• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Mitsubishi ASX komt wel héél bekend voor

Auteur: Onno, gepost 21 september 2022 om 07:49 – 28 Reacties

Nieuwe Mitsubishi ASX is een Renault Captur met ander naamkaartje

Mitsubishi introduceert de nieuwe ASX 2023, maar het is eigenlijk gewoon een Renault Captur met een ander naamkaartje.

Logisch dat sommige autofabrikanten gebruik maken van elkaars techniek. Dit doen ze veelal om kosten te besparen, een auto ontwerpen vanuit niks kost namelijk bakken met geld. Mitsubishi maakt gebruik van Renault en dat is ook goed te zien. Op het schaamteloze af.

Mitsubishi ASX 2023 is een kopie

We kunnen wel stellen dat hier sprake is van ‘badge-engineering’. De auto is praktisch helemaal hetzelfde als de Renault Captur. Als wij naar de afbeeldingen kijken is het enige verschil de afwerking van de grille aan de voorkant. Ze gaan zelfs zover dat de wielen -deze zijn toch makkelijk te vervangen voor een meer eigen look- hetzelfde zijn. De nieuwe ASX bouwt volgens Mitsubishi voort op het succes van de vorige generatie, waarvan er 380.000 van zijn verkocht in Europa. Dat willen ze graag evenaren.

Denk ook niet dat Mitsubishi eigen motoren heeft ontwikkeld. Die zijn tevens identiek aan de Renault Captur. De auto kan worden geleverd met een 1,0-liter driecilindermotor die 90 pk (67 kW) levert. Tevens is er een 1,3-liter benzinemotor met turbocompressor. Deze komt in twee varianten en is uitgerust met 12-volt mild-hybride technologie. De eerste variant heeft 138 pk (103 kW) en een handgeschakelde zesversnellingsbak. De tweede met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling en 155 pk (116 kW). Ook is er een 1,6-liter plug-in hybride aandrijflijn (117 kW). Deze heeft twee elektromotoren en beschikt over een 10,5 kWh-batterij waarmee de ASX theoretisch tot 49 km alleen op elektriciteit kan rijden.

Mitsubishi brengt de ASX ook als, zoals zij het noemen, volledig hybride. Het is de eerste keer dat het merk een dergelijk model op de Europese markt brengt. Het maakt gebruik van een 1,6-liter gasmotor die wordt geleverd met twee elektromotoren en een automatische multimode-transmissie. Deze aandrijflijn levert 141 pk en 105 kW.

Natuurlijk wordt het nieuwe model geleverd met allerlei veiligheidssystemen: onder andere een waarschuwingssysteem voor kop-staartbotsingen met noodremassistentie en detectie van voetgangers en fietsers, naast actieve rijstrookcontrole en verkeersbordherkenning.

Interieur

Je kunt kiezen uit verschillende opties. Het bestuurdersdisplay kan je in verschillende maten kopen. De topper is het 10.25 digitaal bestuurdersdisplay met 3D-navigatie en is volledig aanpasbaar. Het infotainment systeem komt eveneens in verschillende vormen. Denk aan een 7-inch liggend scherm of een 9,3-inch staand oriëntatiescherm.

Ben jij niet in de markt voor een Franse auto, maar wil je wel een kekke crossover? Dan is de Mitsubishi ASX wel wat voor jou. De techniek en het design zijn al bewezen, dus dat zit wel goed. Volgend jaar maart zal de verkoop starten.

Ook interessant!

  • Nieuwe Mitsubishi ASX
    Nieuwe Mitsubishi ASX komt ons wel HEEL erg bekend voor
  • Gespot - De nieuwe Renault Austral komt even buurten in 010
  • Renault heeft geen zin meer in Nissan
    Renault heeft geen zin meer in Nissan
  • Renault komt tóch met een nieuwe Scénic

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

ASX, badge, captur, Mitsubishi, Renault

Vorig bericht: « Koop lekker je eigen Gouden Koets
Volgend bericht: Nederlands record Mazda MX-5 parade verbroken »

Lees Interacties

Reacties

  1. remmenisangst zegt

    21 september 2022 om 08:27

    Dit slaat ook gewoon nergens op. Als het nou in een compleet andere markt is waar Renault eigenlijk niet verkoopt dan zou ik het nog kunnen snappen, maar hier in Europa…

    Login om te reageren
  2. maussieknip zegt

    21 september 2022 om 08:28

    Wel erg sneu dat ie dan zo erg op de Captur moet lijken, want succes! Vind dat Mitsubishi uiterlijk gezien best wel wat meer had kunnen aanpassen dan alleen de grille. De andere kant is dat Renault ermee in heeft gestemd, dus daar slaat Renault dan weer de plank mis. Deze grille maakt het een lelijkere auto.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      21 september 2022 om 12:42

      En het was al een bizar lelijk hok. Snap echt niet dat mensen dit überhaupt kopen

      Login om te reageren
      • geecee zegt

        22 september 2022 om 08:25

        Smaken verschillen nu eenmaal, vriend! Ben benieuwd wat voor “bizar lelijk hok” jij rijdt…

        Login om te reageren
  3. c4seum zegt

    21 september 2022 om 08:31

    Kijk, een gerebadgede Captur is niet erg. Niet heel origineel, maar hè, beter goed gestolen dan slecht bedacht. Maar hoe krijg je het voor elkaar om zo’n grill te ontwerpen die dus to-táál niet overeenkomt met ook maar 1 enkel design element.

    Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    21 september 2022 om 08:32

    De vorige asx was echt hopeloos verouderd, maar daardoor wel vrijwel de betrouwbaarste auto die je kon kopen met de atmosferische 1.6 uit 2005 ofzo. Was toch nog 1 pluspunt.
    Deze nieuwe is gewoon dom. Renault is populairder dan Mitsubishi, dus je bent niet goed als je de Mitsubishi koopt. Want ga je verkopen, dan zal een Renailt populairder zijn.

    Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    21 september 2022 om 08:35

    50 eypo rebadge project dit.

    Login om te reageren
  6. michiel_vandelft zegt

    21 september 2022 om 08:45

    Gaat het zo slecht met Mitsu dat dit nodig is? 😅

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      21 september 2022 om 09:52

      Ja. Los van de PHEV bijtellingstopper van een aantal jaren terug, die alleen daarom hier in Nederland succesvol was, kwijnt het merk, zeker in Europa, al jaren weg.

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    21 september 2022 om 09:13

    Het doet mij meteen denken aan het laatste filmpje van ome Doug over rebatching. Altijd leuk dit soort auto’s. En gedoemd om te mislukken, dat ook.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      21 september 2022 om 12:14

      Inderdaad! Honda Crossroad all over again…..

      Login om te reageren
  8. volvo480gtt zegt

    21 september 2022 om 09:16

    Vroeger gebeurde dit veel vaker… Mazda 121/Kia pride, Mazda 121/Ford Fiësta, fiat panda/seat Marbella. So erg is het toch niet? Ik vind m een stuk mooier in deze versie dan alle vorige

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      21 september 2022 om 09:34

      Eén heel goot verschil: de modellen die jij noemt waren (vrijwel) niet tegelijkertijd op de markt. De op de Mazda 121 gebaseerde Pride kwam op de markt op het moment dat bij Mazda een nieuwe versie van de 121 in de startblokken stond; de betreffende modelserie van de Fiësta was zo’n beetje uitgefaseerd tegen de tijd dat die ook als 121 op de markt kwam, en ook de Marbella kwam op de markt toen de Panda al een gedateerd model was.

      De ontstaansgeschiedenis van de Marbella kun je overigens sowieso niet vergelijken, dat was namelijk gewoon het management van Seat dat genoeg had van het in licentie bouwen van Fiat’s, financieel ging het nou niet bepaald lekker met het bedrijf dus om extra geld te genereren hebben ze een paar Fiat-ontwerpen ‘geleend’ en die onder eigen merknaam in de markt gezet – de eerste Ibiza was een door Fiat afgekeurd ontwerp voor de Uno.

      Login om te reageren
  9. racerx zegt

    21 september 2022 om 09:20

    De Captur is op zichzelf al een treurig pensionado hok (andere mensen zie ik er niet in rijden), maar dat ook nog eens gaan rebadgen maakt het geheel wel erg tragisch.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      21 september 2022 om 09:35

      Je ziet duidelijk alleen wat je wilt zien, hè?

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        21 september 2022 om 18:26

        Vooruit, 90% is gepensioneerd.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 september 2022 om 10:03

      Senioren zijn mensen met veel levenservaring, die weten inmiddels wel wat goed is. Daarom kiezen ze de Captur.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        21 september 2022 om 18:33

        Voor het geval je niet sarcastisch was: fijn dat er toch nog 2 Captur rijders met een computer overweg kunnen teneinde jou een like te geven, dat geeft de burger moed.

        Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      21 september 2022 om 10:24

      Ik zie er ook veel 30ers in rijden met of zonder kinderen

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        21 september 2022 om 18:35

        Ik helemaal niet, ligt wellicht aan de regio. Doorgaans vallen ze mij alleen op als ik weer eens 10 km/u onder de limiet achter zo’n ding rijd (misschien is dat ook wel de oorzaak van mijn aversie).

        Login om te reageren
  10. dare2think zegt

    21 september 2022 om 09:37

    De showroom staat voller. Dat zal het doel zijn. Als zelfs het gat waar het merklogo van Renault in moet passen nog in de motorkap zit, dan is er wel heel weinig gedaan om er een Mitsubishi van te maken.

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    21 september 2022 om 10:07

    Het front is nog wel leuk opgelost maar die achterkant… Die knop om de klep te openen is wel erg lelijk.

    Login om te reageren
  12. raoufff zegt

    21 september 2022 om 10:11

    Zie hier het schoolvoorbeeld van de teloorgang van de automobielindustrie.

    Login om te reageren
  13. tenaci zegt

    21 september 2022 om 12:10

    Als je dacht dat Suzuki zich er met een Jantje-van-Leiden vanaf maakte met de Swace en de Across…..

    Deze is wel heel cheap zeg….

    Login om te reageren
  14. Dimglor zegt

    21 september 2022 om 13:07

    Als je op het front het logo van Mitsubischi aanpast en enkel de bovenste ruit laat staan… dan is het quasi een Renault logo… easy re-rebranding 😅

    Login om te reageren
  15. nicolasr zegt

    21 september 2022 om 16:31

    Het is een Renault Captur, wat ik je brom.

    Login om te reageren
  16. naturalpower zegt

    21 september 2022 om 18:41

    Badge-engineering als in de ‘beste’ dagen van British Leyland, hoe origineel …

    Login om te reageren
  17. petrolhead89 zegt

    21 september 2022 om 23:43

    Ik krijg hier echt een stijve van. Heerlijk, zo’n crossover!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North