• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwste Ducati Panigale: extra pk door… olie!

Auteur: Loek, gepost 14 oktober 2022 om 18:43 – 21 Reacties

Ducati heeft een nieuw toppunt dankzij de nieuwe Panigale V4 R, waar zelfs speciale olie voor extra pk’s zorgt!

Ook al is de Panigale één van de Ducati-modellen met de ‘V4’-motor, het is eigenlijk niet het topmodel. In pk-aantallen zit de Superleggera V4 er nog een tandje boven. Dat verandert nu. Ducati heeft de nieuwe Panigale V4 R aangekondigd en nu mag je wel degelijk zeggen dat dit het absolute topmodel is van het Italiaanse merk.

Ducati Panigale V4 R

Zoals je mag verwachten is het motorblok van de nieuwe Ducati Panigale V4 R het Ducati Desmosedici Stradale-blok. In technische termen is dat dus de 998 cc grote V4 motor. Normaliter levert deze in de Panigale zo’n 210 pk, maar dat is in de Panigale V4 R opgevoerd naar een standaardwaarde van 218 pk. Als je de cijfers van een Superleggera V4 kent is dat niet baanbrekend, maar de pret moet nog beginnen.

Maximaal

Het wordt namelijk pas écht leuk als je de Panigale V4 R opvoert naar zijn maximale potentieel. Let wel: dit mag alleen als je je op een circuit bevindt. In ieder geval gaat het om een race-uitlaat van Akrapovic.

Olie

Misschien wel het meest bizarre aspect van de nieuwe Ducati Panigale V4 R is de speciaal ontwikkelde olie. Uiteraard moet ieders favoriete smeermiddeltje goed functioneren, maar in de V4 R levert het zelfs extra pk op! De speciale olie ontwikkeld door motorsportdivisie Ducati Corse en Shell levert ongeveer 4,5 pk extra op ten opzichte van het standaardrecept. Bijzonder!

De nieuwe olie garandeert een vermindering van de mechanische wrijving met 10% en leidt tot een toename van het maximumvermogen met nog eens 3,5 pk, wat oploopt tot +4,5 pk bij de begrenzer.

De formulering van deze olie is gebaseerd op het gebruik van additieven .. specifiek voor motoren met een hoog toerental en een droge koppeling. Het is namelijk de droge koppeling, zoals in MotoGP- en SBK-motoren, die het gebruik van additieven mogelijk maakt, die de koppeloverdracht in de oliebadkoppeling problematisch zouden maken. 

240 pk!

De combinatie van de wonderolie en de uitlaat zorgt voor een aardig bizar totaalplaatje. De Panigale V4 R levert op zijn maximale potentieel 240 pk! Ook de redline van 16.500 toeren per minuut, enkel beschikbaar met alle race-modificaties, is aardig flink. Anders is het 16.000 toeren per minuut, wat ook meer dan genoeg is. We zeiden het al: de nieuwste Panigale is er eentje van extremen.

Superbike

Uiteraard heeft Ducati al deze extreme modificaties voor de Panigale V4 R geleend uit de Superbike-wereld. De versnellingsbak is zo afgesteld dat de standaard overbrengingen identiek zijn aan die van een Superbike, bijvoorbeeld. De lijst met racing-modificaties is groot, met bijvoorbeeld de drijfstangen, dempers en zelfs wat aerodynamica geleend van motorfietsen voor het circuit. Wederom: veel heftiger dan dit wordt het niet voor de straat-Ducati’s.

Prijs

Dat alles heeft natuurlijk een prijs. De Ducati Panigale V4 R kost 49.790 euro in Nederland. De Panigale met de ‘standaard’ V2-motor en 155 pk kost 26.890 euro, dus dubbel het aantal cilinders betekent ook bijna dubbel de prijs. Dan krijg je wel aardig verbluffende cijfers.

Ook interessant!

  • Deze Ducati Superleggera V4 past perfect bij deze Aventador SV
  • De nieuwe Ducati van Nicky Romero
    De nieuwe Ducati van Nicky Romero
  • ducati desertx
    Ducati DesertX is officieel en heerlijk!
  • 2x Ducati 748S Senna te koop in Nederland!

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

ducati, Motorfiets, panigale

Vorig bericht: « Volkswagen ID. Buzz nu al als knusse camper!
Volgend bericht: Nu ook meer details over 3.3 liter zes-in-lijn benzine van Mazda »

Lees Interacties

Reacties

  1. KEV9 zegt

    14 oktober 2022 om 19:04

    Heb direct mijn zusje gebeld. Die rost nu over de Franse wegen op de Superleggera. Maar helaas geen interesse. Ding van haar heeft ook al 238 pk

    Login om te reageren
  2. kenner zegt

    14 oktober 2022 om 19:12

    Kan niet wachten op de proefrit met Wouter

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    14 oktober 2022 om 20:11

    De kleurstelling doet me toch wel wat denken aan de illustere Marlboro livery. Stiekeme sluikreclame?

