
Het wachten is voorbij. Tesla heeft de nieuwe Model Y gepresenteerd.
2025 moest het jaar worden van de vernieuwde Model Y. Me de oliebollen nog vers achter de oren onthult het Amerikaanse automerk inderdaad op deze 10de van januari het vernieuwde model. Zoals de gelekte beelden al lieten zien heeft Tesla gekozen voor een ingrijpende facelift.

Nog belangrijker, Tesla heeft de nieuwe Model Y een eigen smoel gegeven. Het oude model leek vooral op een verhoogde Model 3, met vergelijkbare koplampen en achterlichten. Dat gegeven gaat de prullenbak in met de Jupiter, de codenaam van de vernieuwde Y.

Compleet nieuwe lichtunits voor de voor- en achterzijde. Tesla heeft gekozen voor doorlopende varianten. Tegenwoordig heeft elke nieuwe auto en je moeder doorlopende lichten, dus dat de Amerikanen meegaan in deze trend is niet heel verrassend. Het geeft de Model Y in elk geval een totaal andere look.

De nieuwe Tesla Model Y heeft als Long Range AWD een actieradius van 719 kilometer. Dat is op basis van de Chinese meetmethode. Een WLTP-actieradius, zoals wij die kennen, laat nog even op zich wachten. De AWD sprint in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Voor de RWD communiceert het merk een actieradius van 593 kilometer. Een Performance uitvoering is nog niet aangekondigd.





Interieur nieuwe Tesla Model Y
Het interieur is wel herkenbaar van de destijds vernieuwde Model 3. Nog steeds minimalistisch, maar het zit wel beter in elkaar. Met de toevoeging van sfeerverlichting en een nieuw type glas om de cabine stiller te maken. Bovendien zijn de achterstoelen elektrisch bedienbaar. Passagiers achterin hebben daarnaast hun eigen scherm, net als in de Model 3.

