• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nóg harder met je aanhanger voordat ‘ie om gaat

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 juli 2011 om 14:02 – 31 Reacties

Knallen maarrrr
Want wie wil er nou niet 200 met een paardentrailer achter zijn auto?

Hoewel je het niet zou zeggen als je naar buiten kijkt, staat de zomer voor de deur, en dus trekken de Nederlanders er en masse op uit met de sleurhut. Vaak gaat dit goed, soms niet. Zo lang je aanhanger recht ligt is er niets aan de hand, maar soms gaat ‘ie slingeren.

Ford introduceerde al eerder het zogeheten ‘Trailer Sway Control’ op de Kuga, en breidt dit binnenkort uit naar o.a. de Focus en de C-Max. Het systeem monitort voortdurend de zijwaartse bewegingen van het voertuig en vergelijkt dit met de stuurhoek. Als sprake is van slingeren zonder dat dit in verband kan worden gebracht met input van de bestuurder, wordt zodanig gereageerd (via de rem en de motor) dat de instabiliteit wordt gecorrigeerd.

Een mooi systeem, want niemand wil in een kilometerslange file achter een geschaarde sleepkeuken staan. Ik ben echter wel bang dat het zorgt voor minder eigen verantwoordelijkheid bij de bestuurder, ‘want het systeem grijpt toch wel in’ (net zoiets als light chips kopen en daar vervolgens twee keer zo veel van vreten). Het is dan wel weer een mooie aanleiding om te kijken tot hoe ver je kunt gaan terwijl de caravan nog recht blijft. We zouden kunnen vragen om filmpjes op autojunk, maar dat zou niet zo verantwoordelijk zijn, of wel?

De originele foto (van robinm) kan je HIER vinden.

Ook interessant!

  • Hoera! Ford gaat meer namen uit het verleden halen
  • Hier gaat Ford elektrische bedrijfswagens bouwen
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • Deze ongekend brute roadster met V10 gaat onder de hamer

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

caravan, Ford

Vorig bericht: « Ferrari FF voor het eerst gespot
Volgend bericht: Mercedes E63 AMG-update [incl. prijzen] »

Lees Interacties

Reacties

  1. driftkicker zegt

    15 juli 2011 om 14:14

    Tja, wat moet je hier op zeggen. Hoeveel auto’s zouden er >200 halen met een aanhanger?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      15 juli 2011 om 14:20

      @driftkicker: Je zou eens een uurtje langs de kant van de autobahn moeten gaan staan ,is niet normaal hoe hard sommige proberen die snelheid te halen.

      Login om te reageren
    • q7a1 zegt

      15 juli 2011 om 15:52

      @driftkicker: genoeg, maar ik denk geen een ford ;)

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        15 juli 2011 om 17:29

        @q7a1: Jawel joh ! De mondeo doet zelfs 200 km/h mét caravan !

        http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/21/ford-mondeo-met-caravan-geflitst-bij-213-kmu

        Login om te reageren
    • q7a1 zegt

      15 juli 2011 om 15:57

      @driftkicker: genoeg auto’s, ik denk alleen geen een ford waar een trekhaak op kan….

      Login om te reageren
      • g40freak zegt

        16 juli 2011 om 01:09

        @q7a1:
        http://www.youtube.com/watch?v=7KlioyxU6LM

        Login om te reageren
    • zounds010 zegt

      15 juli 2011 om 19:36

      @driftkicker: Niet veel. Je hebt een pk of 500 nodig om dat te halen. Het wereldrecord staat op 224 km/h, getrokken door een Mercedes S600. Eerdere recordpogingen gebruikten een Aston Martin V8 Vantage (uit de jaren ’70), en een Viper.
      Top Gear heeft een paar jaar terug ook een poging gedaan, met een Lancer Evo met 700 pk. Helaas hadden ze motorschade voordat het record eraan ging.

