• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe V6 en V8 van Mercedes dik 20% zuiniger

Auteur: Wouter, gepost 7 mei 2010 om 16:43 – 60 Reacties

Mercedes CL 500 100 Years of the trademark


De V8 uit de 500 (S500, E500, CL500, SL500) verliest 0,8 liter inhoud, maar krijgt er twee turbo’s voor in de plaats. Dat is geen slechte deal, want het blok wordt niet alleen zuiniger maar ook een stuk krachtiger door.

De V8 is voortaan 4,7 liter groot en door de dubbele turbo komt het vermogen op 435 pk, tegenover 388 pk voor zijn atmosferische voorganger. Nog indrukwekkender is het gestegen koppel: de nieuweling schopt het tot 700 nm in plaats van 530 nm voor het oude blok. De nieuwe V8 komt in eerste instantie in de nieuwe CL en zorgt daar voor een gemiddeld verbruik van 9,5 liter per 100 km. Dat is een reductie van 22% aangezien de huidige CL500 12,3 liter per 100 km lust. Eenzelfde daling is te zien bij de CO2 emissie die daalt van 288 naar 224 g/km.

Ook de V6 uit de S350 is lekker onder handen genomen: het vermogen stijgt van 272 pk naar 306 pk en de trekkracht van 350 tot 370 Nm. Niet de meest spectaculaire stijging, maar dat geldt wel voor de daling van het brandstofverbruik: die daalt met 24% (!) tot 7,6 liter per 100 km, terwijl de C02 uitstoot daalt tot 177 g/km. Van de V6 werd de blokhoek verandert van 90 naar 60 graden, er werd een start-stop systeem en directe brandstofinjectie toegevoegd.

Het interessante is dat de S350 met het nieuwe blok zuiniger is dan de S400 Hybrid die gemiddeld 7,9 liter per 100 km verbruikt. Mercedes-Benz Nederland kon ons niet verder helpen met de vraag wat er met de S400 Hybrid gaat gebeuren, maar we kunnen zelf ook een gok wagen dat ook die een update zal krijgen.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

cl, Mercedes, s-klasse

Vorig bericht: « Video: Volvo S60 veiligheid demo fail
Volgend bericht: Rijtest: Audi TT-RS S-tronic en TT facelift »

Lees Interacties

Reacties

  1. AW zegt

    7 mei 2010 om 16:47

    Een mens kan veel bereiken als de druk/hype groot is. Leve de snellere/zuiniger auto’s! Wat een dikke bakken zijn het toch die Merc’s. Bis!

    Login om te reageren
    • Timmie zegt

      7 mei 2010 om 19:29

      @AW: Automerken doen werkelijk alles om mee te gaan in een trend/hype. Zelfs de langste tradities worden plotsklaps vergeten.

      Login om te reageren
  2. WannabeProGameromg zegt

    7 mei 2010 om 16:47

    Nice :), hopelijk klinkt het ook nog grappig

    Login om te reageren
  3. ratel zegt

    7 mei 2010 om 16:51

    Blijft een prachtige auto, die CL500.

    Login om te reageren
  4. Rossi zegt

    7 mei 2010 om 16:52

    1ste zin: verlies moet verliest zijn…

    Verder goede ontwikkeling bij Merc…

    Login om te reageren
  5. sta zegt

    7 mei 2010 om 16:53

    Toch jammer dat maar weinig mensen weten op welke methoden uitstoot en brandstofverbruik gemeten worden..

    Login om te reageren
  6. Stijn zegt

    7 mei 2010 om 16:58

    Sommige motoren hebben toch nooit echt kunnen renderen. Deze “500” van 388 pk heeft toch echt niet lang in de catalogus gestaan. Zijn voorganger daarentegen (306 of 326 pk) draaide al van in 1990 (500 SL en iets later E500) mee. Hetzelfde ook met de “63 AMG” deze gaat ook na een wel zeer korte carrière terug vervangen worden. Getuigd toch van weinig marktinzicht en langetermijnplanning bij Mercedes…

