosbouw Amaroks zijn ook beter.

      Login om te reageren
  19. pursuit zegt

    10 december 2013 om 07:52

    Je kan alle reacties uitgummen hier. Belangrijk stukje info; defensie houdt genoeg G’s over voor operaties. Die Amarok is alleen om hier een beetje rond te rijden.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      10 december 2013 om 14:53

      @pursuit: Precies mijn punt/vraag. Heb je hier een bron voor? Er staat wel ”grootste gedeelte”, maar voor hetzelfde geld bestaat dat overige deel uit exemplaren Golf Variant.

      Login om te reageren
  20. jack_abarth zegt

    10 december 2013 om 07:54

    Lijkt me geen verkeerde keuze. De wagens komen waarschijnlijk niet veel verder als de huidige Mercedessen nu komen, rondom de kerk. Voor zover ik weet heeft Nederland nog geen wagens naar het Midden-Oosten hoeven sturen aangezien het grootste gedeelte VN voertuigen waren.

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      10 december 2013 om 17:58

      @jack_abarth: Nee. De NL’se MB G-tjes zijn gewoon ingezet in o.a. Afghanistan. Zowel de open als de gesloten versies. Bij hoge(re) dreiging werd bijv. de Bushmaster of de (toen nog) YPR ingezet.
      De Amarok is alleen voor rondjes rond de kerk in Nederland en voor oefeningen. Mogelijk ook voor regulier vervoer tijdens inzet in het buitenland. Als de dreiging hoog is zet Defensie de Bushmaster, CV-90, Boxer of andere gepantserde voertuigen in.
      De aanbesteding is echt wel volgens wettelijke regels gegaan hoor. Iedereen die denkt dat PON alleen door lobby en cadeautjes aan defensieambtenaren heeft gewonnen gelooft teveel in sprookjes.

      Login om te reageren
  21. abevleeming zegt

    10 december 2013 om 08:42

    Maak m dan op zn minst met camo print… Nu lijkt het al helemaal een busje van de staatsbosbeheer!

    Login om te reageren
  22. robert110 zegt

    10 december 2013 om 08:55

    Ach zolang ze hem niet gebruiken als het moeilijk wordt (lees gevechten enzo) is het prima. De G’s doen ze nu echt niet allemaal weg hoor ze zijn wel gek. En ik denk dat het goedkoper is om hier in Nederland voor dagelijkse klussen de VW in te zetten in plaats van de Mercedes. Het is voor militairen waarschijnlijk ook wat rustgevender want de G is nou niet echt comfortabel om in te rijden.

    Login om te reageren
  23. stephano zegt

    10 december 2013 om 08:55

    Mensen, het gaat hier niet om auto’s die ingezet worden voor oorlogsdoeleinden, maar enkel voor vervoer in veilig gebied!

    Login om te reageren
  24. wimbers zegt

    10 december 2013 om 09:35

    tsja, beter dan een dacia duster toch?

    Login om te reageren
  25. harie zegt

    10 december 2013 om 09:42

    Kan men mooi besparen op camouflage lak… Volkswagens zijn van zichzelf al onopvallend…

    Login om te reageren
  26. heidi zegt

    10 december 2013 om 09:47

    VW is gewoon een goed merk met goede kwaliteit en auto’s.
    Liever een Passat B7 3.0 VR6 FSI dan een Lexus.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      10 december 2013 om 09:54

      @heidi: kom je niet ver mee in de modder…

      Login om te reageren
  27. utr1984 zegt

    10 december 2013 om 09:49

    Wat een bekrompen reacties hier zeg. Tuurlijk zetten ze deze VWs niet in bij heftige situaties, maar ‘gewoon’ als vervoer. Niets mis mee, staat zn mannetje en rijdt prima. Zeikerds, kijk verder dan je neus lang is.

    Login om te reageren
  28. toemaar zegt

    10 december 2013 om 09:51

    Je krijgt een Volksfiets als je een vrouw de baas maakt van het leger… gek he…

    Login om te reageren
  29. fit4fun zegt

    10 december 2013 om 10:18

    Lijkt me een goede keuze, voor een beetje in Nederland en de EU rondtoeren voldoen ze prima. Alsof de LaRo Defenders zo betrouwbaar zijn? De G-klasse voor particulieren heeft altijd veel problemen gehad. De defensie versie is idd flink anders. Maar ook niet gepantserd oid, dus qua bescherming maakt het niet uit

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      10 december 2013 om 12:05

      @fit4fun:
      Voordeel van de LaRo is en blijft het feit dat het 1 grote meccano doos is die op het strijdveld gemakkelijk gerepareerd kan worden, de G klasse heeft dat ook, zij het in mindere mate.

