
De enige echte Zweedse muscle car is er nu ook in een extra stijlvolle configuratie.
Bij Volvo zijn ze niet gek van dingen proberen. Er zijn veel producten waar het Zweedse merk hun naam aan heeft verleend. Auto’s, maar ook vrachtwagens, bussen, graafmachines en andere bouwmachines, motoren voor andere doeleinden: van alles. En qua auto’s heeft Volvo ook voldoende bedacht om te verkopen.

Sportauto’s van Volvo
Eén soort auto is toch altijd de dans ontsprongen bij het nuchtere Zweedse merk. Volvo heeft eigenlijk nooit echt een sportauto gehad. Ja, sportieve auto’s zoals een 850 (T-5)R, of de Polestar-modellen, of lekker pittige versies van standaard sedans. En natuurlijk één van de mooiste auto’s ooit gebouwd, de P1800. Maar laten we wel wezen, was dat écht een sportauto? Veel verder dan 130 pk uit een 2.0 liter kwam je niet. Het was vooral een stuk pracht.

Cyan Racing
Dat beseft Volvo ook maar al te goed en dus werd Cyan in het leven geroepen. Tenminste, Cyan bestaat al langer en is eigenlijk wat Polestar was voordat het een eigen merk werd: het raceteam van Volvo. Cyan besloot om een P1800 te moderniseren door er een geflipte sportauto van te maken, maar dan wel met het lijnenspel van de P1800.

Je hoeft geen twee keer te kijken om de P1800 van Cyan te spotten. Grote moderne breed uitgezette velgen, weinig chromen bumpers, en natuurlijk dat cyaanblauwe kleurtje waar het bedrijf naar vernoemd is. Alsnog is het best een fijn recept en qua motor klopt ‘ie ook. Het mag dan een viercilinder zijn: er wordt 420 pk uitgeperst. Op een gewicht van 990 kg.

Cyan GT
Mocht je toch de Volvo P1800 van Cyan Racing iets klassieker willen, dan is er sinds kort ook de Cyan Racing GT. Dezelfde specs, maar dan iets chiquer aangekleed. Ook in het interieur. Toch zie je nog steeds duidelijk dat het een modern product is. De velgen mogen dan goud zijn, ze zijn nog steeds vrij overduidelijk modern. Ergens wel jammer, maar goed: de remmen om 420 pk weer tot stilstand te krijgen moeten wel een beetje koeling krijgen.

Productie
Nu wordt echter de allereerste Cyan Racing GT die voor een klant is getoond, en kijk nou: het kan dus ook zo. Dit gouden exemplaar krijgt velgen mee die doen denken aan de klassieke P1800-velgen. Iets groter, want die remmen, maar het oogt heerlijk klassiek. En juist als je ze iets breder uit zet, staat het lekker dik. Om je vingers bij af te likken.




Zoals gezegd kan de GT-specificatie van de Cyan Racing P1800 rekenen op iets meer weelde in het interieur. Kunst, zoals een restomod hoort te zijn. Erg fraai. Elke P1800 kan besteld worden met de motor ergens tussen de 350 en 420 pk, maar deze editie heeft de volvette 420 stuks. Gekoppeld aan een handbak met vijf versnellingen.







Zo’n felblauwe in race-specificatie is natuurlijk iets meer zoals Cyan hem ooit voorstelde, en het idee van een gemoderniseerde P1800 is leuk. Maar deze klassieke look is een echte winnaar.





Hebben jullie al een verzoek ingediend voor een rijtest? Ziet er echt prachtig uit, maar hoe zou dit rijden? Vast ook prachtig maar ik geloof het pas als Wouter het heeft geprobeerd ;)
Een ES-variant zou misschien nog mooier zijn. Maar veen perfect apparaat.
Vergelijk dit nou eens met dat Mansory gedrocht uit het voorgaande artikel…
Poh, die GT maakt wel hebberig zeg!
990kg, dat is erg knap. Mooie details ook, de knoppen op het dashboard, het eenvoudige startsleuteltje, de lederen handgreep op de stoffen deurbekleding. Ik word er wel blij van. De 4-in-lijn motor is vast historisch verantwoord, maar in een muscle car wil je t liefst een V8 horen.
Fraai hoor.
Wat een prachtige auto, ook van binnen. Wat zijn eenvoudige ronde lampen toch fraai in vergelijk met al die gekke vormen en frutsels op de hedendaagse karretjes.
Driewerf wauw!
Beeldschoon. Toen modellen nog door een meester designer werden getekend met een potlood.
Erg mooi apparaat. Naar de prijs zullen we maar niet vragen.
In alles gewoon prachtig, stijlvol, straks, mooie kleur ook. De deurpanelen zijn gewoon kunst met de lederen grepen, de knoppen ook. Simpele mooie verlichting. Dit zie ik 10 maal liever dan een verse Lambo of zoiets, in deze wil ik wel een tripje maken door de Alpen richting Italië. Ja ik ben fan.
Waanzinnige mooi, maakt hebberig.
Mooier dan het origineel. Vooral met die minilites. En dan dat stuur!
Maar het belangrijkste staat niet in het artikel: achterwielaandrijving! Nu nog even de jackpot winnen.
Ik vind die minilites in dit maatje een beetje een karikatuur van zichzelf. Dan vind ik de Cyan velgen er mooier onder.