Nissan Qashqai (2007–2014) – occasion video & aankoopadvies

Auteur: , 44 Reacties

In het zuiden van Iran leeft een nomadenvolk dat nog altijd rondtrekt op zoek naar eten voor hun vee. Ze doen dit met kamelen, paarden en muilezels. Nissan besloot dat het een passende naam was voor hun crossover.

De Nissan Qashqai werd in 2007 geïntroduceerd als opvolger van de Terrano II, maar ook niet onbelangrijk: het was een alternatief voor de Almera. In feite is een Qashqai niet veel groter dan een vijfdeurs hatchback en de auto is dan ook bedoeld als alternatief voor dat soort auto’s. De Qashqai is een populaire auto.

Ook populair: de Qashqai +2 die in 2008 werd geïntroduceerd. De +2 is een versie met twee extra zitplaatsen die 21 centimeter langer was. Eind 2009 werd een facelift voor de Qashqai aangekondigd die in 2010 in de showrooms verscheen. Qua uiterlijk een flinke vooruitgang en fris genoeg om de eerste generatie Qashqai tot vorig jaar op markt te houden.

Voor de benzinerijders was er keuze uit motoren van 115 en 140 pk, voor dieselrijders was er keus uit motoren van 106 tot 140 pk. De lichtere motoren waren alleen met voorwielaandrijving leverbaar, maar er was keus uit twee- en vierwiel aangedreven versies van de krachtigste benzine- en dieselvariant.

Aanbod op Marktplaats
Op Marktplaats.nl staan momenteel zo’n 550 Qashqai’s te koop, waarvan ongeveer 80 +2’s. Van alle Qashqai’s is ongeveer één op de zes een diesel en ongeveer 1 op de 6 is ook uitgerust met een automaat.

Prijzen beginnen al rond de €7500 euro en lopen op tot ongeveer €24.000 euro voor dik uitgevoerde auto’s uit 2014 met weinig kilometers.

Pluspunten

  • Betrouwbaarheid
  • Keurige afwerking
  • Ruimte

Aandachtspunten

  • Saai interieur, met relatief weinig hoofdruimte achterin.
  • De 1.6 diesel heeft minder vermogen dan de 2.0, maar heeft hetzelfde koppel en is sneller bij de meeste tussensprints. Staar je dus niet blind op de 2.0 als je gaat dieselen, maar maak ook eens een proefrit in een 1.6.
  • De katalysator van de 1.5 diesel van na september 2010 kan niet goed tegen korte ritjes.
  • De achterste schokbrekers rammelen soms bij pre-facelift modellen.
  • De pookknop laat soms los.
  • De EGR-klep van de 1.5 dCi kan bij vervuiling dicht gaan zitten, met als gevolg dat de turbolagers stuk gaan. Blijft de klep in een open positie zitten dan loopt de motor onrustig. Dit is een bekend probleem bij dezelfde motoren van Renault, waarbij uiteindelijk vaak de turbo’s ploffen. In sommige gevallen werd dan wel de turbo vervangen maar niet de EGR-klep, met als gevolg dat de turbo’s al snel weer ploften. Check dus als er een nieuwe turbo is gemonteerd of de EGR-klep ook vervangen is.
  • Een ander probleem van de 1.5 dCi is het knappen van de distributieriem. Let op dat deze op tijd is vervangen.
  • De handgrepen van de achterklep breken soms af. Materiaalmoeheid lijkt de oorzaak. Gebruik niet de rand boven de nummerplaat (waar ook de nummerplaatverlichting in zit) want deze is niet sterk genoeg en kan afbreken. Vervangen kost een paar honderd euro.
  • Er zijn een paar gevallen bekend van gebarsten cilinderkoppen op de 1.6 benzine.

Zoek de Qashqai of een andere auto op Marktplaats.nl



44 reacties

Sinds de introductie altijd al een leuke auto gevonden, eens wat anders! Verveelt ook niet snel om te zien.
-edit: check!-
@astra: Gaaaaaaaap! Weer eens wat anders?je ziet niet anders dan van die domme cross over hokken, doet me altijd denken aan die speelgoed auto’s van het merk Tonka!
@toniominestrone: Tonka? Dat is teveel eer voor dit stuk verdriet.
@astra: Vanaf een oude Astra is alles een verbetering natuurlijk.