      Verder heeft defensie juist altijd voertuigen gehad waarvan de betrouwbaarheid meer dan eens bewezen is en die simpel te onderhouden zijn.

      Nu ben ik me bewust dat het fenomeen oorlog voeren veranderd is, maar ik denk niet dat er 1 PON monteur is die in Afghanistan onder een kogelregen door naar een stilgevallen VW toesluipt om hem te re-setten.

      Vroegâh leerde je de basistechniek van jouw auto om hem onder alle omstandigheden aan de praat te houden.
      En had je altijd zwarte nagels van het sleutelen.
      De stroom van onderdelen leek schier oneindig

      Login om te reageren
      • Henk_he zegt

        10 december 2013 om 18:01

        @desjonnies: Hahaha, Defensie en betrouwbare voertuigen? Op dit moment staat er meer stil dan dat er rijdt, met dank aan alle bezuinigingen op Defensie.

        Login om te reageren
  30. FB_1010030848 zegt

    10 december 2013 om 10:18

    @Hupke. Apenlanden is correct. Er komen in de landen waar de VN doorgaans tropen naar zendt inderdaad vaker apen voor dan in de landen die deel uitmaken van de NATO en die zoals wij vaak tropen leveren.

    Apenland kán dus gewoon niet-racistisch gebruikt worden.
    Verder zijn jullie gewoon onze vriendjes en een gebbetje moet kunnen. Maar om het goed te maken mogen jullie Limburg hebben. Alsjeblieft.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      10 december 2013 om 15:02

      @Peter Bos: Leer anders even correct de taal voordat je anderen gaan beledigen

      Login om te reageren
    • Reaver zegt

      10 december 2013 om 21:39

      @Peter Bos: Het zijn juist de “apen” landen waar de meeste vn troepen vandaan komen. De tien grootste leveranciers van VN-troepen waren in april van dit jaar allemaal ontwikkelingslanden. Het gaat om Pakistan (7680 soldaten), Bangladesh (6362), Nigeria (3398), India (2930), Ghana (2790), Nepal (2290), Uruguay (1833), Kenia (1826), Ethiopië (1822) en Jordanië (1804).

      Het klopt dat het niet racistisch is – tenzij je aap bent natuurlijk, het kan natuurlijk wel beledigend zijn!

      Login om te reageren
  31. bobisnulop zegt

    10 december 2013 om 11:16

    G-klasse is veel beter dan die mutserige opgehoogde Polo. Ze zullen er wel van terugkomen, want bij de eerste drempel kan de auto al terug naar de garage.

    Aldus NVS

    Login om te reageren
  32. C6_R zegt

    10 december 2013 om 12:06

    Het Nederlandse leger: geen geld voor monteurs, rondrijden in softroaders, maar wel een JSF.

    Login om te reageren
  33. pomoek zegt

    10 december 2013 om 12:14

    Goed, het gaat dus om wagens die gebruikt worden tijdens VREDESBEDRIJFSVOERING. Dus post rondbrengen, LUPA’s voor in het veld, kratjes bier halen bij de Aldi, dat soort dingen. En dus niet te gebruiken tijdens vredesmissies. Even een vraagje: Waarom niet de auto’s leasen? Blijkbaar zijn ze niet essentieel materieel, dat is toch een veel slimmere oplossing?

    Login om te reageren
    • bertorelli zegt

      10 december 2013 om 12:37

      @pomoek:
      In zo’n Amarok passen wel meer kratjes bier zo te zien. Dus dan snap ik het nog een beetje.
      In oorlogsgebied zou ik toch liever in een G-Klasse zitten.

      De G-Klasse is ontworpen als legervoertuig, waarvan later ook civiele versies zijn gemaakt.
      Zo’n Amarok is eigenlijk gewoon een gepimpte pick-up.

      Login om te reageren
  34. bobisnulop zegt

    10 december 2013 om 12:48

    De G-Klasse is meer ontworpen voor het leger. Een Amarok totaal niet!

    Login om te reageren
  35. gearhead zegt

    10 december 2013 om 14:13

    Lijkt me dat er bij Defensie mensen werken die slim genoeg zijn. Althans met meer verstand dan menig AB lezende/postende scooterrijdende puber die doet alsof ie inside info heeft.

