• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nooit geweten dat er ZOVEEL kilometertellers worden teruggedraaid

Auteur: nicolasr, gepost 26 mei 2025 om 21:01 – 24 Reacties

teller

Daar schrik je wel van…

Je kent het wel: je vindt op Marktplaats een dikke 530i uit 2017, “dealeronderhouden”, met 88.000 km op de teller. Ziet eruit als nieuw, rijdt strak… maar waarom zit er een complete nieuwe stuurwielbekleding in, en zijn de pedalen glad als een dansvloer in een afterclub?

Precies. De kilometerteller klopt voor geen meter.

Carly – die gasten van die OBD-scanners – heeft uitgezocht dat in bijna 1 op de 10 tweedehands auto’s in Europa de teller is teruggedraaid. Nederland doet het iets beter met 7,8%, maar vooral in de grote steden is het bal: Amsterdam spant de kroon met 9,3%.

Vooral importauto’s

En ja hoor, importauto’s zijn de usual suspects. De RDW kan namelijk alleen checken wat hier binnen de grenzen gebeurt. Wat een Golf uit Bulgarije vóór z’n Nederlandse inschrijving heeft meegemaakt? Niemand die het weet.

In landen als Noord-Macedonië en Servië is het echt heftig: daar is 1 op de 4 auto’s frauduleus. En zelfs in Duitsland, waar men normaal gesproken een motormachine kalibreert alsof het een Zwitsers uurwerk is, zit men op 12%.

België doet het trouwens netjes. Die Car-Pass die ze daar hebben – een soort kilometer-CV die elke verkoper moet afgeven – houdt de boel redelijk eerlijk. Waarom we dat hier niet hebben? Goede vraag.

Tot het zover is, moet je dus zelf de Sherlock uithangen. En dat is precies waar Carly op inspeelt. Hun OBD-gadget leest via de stekker in je dashboard wat de auto écht gelopen heeft. Geen wazige NAP-registraties of halve verhalen van dealers met plakboeken vol “facturen”.

Carly’s woordvoerder zegt het mooi: “De tweedehandsmarkt heeft geen transparantie, maar wel technologie.” En daar zit wat in. Zeker nu auto’s alsmaar slimmer worden, is het idioot dat je bij aankoop nog steeds moet gokken of die ‘dikke Duitser’ zijn kilometers op de Autobahn of in Excel heeft gemaakt.

Dus mensen: check voordat je tekent. Een BMW met 150.000 echte kilometers is eerlijker dan eentje met 98.000 gelogen stuks. En beter voor je portemonnee. Want reparaties houden niet van leugens.

Ook interessant!

  • teruggedraaide kilometerstand
    Meer tellerfraude, vooral met Duitse import
  • Video: Zoveel ruimte om te parkeren..
  • Koop geen uit Amerika geïmporteerde auto!
  • fraude BPM
    BPM-fraude door nepschades: autokopers hebben geen idee

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

fraude, import

Vorig bericht: « Mercedes viert ook een feestje aan het Italiaanse Comomeer
Volgend bericht: Wat is volgens jou de slechtste auto ooit? »

Lees Interacties

Reacties

  1. potver7 zegt

    26 mei 2025 om 21:15

    Maar Carly is dan weer iemand met een illegale cookiemelding op z’n site. Er is alleen een optie om ze te accepteren, wat toch al een paar jaar niet is toegestaan. Prima om spullen te verkopen om waarmee je aantoont dat anderen illegaal bezig zijn, maar zorg dan in ieder geval dat je zelf binnen de lijntjes kleurt…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      26 mei 2025 om 21:24

      Plus een opvallend hoog percentage negatieve reviews, zo lijkt het.

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      26 mei 2025 om 21:24

      En een abbonementsvorm waar je bijna niet meer vanaf komt als je de reviews mag geloven.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        27 mei 2025 om 16:45

        @Tonnie: ik heb een tijdje een Carly gehad en op zich werkt het, maar het is eigenlijk een gelikte interface die je met allerlei betaalmuren hetzelfde biedt als een ELM327 van 15 euro (met een gratis app zonder betaalmuren) of bijvoorbeeld een VCDS als je VAG hebt.

