Geruchten over een (eventuele) terugkeer van de legendarische naam Alpine horen wel al heel lang (minimaal sinds 2005), maar de laatste tijd worden de geruchten wel heel sterk. Het laatste nieuws? Renault zou in oktober tijdens de autoshow van Parijs een Alpine (concept) gebaseerd op de Nissan GT-R willen presenteren. Moeten we daar blij mee zijn?
Het zou natuurlijk geweldig zijn als de legendarische naam Alpine uit zijn winterslaap wordt gewerkt, maar is de GT-R daar wel de juiste basis voor? Zoals je wellicht weet (of niet) hadden alle modellen van Alpine hun motor achterin liggen en beschikten ze over achterwielaandrijving. Ook stonden ze bekend om hun lage gewicht.
Een Nissan GT-R heeft echter zijn motor voorin liggen, beschikt over AWD en is nou niet echt lichtgewicht te noemen. Qua concept en beleving is het dus een compleet andere auto dan de Alpine’s die tussen 1955 en 1995 werden gebouwd.
Renault’s marketingbaas Stephen Norman wil echter wel alvast het volgende verklappen:
“It would be a lightweight, high-performance sports car and made to the highest specification. We can’t come out with something that has wind-up windows and rubber mats.”
De ontwikkeling van de nieuwe Alpine zou overigens gedaan worden door Renault Sport. Deze afdeling van Renault zit nog steeds in Dieppe in de voormalige fabriek van Alpine. Dezelfde fabriek waar nu onder andere de Clio RS en diverse rallyauto’s van Renault worden gebouwd.
Enkele jaren geleden ging het gerucht overigens nog dat een nieuwe Alpine gebaseerd zou zijn op de Nissan 370Z. (via: caradvice.com.au)
trisx zegt
GTR killer?? Zal mooi zijn
Carreza zegt
Gebaseerd op de Nissan GT-R?
Binnenkort op Autoblog: Nu ook Renault sneller rond Nurburgring dan Porsche! :D
Nu alleen hopen dat het geen simpele rebadge wordt…
baasbas zegt
@Carreza:
8:07.97 Renault Megane RS Trophy
8:10 Porsche Boxster S
;)
Onehp zegt
@baasbas: dat was maar eventjes…
Porsche Boxster S 7:58
http://wot.motortrend.com/we-hear-2013-porsche-boxster-scores-758-lap-time-on-nurburgring-179455.html
(maar renault wint toch want veel goedkoper ;-) )
dragspert zegt
Hopelijk is dit waar. Heeft dat hok eens kans om mooi te worden ipv dit mislukte ontwerp. Ik zeg, kom maar op met die eigenwijze renault ontwerpen!
gijsso zegt
@dragspert: Kan ik me helemaal bij aansluiten. Mooi en hoogwaardiger interieur, samen met zeer mooie styling (iemand hier ook denkend aan een Dezir?) en je hebt een geweldige auto.
Moet Renault er wel voor zorgen dat ze er wel iets van emotie in stoppen. Zo’n kille fransman is niks. Zijn al genoeg te vinden in Allemagne.
jay448 zegt
Ik wil wel eens een fototje zien :)
joosthoeve zegt
De beleving zal nooit hetzelfde zijn als de oude Renault Alpine!
Maar ik denk dat de GT-R wel een goede basis is. Als ze vanaf nul gaan beginnen met ontwikkelen, wordt het een kostbaar iets, en dus minder kans van slagen. Beginnen met een bestaande basis, en dit uitbouwen.
Als ze een achterwiel aangedreven auto met de motor voorin bouwen, mits goed uitgebalanceerd, kan dat ook veel plezier leveren!
Ben benieuwd!
Search zegt
“De ontwikkeling van de nieuwe GT-R zou overigens gedaan worden door Renault Sport.”