Maar deze auto is niet spannend, leuk of mooi om te zien.
@martinus: Oude Astra is wel heel lang geleden. :-) Overigens is mijn nickname niet op die auto gestoeld, maar dat terzijde.

Maar om mijn comment te verduidelijken, ook richting @toniominestrone, toen de Qashqai geïntroduceerd werd, vond ik hem echt leuk en verfrissend. Overigens vind ik het ook nu nog geen oud en gedateerd model. Of ik er eentje zou rijden nu, dat is een tweede. :-) Heb in 2008 zelfs getwijfeld om hem als lease-auto te bestellen, maar dat werd uiteindelijk een Dodge Journey (ja, ook een suv, en ja, dat zie ik 10x liever dan de gemiddelde hatchback).
@astra:

Was bij introductie idd een run op die dingen ..
Vergelijkbaar met de eerste Kia Sorento ..
Die trouwens ook nog steeds lekker op het netvlies ligt ..
Best een leuke auto zo’n Qashqai, maar dan alleen de modellen van na de facelift met een leuk kleurtje. Neem alsjeblieft geen grijze, zwarte of witte. Die vind ik doodsaai, helaas zijn dat de kleuren die half Nederland op hun Qashqai kiest.
Die 1.5dCi dus lekker laten staan, afgezien daarvan lijkt het een prima kar.
@emacee: onzin.. Die 1.5dci ligt in een meer dan een miljoen auto’s en staat goed bekend. Egr gezeik heb je met eigenlijk iedere diesel tegenwoordig. En een distributie riem hoort gewoon volgens sommigen Hema vervangen te worden.
@w0o0dy: alles aan de QQ wat echt kapot staat staat Renault op…. you do the math
die problemen met de schokdempers is ook al over dit was een terugroep actie
Ik vind al die SUV’s niks. Alleen voor ouwe lullen die een hoge instap nodig hebben. Ik hoop er nog jaren geen nodig te hebben.
@fordnut: zei ik ook, totdat ik vader werd
@shalomleon: Herkenbaar. Maar dan voor lul rijden in zo’n qashqai zou ik van mijn leven lang niet overwegen.
@martinus:

Idd .. En wat moeten de buren wel niet denken ..
@shalomleon: precies dit. Net een gezin gesticht, en dan vind ik een qashqai toch een stuk leuker dan een Zafira of touran.

De nieuwe wagen moet er overigens nog komen; dus als iemand tips heeft voor een leukere gezinsbak dan hoor ik het graag ;)
@jer: klinkt gek, maar een Meriva opc bij voorkeur
@shalomleon: een Opel met spoilers, hoe tokkie wil je het hebben??!
@jer: zo’n qashqai is niet echt groot hoor… Ga vooral passen met maxicosi achterin… Die dingen inclusief kinderbeentjes vreten ruimte. Ford Focus station (laatste type) bijvoorbeeld past voor geen kont als je gemiddeld lang bent….
@freezzr: In het geval van Qashqai zou ik denk ik ook eerder voor de +2 variant willen gaan kijken. Dat is toch een behoorlijk grote auto.

Wat ik als alternatieven overweeg: Rav4 van na 2006, of voor een station gaan en bijv. de Avensis, Vectra of Insignia.
Ik zie bijna alleen maar zwarte.
En dat terwijl de donker rode zo mooi is!
Leuke auto, van binnen nog saaier dan een gemiddeld kippenhok. Vindt de Skoda Yeti stiekem een veel leukere auto…
Het blijft een knappe auto, maar mijn auto is het dan weer absoluut niet. Toch een beetje Vleesch noch visch….
Hoe kan een egrklep in de dichte stand de turbo opblazen? Volgens mij wordt bedoeld een egrklep die dichtslibt en daardoor niet meer goed sluit.
@trabbit: zoveel fouten i.v.m. de techniek in de tekst….
Het type van na de face lift is erg mooi. In de juiste kleur gewoon nog steeds een aantrekkelijke auto.
Prima auto dus, niet heel spannend maar wel degelijk. Bovendien is het aardig wat value for money. Wel grappig dat de Renault motor direct de motor is die je niet wilt.