    Login om te reageren
    • Ramshoek zegt

      7 mei 2010 om 17:08

      @Stijn:
      Ben ik slechts ten dele met je eens.
      De levenscyclus van alle motoren, bij alle grote fabriekanten wordt steeds korter.
      Heeft Ford ongeveer sinds de dagen van Robin Hood (nou ja, sinds 1959) gebruik gemaakt van hun Kent motor, sindsdien volgend de OHV, Zetec, Duratec en Ecoboost motoren elkaar in steeds rapper tempo op. Hetzelfde geldt voor VW, waar de oorspronkelijke FSI ook maar kort in dienst was, en andere fabriekanten…

      Login om te reageren
  7. dimacodavid zegt

    7 mei 2010 om 17:15

    Ik vind alles best wat ze aan die motoren doen, als het geluid er maar niet onder lijdt. dat vind ik namelijk ook tot een groot deel van het rijgenot behoren !

    Login om te reageren
    • Seroo zegt

      7 mei 2010 om 17:25

      @dimacodavid:
      En als je dan een Mercedes rijdt moet dat inderdaad aanwezig zijn. Toch wel lekker dat het gewoon een V8 en een V6 gebleven zijn dan, andere merken willen nog wel eens van een V6 naar een vier in lijn gaan bij hun R model bijvoorbeeld. Nog een voordeel nu heb je een lekkere turbo fluit op je V8, op zijn tijd ook niet verkeerd.

      Login om te reageren
  8. Laurens zegt

    7 mei 2010 om 17:25

    Ach, dat hybride gel.l is, wisten we toch al wel… leuk voor de subsidies, en de onwetenden…

    Login om te reageren
  9. floryn zegt

    7 mei 2010 om 17:26

    Leve de verbrandingsmotor! En leve de mensen die ze zuiniger maken. Het geluid van de mercedessen is wel erg mooi en ik hoop dat ze die diepe grom hebben kunnen bewaren.

    Login om te reageren
  10. Stijn zegt

    7 mei 2010 om 17:28

    @ Ramshoek
    Ik ben het helemaal met mezelf eens :) Sommige motoren hebben nu nog steeds een lange tot superlange levensduur (2 liter diesel BMW, 2,1 liter diesel Mercedes of 350 benzine van Mercedes). Telkens wordt er op deze motor verdergebouwd, zijn intelligent ontworpen motoren die de markt, mits kleine aanpassingen, jaren kunnen dienen. De “500” en “63 AMG” hoort hier in mijn opinie zeker niet bij, begrijp niet dat een motor kan ontwikkeld worden om dan even later gewoon afgevoerd te worden…

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      7 mei 2010 om 20:51

      @Stijn: Jij begrijpt het blijkbaar niet.Iedereen moet zich houden aan de regels.
      En zeker nu.Men is verplicht van de uitstoot te gaan beperken, en die 6.2 liter V8 stoot heel wat meer uit dan een 5,4 liter biturbo V8 bv.

      Waarom denk je anders dat bmw voor de nieuwe M5 een biturbo V8 gaat gebruiken ipv een V10?

      Tuurlijk is het wel idioot dat die 6,2 liter niet zo lang heeft kunnen renderen, maar tijden veranderen.Ik kan me nog goed herinneren dat een bepaalde generatie van de SL 11 jaar is meegegaan!Nu is zoiets totaal onmogelijk geworden…( en blijkbaar is de generatie daarvoor 17 jaar meegegaan zelfs !)

      Login om te reageren
  11. sacha zegt

    7 mei 2010 om 17:28

    FTFA: “…want het blok wordt niet alleen zuiniger maar ook een stuk krachtiger…”

    Alleen niet tegelijkertijd.

    Login om te reageren
  12. Shenkie zegt

    7 mei 2010 om 17:29

    Mooie prestatie, hopelijk dat het lekkere geluid van de achtcilinder blijft!

    Login om te reageren
  13. nemon zegt

    7 mei 2010 om 17:41

    “Dat is geen slechte deal, want het blok wordt niet alleen zuiniger maar ook een stuk krachtiger door. ”
    ligt het aan mij of staat er een “er” te weinig?

