• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe versie van Zweedse ‘muscle car’ is simpelweg smöllen

Auteur: Loek, gepost 13 juni 2025 om 19:12 – 14 Reacties

De enige echte Zweedse muscle car is er nu ook in een extra stijlvolle configuratie.

Bij Volvo zijn ze niet gek van dingen proberen. Er zijn veel producten waar het Zweedse merk hun naam aan heeft verleend. Auto’s, maar ook vrachtwagens, bussen, graafmachines en andere bouwmachines, motoren voor andere doeleinden: van alles. En qua auto’s heeft Volvo ook voldoende bedacht om te verkopen.

Sportauto’s van Volvo

Eén soort auto is toch altijd de dans ontsprongen bij het nuchtere Zweedse merk. Volvo heeft eigenlijk nooit echt een sportauto gehad. Ja, sportieve auto’s zoals een 850 (T-5)R, of de Polestar-modellen, of lekker pittige versies van standaard sedans. En natuurlijk één van de mooiste auto’s ooit gebouwd, de P1800. Maar laten we wel wezen, was dat écht een sportauto? Veel verder dan 130 pk uit een 2.0 liter kwam je niet. Het was vooral een stuk pracht.

Cyan Racing

Dat beseft Volvo ook maar al te goed en dus werd Cyan in het leven geroepen. Tenminste, Cyan bestaat al langer en is eigenlijk wat Polestar was voordat het een eigen merk werd: het raceteam van Volvo. Cyan besloot om een P1800 te moderniseren door er een geflipte sportauto van te maken, maar dan wel met het lijnenspel van de P1800.

Je hoeft geen twee keer te kijken om de P1800 van Cyan te spotten. Grote moderne breed uitgezette velgen, weinig chromen bumpers, en natuurlijk dat cyaanblauwe kleurtje waar het bedrijf naar vernoemd is. Alsnog is het best een fijn recept en qua motor klopt ‘ie ook. Het mag dan een viercilinder zijn: er wordt 420 pk uitgeperst. Op een gewicht van 990 kg.

Cyan GT

Mocht je toch de Volvo P1800 van Cyan Racing iets klassieker willen, dan is er sinds kort ook de Cyan Racing GT. Dezelfde specs, maar dan iets chiquer aangekleed. Ook in het interieur. Toch zie je nog steeds duidelijk dat het een modern product is. De velgen mogen dan goud zijn, ze zijn nog steeds vrij overduidelijk modern. Ergens wel jammer, maar goed: de remmen om 420 pk weer tot stilstand te krijgen moeten wel een beetje koeling krijgen.

Productie

Nu wordt echter de allereerste Cyan Racing GT die voor een klant is getoond, en kijk nou: het kan dus ook zo. Dit gouden exemplaar krijgt velgen mee die doen denken aan de klassieke P1800-velgen. Iets groter, want die remmen, maar het oogt heerlijk klassiek. En juist als je ze iets breder uit zet, staat het lekker dik. Om je vingers bij af te likken.

Zoals gezegd kan de GT-specificatie van de Cyan Racing P1800 rekenen op iets meer weelde in het interieur. Kunst, zoals een restomod hoort te zijn. Erg fraai. Elke P1800 kan besteld worden met de motor ergens tussen de 350 en 420 pk, maar deze editie heeft de volvette 420 stuks. Gekoppeld aan een handbak met vijf versnellingen.

Zo’n felblauwe in race-specificatie is natuurlijk iets meer zoals Cyan hem ooit voorstelde, en het idee van een gemoderniseerde P1800 is leuk. Maar deze klassieke look is een echte winnaar.

Ook interessant!

  • Gespot - de nieuwe Polestar 4
  • Gespot - Zweedse hypercar op Noors kenteken in België
  • Krijg nou wat: nieuwe Safety Car is sneller dan de raceauto's
  • Gespot - de nieuwe Audi A5 Avant

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

cyan, p1800, Volvo

Vorig bericht: « BMW M5 kon niet ontsnappen van de Mansory-behandeling
Volgend bericht: Yes! Poepchique premium Hyundais komen naar Nederland! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Estate_of_mind zegt

    13 juni 2025 om 19:21

    Hebben jullie al een verzoek ingediend voor een rijtest? Ziet er echt prachtig uit, maar hoe zou dit rijden? Vast ook prachtig maar ik geloof het pas als Wouter het heeft geprobeerd ;)

    Login om te reageren
  2. verdebosco zegt

    13 juni 2025 om 19:43

    Een ES-variant zou misschien nog mooier zijn. Maar veen perfect apparaat.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    13 juni 2025 om 19:48

    Vergelijk dit nou eens met dat Mansory gedrocht uit het voorgaande artikel…

    Login om te reageren
  4. flow82 zegt

    13 juni 2025 om 20:03

    Poh, die GT maakt wel hebberig zeg!

    Login om te reageren
  5. ouwedibbes83 zegt

    13 juni 2025 om 20:06

    990kg, dat is erg knap. Mooie details ook, de knoppen op het dashboard, het eenvoudige startsleuteltje, de lederen handgreep op de stoffen deurbekleding. Ik word er wel blij van. De 4-in-lijn motor is vast historisch verantwoord, maar in een muscle car wil je t liefst een V8 horen.

    Login om te reageren
  6. mjpamsterdam zegt

    13 juni 2025 om 20:37

    Fraai hoor.

    Login om te reageren
  7. jandevries zegt

    13 juni 2025 om 20:40

    Wat een prachtige auto, ook van binnen. Wat zijn eenvoudige ronde lampen toch fraai in vergelijk met al die gekke vormen en frutsels op de hedendaagse karretjes.

    Login om te reageren
  8. Motomoto zegt

    13 juni 2025 om 21:29

    Driewerf wauw!

    Login om te reageren
  9. a_buis zegt

    13 juni 2025 om 21:34

    Beeldschoon. Toen modellen nog door een meester designer werden getekend met een potlood.

    Login om te reageren
  10. kniesoor zegt

    13 juni 2025 om 22:08

    Erg mooi apparaat. Naar de prijs zullen we maar niet vragen.

    Login om te reageren
  11. lekkerlinksrijden zegt

    13 juni 2025 om 23:28

    In alles gewoon prachtig, stijlvol, straks, mooie kleur ook. De deurpanelen zijn gewoon kunst met de lederen grepen, de knoppen ook. Simpele mooie verlichting. Dit zie ik 10 maal liever dan een verse Lambo of zoiets, in deze wil ik wel een tripje maken door de Alpen richting Italië. Ja ik ben fan.

    Login om te reageren
  12. baf07 zegt

    14 juni 2025 om 08:27

    Waanzinnige mooi, maakt hebberig.

    Login om te reageren
  13. Jan van der Graaf zegt

    14 juni 2025 om 10:48

    Mooier dan het origineel. Vooral met die minilites. En dan dat stuur!
    Maar het belangrijkste staat niet in het artikel: achterwielaandrijving! Nu nog even de jackpot winnen.

    Login om te reageren
  14. tenaci zegt

    14 juni 2025 om 11:27

    Ik vind die minilites in dit maatje een beetje een karikatuur van zichzelf. Dan vind ik de Cyan velgen er mooier onder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North