Ik weet niet of ik daar blij van wordt, huidige GTR is dacht ik gewoon ontwikkeld door Nissan en een beetje Lotus en het resultaat daarvan is geweldig
-edit: Nieuwe Alpine moest daar staan ;) Is aangepast-
SimonMc zegt
@Search: Ja want die sportmodellen van Renault rijden toch o zo bagger tegenwoordig…
dawwg zegt
@SimonMc: Een FWD 265pk Megane RS is toch ff wat anders dan een AWD 500+ pk GT-R hoor :)
mrs250 zegt
@Search: want Nissan heeft zo’n geweldige naam als het om enorm goed sturende auto’s gaat, uhuh. De Skyline was heel goed in z’n tijd, maar een echte halo-car. Daarna was het jarenlang stil. De 350 en 370Z zijn leuk speelgoed, maar leuke GT’s, geen toppers kwa wegligging. Nu komen ze met de GT-R, ook een leuke auto, indrukwekkend zelfs. Maar waarom zou daar niks aan verbeterd kunnen worden als de engineers van Renault Sport ermee aan de slag gaan? Ik schat die toch wat hoger in op dit vlak.
Renault Sport heeft de afgelopen 10 jaar keer op keer laten zien dat ze voor relatief weinig geld heel goed sturende auto’s kunnen maken die de concurrentie kwa wegligging duidelijk aftroeven.
En als het moeilijk wordt kunnen ze teruggrijpen op de data en engineers van hun F1-divisie. Nissan zal het op dat vlak moeilijker hebben, behalve een overwinning in de LMP2 hebben ze in de autosport niet heel veel spannends gepresteerd. :)
Search zegt
@Search: Ah nu snap ik het. ;) I rest my case.
mout zegt
Tsja, BMW is in de tussentijd diesels gaan maken, en heeft bijna de 6l vermoord.
Porsche is gestopt met luchtkoeling, heeft V-motoren, SUVs, sedans, diesels, en verkoopt motoren voor, midden en achterin.
Mag Alpine dan misschien de motor op een andere plek leggen?
akrapovic zegt
@mout: moeten we volgens jou dan nog allemaal in de T-Ford rond tuffen?
chielll zegt
@akrapovic: Mout bedoelt, denk ik, dat ze allemaal gek geworden zijn. “Schoenmaker, blijf bij je leest.” Het gaat die merken meer om de naam dan om de techniek. Meer om de marketing dan het product. Meer om het geld dan om de auto. Omdat de consument denkt dat V6 beter is dan flat-6, omdat zij bepaalt wat hij koopt en zij kijkt naar uiterlijk en zogenaamd handige dingen, omdat de consument denkt dat hybride auto’s zuinig zijn, omdat de consument denkt dat de wereld kapot gaat door CO2 – wat je ook gewoon uitademt en waar planten van leven…
kaasboerin zegt
@chielll: …”Die merken”… Welk bedrijf doet dat niet dan?? Enkel gesubsideerde krakers/kunstenaars en/of ambtenaren kunnen lekker doen wat ze willen..
dawwg zegt
@chielll: Onzin, consumenten bepalen echt niet dat een V6 beter is dan een 6-in-lijn. De fabrikanten kiezen anno 2012 voor V6 omdat die meer trekkracht onderin te toeren leveren en omdat ze vaak compacter of met een lager zwaartepunt gebouwd kunnen worden. Dat maakt de auto ‘beter’ en dat is wat consumenten – blijkbaar – liever hebben dan mindere prestaties en een iets leuker geluid …
chielll zegt
@dawwg: Volgens mij is een flat-6 superieur. Een 6-inline heeft onderin (weinig toeren) meer vermogen dan een V-6, maar kan een V6 meer toeren draaien dan een 6-inline. Sowieso is een 6-inline soepeler en beter in balans dan een V-6. Maar, waar laat je die lange motor? In de lengte tussen de voorwielen: RWD. V-6 is inderdaad compacter en kan je ook dwars plaatsen: FWD. Dat is handiger voor je moeder die graag een MPV wil en zij bepaalt vaak wat je vader koopt.