    Login om te reageren
  14. Autogek zegt

    7 mei 2010 om 17:45

    Ik vermoed dat de 400 hybride ook dezelfde motor krijgt als de 350 dus dan zal zijn gemiddelde CO2 uitstoot ook weer met 20% dalen. Dan heb je een S-klasse die 150gr/km uitstoot. Dat is pas vooruitgang. ;)

    Login om te reageren
  15. FuelMinded zegt

    7 mei 2010 om 17:48

    Krijgen ze hierdoor ook andere milieu/emissie labels? Ik denk dat Brabus dit niet leuk gaat vinden. De meeste blokken waren gebaseerd op de 5.5L V8. Zodra Mercedes-Benz ook de atmosferische V12 gaan downsizen heeft Brabus helemaal de poppen aan het dansen! Dit is een zwarte dag voor Brabus! :(

    Login om te reageren
    • Autogek zegt

      7 mei 2010 om 17:50

      @FuelMinded: Die labels hebben allang geen nut meer en men moet gewoon stoppen deze te gebruiken. ;)

      Login om te reageren
      • FuelMinded zegt

        7 mei 2010 om 17:55

        @Autogek: Je hebt gelijk, maar probeer de overheid maar te overtuigen. :D

        Login om te reageren
        • Autogek zegt

          7 mei 2010 om 17:58

          @FuelMinded: De overheid is allang gestopt met die labels. Alleen de autobranche houd ze levend hoor. ;)

          Login om te reageren
  16. FuelMinded zegt

    7 mei 2010 om 17:53

    @mezelf: *…-Benz gaat downsizen…

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      7 mei 2010 om 17:57

      @FuelMinded: Benz heeft geen atmosferische V12 (ok, alleen voor Pagani).

      Brabus is denk ik (met alle andere tuners) dolblij met turbo motoren, daar kun je lekker makkelijk aan sleutelen namelijk.

      Login om te reageren
      • FuelMinded zegt

        7 mei 2010 om 18:12

        @sacha: Oh waarom Sacha, waarom… Nu komen alle herinneringen naar boven van de einde van mijn geliefde 7.3L AMG V12.
        Ik vermoed dat er nu heel weinig potentie is voor een displacement upgrade bij de nieuwe blokken. Want Brabus kennende doen ze eerst zo groot mogelijk uitboren en dan pas turbo’s opschroeven. :D

        Login om te reageren
  17. buyck zegt

    7 mei 2010 om 17:56

    Ik vraag me af hoe het verbruik zou zijn geweest met een ongewijzigt vermogen… 5l per 100 km en 180gr/km?!

    Login om te reageren
  18. buyck zegt

    7 mei 2010 om 17:57

    Ik vraag me af hoe het verbruik zou zijn geweest met een ongewijzigd vermogen… 5l per 100 km en 180gr/km?!

    Ik vind de pk en koppel verhoging wel heel fors!

    Login om te reageren
  19. Laurens zegt

    7 mei 2010 om 18:00

    Op zich is iets eenvoudigs als het energielabel, waarschijnlijk de grootste bijdrage aan het zuiniger worden van het hele wagenpark.

    Waar koop je bijvoorbeeld nog een koelkast zonder A-label?

    Login om te reageren
    • Autogek zegt

      7 mei 2010 om 18:18

      @Laurens: De enegrielabels hebben inderdaad zin zoals hij volgens de EU opgesteld mag worden. Die energielabels gaan per maximale CO2 uitstoot. Maar die energielabels van Nederland per cm2 slaan nergens op. ;)

      Login om te reageren
      • Laurens zegt

        7 mei 2010 om 18:29

        @Autogek: als je niet logisch denkt, geef ik je gelijk => LOL

        Login om te reageren
  20. dw zegt

    7 mei 2010 om 18:10

    Geluid zal nooit hetzelfde zijn met 2 dikke turbo’s als dempers.

    Eigenlijk heel vreemd dat voor benzine motoren turbo’s eigenlijk pas de laatste jaren gemeengoed beginnen te worden. Vaak heeft een turbo blok 1,5x meer vermogen en is ook nog eens 25% zuiniger. Weegt niet op tegen de nadelen die je zou kunnen verzinnen. En dat terwijl de turbo al ver terug in de vorige eeuw beschikbaar was.