        Dingen die ik op zijn minst discutabel vind:
        – Overal. Abonnementen. Je kan dus voor iets van 30 euro per jaar een abonnement voor een automerk afsluiten, dan werkt je software voor één merk. In mijn geval Volkswagen (al wordt dan Skoda, SEAT en Audi ook meegenomen). Toen ik iets wilde diagnosticeren voor de Hyundai van mijn zus, kostte dat weer een extra abonnement. Je kan volgens mij alle automerken in één keer ‘afkopen’ met één abonnement, maar voor zover ik mij herinner was dat zeer prijzig, wetende dat je het met name gebruikt voor één automerk en met uitzondering 2 en heel misschien drie.
        – Slinkse verkoop. Je krijgt dus een OBD-lezer gratis bij je abonnement. Dat is expres, want als je het abonnement gratis krijgt bij je OBD-lezer, kun je die laatste retourneren en je geld terug krijgen. Nu betekent betaald dat je kan fluiten naar je geld, want retourpolicies op software werken weer heel anders. Ik krijg sowieso altijd jeuk van bedrijven die een proefperiode aanbieden die al van tevoren om je bankgegevens vraagt, zodat je gemakkelijk alvast kan betalen als je die vergeet op te zeggen.
        – Overinformatief. Nou had mijn Golf wat kilometers gelopen, maar motorisch was ‘ie in prima staat. Carly kon zo 5-10 zaken opnoemen waardoor de algehele status van de auto ‘erg slecht’ was. Wat maakte de auto zo slecht? Een slot op de achterdeur dat het niet deed, een twijfelachtige CANbus-verbinding omdat er een aftermarket scherm in zat (maar verder deed alles het) en een kleine foutmelding in de airco die ook geen naam mag hebben. Nou weet ik dit, maar een leek kijkt hiernaar en denkt wellicht dat ‘ie een wrak heeft gekocht. Terwijl mijn monteur, een vriend met VCDS en professionele OBD-software die door veel monteurs wordt gebruikt dit niet linken aan de staat van de auto, meer dat het wat ‘schoner’ oogt.

        Kortom: ik zie de term scam veel rondvliegen en dat is het niet, maar het is een moeilijke en dure oplossing voor iets wat al jaren bestaat. Het enige dat Carly goed doet is dat de interface makkelijk en overzichtelijk is, maar verder vind ik het geldverspilling. Laat een monteur het doen of zoek een goedkoper alternatief, wordt je veel vrolijker van.

        Login om te reageren
  2. crosske zegt

    26 mei 2025 om 21:21

    Dat de Car-Pass nog steeds niet van Belgische naar een Europese norm is geëvolueerd snap ik echt niet

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      26 mei 2025 om 22:42

      In welk opzicht is de Car-Pass anders of beter dan de Nationale Auto Pas in Nederland?

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        27 mei 2025 om 07:38

        1 december 2006 werd het Car-pass systeem geintroduceerd, iedereen die een factuur uitschrijft voor eender welke interventie aan een auto MOET de exacte kilometerstand vermelden en doorgeven aan het systeem, in het begin manueel, al geruime tijd is dit automatisch. Op de keuring krijg je een uitdraai van de evolutie

        Login om te reageren
  3. linkador zegt

    26 mei 2025 om 21:26

    In België zul je zelden een 2dehands leasing vinden met meer dan 100.000km als deze voor zijn 3de jaar en verplichte technische controle is ingeruild. Anders komt de leasing nooit uit de kosten. De merken die de beste leasing prijzen geven, sjoemelen dan ook het meest.

    Login om te reageren
  4. pimk68 zegt

    26 mei 2025 om 22:12

    Het verbaast me ook dat er zóveel auto’s op Marktplaats staan die nèt iets minder dan 100.000 hebben gelopen. Tuurlijk er zullen mensen zijn die ‘m dan altijd weg doen, maar dat zijn er dan wel verdacht veel.
    En slijtage verschil tussen 100.000 en 140.000 zal nauwelijks zichtbaar zijn, terwijl de handelaar een mooiere prijs vangt….
    Aannames en ongefundeerd, maar ik vind het raar

    Login om te reageren
  5. rwdftw zegt

    26 mei 2025 om 22:39

    Gelukkig heeft BMW de tamper dot. Of 2 als er 2 keer is gesjoemeld. Hoewel je die tamper dot ook weer uit kan programmeren.

    Het geval wil dat de km stand op meerdere plekken in het systeem zit geprogrammeerd, en dat deze lang niet altijd op alle plekken wordt aangepast. Zo komt Carly erachter dat er gerotzooid is.

    Wat we eigenlijk zouden moeten hebben is een Europese database op VIN nummer. Dan maken import, export en een nieuw kenteken ook niet meer uit.

    Login om te reageren
  6. lecomte zegt

    27 mei 2025 om 00:03

    Nog mooier, een kennis vertelde mij van de week dat die een type blocker op de auto’s die die heeft (gehad) laat monteren. Dan kun je met een druk op de knop de km-teller blokkeren. Dus die rijdt dan doodleuk 50.000km per jaar, zo en dan even de blocker aan-/uitzetten, en dan geeft de teller bijvoorbeeld aan dat je maar 10.000km hebt gereden in dat jaar. Dealer registreert alleen die 10k bij de beurten en NAP dan ook. Dan kun je eigenlijk niets meer vertrouwen qua kilometerstanden.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      27 mei 2025 om 02:41

      Bij elke auto van voor pakweg 1995 heet dit ‘de kabel uit trekken.’

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 mei 2025 om 09:08

      Ik zie het nog wel gebeuren dat nieuwe auto’s een functie krijgen die checken of de kilometerstand wel plausibel is. Dat bedrijfsuren worden meegerekend. Ook de afgelegde afstand aan de hand van GPS data wordt daarin mee genomen. Dat controleert of de snelheid en de afgelegde afstand wel in balans zijn.
      Want met zo’n functie kun je de restwaarde verhogen en dat kan weer een aankoop argument zijn.