baasbas zegt
@chielll:
baasbas zegt
Oh wacht, je zegt zowaar ook iets wat wél klopt… Een V6 is over het algemeen smaller dan een 6 in lijn… Maar de rest… lol, wat een kul..
baasbas zegt
Oh wacht, dat moeder bepaalt welke auto pa koopt.. dat kan ook wel eens kloppen.. :)
Maar de rest, kul natuurlijk :)
chielll zegt
@baasbas: Dank voor je opbouwende kritiek. Waarom leg je me niet uit hoe het dan wel werkt?
baasbas zegt
@chielll: Daar is niks aan. Misschien moet jij uitleggen wat de blokhoek te maken heeft met of een blok meer koppel heeft of meer toeren draait… Dan valt er tenminste nog wat te lachen
chielll zegt
@baasbas: Ik schreef niets over blokhoek. Bij een 6-in-lijn is de slag vaak langer dan bij een V6, om het motorblok kort te houden. Door die langere slag is het max. r.p.m. (meestal) lager bij een 6-in-lijn dan bij een V6, maar door die langere slag is motor onderin (met ‘onderin’ bedoel ik: ‘laag toerental’) sterker dan een V6 met kortere boring (en kortere slag).
Echter, dit zou ik moeten nakijken, maar toch: ik vermoed dat een 6-in-lijn met korte boring (en dus korte slag) uiteindelijk meer r.p.m. kan draaien dan een V6 met gelijke boring, omdat de 6-in-lijn volledig in balans is.
chielll zegt
@chielll: Hoewel de lange krukas van een 6-in-lijn meer torsie-gevoelig is dan de kortere krukas van de V6… Misschien kan de 6-in-lijn daarom minder toeren aan de V6.
fortuna zegt
@chielll: man wat lul jij uit je nek, cafépraat! Ga een Heineken scoren maar blijf met je gelul uit de werkplaats!
baasbas zegt
@chielll: Nu beweer je iets anders als hierboven. Je had het namelijk wel over blokhoek. Hierboven had je het over een flat-6, een V6 en een inline 6. Daarvan zei je dat een inline 6 onderin de toeren meer koppel heeft dan een V6. En dat is gewoon larie…
In deze reactie heb je het over de relatie boring, slag en koppel.. En díe relatie is wél te leggen..
Maar ook in die reactie staan rare dingen. Je hebt het over een langere slag van een lijnmotor ten opzichte van een V. Bij gelijke motorinhoud en gelijke boring, is de slag gewoon exact hetzelfde natuurlijk.
En dan deze nog: ik vermoed dat een 6-in-lijn met korte boring (en dus korte slag) uiteindelijk meer r.p.m. kan draaien dan een V6 met gelijke boring,
Je haalt nu wat dingen door elkaar of je zegt het gewoon heel verwarrend. Een kleine boring en dus een korte slag? Hoezo? Dan heb je het dus over een vergelijk tussen een lijnmotor met minder inhoud dan een V?
Met andere woorden: ik kan geen chocola maken van je verhaal
chielll zegt
@baasbas: Dat is inderdaad een foutje in de haast. Grote boring = bredere zuiger in de cilinder = kortere slag = meer toeren. Maar het klopt wel dat de gemiddelde 6-in-lijn minder toeren kan maken dan de gemiddelde V-6 en ook bij gelijke boring en gelijke slag is het de vraag of ze even veel toeren kunnen draaien, omdat de krukas van de V-6 korter is.
fortuna zegt
@baasbas: +1
dennisr zegt
hmm, 1955? weet je dat zeker @robbie?
ik twijfel er niet direct aan, maar ik las ergens dat ze met het concept in parijs komen vanwege de 50e verjaardag van de Alpine.. wat niet zou kloppen als de eerste in 1955 was..
dennisr zegt
het concept zou overigens een nieuwe interpretatie van de Alpine A110 worden, misschien dat daar het verschil zit..