    Login om te reageren
  21. M zegt

    7 mei 2010 om 18:12

    Waar heb ik die 306pk eerder gehoord i.c.m. het getal 35(0) toeval of vonden ze het mooi om BMW te kopieren. Ach wat maakt het uit, wie wil er een S klasse als je ook een ‘7’ kan rijden?

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      7 mei 2010 om 18:15

      @M: “…wie wil er een S klasse als je ook een ‘7′ kan rijden?”

      Vooralsnog de meeste mensen die in dat segment winkelen.

      Login om te reageren
      • FuelMinded zegt

        7 mei 2010 om 18:25

        @sacha: Waarop is volgens u de Brabus 6.3L V12 Biturbo op gebaseerd?

        Login om te reageren
        • sacha zegt

          7 mei 2010 om 18:45

          @FuelMinded: Op de Mercedes 5,5 liter V12 biturbo uit de huidige “600” modellen.

          Login om te reageren
          • FuelMinded zegt

            7 mei 2010 om 21:10

            @sacha: Mijn excuzes voor de verwarring. Ik dacht dat de Brabus’n een doorontwikkeld vorige generatie ‘600’ V12 hadden. Bijvoorbeeld de exemplaar uit de CL600 met bouwjaar 2001. Die waren nog wel atmosferisch.
            Alsnog geloof ik dat de 5.5 V8 meer potentie heeft dan de nieuwe,hoogstwaarschijnlijk kleinere en lichtere, V8 voor Brabus. Het is vooral afwachten of er een kleinere V12 komt en afwachten of Brabus met de nieuwe ‘500’ V8 de oude ‘500’ V8 qua prestaties kan benaderen.

            Login om te reageren
            • sacha zegt

              7 mei 2010 om 21:22

              @SimonMC: Wel triest op zich…
              @FuelMinded: Ik vrees dat de tijden van de V12 voorbij zijn…

              Login om te reageren
    • skier zegt

      7 mei 2010 om 18:20

      @M: Nou aangezien de S-klasse al decennia lang als toonaangevend in zijn klasse wordt beschouwd en de huidige S-klasse het nog steeds prima doet in het topsegment ook al is die al wat langer op de markt dan zijn concurrenten, denk ik toch dat er behoorlijk wat mensen zijn die liever een S willen hebben dan een `7′. Zeker met de komst van de S400 Hybrid. Bovendien vindt ik de S-klasse veel mooier en veel meer uitstraling hebben dan een 7 of A8, dito voor het interieur.

      Login om te reageren
  22. C70T5 zegt

    7 mei 2010 om 18:32

    als die v8 9,5l/100km verbruikt dan eet ik m op….

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      7 mei 2010 om 21:03

      @C70T5: als je een beetje de rechtervoet onder controle houd: eet smakelijk!

      Login om te reageren
  23. lamborgfan zegt

    7 mei 2010 om 18:45

    De laatste S-klasse gaat alweer een tijdje mee, maar hij ziet eruit alsof hij nog wel 10 jaar door kan met zijn design. Bij bmw is dat gewoon anders.. niet dat het opeens een belachelijk saaië auto wordt ofso.. maar je krijg wel het idee van dat het uiterlijk gaat vervelen…. althans bij mij dan… ’t Zelfde idee heb ik met de ford mondeo in de Bond film zag ik hem voor het eerst en toen vond ik hem echt fantastisch maar nu iedereen er 1 heeft is het geen spannend desging meer.

    mzzl

    Login om te reageren
  24. RSX zegt

    7 mei 2010 om 19:43

    Ze moeten wel anders lopen ze achter op de concurrentie.
    En helemaal al als de EU wetten maken m.b.t CO2, veel keuzes hebben ze niet. Het is 1. verkopen of 2. verlies draaien en uiteindelijk sluiten.

    Login om te reageren
  25. willie zegt

    7 mei 2010 om 20:02

    nou nog ff een strakke carrosserie er overheen

    Login om te reageren
  26. Cantago zegt

    7 mei 2010 om 20:14

    Zo zie je maar weer hoe goed hybrides zijn he… NOT.