Tesla lanceert de nieuwe Model Y in maart. Je zou misschien verwachten in Amerika, aangezien dit het land is waar het merk vandaan komt. Dus niet. De Model Y facelift verschijnt eerst in China. Pas later in 2025 is de rest van de wereld aan de beurt.
Ze hebben toch best nog een grote wijziging in het minimalistische interieur weten te maken, het stuur naar de passagiersstoel verplaatsen…
Had Tesla niet vorig jaar besloten om niet langer meer rechtsgestuurde auto’s te produceren?
Met name het front knapt er wel van op, al is het nu wel een erg anoniem vormgegeven ontwerp.
=edit=
Ah, dat was al in 2023, en voor zover ik zie enkel van toepassing op de Model S en Model X.
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-gaat-stoppen-met-het-stuur-aan-de-andere-kant-3494577
Elon trekt graag alles extreem naar rechts.
Gek en geniaal zit erg dichtbij elkaar… Kijk maar naar de Sjef van Tesla.
Nu ook verkrijgbaar in de kleur van verzinkt containerstaal.
Lijkt wel een BYD! Eenheidsworst, zo zijn er 13 in een dozijn. Musk kan beter een Italiaans designhuis over nemen.
Onsamenhangend geheel doordat het front, de zijkant en de achterkant alle drie van een andere auto te zijn, maar ook niet stuitend lelijk.
Zal het dus weer prima doen, de Y werd toch al niet gekocht die uiterlijk van de auto belangrijk vinden.
Precies wat ik al dacht, dat die stuurloze tesla taxi fungeerde als design voor de geüpdate Y
Zogenaamde auto van een irritant ventje. Next.
De best verkochte auto wereldwijd, mind you…
Afzet/omzet zegt niet zoveel over de kwaliteit. Er wordt genoeg goedkope troep verkocht en matige troep met enorm veel omzet, of het nou BYD, AliExpress, Temu, Zara of Tesla is, mensen willen (relatief) goedkope zooi. Je schrikt er altijd van hoeveel omzet sommige bedrijven weten te bereiken, zelfs structureel.
Snap er ook niks van, maar zo werkt de wereld.
Je argument is eerder voor Tesla dan tegen. BYD maakt bijvoorbeeld meer elektrische maar in een heel ander segment dan Tesla. Nu zal ik Tesla ook geen premium willen maar naast de omzet verdienen ze tenminste ook aantoonbaar aan hun EVs.
@ rogerzz: je hoeft het zover zelfs niet te zoeken…kijk maar eens naar het filmpje van Chris Harris over de nieuwe BMW M5, het is gewoon bedroevend hoe die lederen stoelen eruit zien na een paar duizend kilometer, ook sommige schakelaars blijken van abominabele kwaliteit te zijn. Premium is ver te zoeken (en dit voor een wagen in die prijsklasse)
Ik vind het nieuwe front mooier dan het oude front. Maar tegelijkertijd ook minder kenmerkend. Het had net zo goed een Chineese EV kunnen zijn.
Volledig mee eens.
Overigens vind ik het gejank op dit soort auto’s zo sneu. Dit is geen liefhebbersauto. Verre van. Het is gewoon een bijzonder goed vervoersmiddel in zijn klasse. Waarom wel zeiken op de 3 en Y, maar niet op de, I dunno, nieuwe Toyota Corrola ofzo.
Inderdaad, wel opvallend dat die alleen in China aangekondigd is. Zouden we in het westen een andere variant krijgen? Ik weet dat hier jaren geleden wel over gesproken was (ging toen over de Model 2) en Tesla ook in elke primaire regio een design afdeling heeft.
Nee, gewoon kwestie van timing en oude voorraad eerst produceren. Was bij Model 3 ook zo. Daar kwam de refresh Model 3 ook pas aantal maanden later in de US (de grootste markt). Daar was Europa de eerste.
Model Jupiter?
Toch een paar opvallende zaken:
– Het lijkt hetzelfde platform te zijn qua batterij. Meeste bronnen geven 3% extra range wat met aero te maken heeft en niet met het batterijpakket.
– Een richtingaanwijzer stengel. Niet zoals de Model 3 op het stuur.
– Geventileerde stoelen.
Zal ongetwijfeld weer een verkoopsucces worden.
Blijft een op zijn rug liggende Barbapapa.
Zolang je je ogen stijf dicht houdt valt het allemaal wel mee
Serieus, waarom de kentekenplaat zo laag in de achterbumper?
Kan ie er makkelijk af gereden worden door de trekhaak van een andere auto.
Wat ik heb gehoord is dat bij een kleine aanrijding de kofferbak snel beschadigde, nu zal de klap meer de achterbumper opgevangen worden en wordt kleine blikschade voordeliger.
