
Wat nou besparen?
Om het spits af te bijten met een klein beetje opinie: ondergetekende heeft het te doen met Subaru. Rationeel zijn de auto’s te duur vanwege het willen vasthouden aan boxermotoren, maar qua diversiteit zie je ze echt niet genoeg. Om nog maar te zwijgen over de Subaru WRX STi, die met zijn 96.995 euro gewoon echt geen waar voor zijn geld biedt.
En geen 300 pk of 2.4 liter grote boxermotor met herkenbare soundtrack kan daar verandering in brengen. De historische sedan moet betaalbaar zijn om zijn ietwat karige interieur en dito afwerking te rechtvaardigen. En zo niet, ga dan voor het muscle car-effect: stouw de motor vol met power en haal daar je winst uit.
Volgende generatie
Precies dat is wat Subaru kennelijk van plan is met de volgende WRX STi. Het Japanse merk houdt hun boxerstrategie niet voor eeuwig vast, maar geen zorgen: de eerstvolgende Subaru WRX STi behoudt de platte motor nog wel. Het gaat wederom om een 2.4 liter grote unit, toch gaat het om een gloednieuw blok. Die is overigens wereldwijd: Japan moet gedag zeggen tegen het klassieke EJ20-blok.
Powahhhh!!
Je moet bij de huidige WRX STi niet meer wensen dan 300 pk en 407 Nm. Dat bestaat namelijk niet. De opvolger doet het ietsje anders. In een wereld waar Mercedes meer dan 420 pk uit een viercilinder perst, wil Subaru meer die kant op. Forbes weet – door insiders – te melden dat de volgende Subaru WRX STi uit zal komen op 400 pk en 489 Nm. Dat is een flinke upgrade, aangezien de motor er in volume niet op vooruit gaat. De turbo’s zullen hun werk moeten doen.
Termijn
De volgende Subaru WRX STi wordt verwacht in 2021 en lost daarmee de huidige generatie na zes jaar af. Of het merk qua design eindelijk wat bladzijdes uit het boekje van de VIZIV STI haalt, dat wordt tegen die tijd bekend.
Blijf het bijzonder vinden dat Mercedes 400+pk uit een 2 liter blok perst en je er dagelijks mee kunt rijden. Zijn de concurrentie een paar jaar voor, als die het al gaan halen.
@janjansen: Het EA888 gen 3 (golf R, cupra,S3) kan probleemloos overweg met 400pk. Veel tuners spreken over 500pk met stock internals dus het kan gerust met 2l 4cilinders.
@leeno: wat zou een tuner nog uit een MB kunnen halen, het geeft toch te denken.
@janjansen: 100pk extra moet nog wel veilig kunnen lijkt mij
@kennone: ik dacht dat Renntech de A45S al naar 600pk brengt
@janjansen: br performance heeft via alleen software de A45s naar 470pk gebracht. Het kan ook zijn dat de turbo hier de limiet is en niet de motor.
@janjansen: 600pk kijk maar naar renntech
@janjansen: Lancer Evo reed een bijna 10 jaar geleden ook al met een +-400pk rond, af-fabriek.
niet echt fabriek af dacht ik! de britse importeur tunede die zelf met garantie en was ook enkel in uk beschikbaar dacht ik.
aks mijn geheugen me niet in de steek laat was er zelf een gelimiteerde versie met 460pk?
de merc is echter vele malen beschaafder gezien die evo meer onderhoud nodig had dan een doorsnee Ferrari en zo ruig was afgesteld dat ie bijna niet meer dagelijks in te zetten is.
maar geef mij persoonlijk maar de evo boven de merc hoor.
@janjansen: 30 jaar geleden konden de cosworths ook al met 400 pk rondrijden en dat doen ze na al die jaren nog steeds. Niks bijzonders aan op het feit na dat ze het nu pas kunnen
Met dan ook nog eens een 40 jaar oude “pinto” motor als basis…
@janjansen:
Het punt blijft natuurlijk wel dat je de 400pk niet heel vaak aanspreekt. Ik denk dat als je een gemiddelde moet pakken over al je kilometers, inclusief trackday en sprints dat het gemiddelde vermogensafname nog onder de 150pk blijft.
@JanJansen: zonder dieselgate was de Golf R400 met 400pk ook gewoon fabrieksaf geleverd….
En bij welke kilometerstand zijn ze morsdood, niet een privilège van Mercedes alleen.
De prijs valt Subaru niet te verwijten maar ons belastingsysteem. Niet voor niets dat Subaru’s elders wel populair zijn. Zijn steengoede auto’s.
Dan gaan ze gelukkig ook van die CVT transmissie afstappen want die kunnen geen 400 pk aan
https://www.autoblog.nl/archive/2010/05/24/subaru-bevestigt-impreza-cosworth-sti-cs400 oud nieuws
Fantastische auto’s, gigantisch betrouwbaar en stuurt heerlijk. Helaas wordt dit volledig vermoord in ons land door belastingen en verkeerd beleid
@rike: ik rij nu subaru, hoewel het prima in elkaar zit is het bij lange na zo goed niet gebouwd als een Mercedes van 30 jaar geleden. Hoewel beter dan het meeste spul van nu is het echt niet de natte droom van een ingenieur.
De betrouwbaarheid en bouwkwaliteit van Subaru’s is wel wat overdreven door toetsenbordridders.
@lekbak: Mwa, ik heb er 2 gehad (blobeye STI en een Vivio) en heb er nu nog 1 in bezit (2008 hatchback STI), hele betrouwbare auto’s naar mijn idee, hebben me nooit laten staan. Dat de bouw kwaliteit van het interieur beter kan ben ik wel met je eens. Het is degelijk maar geen hoogstandje
@rike: die van mij heeft me ook niet laten staan. Maar ik heb voor de hobby altijd wel wat ouwe Mercedes meuk staan. Aangezien subaru helemaal de hemel in geprezen word door toetsenbordridders had ik vergelijkbare bouwkwaliteit verwacht. Zoals je zegt, het is goed maar niet het aller beste.
En nu maar hopen dat er ook een Levorg met dit blok komt. Ideale S4 killer!
@dutchdriftking: Er is al een sterkere Levorg, alleen niet in Nederland/Europa.
Een Subaru koop je dan ook niet omdat die er zo mooi uitziet of zo’n geweldig ‘premium’ interieur heeft. Al vind ik mijn Legacy Touring Wagon Mk4 wel één van de meest fraaie Subaru’s. Ik heb hem nu 11 jaar en meer dan een lampje gaat er niet stuk. Laat het dan allemaal geen ‘hi-tech’ zijn, het is meer dan betrouwbare mechaniek en ook geen elektronisch gedoe nodig maar een auto voor échte chauffeurs.
En subi-performance kan je wel aan een paar honderd pk meer helpen.
Tja, de huidige generatie had een superstrak concept model als voorloper… Productie auto was me toch een deceptie daarna. Als ze dat nu weer doen gaat het er echt niet beter op worden kwa verkopen. Jammer!