    Login om te reageren
    • Autogek zegt

      7 mei 2010 om 20:19

      @Cantago: Je moet niet het oude model S400 Hybride gaan vergelijken met het nieuwe model S350. Dat is appels met peren vergelijken, diesels met benzine auto’s. Je moet gewoon weer even wachten om te bekijken wat het CO2uitstoot verschil is met de nieuwe S400 Hybride. Dan mag je weer gillen dat hybrides onzin zijn. ;)

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        9 mei 2010 om 22:35

        @Autogek: zo lang is de S400 hybride er toch nog niet? Maar vooruit, ik wacht weer even tot ik verder kan zeuren;)

        Login om te reageren
    • Laurens zegt

      7 mei 2010 om 20:24

      @Cantago: er is er nog maar een hier die voor alles hengelt naar subsidie, de rest van de “loverboys” is afgehaakt :-)

      Login om te reageren
  27. Dimglor zegt

    7 mei 2010 om 20:27

    Zo zie je maar, een zuinigere motor is niet meteen een slechte zaak ;) Lang leve de technologische vooruitgang ;)

    Login om te reageren
  28. Benz.. zegt

    7 mei 2010 om 20:43

    Aan de ene kant is het jammer dat men de atmosferische (AMG) motoren uit het gamma heeft gedaan maar toch heeft Mercedes-Benz dit goed aangepakt. Meer vermogen, minder verbruik.. hopelijk zal het geluid er niet onder lijden.. @Sacha: Dat klopt, behalve de Brabus Rocket natuurlijk.. @Skier: precies, in mijn ogen was de facelift op de S-class niet eens nodig geweest om de mooiste en ook de beste in z’n klasse te blijven.. Al ziet de facelift er wel frisser uit en beschikt weer over iets nieuwere technologie. Ook de CL ziet er goed uit en heeft qua concurrentie niet echt veel tegenstand van andere merken..

    Login om te reageren
  29. pica zegt

    7 mei 2010 om 21:24

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  30. rick zegt

    7 mei 2010 om 22:27

    respect voor mercedes

    Login om te reageren
  31. 750i zegt

    7 mei 2010 om 23:15

    Ziet er goed uit met lekker klinkende cijfers….nu nog even wachten op de V12 die 1 op 20 rijdt.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      7 mei 2010 om 23:38

      @750i: je bedoelt 1 op 10?

      Login om te reageren
      • 750i zegt

        8 mei 2010 om 11:59

        @SimonMc: Nee hoor….ik bedoel er eigenlijk alleen mee te zeggen dat het vanwege de technische vooruitgang straks misschien wel mogelijk is dat je V12 1 op 20 haalt. Ik verbaas me er toch wel over dat fabrikanten tegenwoordig vanwege strenge milieu-eisen steeds meer power/rendement uit kleiner wordende motoren weten te halen. Maar overigens zou gemiddeld 1 op 10 in je V12 ook wel lekker zijn.

        Login om te reageren
  32. rene zegt

    8 mei 2010 om 02:16

    Laurens ,ben jij nu echt een subsidesuffert.
    Stem dan op iemand anders ,simpel toch.

    Login om te reageren
  33. Hupke zegt

    8 mei 2010 om 10:30

    Het verbruik om laag en de prestaties omhoog is niet zo moeilijk. Ik zou eerst de koppel en vermogen krommen wel eens willen zien.

    Alhouwel ik wel geloof dat Mercedes niet zo listig zou zijn een kort piek vermogen te hebben als bvb. sommige Jappanners om maar goed te kunnen verkopen, en om er maar weinigen mee te kunnen laten rijden.

    Login om te reageren
  34. "Beetje Verward zegt

    8 mei 2010 om 14:04

    Ben benieuwd naar het praktijkverbruik.

    Login om te reageren
    • CL65 zegt

      8 mei 2010 om 15:52

      @“Beetje Verward: 1 op 5

      Login om te reageren
  35. E320cdi zegt

    8 mei 2010 om 15:04

    Mooie cijfers! Zo blijven ze in USA helemaal in hun S550 doortuffen, en zal er geen diesel verschijnen:-D

    Login om te reageren
  36. lambo4all zegt

    17 mei 2010 om 15:26

    toen ik dit bericht las begon ik gewoon te glimlachen, dikke merc’s rijden EN nog zuinig rijden ook! heaven!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North