
En dus is het tijd voor actie.
Nederland zal de komende jaren een heleboel bridgeclubs, geraniums en scootmobielen rijker zijn. Ons land is inmiddels zo vergrijsd dat 20,8 procent van de Nederlanders 65 jaar of ouder is, oftewel 3,7 miljoen mensen. In 1990 was nog 12,8 procent van de inwoners 65-plus, blijkt uit cijfers van het CBS.
Van al deze ouderen hebben er 2,8 miljoen nog een geldig rijbewijs. Veel van deze ouderen zijn nog lekker van de oude stempel. Denk aan betalen met contant geld bij een parkeerautomaat. Dit neemt de afgelopen jaren af doordat steeds meer gemeenten geen briefjes of muntgeld accepteert bij de palen. Goed, dan maar het pinpasje in de machine, pincode invoeren en hopen dat je niet wordt beroofd.
Maar ook de dagen van het pinnen om te mogen parkeren lijken binnenkort geteld. Door de groei van parkeerapps dreigt de ouderwetse fysieke automaat te verdwijnen. De grootste ouderenbond van Nederland met 120.000 leden roept gemeenten op om te stoppen met het weghalen van parkeerautomaten.
Deze ouderenvereniging heet Senioren Brabant-Zeeland. Voorzitter Leo Bisschops doet in een persbericht zijn verhaal: ”Als ouderen hun stad niet meer in durven uit angst voor parkeerproblemen, dan faalt het beleid in zijn meest basale doel: toegankelijkheid voor iedereen.”
Veel gemeenten halen parkeerautomaten weg
Senioren Brabant-Zeeland ziet het in veel Nederlandse gemeenten fout gaan. De bond vindt dat burgers niet gebruikt moeten worden als proefkonijnen voor apps die nog niet helemaal doorontwikkeld zijn. Het beeld van de verdwijnende automaat blijkt te kloppen. Het AD vroeg verschillende gemeenten over hun parkeerautomatenbeleid.
Bij de meeste gemeenten gaan er inderdaad automaten weg. Oss schakelt een derde van de automaten uit en in Roosendaal de helft. Op Texel vertikken ze het om kapotte automaten te repareren. Ook in de randstad sterft het betaalmiddel langzaam uit. De gemeenten van Utrecht, Amsterdam en Amstelveen hebben honderden automaten weggehaald of zijn daar nog mee bezig. Er is één vreemde eend in de bijt: Den Bosch plaatst juist extra betaalpalen.
De redenen voor het weghalen van parkeerautomaten kun je wel verzinnen. Steden zien parkeersapps populairder worden. Deze apps vereisen geen personeel dat het geld uit de palen gaat ophalen. Daarnaast willen steden minder auto’s in het centrum hebben. Het verminderen van de parkeergelegenheid is daar een middel voor.
Toch is het een slechte ontwikkeling volgens Senioren Brabant-Zeeland. De bond stelt drie eisen: behoud van een of meerdere fysieke parkeerautomaten in alle parkeerzones, heldere communicatie over alternatieve betaalmethoden met liefst ook een telefoonnummer en lokale ondersteuning voor mensen met fysieke en/of digitale beperkingen. De vereniging hoopt dat gemeenten belangenorganisaties betrekt bij dit soort besluiten.
Laten we even een Autoblog-onderzoekje doen: betaal jij nog weleens via een parkeerautomaat of doe je alles via een parkeerapp?
Foto: Audi RS3 Limousine gespot door @gwnfinn





Dus dan ben ik verplicht een of andere halfgebakken flutapp te gebruiken om mijn auto op een openbare parkeerplek neer te mogen zetten? Ik ben benieuwd hoe ze dat juridisch waterdicht willen krijgen.
Precies dat, een app die een belachelijk percentage vraagt….
ehh niet, volgens mij…als het betaal automaat dus stuk is, kijken of er nog eentje is natuurlijk en anders foto maken en dikke doei met de centen voor de gemeente….zelfs al zou ik zo’n app hebben….
Ik hecht zeer aan privacy dus betaal bij voorkeur contant.
Plaats je deze reactie op een mobiele telefoon?
Ja. Brave browser, in private, en de gps uit.
Dus de cookies van bijvoorbeeld Google Facebook en Adobe worden door de browser geblokkeerd.
Overigens als complete privacy lastig is, kunnen we toch wel streven naar een zo groot mogelijke.
Google (😉) voor de gein eens op “Brave browser” en “crypto”…
DuckDuckGo FTW¡
Mja, want wat doet dat precies voor je? Complete privacy?
Deze reactie is contant geplaatst.
en wat is dan exact de issue met privacy en betaald parkeren met een app?
Ik doe vrijwel niet aan betaald parkeren. Naar het centrum ga ik met de fiets. Laatste keren dat ik mij kan herinneren dat ik betaald parkeerde was bij het ziekenhuis. Nou dan betaal ik met een pinpas.
@jandevries
Die privacy concerns vind ik zo’n onzin. Ook contant moet je je kenteken invoeren. Dus als je niet wilt dat ze weten dat een belangrijk persoon als jij de auto een stad verderop parkeert, moet je maar contant een kaartje voor het OV kopen ofzo.
Dat is waar. Maar ik streef er niet naar om elke transactie te delen met de grote tech firma’s.