      Login om te reageren
      • Lars zegt

        27 mei 2025 om 13:21

        Elektrische auto’s houden ook bij hoe vaak en hoeveel je hebt geladen, dus daar lijkt het mij ook makkelijk te achterhalen of de kilometerstand wel klopt

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      27 mei 2025 om 16:34

      @lecomte: doet ‘ie dan ook pas om de 50.000 kilometer een beurt, gezien die dealerregistratie? Dat zou ik nog vrij achterlijk vinden ook, een auto blijft langer heel als je ergens tussen de 10-20k (afhankelijk van het model) even nieuwe olie erin doet.

      Login om te reageren
      • lecomte zegt

        27 mei 2025 om 21:08

        Geen flauw idee.

        Login om te reageren
  7. ar166 zegt

    27 mei 2025 om 09:48

    Zijn er hier mensen met tips op dat gebied? Ben zelf van plan een C-klasse diesel uit Duitsland te halen (vooral vanwege het tegenvallende aanbod in NL). Ben vooral benieuwd of er trucjes zijn om achter een verlaagde tellerstand te komen.

    Login om te reageren
    • weetikveel zegt

      27 mei 2025 om 10:56

      Carfax autorapport aanvragen, onderhoudsboekjes checken of dit logisch is en dat het niet allemaal op hetzelfde moment is ingevuld hoe de inkt eruit ziet. Checken of het logisch is hoeveel kms erop zitten. Slijtagedelen hoe die kloppend zijn bij de km stand.

      Login om te reageren
    • avdb55 zegt

      27 mei 2025 om 11:38

      Via chassisnummer beurten opvragen bij dealer.
      Ik heb zelf een mb uit Duitsland geïmporteerd (bij Duitse mb dealer) en krijg steeds het hele onderhoudsoverzicht.

      Login om te reageren
  8. mmax zegt

    27 mei 2025 om 12:45

    ik rijd zelf met een vooruitgedraaide kilometerteller, maargoed dát hoef je dan weer niet aan te geven bij het RDW. Zij hebben volgens mij het oordeel dat KM-stand logisch of onlogisch is. Mijn motorblok is 100k kilometer jonger dan de auto, wat niet gereflecteerd is op de kilometerteller. Terugdraaien om de kilometerteller met het motorblok te laten matchen zou illegaal zijn, maar in mijn ogen in mijn geval logisch.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      27 mei 2025 om 16:31

      @mmax: mijn km-teller zegt 240.500 maar mijn motor heeft 10.000 gelopen. Het ligt er enkel aan wat je wil dat de km-stand reflecteert. Qua motor klopt het dus niet, maar qua carrosserie en de staat daarvan (slijtage op veel plekken) en het onderstel klopt het weer wel. Dus als ik een kilometerteller zou laten zeggen dat er 10k kilometer op mijn auto staat, zijn de carrosserie en het onderstel dat wetende in wel heel versleten staat.
      Blijft gewoon het risico van een motorwissel ben ik bang.

      Login om te reageren
  9. p406 zegt

    27 mei 2025 om 15:09

    Laatst was mijn huurbaas in Bosnië zo vriendelijk om mij een lift te geven in zijn BMW X5 (E70). Die is geproduceerd tussen 2006 en 2013. Zijn auto had maar 120.000 km op de klok wat buitengewoon weinig is voor een diesel, lijkt mij.

    Login om te reageren
  10. pietertje123 zegt

    27 mei 2025 om 15:38

    Ergens vraagt de markt er ook om als men blijft bij lage km standen = goed en import = slecht. En zelf nadenken = onmogelijk. Tja, dan gaat de markt leveren.

    Ben je eerlijk over de km stand met facturen, import papieren etc van vóór en na de import en daarna nog vele jaren eigenaar met oplopende standen, komen ze nog met dooddoeners als bovenstaand.

    Heb je gebruikerssporen, dan is het niet goed want oud en versleten. Heb je ze niet dan heb je iets vervangen en verberg je wat. Die pedalen zeggen allang niets meer hoor, hoogstens dat een berijder z’n poot erop liet hangen.

    Door de idiote belastingen op auto’s in NL is die import een vlucht gaan nemen en kopen mensen gebruikte auto’s. En daar heeft o.a. de RDW nooit moeite voor gedaan om het goed te doen. Want ze kunnen wel degelijk data uit het buitenland krijgen. Productiedata gebruiken ze al wel voor het bepalen van de nieuwaarde en de Tüv is ook niet zo knullig als in NL dus een export rapportje is prima af te dwingen. Heb je het er wel bij, registreren ze het alsnog niet in het NAP maar mag het weer wel voor de APK keuring.
    Net zoals ze wel kunnen blokkeren bij een auto van buiten de EU (zoals een Zweedse auto uit Zwitserland…. leuke uitdaging) door een Cvo te eisen.

    Toen de link met Centraal-Europa gelegd werd kwamen eropeens erg veel chassisnrs van autos die in NL gereden hebben tevoorschijn..

    Login om te reageren
  11. Gele Koplamp zegt

    27 mei 2025 om 19:53

    Zo, duurde even, maar ik heb ‘m.

    Dashboard bovenaan is van de Citroën Xantia

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North