awesome zegt
@dennisr: Alpine bestaat sinds ’55. Wikipedia :)
dennisr zegt
@awesome: ja had het al even opgezocht, de A110 is van 62 en daar gaat het dus om :)
norge zegt
Oei,dat wordt knokken op de ring om welke het snelste van allemaal is…
vale46 zegt
@norge: om welk merk-badge het minste weegt?
moondustfocus zegt
De GTR is een goede basis, dus waarom niet.
nasty zegt
Maar waarom baseren op “een stuk playstation” volgens sommigen?
lijphoofd zegt
Wat doen ze dan met die GTR? De vering lichter maken zodat je over de weg zweeft? Dat is de kern van een auto ‘verfransen’, maar lijkt mij niet erg gewenst in een sportwagen.
dragspert zegt
@lijphoofd: Je hebt duidelijk nog nooit in een RenaultSport product gereden…
SimonMc zegt
@lijphoofd: Zachte vering? Daarom dat de meeste mijn auto als onrijdbaar bestempelen voor stadsgebruik? Omdat de vering zo zacht is?
waxweazel zegt
Als Renault Sport en hopelijk ook een deel van Renault F1 divisie zich ermee gaan bemoeien, dan vrees ik voor een paar supercars die het gaan afleggen tegen die nieuwe Alpine !
glashelder zegt
Wat is er overigens tegen rubber matten in een rij ijzer?
g40freak zegt
Je pakt het chassis, de motor en ophanging van de 370z en je draait hem om.
Et voila: een “echte” alpine
gijsso zegt
@g40freak: Motor achterin, voorwielaandrijving en sturende achteras?
baasbas zegt
@gijsso: Klinkt alsof een Fransoos het zo kan bedenken… :)
StijnB zegt
Een GT-R met (Europese) geschiedenis en imago, bring it on!
Joost zegt
@dennisr Alpine bestaat sinds jaren 50.
A110 (de bekendste) is geïntroduceerd in 1962. En dat is dus 50 jaar geleden ;)
OT op basis van GT-R? Dubbel gevoel bij. Rijdt waarschijnlijk geweldig, maar heeft weinig meer te maken met een reïncarnatie van de A110.
dennisr zegt
@iJoost: ah, zie je reactie nu pas :oops: had het al even opgezocht en zag ook dat de A110 van 62 is idd, wel belangrijke informatie voor dit artikel volgens mij.. dat het gaat om het vieren van 50 jaar A110..
rufctr01 zegt
@lijphoofd: Renault heeft de snelste rondetijd op de Nordschleife vwb voorwiel aangedreven auto’s! Dus met het verfransen van de wegligging hoeft de auto niet slechter te worden. Renault heeft al meerdere malen bewezen dat ze in staat zijn om auto’s te bouwen die een wegligging hebben waar menig Duits merk een puntje aan kan zuigen.
glashelder zegt
De GT R heeft zich intussen ontpopt tot een van de beste sportwagens ter wereld. Beter dan de Porsches, bijna net zo snel als een R8 maar tig keer goedkoper en dus voor meer mensen bereikbaar. Wel lullig dat het een Jap is .
De oplossing: zet er een europese badge op en de germanen zijn weer gerust gesteld.
chielll zegt
@glashelder: Ik heb nog geen auto. Weleens in een 964 gezeten (Lang geleden.) Nog niet in een GT-R gezeten. Maar op papier is die Nissan weinig soeps. Een V6 met omslachtige asymmetrische 4WD… Wel betere gewichtsverdeling dan de Porsche.
kaasboerin zegt
@chielll: Weinig soeps?? Vertel..
nasty zegt
@chielll: je weet duidelijk niet waar je over spreekt
chielll zegt
@nasty: GT-R: voorin een V-6, dan een as naar de bak tussen de achterwielen, dan van die bak een as iets naast de middellijn helemaal terug naar de voorwielen.
911: flat 6, achter de achter-as, bak iets voor de achteras en as naar de voorwielen.
Audi & Subaru: zelfde als 911, maar dan motor voor de voor-as.
