Van de dingen die @willeme zou willen doen met deze Viziv zou hij zomaar een STI kunnen krijgen.
Het einde is in zicht voor de huidige Subaru WRX STI. Niet dat dit veel te betekenen heeft voor ons Nederlanders, want de overheid maakte met haar belastingregels al enige tijd geleden een de facto einde aan de snelle Subie in ons land. Ik heb het even opgezocht: voor het basismodel moet je inmiddels 96.999 Euro neertellen, waarvan 49.233 Euro CO2-tax en nog 8.258 Euro BTW voor de moeite. Tsja, dan moet je wel heel groot fan zijn van Subaru om daar nog voor te gaan.
Toch heeft Subaru de WRX STI gelukkig nog niet helemaal opgegeven, zoals Mitsubishi wel deed met hun Evo’s. In Tokio staat namelijk deze Viziv STI concept te pronken op de beurs. De auto baseert duidelijk op de Viziv Performance Concept die we eerder al zagen. Dit concept zag er al behoorlijk heftig uit, maar Subaru heeft het volumeknopje nu naar ‘elf’ gedraaid en de auto in een STI-trainingspak gehesen. Een wilde bumper, rode accenten en natuurlijk een joekel van een taartschep zijn allemaal van de partij.
De Japanners beloven dat er onder de kap een boxermotor ligt. Goed nieuws dus voor de fans van de betere roffel. Los hiervan laat Subaru echter nog niet veel los over de auto. Het productiemodel van het Viziv Performance Concept laat nog tot 2020 op zich wachten en voor die tijd zullen we deze STI dus ook niet kunnen verwachten. Laten we hopen dat het productiemodel (mocht dat er komen) dit keer wel op het concept lijkt, in tegenstelling tot bij voorgaande mooie Subaru concepten.
shogun zegt
nog niet zo erg als de civic Type R, maar wat een overdesigned monster.
In hoofdlijnen vind ik hem gaaf, maar daarna raak ik de war door alle details.
kle500 zegt
@shogun: vivo concept was zo al vet genoeg voor een auto. Dit is idd een stapje te ver!
focusrs1 zegt
@shogun: klopt hij is iets minder boyracer als de civic en ik vind deze eigenlijk best mooi maar die belachelijke spoiler verpest het weer
harrie zegt
Ja leuk, maar Subaru kennende wordt het productiemodel een dodelijk saai slap aftreksel hiervan.
peug206 zegt
@harrie: een dodelijk saaie sedan/coupe, met echte 4wd en 350 pk? Doe maar. Graag zelfs.
fisto zegt
Gaaf ding! En eindelijk weer eens een auto met originele koplampen die ik wel mooi vind.
kimbo12 zegt
@fisto: concept cars zijn sowieso fakkin lame’. Dooie mus vooral.
luittinke zegt
@fisto: Hebben wel wat weg van de koplampen van de Renault Megane
dirkv zegt
Heftig auto, koolstofvezel meuk er af en maken dat ding.
Edge zegt
Ik denk dat Willem niet de enige is die hier warm van wordt. Het is alleen erg jammer dat het een Subaru is. Van die gasten weet je gewoon dat ze tegenwoordig hele toffe concepts maken, om vervolgens productiemodellen te maken waar je een slappe plasser van krijgt.
janmetdelangeachternaam zegt
En vervolgens weer een zaaddodend (voor impreza begrippen) model op de weg zetten. Net als de vorige
rst80 zegt
ik vind hem van op zij wel lijken op de volkswagen Corrado, vooral de achterkant
rolov zegt
@rst80: dat is idd een subaru dan . Dodelijk saai.
kobus1967 zegt
Electromotortje erbij en een batterij zodat het theoretische verbruik laag is en deze is wel betaalbaar.
berlinetta zegt
Een concept van Subaru als vergelijkbaar met een pornoster. Helemaal opgedoft en op bewerkte foto’s lijkt ze prachtig, maar zodra je er naast wakker wordt springen de tranen in je ogen. Dat zal met het productiemodel van deze auto hetzelfde zijn.
tvr1974 zegt
Subaru als onderdeel van de Toyota groep zou toch in staat moeten zijn een “hybride”versie van deze auto te bouwen. Kennis is in huis dus koppel die lekkere boxer aan dat electroblok uit de Lexus 300H of 450H. Dan moet je toch een tegenhanger van de RS4/5 of BMW M3/4 modellen neer kunnen zetten met specs waar de Tesla lovers geil van worden.. Dus 0-100 <3sec en 0-200 ca 8-9 enz.. plus de wegligging die we gewend waren van deze auto en je hebt denk ik een grote groep gegadigden voor deze auto. Als ie dan ook nog is onder de 50 gram co2 uitstoot dan wordt ie ook nog "betaalbaar" en hebben ze suc6 in handen.. Wordt t geen hybride / electrowagen dan vrees ik dat we m hier niet of nauwelijks zullen zien.. Hoe gaaf ie dan ook gaat zijn.
fmgarcia zegt
@tvr1974: 0-200 in 8 seconde een tegenhanger van een m3? Geweldig plan, maar dit genre sedans moet nog een naam krijgen dan. Tof een p100d maar jij bedoelt een dikke funcar met ruimte!
fmgarcia zegt
@tvr1974: Laten we hopen dat het betaalbaar zal blijven , want ik zie het niet snel gebeuren bij Subaru. En het moet ook best speciaal blijven, respect voor ieder die dat wil uitgeven. Ook voor de Mustangs etc..
nissansupra zegt
De impreza wrx is net in de ban gedaan en dan komen ze hiermee op de peoppen. Het is absoluut een mooi ding maar waarin verschilt deze auto van de huidige STI’s, een boxer, vierdeurs, vierwielaandrijving. Ik krijg het gevoel dat het team verantwoordelijk boor de nosejobs is uitgebreid en daarom maar de hele auto een nieuw uiterlijk hebben geschonken, met een vleugje Type-R inspiratie. Vanwege deze eerder genoemde overeenkomsten zal deze auto tegen dezelfde problemen aanlopen als de huidige versies, tenzij ze inderdaad een hybride aandrijflijn tevoorschijn toveren zoals voorgesteld in de reactie hierboven. Dit lijkt mij echter onwaarachijnlijk met de huidige staat van dienst wat betreft innovatie bij subaru. Ik zie het merk niet zomaar overgaan op elektriciteit, het is toch een beetje een conservatief merk. Het zijn wel ontzettend leuke auto’s met een “rauwe” acceleratie die vandaag de dag maar zeldzaam is.