
Voor het eerst zien we de Volvo P1800 Cyan, een verbeterde versie van misschien wel de beste Zweedse klassieker ooit.
Het idee van de restomod kennen we inmiddels wel. Men pakt een oude klassieker, houdt het ontwerp grotendeels intact, maar past onder de motorkap praktisch alles aan. Singer, Alfaholics en Eagle zijn hier bekende voorbeelden van, die respectievelijk Duitse, Italiaanse en Britse auto’s aanpakken.

Maar een Zweedse restomod? Die zien we niet zo vaak voorbijkomen. En dat is zonde. Want Zweedse klassiekers zijn er zeker, met de Volvo P1800 als misschien wel de bekendste. Deze iconische Volvo zag in de begin jaren zestig voor het eerst het levenslicht. Deze knappe grand tourer werd geleverd met een 1,8 of 2 liter viercilinder en stuurde 102 tot 132 pk naar de achterwielen. Aan het eind van de productie werd er ook een kekke shooting brake geproduceerd, maar die mag je voor nu even vergeten.
Want waar het voor vandaag over gaat, is die coupe P1800. Raceteam Cyan Racing – wat vroeger raceteam Polestar was – heeft die P1800 namelijk gerestomod. Ze noemen hun creatie de Volvo P1800 Cyan en zeggen dat het een straatversie is, van de raceversie, van die P1800. Klinkt wat vaag, maar in hun eigen woorden: ‘Wat als wij als raceteam een raceversie van de P1800 hadden gemaakt, wat zou dan de straatversie zijn?” Nou, deze Volvo P1800 Cyan dus.

En wat hebben ze dan gedaan? Nou, sowieso geen elektrische Volvo. Gelukkig maar. Daar waren wat geruchten over, maar die blijken het niet juist te hebben. Want onder de Cyan-motorkap zit een lekkere 2.0 liter viercilinder met turbo. Deze motor is een VEA-motor, die Volvo nu gebruikt voor zijn auto’s. De door Cyan getunede motor produceert 420 pk en 455 Nm koppel en trekt door tot 7700 toeren. Cyan claimt dat die motor zo is ontwikkeld, dat het vermogen lineair wordt opgebouwd. Dat is bij een turbomotor niet altijd het geval, maar Cyan wil de auto een ‘rijervaring uit de jaren zestig’ geven.
Om diezelfde reden heeft de auto geen ABS, brake booster of stability control. Deze auto gaat puur over de directe verbinding tussen bestuurder, de banden en de weg. En dat met de beste technologie die vandaag mogelijk is, aldus Cyan. De P1800 Cyan gebruikt daarom moderne materialen zoals koolstofvezel. Voor het project hebben ze een P1800 uit 1964 gepakt, daar grotere wielen onder gestopt met grotere spoorbreedte en de cabine ietwat verplaatst. De koolstofvezel en betere staal gebruiken ze om het chassis minder flexibel te maken en tegelijkertijd het gewicht te verlagen. Nu weegt de auto 990 kg, ongeveer 150 kg minder dan origineel.
De originele versnellingsbak is weggegooid, daar is een bak met vijf verzetten voor in de plaats gekomen. De achteras is ook vervangen met een door Cyan ontworpen achteras met onafhankelijke ophanging. De P1800 Cyan heeft tevens een limited slip diff, nieuwe ophangingsonderdelen rondom en 18″ velgen met Pirelli P Zero-banden.
Hoeveel de P1800 Cyan moet kosten, is niet duidelijk. Hoeveel ze er van willen gaan bouwen, is eveneens onbekend. Cyan zegt wel dat geïnteresseerden zich bij ze kunnen melden, dus meer stuks willen ze er zeker gaan bouwen. Anders dan die knotsgekke Volvo C30 Polestar, helaas…
Pareltje hoor! Dit soort creaties doen mij zoveel meer dan een Porsche met 1000pk.
Heel gaaf. De stance is erg mooi. Maar liever wel in een ‘period’ kleurtje dan dit schreeuwerige Volvo-blauw van nu.
Oh ja…. en met een 5 cilinder ipv de 4 cilinder die Volvo nu voert was het nog leuker.
