• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Mercedes W14 vertraagd, heeft kleine sidepods, meer pk’s

Auteur: jaapiyo, gepost 11 februari 2023 om 17:01 – 9 Reacties

Mercedes W13

De Mercedes W14 voor het seizoen van 2023 had wat vertraging opgelopen. Inmiddels zijn er wat dingen duidelijk, onder andere dat de kleine sidepods blijven.

Mercedes verraste vorig jaar rond deze tijd vriend en vijand met de W13. Hoewel deze aanvankelijk gepresenteerd werd met normale sidepods (zie boven), kwam tijdens de eerste wintertest opeens het gerucht dat Mercedes ‘zonder sidepods’ ging rijden. Deze ‘kasten’ aan weerszijden van de auto voorzien sinds jaar en dag de (radiateurs van de) motor van de nodige koeling.

Haas F1 vond het niks

In eerste instantie was er een tekening waarop een F1 auto te zien was die letterlijk geen sidepods had. In werkelijkheid bleek de W13 wel iets van sidepods te hebben, maar dan wel hele kleintjes. Hierboven schrijven we dat het een verrassing was voor vriend en vijand. Dat was over het algemeen ook zo, maar er was daarop overigens wel tenminste één uitzondering. Het team van Haas F1 liet weten de oplossing overwogen te hebben, maar er bewust niet voor gekozen te hebben.

Geen meter

Dat gaf toch wel te denken, dat uitgerekend het team dat in 2021 nog het slechtste van de grid was had besloten ’toch maar niet’. Desalniettemin, omdat het Mercedes was, dachten de meesten alsnog ‘gaan we weer, die rijden dus weer een seconde per rondje weg bij iedereen’. Echter bleek de praktijk weerbarstiger. De W13 ging zeker aan het begin van het seizoen, voor geen meter.

W13 had meerdere problemen

Nu is het de vraag in hoeverre dat nu door het ‘size zero’ concept kwam of door andere dingen, zoals porpoising. Feit is dat Mercedes ondanks zomerse geruchten die op het tegendeel wezen, het seizoen afmaakte met de kleine sidepods. En dat de W13 naarmate het seizoen vorderde ook steeds beter uit de verf kwam, hoewel het team uiteindelijk bleef steken op slechts één zege.

Met vertraging door op ingeslagen weg

Maar dan 2023, gaat Mercedes nog steeds door op de ingeslagen weg? Volgens kwaliteitspublictatie Formul1a.uno wel. De Mercedes W14, die komende week gepresenteerd wordt, heeft volgens deze Italiaanse kenners nog steeds zeer kleine sidepods. Naar verluidt heeft de ontwikkeling van de W14 wat achterstand opgelopen, die deze laatste weken middels overwerk moest worden ingelopen.

Meer power, minder verf

Naast kleine sidepods zal de W14 het moeten hebben van meer power en minder verf. De motorenafdeling heeft naar verluidt 10 pk extra gevonden. Dat kan dan alleen zijn als een bijproduct van een verbetering van de betrouwbaarheid, want de motoren zijn in principe bevroren. Ferrari heeft naar verluidt echter iets soortgelijks in petto.

Naakt carbon nieuwe trend in de F1

Net als bij veel andere auto’s, zal de livery van de W14 veel naakt carbon bevatten. Dit niet omdat het weer 2008 is, maar puur om gewicht te besparen. De teams hebben zoveel moeite de auto’s op gewicht te brengen dat elke milligram telt. Verf wordt daarom in de ban gedaan. We zagen dit ook al op de nieuwe Williams en de nieuwe Alfa Romeo, dus je mag dit best een trend noemen.

Wintertest

Op 15 februari krijgen we meer te zien van de nieuwe Mercedes. Dan wordt de auto namelijk gepresenteerd op Silverstone, alvorens een filmdag af te werken. In de laatste week van februari staat vervolgens de eerste en enige wintertest op het programma.

Ook interessant!