Nou ben ik 1 van die 65 plussers (net), nog altijd aan de leiding van 2 eigen bedrijven, net een nieuwe M5 gekocht, en merk opeens dat ik als digitaal analfabete, seniele, oude l*l wordt afgeschilderd door dit soort “belangenbehartigers”, idem als ik een helpdesk voor iets bel. ‘Wij” hadden in 1990 onze eerste PC staan, dus 35 jaar ervaring met computers, “wij” hebben alle generaties IPhone doorlopen, en daarvoor de Nokia’s en Motorola’s. Rot dus alsjeblieft op met “die arme ouwetjes kunnen niet met een app parkeren”.
Dan ken je het adagium “ N=1 “ vast ook wel 🙂
en ook jij bent dus nog steeds zo dom en al seniel….dat je het principe van anecdotal evidence of N=1 niet snapt…ik denk dat jij snel in het verzorgingshuis zit zo op deze manier hoor.
Ik gebruik de paal, met name tijdens vakantie een uitkomst.
In Nederland vaak parkeer garages en dus betalen bij uitrijden.
Ik zit nog steeds te wachten op de activatie sms’jes van 2 apps om in de UK te kunnen parkeren.
1x doorgereden naar een andere parkeerplaats omdat de paal geen pin optie had. Was nog goedkoper ook.
1x gewoon de paal gebruikt ondanks de rij. Was nog altijd sneller in de rij het met pin op de paal te doen dan die app voor elkaar te krijgen in diezelfde wachtrij.
In scandinavie ging dat beter, credit card koppelen en dan vlot geregeld met de app.
Het is dus niet alleen handig voor oudjes, maar ook voor toeristen.
Uk 2apps, beide werkte niet.
Scandinavie, 5apps.
Ik heb nog nooit een parkeerapp geïnstalleerd en gebruikt. Overal waar ik kom en waar ik betaald moet parkeren, betaal ik met de pin transactie.
Al meerdere malen meegemaakt dat een parkeerapp (die ook nog eens extra geld rekent) het niet deed, storing had of gewoon direct na het aanmelden de auto weer afmeldde. Dan kan je nu gelukkig nog via een paal betalen, want de boete die je anders krijgt mag je dan gewoon aftikken.
Volgens dit plan heb je straks gewoon pech en wordt parkeren elke keer een gok of je een boete krijgt.
Ik doe ook niet aan parkeer apps. Ga per definitie met het Onrendabelen Vervoer de stad in. Bevalt prima.
OV betekent voor mij “Openbaar Veevervoer” gezien de staat van het interieur en de reiniging ervan. “Onrendabelen Vervoer” is ook goed gevonden.
Vroeger kocht je je treinkaartje in het station bij het loket, met zo’n glimmende draaischijf waar je je geld op legde en dan kreeg je je kaartje en wisselgeld terug. Idem in de bus met een stempelkaart. Bellen ging met een draaischijf. Als iemand in gesprek was kreeg je geen voicemail maar probeerde je het later nog eens. Als iemand niet thuis was kreeg je die persoon helemaal niet te pakken en wist je niet waar die was.
Dat alles is niet meer. Tijden veranderen. Evolve or be left behind. Van die 3 miljoen zal maar een deel niks meer kunnen omdat ze digitaal niet meegegaan zijn. De rest is meegegaan en zal geen probleem hebben met de app. Wel dat een dagje winkelen in de grote stad verdomd duur geworden is.
Nog nooit een parkeerapp gebruikt.
Quote:
“dan faalt het beleid in zijn meest basale doel: toegankelijkheid voor iedereen.”
Over welk doel spreken we hier dan?
Vast niet het betaald parkeren.
Altijd dat zogenaamd innovatieve beleid in Nederland. Dat alleen draait om geld uit je portemonnee te persen. Jarenlang meerdere systemen naast elkaar handhaven is in Nederland teveel gevraagd.
De pinpas met contactloos pinnen moet gewoon altijd mogelijk zijn. De landelijke politiek moet wederom ingrijpen.
De landelijke politiek heeft zijn belangen in die diensten.
Niet alleen ouderen..
Wat dacht je van buitenlanders?
Ik was in mei in Nederland;
– kon niet contant betalen
– mijn canadese creditcard en debit accepteerde hij niet
– kan geen app installeren want verificatie alleen met geldig 06 nummer…
– Security in de garage kon (lees wilde) mij niet helpen
Uiteindelijk heeft een heel vriendelijk, lief meisje mijn ticket betaald en heb ik haar contant terug betaald. Belachelijk!!!
In het kader van de 15-minutenstad – alle voorzieningen op 15 minuten lopen of fietsen (een utopie in 80% van dit land) hoor je met je buitenlands profiel hier helemaal niet te komen (dus ongeacht je nationaliteit). De bedoeling is dat autorijden en vooral vliegen volkomen onbetaalbaar wordt voor 95% van de bevolking.
Al die gemeentes, de redactie en ook vele lezers moeten misschien deze ook maar eens helemaal uitkijken….: https://youtu.be/_Ai-fC-2Bpo?si=BUJwwxMBwOa7DD2K
Het ontbreken van knopjes in de auto is dus om meerdere redenen interessant voor fabrikanten maar ook verdwijnen van andere analoge diensten is zeker niet altijd verstandig. Er moet altijd een optie zijn, gewoon om de grote techbedrijven geen monopolie aan te rijken.