    OT; lijkt me een prima keuze dit.

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      10 december 2013 om 18:02

      @gearhead: +1

      Login om te reageren
  36. pomoek zegt

    10 december 2013 om 15:04

    Beetje gesurft op the internet kwam ik deze site tegen: http://www.military-today.com/trucks/volkswagen_amarok.htm. Blijkbaar is er een Amarok M(ilitary) versie ontwikkeld door VW en Rheinmetall. Rheinmetall is door de overname van Stork PWV via het Boxer MRAV programma al betrokken bij een Nederlands defensie project. Het is niet helemaal duidelijk of het Nederlandse leger deze versie koopt, maar zou wel logisch zijn. Dat betekend dat de leverancier van deze terreinwagen niet helemaal een nitwit is op defensie gebied.

    Login om te reageren
  37. sls63amg zegt

    10 december 2013 om 15:07

    Wow! 140 pk….

    Login om te reageren
    • Thomas20vt zegt

      10 december 2013 om 16:56

      @sls63amg: hoeveel pk denk je dat een G heeft?…

      Login om te reageren
  38. xyrrath zegt

    10 december 2013 om 15:21

    Weg met die VW’s niks kleine jeeps om in te karren.. Iedereen een dikke Scania V8 en trappen maar!

    Login om te reageren
  39. mopar zegt

    10 december 2013 om 15:26

    Zo ziet die er al wat minder belachelijk uit:

    img src=http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2012/06/Rheinmetall-Defense-Volkswagen-Amarok-Front-34-Right-627×402.jpg width=450 /

    img src=http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2012/06/Rheinmetall-Defense-Volkswagen-Amarok-627×408.jpg width=450 /

    Maar het blijft een lachertje ivm een G of zelfs een Defender

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      10 december 2013 om 15:26

      @mopar: laat ook maar, plaatjes toevoegen is mij toch te moeilijk blijkbaar

      Login om te reageren
      • gallardogt zegt

        10 december 2013 om 17:34

        @mopar: Anders doe het toch gewoon zo, kan jouw het schelen.
        http://www.egmcartech.com/2012/06/13/report-volkswagens-amarok-pickup-gets-outfitted-for-military-spec/rheinmetall-defense-volkswagen-amarok-front-34-right/

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 december 2013 om 16:48

      @mopar: Ja, met jaren 60 techniek maak je als moderne strijdkrachten goede sier! De G-klasse en Defender zijn hopeloos verouderd en moeten het hebben van nostalgie liefhebbers.

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        10 december 2013 om 17:50

        @mashell: In een oorlogssituatie win je met materieel dat onverwoestbaar is en blijft lopen. Turbodmotoren en geavanceerde ophangingssystemen helpen geen moer als ze makkelijk stuk gaan. De US Marines en Canadese Special Forces verkiezen de G zelfs boven hun uiterst patriottistische Jeeps dus die wagens zijn wel degelijk up to date.

        Login om te reageren
  40. faster zegt

    10 december 2013 om 16:43

    Wanneer worden de vuurwapens door erwtenschieters vervangen?

    Login om te reageren
  41. fit4fun zegt

    10 december 2013 om 17:00

    Ziet er in legergroen prima uit. Lijkt me ook een stuk ruimer en comfortabeler van binnen dan een Defender…jammer dat LaRo al decennia lang twijfelt over een opvolger, anders hadden ze misschien ook een kans gemaakt op deze order.

    Login om te reageren
  42. slk55amg zegt

    10 december 2013 om 20:38

    Wat een verspilling weer van geïnd belastinggeld. Hele parkeerterreinen vol met voertuigen die amper gebruikt worden of ooit gebruikt zijn. Totdat deze weer vervangen worden voor nieuw materiaal om weg te rotten. Alles om de budgetten op te maken, anders krijg je volgend jaar minder. En niet onbelangrijk, om je eigen bestaansrecht te veinzen natuurlijk voor de verschillende afdelingen in ons defensieapparaat. Koop nog een paar vliegtuigen ook, die hebben we ook hard nodig. Oh, die zijn al besteld?

    Login om te reageren
  43. AlfaAlex zegt

    11 december 2013 om 14:25

    @slk55amg Wat een oerdomme posting zeg. Geeft wel heel duidelijk aan dat je echt totaal geen ter zake doende kennis hebt en gewoon maar wat loze opmerkingen zonder enige onderbouwing plaatst.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North