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      14 oktober 2022 om 20:51

      Hellocousteau op Insta is het met je eens….

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        15 oktober 2022 om 11:40

        It wasn’t me… 😜

        Deze kleurstelling ziet er wel erg fraai uit trouwens.

        Login om te reageren
  4. michiel_vandelft zegt

    14 oktober 2022 om 20:12

    De overbrenging van een Superbike stellen ze per circuit af trouwens, dus ik neem aan dat er bedoeld word de basis versnellingsbak verhouding

    Login om te reageren
  5. mp014 zegt

    14 oktober 2022 om 20:55

    Ok krijg spontaan een Troy Bayliss deja vu! Niet aan mij besteed helaas maar wauw wat een machine.

    Login om te reageren
  6. supertjeduc zegt

    14 oktober 2022 om 21:00

    Beetje vreemd om een v2 panigale prijs met die van deze te vergelijken
    Er waren al gewone en niet zo gewone v4 panigale die soms ook niet zo goed koop zijn
    En dat wheelbarrow uitlaat systeem is ook al een tijdje te koop , ik geloof voor 8000€ ( maar het kan dat ik overdrijf)

    Login om te reageren
  7. scheurbuik zegt

    14 oktober 2022 om 21:13

    16.500 tpm is voor Ducati in race modificatie extreem. De 600 cc 4 in lijn van een Yamaha R6 uit 2009 in standaard uitvoering voor op de weg deed dat ook al. Die uit 2006 mocht zelfs 17.500 tpm draaien.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      14 oktober 2022 om 22:28

      Moet je nagaan, een 1000 die de toerentallen van een 600 benaderd. Prachtige techniek

      Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      14 oktober 2022 om 23:14

      4 in lijn en 600cc vs V4 en 1000cc…

      Login om te reageren
    • anthwan zegt

      15 oktober 2022 om 03:17

      Mijn Aerox met Hebo Manston 2 haalde bijna 21.000 toeren, maar geen 240 pk!

      Login om te reageren
  8. racerx zegt

    14 oktober 2022 om 22:30

    De standaard Panigale V4 is een 1100 trouwens (1103cc), net als het S en SP model. Enkel de R is een 1000 vanwege WSBK homologatie. Gave machine, Alvaro Bautista zal er wel weer mee aan de horizon verdwijnen volgend jaar. De concurrentie heeft hier nog niets tegenin te brengen.

    Login om te reageren
  9. janmetdelangeachternaam zegt

    14 oktober 2022 om 23:58

    Lijkt me echt doodeng, rij zelf motor maar zelfs mijn auto heeft maar 200pk, laat staan dit op een tiende vanher gewicht

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      15 oktober 2022 om 07:46

      Met alle rijhulpen die er op zitten kan iedereen wel op dit monster rijden, denk dat een oude analoge 1098 nog enger is waarbij ongecontroleerd het voorwiel omhoog blijft komen en het achterwiel een stap opzij zet als je iets te vroeg op het gas gaat na elke bocht

      Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      15 oktober 2022 om 14:02

      Hangt denk ik ook af van je referentiekader. Vergeleken met een een Fazer, Diversion 600 of andere niet al te vermogende ook prima geschikt voor starters fietsen ja. Maar ik vind niet dat deze echt listig is om te rijden Ik vind de standaard Panigale v4 in ieder geval gemakkelijker om vlot mee te rijden dan bijvoorbeeld een 99 R1 of een 04 RSV Mille R. Om nog maar niet de spreken van de 998 waar ik helemaal geen fijne houding op kon vinden.

      Login om te reageren
  10. janmetdelangeachternaam zegt

    14 oktober 2022 om 23:58

    Lijkt me echt doodeng, rij zelf motor maar zelfs mijn auto heeft maar 200pk, laat staan dit op een tiende vanher gewicht

    Login om te reageren
  11. flyerbunch zegt

    15 oktober 2022 om 04:01

    Doe mij maar de SP2!

    Login om te reageren
  12. kennone zegt

    15 oktober 2022 om 07:41

    Hij heeft wel wat koppel verloren helaas. Motorisch karakter word zo dus meer Japans lijkt mij.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      15 oktober 2022 om 17:51

      Voor de R is topvermogen en toeren maken het belangrijkst, gezien de reglementen in WSBK (en de toerenlimieten die toe worden gepast als een bepaalde motor een te groot voordeel heeft) . De R wordt veelal verkocht aan raceteams, voor op straat en een dagje circuit ben je beter af met een gewone V4, S of SP. De 1100 die daarin hangt heeft een prima koppel.

      Login om te reageren
  13. L zegt

    15 oktober 2022 om 10:23

    Bizar apparaat, ondanks dat ik nooit t potentiaal eruit kan halen, toch een motor die ik graag zou willen😅👌

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North