‘rijervaring uit de jaren zestig’
Nee dank U, het ziet er wel mooi uit!
@Henk: met P Zero banden…:S
Gaaf ding hoor. Zelf zou ik ook wel een restomod willen hebben van de 240 turbo. Kunnen ze deze motor ook in hangen ?
Tof dat het niet bij één exemplaar blijft. Het vinden van een donor-1800 is misschien wel de grotere uitdaging voor Cyan. En doe er voor mij dan een in ES uitvoering.
Ik ben trouwens wel benieuwd wat ‘ze hebben de cabine iets verplaatst’ precies inhoudt; wordt het dak losgezaagd en een stukje naar achteren gezet?
Waar moet het heen als zelfs de auto van the Saint niet meer heilig is.
Al moet ik wel toegeven dat dit wel heel erg mooi gedaan is. Maar er komt een tijd dat geheel ontverprutste klassiekers goud geld waard worden.
@moveyourmind: die tijd is niet nu al? Open een willekeurige Bonhams/RM veiling en half het BNP van Afrika wordt vergooid aan onverprutste klassiekers.
Aan de andere kant is het de vraag in hoeverre je voor dit soort projecten een onverprutste exemplaar moet (willen) gebruiken.
Ik kan mij voorstellen dat dingen als schermen motorkap en kofferklep in koolstofvezel worden uitgevoerd, onder de motorkap gaat ook alles er uit voor verstevigingen en aanpassingen aan ophanging.
Ook de tank, achteras en vloer gaat er voor een groot deel uit om te veranderen/aanpassen.
Dan maakt het beperkt uit wat voor basis je gebruikt.
Probeer nog maar eens een onverprutste Calibra of CRX te vinden. Zelf behoorlijk recente wagens worden origineel al geld waard.
De velgen zijn een tikkeltje te groot en modern, witte stalen velgen staan waarschijnlijk beter. Verder een geniale auto.
@dutchdriftking: dit dacht ik ook. Auto leuk gedaan maar die velgen zijn alles andere als uit de sixties.
Een karikatuur van het orgineel, de idee achter deze wagen was een chique ingetogen coupé geen opgepimpte botox troela. Dit was nooit echt een racert. Wil je dan iets restomodderigs doen, neem dan geen schreeuwerige kleuren al is het de Zweedse vlag en geen joekels van wielen, een mooie champagne metallic met een rood interieur en Minilite velgen als ode aan ene Simon Templar aka de Saint…
Kijk, dat is dus een van die keren dat wij het roerend met elkaar eens zijn.
Erg mooi.
Alleen andere wielen erop.
Dit is dus waarom er de afgelopen maanden een zwaar gecamoufleerde P1800 in de buurt van de Göteburg. Deze restomod bevalt mij wel. Ik zou zelf toch kiezen voor een subtielere kleur met eveneens subtielere velgen, maar die verlaging en verbreding kan de auto echt goed hebben! Doe mij maar een donkerrode met een beige interieur en mooie zilverkleurige velgen. Die minilites van deSjonnies lijken me wel wat.
Smöörverliefd !
Erg geslaagd moet ik zeggen. Wellicht wel een ander setje velgen eronder zoals al opgemerkt.
Ik snap dit niet. Een oldtimer is zo veel meer dan alleen een leuk uiterlijk. De hele rijbeleving is anders bij zo’n auto en die rijbeleving word juist gecreëerd door alle imperfecties. Doe mij maar een origineel dus.
de velgen zijn ABSOLUT te groot voor dit type auto, voor de rest mag het er zekerst zijn
Het is zeker geen lelijk ding, maar deze auto wil nu iets zijn wat hij helemaal niet is en dat is zo zonde.
Prachtig, bijna net zo mooi als de Jaguar E type waarin Jeremy Clarkson destijds in Top Gear mee kwam.
Voor de echte autoliefhebber.
Degene die nog van puur autorijden houdt.
Niet geschikt voor de fans van multimediasystemen waarmee je van A naar B zou kunnen reizen.
Die vinden dit levensgevaarlijk, geen ABS, geen ESP, geen honderden piepjes en belletjes die je overal voor waarschuwen..
Erg mooi, maar voor mij gaat er niets boven de Volvo Amazone station welke ik destijds zag.