      Login om te reageren
      • q7a1 zegt

        15 juli 2011 om 23:29

        @zounds010: dat klopt niet helemaal met een q7 met 395 pk gaat het ook goed…. (Ervaring)

        Login om te reageren
        • timberleek zegt

          16 juli 2011 om 21:19

          @q7a1:

          daarmee heb je wel het voordeel dat de auto zelf al groot is. bij een sedan heb je nog een enorm frontaal oppervlak aan de caravan die de rijwind krijgt te voorduren. met zo’n enorme bak ervoor maak je een even enorm kielzog (weet de juiste term even niet) achter de auto. dan hou je ineens weinig caravan oppervlakte meer over

          Login om te reageren
  2. thijsie zegt

    15 juli 2011 om 14:22

    iemand eens de caravanrace gezien op het Truckstar Festival?
    http://www.youtube.com/watch?v=JFabQbOix7E gaat niet zo snel, maar wel leuk!

    Login om te reageren
  3. DennisS65B40 zegt

    15 juli 2011 om 14:23

    Wow… Een dergelijk systeem met gerichte remingrepen is sinds 2005 leverbaar op de Passat. Ford introduceert 6 jaar oude technologie?

    Login om te reageren
  4. Sciurida zegt

    15 juli 2011 om 15:03

    Ik ben het niet met je eens Smokalot, je zegt: “het systeem grijpt toch wel in”. Nou, Ford kennende doet dat het ook, en de gemiddelde sleurhut-sleper is nou niet echt plezierig op de weg, dus ik ben blij dat Ford iets doet om de onvermijdelijke vakantiefiles iets terug te dringen!

    Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    15 juli 2011 om 15:04

    OK, je staat niet meer in de file vanwege een omgekieperde vakantiewoning, da’s wel fijn.

    Je krijgt nu dus meer mensen die dat ding maar volkieperen zonder op de lastverdeling te letten (want de auto corrigeert dat wel), en vervolgens laat de auto niet toe dat de combinatie niet harder gaat dan 50 ofzo. Da’s wel lekker voor de doorstroming…

    Volgens mij moeten ze die caravans verplicht uitrusten met een soort systeem dat de rem aantrekt zodra de kogeldruk boven een maximale, dan wel onder een minimale waarde komt. Dat moet met de huidige techniek toch wel mogelijk zijn? Kosten zijn niet zo belangrijk, die dingen zijn toch al bezopen duur dus een paar honderd Euri’s erbij merkt niemand.
    En als we dan toch bezig zijn: als de caravan een snelheid van boven de 100 detecteert, even een signaaltje terug naar de Trailer Sway Control om de boel bij te remmen.

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      15 juli 2011 om 16:16

      @potver7: ik zou maar oppassen met wat je wenst.
      Daalijk zitten er in alle auto’s begrenzers en kunnen we allemaal niet harder dan 130…

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        15 juli 2011 om 22:04

        @Merry: En jij denkt dat dat er niet aan zit te komen? Mijn Tomtom weet me precies te vertellen wat de toegestane snelheid is op de weg waar ik rijd, dus volgens mij is het gewoon een kwestie van tijd.
        Er zitten al jaren begrenzers op vrachtwagens, dus waarom niet op auto’s-met-sleurhut?

        Login om te reageren
        • timberleek zegt

          16 juli 2011 om 21:32

          @potver7:

          echter ben ik al ontzettend veel wegen tegengekomen waar de maximumsnelheid niet overeen kwam met de snelheid van de tomtom

          Login om te reageren
    • Pordon zegt

      16 juli 2011 om 14:13

      @potver7: limiet op 100 zetten? Wanneer je een caravan juist beladen hebt en je een auto hebt die het goed kan trekken is 115 a 120 km/h geen enkel probleem en met deze snelheid rij je vaak wat fijner mee met de rest van het verkeer omdat de snelheidsverschillen wat kleiner zijn.