Misschien is de Nissan in praktijk beter. Op papier is de techniek van Porsche, Audi en Subari beter en wel symmetrisch.
dawwg zegt
@chielll: Op papier is de GT-R weinig soeps … onder welke steen kom jij vandaan zeg ???
desjonnies zegt
@chielll:
ik heb nog geen auto.
De rest van jouw comment…………….hoefde ik niet te lezen.
fortuna zegt
@chielll: “Ik heb nog geen auto” Whaaahhaaaaahaaaahaaaaa!
glashelder zegt
Met papier kun je niet rijden (vrij naar Jan Schaefer r.i.p.)
rufctr01 zegt
@glashelder: een Porsche is ook sneller dan een R8! Een R8 is ook maar een Audi.
baasbas zegt
@rufctr01: …
Topsnelheid Porsche Cayenne Diesel = 220 km/h
Topsnelheid Audi R8 V10 = 316 km/h
Volgens mij heb je het fout…
desjonnies zegt
Economisch probleem.
In de Dieppe regio (departement Seine Maritime) is de werkloosheid vrij hoog.
De Alpine fabriek (Renault Sport)is niet rendabel.
Dus zoeke men om de mensen iets te laten doen.
Of we moeten nu en masse allemaal een nieuwe CLio of Megane RS gaan kopen.
Citrofiel zegt
@desjonnies: Nou, twee redenen dus om een nieuwe Alpine toe te juichen: Gewoon omdat het gaaf is en om de arme mensen in Dieppe te helpen. ;)
rufctr01 zegt
@baasbas: Audi A2 173 km/u, Porsche GT2RS 330km/u. Zelfs met je r8 V10 heb je het nog fout!
baasbas zegt
@rufctr01: Bij je vorige post liet je al zien dat je niet wijs bent. Je mag nu wel ophouden. De boodschap is overgekomen.
rufctr01 zegt
@baasbas: ik bepaal zelf wel wat ik type. Ben je op je Audi hartje getrapt? Jouw opmerking stroomt ook niet bepaalt over van enig intelligentie…
baasbas zegt
@rufctr01: Lol. Dat is waar, jij bepaalt wat je typt. Dan bepaal ik wel of ik om die onzin moet lachen of niet.. Op dit moment is het nog erg vermakelijk kan ik je meedelen.
En waar tover je vandaan dat ik een ‘Audi-hart’ heb?
Mijn reactie stroomt niet over van intelligentie? Dat kan jij vinden, maar ondertussen is wat ik zei feitelijk waar en wat jij zei feitelijk onwaar…
Daarnaast: mijn zeer beperkte intelligentie is altijd nog voldoende om te weten dat in jouw zin bepaald met een d is…
rufctr01 zegt
@baasbas:mijn feiten kloppen ook!
baasbas zegt
@rufctr01: ik quote je even:
@glashelder: een Porsche is ook sneller dan een R8! Een R8 is ook maar een Audi.
Nou, om met het tweede gedeelte te beginnen: daar geef ik je gelijk ik. Ik ben niet zo kinderachtig om te gaan zoeken naar andere dingen die toevallig R8 als naam hebben… Zou theoretisch wel kunnen, maar goed, deze gun ik je.
Maar dan: “een Porsche”. Welke? Een Cayenne Diesel?
En: “is ook sneller”. Wat bedoel je met sneller? Topsnelheid?
En: “dan een R8!”. Welke? De Audi R8 V10?
Nou ik kan je vertellen dat een Porsche Cayenne Diesel een veel lagere topsnelheid heeft dan een Audi R8 V10.
Ergo: jouw feiten kloppen niet, mijn feiten kloppen wel. Punt.
baasbas zegt
*daar geef ik je gelijk in excuus voor de typfout. Staand typen is vervelend.
mellie zegt
Nee nee dit mag renault niet uit brengen dit lijkt te veel op nissan. maar wel mooi overigns
roaldleeman zegt
Ze moeten gewoon doen waar ze goed in zijn. anders zijn dan al de anderen. dan wordt het een echte Alpine