Verder weet ik nooit zo goed wat ik van sommige aandachtspunten moet denken. Zoals die van de distributieriem, is dat nou een risico? Of is het meer dat je de opgegeven tijd/km’s echt niet moet overschrijden.
@reistje: geval van de juiste onderhoudinterval respecteren en dan heb je geen problemen met de distributieriem. Geld trouwens ook voor de oliewissels deze kan je dan best weer wat vroeger doen dan Nissan voorschrijft
Grappig, dat Qashqai een Iranees nomadenvolk is…

Zo’n vijf jaar geleden vroeg een vriendin van me om mee auto’s te gaan kijken, zij was op zoek naar een nieuwe auto. Ik heb haar toen de Quashqai geadviseerd, maar eigenlijk wilde ze daar absoluut niet gaan kijken omdat ze Nissan niks vond. Toch zover gekregen dat we bij de Nissan dealer een proefrit zijn gaan maken en ze was verkocht…

Het is echt háár auto geworden, leuk toeval dat zij van oorsprong ook van een Iranees nomadenvolk afstamt, misschien is zij zelf ook wel een Quashqai.

Deze Nissan is overigens een prima gezinsauto, redelijk ruim en Japans betrouwbaar. En dat interieur is misschien wel ietwat eenvoudig, maar wel lekker praktisch.
Leuke auto blijft het. En hij verkoopt ook nog eens bijzonder goed in Nederland.
Persoonlijk vind ik het interieur te goedkoop voor woorden. Wat een lelijk kunststof zeg. Maarja de prijs is er ook naar… Vermogen stelt ook niks voor.

Eigenlijk vind ik het een auto die heel leuk er uit ziet van buiten. Maar van binnen eigenlijk niet veel voorstelt.
@clarkson: ja want elke auto moet 200+ pk hebben. In nederland heb je aan 106 pk (diesel) voldoende. Voldoende trekkracht om goed mee te komen in het verkeer, en daar is deze auto ook voor bedoelt. Anders hadden ze wel een nismo versie gemaakt
Ik rij deze auto regelmatig, en dan wel de laatste uitvoering, de benzine dus. Pittige auto veel extra’s zoals camera’s voor en achter + birdview, in ieder geval zijn dit geen saaie auto’s. De stereo met DAB+ is ook niet te versmaden, radio luisteren in CD kwaliteit zonder ruis of kraak.
@audicoupe84: zozo..
Ontzettende net-niet auto dit
Een auto met als grootste kwaal dat ie leverbaar is met een motor waarvan de EGR vervuilen kan, of de distributie verslijten.
Whow!
Daar kan zelfs een Volvo 2-serie, luchtgekoelde 911 of Mercedes 200-serie niet tegenop!
En mijn pa is 65…. handig zo n hoge instap…. oh ja ook hij molde de rand bij het kenteken en ja dat koste ook 200+ euro. Ik had liever dat hij de corolla verso met 180pk had gehouden.
de ideale auto voor de 50+ Gaastrajas dragende Henk (kaal en snor) en Ingrid (kort kittig roodgeverfd haar) met sleurhut! ;-)
@maarten020: beste Maarten uit Amsterdam toch? bespeur ik daar een Angst geuit in een vooroordeel / stereotiep?
voer voor psychologen…Ik zie veel ook jongere mensen in een Cashcow dus…
@gokartmozart: dat zijn dan meestal van die Vinex tokkies die drie keer per week bij de Mac vreten, dat soort types..
@gokartmozart: ik begrijp dat ik hier te maken heb met de doelgroep…50+
@maarten020: Beter opletten. Die jassen zijn niet van Gaastra (te duur) maar van Human Nature, een nep Gaastra van de ANWB.
@mashell: en als de caravan niet op de trekhaak rust dan wel het identieke e-bike setje model ‘best getest’ door de ANWB met anti-aambei zadels (op een Twinny Load die het gewicht eigenlijk niet aan kan)..
Ik rijd toch liever mijn grand vitara. misschien op de achterbank geen ruimte wonder maar mag met de benzine motor gewoon 1800 kg trekken en ziet er tenminste uit. Ik denk dat het gewichts verschil voor de wegen belasting ook wel meevalt.
Kijk uit de benzine is niet geschikt om een caravan te trekken, al staat op papier van wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).