      Login om te reageren
  6. dennisr zegt

    15 juli 2011 om 15:15

    mooi systeem opzich, maar wat potver7 al noemt, ze moeten iets verzinnen waardoor je met een caravan gewoon niet sneller kan dan 100.

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      16 juli 2011 om 21:32

      @dennisr:

      waarom? op zat plaatsen mag je harder dan 100 met een caravan (buitenland)

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        16 juli 2011 om 22:50

        @timberleek: jaa het mag, maar is het veilig ? met hogere snelheden gaat ie toch al snel slingeren.

        Login om te reageren
        • timberleek zegt

          17 juli 2011 om 10:52

          @dennisr:

          onzin, als je je caravan goed laad en onderhoud (dus niet op totaal verdroogde euroknaller banden zetten) en je enigzins met een aanhanger om kan gaan kun je makkelijk harder rijden.

          in frankrijk etc reden we ook altijd gewoon mee met het verkeer

          Login om te reageren
  7. bigcar zegt

    15 juli 2011 om 15:22

    is dit reclame voor ford..???

    Login om te reageren
  8. Maarten123 zegt

    15 juli 2011 om 16:35

    @ audir8v10:

    Zit in de V.S. al 10 jaar standaard op iedere SUV. Ford is duidelijk de opties wereldwijd aan het gelijktrekken.

    Login om te reageren
    • chrispothast zegt

      15 juli 2011 om 19:22

      @Maarten123: Niet alleen de opties ze willen de verschillen in de gehel modellenlijn terugbrengen.
      Saves money naar het schijnt….

      Login om te reageren
  9. Sebazzz zegt

    15 juli 2011 om 17:46

    Login om te reageren
    • costyn zegt

      15 juli 2011 om 18:10

      @Sebazzz: +1 I lolled! :D

      Login om te reageren
  10. KeesB zegt

    15 juli 2011 om 22:52

    @robinm ik moet vlak naast je gestaan hebben met Modena Trackdays. Omstreeks 16.45 reden de Ford GT en de Panamera achter elkaar. Alleen geen idee wie je bent ;)

    Login om te reageren
  11. mightymike zegt

    16 juli 2011 om 10:12

    Wat denkje dat een auto zuipt als je een caravan achter je heb hangen met 200? Van pomp naar pomp rijden word dat

    Login om te reageren
  12. Maarten zegt

    16 juli 2011 om 10:30

    Top gear heeft er ook een filmpje over. Met een Mitsubishi Evo 7 zo hard mogelijk rijden met een caravan er achter.
    http://www.youtube.com/watch?v=i1472OHWnfw

    Login om te reageren
  13. Mpower zegt

    16 juli 2011 om 14:18

    5 jaar terug kwam mijn ma en broertje plus vriendin en dochter terug van kampeer vakantie in Italie. Wij hadden echter geen caravan maar een holtkamper (vouwwagen) onder dit ding zaten gewoon autobanden onder. In Duitsland werd ze aangehouden door de autobahn politie met de vraag waarom mevrouw 170 reed met een aanhanger. Het excuus dat me ma het een beetje vergeten was dat dat ding erachter hing werkte niet en de boete moest ter plekke betaald worden. Heb zelf meer maals stoplicht sprintjes gewonnen met vouwwagen achter de range. Het kan allemaal best hard probleem is alleen dat de mensen die kamperen meestal niet de mensen zijn die van tempo houden!

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      16 juli 2011 om 21:38

      @Mpower:

      eerder mensen die geen ervaring hebben met dingen achter de auto.

      hoe vaak zie je niet van die lui rijden die anderhalve keer met een aanhanger hebben gereden en dan afgeladen met de kids in de auto stappen richting de middelandse zee.
      achter het stuur zie je dan bep of piet zitten, in volledige stress modus, 2 handen het stuur wurgend met zweet op het voorhoofd. ondertussen kids op de achterbank die het zitten zat zijn.
      die lui schrikken van elke voorbijganger en slingeren nog net niet van baan naar baan.

      dat veroorzaakt vakantiefiles

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North