• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Nog meer wegen dicht in Nederland door mankementen’

Auteur: RubenPriest, gepost 22 december 2022 om 18:03 – 13 Reacties

'Nog meer wegen dicht in Nederland door mankementen'

Lekker dan. De bruggen en tunnels in Nederland zijn niet zo goed als je denkt.

Iedere maand of iedere kwartaal lap jij netjes je motorrijtuigenbelasting. In de volksmond ook wel bekend als wegenbelasting. In de hoeverre de overheid de inkomsten gebruikt voor de wegen is een tweede, maar feit is dat ons asfalt er over het algemeen mooi bijligt. Zeker in vergelijking met onze buurlanden. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn.

Mankementen wegen Nederland

De Nelson Mandelabrug in Zoetermeer is daar een goed voorbeeld van. De A12 moet dicht omdat er onderhoud gepleegd MOET worden aan de brug in verband met de veiligheid. En dit is zeker niet de enige brug of tunnel waar het piept en het kraakt. Volgens de Telegraaf houden ze er bij Rijkswaterstaat rekening mee dat de komende periode meer wegen, tunnels en viaducten afgesloten moeten worden voor reparaties.

Dit heeft te maken met mankementen of achterstallig onderhoud. Zeker met uitzonderlijk weer, bijvoorbeeld extreme hitte of kou, kunnen mankementen extra gevaarlijk zijn. In 2018 ging het vreselijk mis in Italië op de Morandi-brug. Deze brug stortte in en de ramp kostte tientallen mensen het leven. Oorzaak: achterstallig onderhoud, de brug was niet veilig. Zo’n horrorscenario moet voorkomen worden.

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat zegt tegenover de krant dat mankementen en achterstallig onderhoud aan Nederlandse bruggen, tunnels en wegen de gevolgen zijn van keuzes die de politiek in het verleden gemaakt heeft. Niet overal is tijdig maatregelen genomen, waardoor er nu verrassingen kunnen opduiken zoals de veiligheidsrisico’s met de Nelson Mandelabrug.

Naast de brug in Zoetermeer zijn er deze week ook problemen met de Prinses Margriettunnel in Friesland. Grondwater drukt door losgekomen tunnelelementen het wegdek omhoog. De schade bleek zo ernstig, dat Rijkswaterstaat de A7 tussen Sneek en Joure in beide richtingen moest afsluiten.

Jaarlijks is er een potje van 1,875 miljard euro beschikbaar vanuit het kabinet om dit soort problemen preventief aan te pakken, maar dat is niet genoeg volgens de woordvoerder. “Daardoor kunnen we regelmatig voor verrassingen komen te staan.”, aldus de vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat.

Ook interessant!

  • Aantal auto-inbraken in Nederland fors toegenomen
    Aantal auto-inbraken in Nederland fors toegenomen
  • Louwman haalt BYD naar Nederland
    Louwman haalt BYD naar Nederland
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Rivian komt naar Nederland op Tesla-achtige manier
    Rivian komt naar Nederland op Tesla-achtige manier

Nieuwste artikelen

  • Laadpalen zorgen voor extra werk en een boel irritatie
  • motor-trip frankrijk
    Het wordt iets minder k*t om door Frankrijk te rijden
  • Je auto wassen gaf nog nooit zo’n voldaan gevoel
  • Volkswagen doet echt z’n best voor ons met een nieuwe extra hete GTI
FacebookTweetPinLinkedIn

brug, snelweg, tunnel, Verkeer

Vorig bericht: « Ga jij in stijl de kerst in met deze E55 AMG Combi?
Volgend bericht: Video: Kia Picanto is zowel auto als een boot »

Lees Interacties

Reacties

  1. av01d zegt

    22 december 2022 om 18:16

    1875 miljard is wel HEEL veel…

    Login om te reageren
  2. schuimbekje3 zegt

    22 december 2022 om 18:57

    onze wegen zijn de duurste van de wereld, kosten het meeste in onderhoud, zijn tijdens onderhoud het minst bruikbaar EN het langst onbruikbaar en zelfs dat is dan nog niet voldoende?
    ik ruik zakkenvullende wegenbouwers die op kosten van nl bv nog wat extra willen verdienen…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      22 december 2022 om 23:57

      Het het minst bruikbaar tijdens onderhoud EN het langst onbruikbaar? Dikke onzin wat je daar verkondigt.

      Als je eens écht wil weten hoe tráááááág wegenonderhoud er uit ziet, moet je eens wat vaker Duitsland per auto bezoeken. Waar de wegwerkers in Nederland niet moeilijk doen over 24/7 doorwerken en af en toe een (paar) weekend(en) doorhalen, is in Duitsland alléén de suggestie al reden voor een dreigende opstand onder wegenbouwers en stratenmakers.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        23 december 2022 om 10:47

        Haha Duitsland met hun baustelle. Nog nooit iemand ook daadwerkelijk zien werken daar. Alleen maar afzettingen.

        Login om te reageren
        • Autokenner zegt

          23 december 2022 om 11:36

          Er is niet voor niets zoveel nieuws over.

          Warum gibt es so viele Baustellen in Deutschland?
          Grund für die vielen Baustellen sind laut ADAC auch Versäumnisse aus den vergangenen Jahren. ADAC-Verkehrspräsident Gerhard Hillebrand sagt gegenüber BILD, bei der Autobahn-Sanierung ergebe sich „aus der Vergangenheit hoher Nachholbedarf“

          Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      23 december 2022 om 10:11

      Wegenbouwers? Reptielen zijn het!

      Login om te reageren
    • tvklarenbosch zegt

      23 december 2022 om 10:26

      Aannemers verliezen vrijwel zonder uitzondering geld op wegenbouwprojecten. Wegenbouw in Nederland is duur omdat de ondergrond eigenlijk niet geschikt is om op te bouwen en er geen ruimte is.

      Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    22 december 2022 om 19:26

    Tja. Aannemers werken ook niet voor niets. Dus die kleine 2 miljard zal de komende jaren een ruime 2 miljard moeten worden als het niet meer is.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    22 december 2022 om 19:55

    Het is natuurlijk nog niet zo erg als in Duitsland waar opmerkelijk veel viaducten op instorten staan en er maar een beperkt aantal vrachtwagens tegelijk op mag.

    Login om te reageren
    • Jacco zegt

      23 december 2022 om 14:27

      Echter zijn ze in Duitsland wel hard bezig om nu een inhaalslag te maken, als je kijkt naar hoeveel er hier aan bruggen word gewerkt en hoe veel bruggen ze in Duitsland wel niet aan het aanpakken zijn kan ik je met zekerheid zeggen dat die Duitsers zeer druk bezig zijn met bruggen op te knappen of te vernieuwen

      Login om te reageren
  5. marcus zegt

    22 december 2022 om 21:45

    Dat er te weinig onderhoud gepleegd wordt is helaas overal ter wereld zo. Maar die Nelson Mandelabrug moet wel meer mee aan de hand zijn. Normaal worden kunstwerken voor meer dan 25 jaar ontworpen dus die mag nog helemaal niet af zijn. Zelfs als ie geverft had moeten worden maar dit niet gebeurt is kan het staal nog niet doorgeroesrt zijn. Ik gok op een ontwerp of constructiefout…

    Login om te reageren
  6. Brol zegt

    23 december 2022 om 06:54

    Gebouwd door de laagste bieder, zegt dat genoeg ?

    Login om te reageren
    • hondafiel zegt

      23 december 2022 om 09:51

      Nee, niet als er randvoorwaarden aan de aanbesteding worden gesteld.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North