Verder qua design is de kofferbak ook te druk om ook een kentekenplaat onder te brengen.
WLTP Sr 466km
WLTP Lr AWD 551km
Lr AWD komt in begin als launch edition. Krijg je acceleration boost erbij vandaar 0-100 in 4,3sec
Wat een lelijk hok is het toch maar ontzettend knap dat Tesla zo’n enorme hype weet te maken van niks.
@cdlop01 wat een afgunst…
Smaken verschillen maar ik vind het ook een lelijk ding. Net als de Model X en de pre-facelift van de 3. Die facelift-3 is beter te pruimen voor me maar de mooiste Tesla vind ik nog steeds de S.
Maar met de reacties van ‘t opperhoofd op de Europese politiek terwijl z’n bro vooral “MAGA” en “America First” roept snap ik steeds minder van die persoon. Of heeft ie zo’n DOGE plan al kant en klaar op de schap liggen en heeft ie nu tijd over of zo?
Hm ik had mooier gehoopt. Maar goed het blijft nog steeds een optie ondanks z’n uiterlijk. Stiller interieur en meer comfort onderstel is natuurlijk wat je wil in deze klasse gezinsvervoer. Zoals eerder al gemeld, een ‘liefhebbersauto’ is het toch niet. Technisch en qua prijs en praktische ruimte denk ik wel bijna onverslaanbaar. Daar kun je ook liefhebber van zijn :).
Ik koop hem alleen als die lichtbak aan de voorkant ook een Knight Rider modus heeft.
Helaas qua specificaties weinig op vooruit gegaan. Qua WLTP (550km) doet hij onder voor een Ioniq 5 of EV6 (570km), en hij laadt veel langzamer (nog steeds maar 400V). Ik vind de Ioniq 5 ook mooier, maar dat is persoonlijk.
Waarom mensen überhaupt nog steeds 400V EV’s kopen is mij een raadsel…
Goed genoeg? Beetje de apple van EVs, beetje hype, beetje sekte, heel gemakkelijk gebruik qua laden, praktisch en gimmick met acceleratie maar niet diepgaand liefhebbers van autorijden. Meer tech lovers weerom zonder erg diep te gaan daarin (want dan wil je bv 800V)…
Om maar te zeggen, ik ben ook heel heel blij met men Ioniq 5 N 😬
Model Y blijft waarschijnlijk wel veel goedkoper dan de Ioniq 5 of EV6. Het is gewoon de kiloknaller, ergonomisch niet best, design absoluut niet fraai, weinig personalisatie mogelijkheden, bedenkelijk imago meneer Musk maar als je daarover heen kunt zetten wel een fantastische prijs prestatie verhouding.
Ioniq 5 en EV6 vind ik persoonlijk ook heel snel oud worden. Zeg niet dat ze lelijk zijn maar staan bij mij gelijk aan de Model Y qua uiterlijk.
Je zal maar alleen een auto kopen op bereik en snelladen.. zeker als verschillen zo klein zijn. Onderweg naar Spanje maakt het echt geen kwartier uit of je een, EV6 Ioniq 5 of Model Y rijdt hoor.
@flutterbear een Ioniq 5 doet de 10-80% laden exact 10 minuten sneller dan een Model Y. Met 6 laadstopjes scheelt het dus al snel een uur.
Daarnaast vind ik eek kwartierje laden echt dikke prima, even plassen en koffie kopen en je kan weer door. Maar 25 minuten, dat duurt gewoon lang…
Race doe ik liever op een circuit, of eigenlijk virtueel. Onze stops onderweg naar Spanje zijn met een benzine auto niet eens onder een half uur.
Verder moet je wel 6 perfecte laadstops hebben waar je met 80% bij de volgende aankomt met 10% en de LR RWD Model Y komt volgens de WLTP en EV database ook verder op diezelfde 70%.
Wltp 550 voor een Standaard range(60kwh accu) ! De Ioniq waarmee u vergelijkt zijn de LR versies met een veel grotere accu.. 84kwh
De LR krijgt een 77kwh accu en een wltp van rond de 670 (de 3lr heeft 700). Daarnaast is de laadsnelheid voor 10-80% 27min. De ev6 doet dat in 17min. Idd 10 min sneller… maar ik kan u uit ervaring vertellen.. rijdt eens 3 uur 130 met de kia en doe dat ook met de Tesla. Verbruik verschil is bizar.. Doe dat over 1000km en kijk dan wie er eerder op de bestemming is… de model 3 is er 20min sneller.. https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/).. dus leuk zo’n snelle lader.. maar als je wat harder rijdt dan lacht de Tesla rijder nog steeds naar je
Zie nu dat het huidige model in de uitverkoop gaat zolang je hem afneemt voor 31 maart 2025, € 2.950,– korting.
Draco mag hem houden.
als je nu nog steeds Tesla rijdt…? heel gênant
De “nieuwe”…
Niet meer dan ander neusje en ‘n lichtstrip aan de achterkant. Proporties lijken nog steeds helemaal nergens op.