  • Nieuwe Mercedes-AMG C63 krijgt 680 pk als goedmakertje
    Nieuwe Mercedes-AMG C63 krijgt 680 pk als goedmakertje
  • Video: nieuwe Mercedes-AMG S63e gesnapt
    Video: nieuwe Mercedes-AMG S63e gesnapt
  • Haas had Mercedes sidepods al lang afgedankt
  • geen sidepods
    Wat? Mercedes van morgen heeft GEEN sidepods! [UPDATE]

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Mercedes, w14

Vorig bericht: « Mijn Auto video: Alfa Romeo Giulietta QV (345 pk) van Camiel
Volgend bericht: Man creëert zijn eigen koninkrijk, geeft kentekens uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. flyerbunch zegt

    11 februari 2023 om 17:30

    RB schijnbaar hetzelfde.. denk dat er weinig echte geheimen zijn achter de schermen bij de F1 teams. Niet dat ze de info delen uiteraard, maar ze zullen dondersgoed weten waar de concurrentie zich mee bezighoudt.

    Login om te reageren
  2. brammetjedeb zegt

    11 februari 2023 om 18:20

    Als Brazilië een normale race was en geen sprintrace had Mercedes nul races gewonnen. Maar dat terzijde.
    Ze zullen er dichter bijzitten dit seizoen, maar gat lijkt me niet gedicht hoor. Laatste races waren geen representatieve races. Red bull presteerde in het Mercedes tijdperk ook altijd goed in Mexico en Brazilië. De rollen leken precies omgedraaid. En om eerlijk te zijn hoop ik Mercedes even niet meer bovenaan te zien. Ferrari, McLaren, misschien een Aston Martin of alpine… ff geen toto meer…

    Login om te reageren
    • Ditoxx zegt

      11 februari 2023 om 20:06

      @brammetje: Wel vet dat je dit nu al allemaal weet voordat er ook maar een meter gereden is.

      Login om te reageren
      • brammetjedeb zegt

        11 februari 2023 om 20:59

        Dus voorspellen mag niet meer? Suffe reactie.

        Login om te reageren
        • Frankypanky zegt

          12 februari 2023 om 12:41

          Voor spellen is iets anders dan jouw #maxtokkie verhaal om vooral negatief te wezen over Mercedes! Het is niet de schuld van Toto, Lewis en Lauda dat de concurrentie het liet vallen. Dat was het ook niet toen Vettel vier jaar op rij won met RBR of Schumacher met Ferrari.

          Vervolgens hoop je dat McLaren en Aston Martin het beter doen. Wat voor een motor zou daar achterin liggen?

          Login om te reageren
          • brammetjedeb zegt

            13 februari 2023 om 06:46

            Even beter lezen. Maxtokkie en negatief over Mercedes?slaat nergens op dit.

            Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    12 februari 2023 om 01:02

    Het schrappen van verf vind ik een beetje een noodoplossing. Dan heb je alles geprobeerd om gewicht te verliezen. Maar is het niet voldoende gelukt met uitgeboorde schroefjes en minimale plaatjes carbonfiber.

    Maar vooral dat ze vlak voor de onthulling nog alles op alles moeten zetten om de auto klaar te krijgen vind ik, puur omdat ik het wel fijn vindt als het even een paar jaar wat minder gaat met het team dat het afgelopen decennium de F1 heeft gedomineerd: goed nieuws.

    Dat klinkt namelijk als chaos en verlies van controle.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      12 februari 2023 om 11:44

      Schrappen van verf is geen noodoplossing. Het bewijst hoe ontiegelijk dicht bij elkaar de topteams zitten.

      Wat ik dan wel weer frappant vind is dat ze allemaal tegelijk op dat idee komen.

      Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    13 februari 2023 om 00:01

    Ben ik niet met je eens. Vorig jaar deden teams dit pas na de eerste test in Bahrein. Als MB daar nu al mee begint vóórdat er een test kilometer gereden is vind ik dat best wel wat zeggen. Op de “bronsite” staat ook het volgende: “Ter voorbereiding op de presentatie dag, aanstaande woensdag, waren de werken erg hectisch aangezien het tijdschema niet volledig werd gerespecteerd en er de afgelopen weken extra werk werd gevraagd van veel medewerkers van het Engels-Duitse team. De problemen hadden betrekking op de daadwerkelijke productie van sommige onderdelen, aangezien er late wijzigingen aan het W14-project waren aangebracht”. (google translate).

    Maar goed, het kwartje kan natuurlijk ook de andere kant opvallen voor MB, en hebben ze dankzij die laatste welen overwerk nog net even een winnende auto weten te ontwerpen. We gaan het zien.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North