
BPM levert de schatkist geld op, maar de opbrengsten staan onder druk door fraude en gesjoemel.
De BPM. We betalen het allemaal als we een nieuwe auto kopen of zelf een gebruikte auto importeren. Dat laatste doen handelaren aan de lopende band en nu blijkt dat er op grote schaal mee gesjoemeld wordt. Dagelijks loopt de Belastingdienst €1 miljoen mis door slimme trucjes van handelaren en criminelen.
Fraude met BPM: rechtszaken en hoofdpijn voor de belastingdienst
Peter Niesink van de BOVAG windt er geen doekjes om. Volgens hem is de BPM onhoudbaar, daarover bericht de Telegraaf vandaag. De rechtbanken hebben hun handen vol aan BPM-zaken, wat de maatschappij geld kost. Waar de BPM ooit meer dan drie miljard euro opleverde, blijft daar in 2035 waarschijnlijk nog maar een schamele €500 miljoen van over.
Niesink stelt voor om die hele BPM langzaam de nek om te draaien. Dalende opbrengsten kunnen volgens hem via andere autobelastingen worden opgevangen. Ook de RAI Vereniging is er klaar mee en pleit voor het bevriezen van de BPM, zodat deze belasting vanzelf uitdooft. De ANWB is wat voorzichtiger, maar ziet uitfasering ook als optie zolang autorijden betaalbaar blijft.
Fraude met BPM is kinderspel
Sinds 2013 is de BPM gebaseerd op CO2-uitstoot, met een starttarief van €667. Hoeveel BPM er afgedragen moet worden is onder andere afhankelijk van de staat van de auto. Handelaren en criminelen laten een taxateur wat neppe schade vaststellen. Resultaat? Honderden of duizenden euro’s minder BPM betalen. En dat kost de staat dus bakken met geld.
En dan zijn er nog de schadeauto’s. Handelaren kopen zwaar beschadigde voertuigen, lappen deze voor weinig op en bieden deze “herstelde” occasions aan op de markt met een BPM-bonnetje waar je om moet lachen. Totdat je zelf de dupe bent, natuurlijk.
Autokopers zijn de dupe
Niet alleen de overheid is de verliezer in dit verhaal. Jij en ik als consument ook. Nette autobedrijven zitten niet te wachten op auto’s waarvan de BPM niet klopt. ANWB-leden klagen dat ze hun recent gekochte auto niet meer kunnen inruilen. Niemand wil hem hebben, want niemand weet of de BPM klopt. De autobezitter heeft in vertrouwen een auto gekocht en weet niet dat er gesjoemeld is met de BPM
Check de rest BPM
De gemiddelde consument zal het niet controleren, maar eigenlijk moet het wel. Namelijk het checken van de rest BPM. BIj een geïmporteerde auto kun je aan de hand van het kenteken zien hoeveel resterende BPM is afgedragen.
Als dit bij een modale auto slechts enkele tientjes betreft moeten de alarmbellen gaan rinkelen. Ook een wat deftigere auto met enkele honderden euro’s aan BPM is vaak een indicatie dat er niets niet klopt. Je hebt liever dat er gewoon netjes duizenden euro’s aan BPM is afgedragen. Dan is de kans een stuk minder groot dat er nepschades zijn gemeld bij het invoeren.
Fotocredit: mvdd via Autoblog Spots





Voor 5 euro koop je een uitgebreid kentekenrapport bij o.a. Finnik of AutoWeek, en een dergelijk document maakt zó veel duidelijk over de auto die je overweegt aan te schaffen. Ik heb er een keer een zeperd mee voorkomen – voor de auto was een verrassend laag (rest-)BPM bedrag afgerekend en deze bleek IRL inderdaad een (slecht) opgelapte schadebak te zijn. Nadien ben ik deze auto binnen een jaar of twee al weer twee keer opnieuw tegen gekomen op Marktplaats.
Dus… mocht je in de markt zijn voor een rode A3 met VR6 en v.v. (imitatie) Rotiform velgen, check ff de carrosserielijnen bij de dorpel linksachter 😉
Afschaffen, die BPM. Bv.de wegenbelasting verhogen of extra tax op de brandstof. Onzuinige auto’s worden dan voor het verbruik belast, wat veel eerlijker zou zijn. Kan ook voor laden worden ingesteld, weet alleen niet hoe dat te doen voor thuisladers. De RAM’s wel 200% extra belasten omdat ze uit de US of A komen en het asobakken zijn.
Zoveel kan je al niet meer kwa schades met import, vroeger kon je nog echt een schade auto invoeren, nu helaas niet meer, auto moet gewoon ter plekke door de apk kunnen, helaas voor ons
Afschaffen BPM
Auto’s goedkoper maken graag, belastingen verlagen en geen geld naar oorlog/greendeal bullshit. Dank
@Rubenpriest Wat een ontzettend zwart/wit geschreven stuk! Als je minder BPM betaald dan volgens de afschrijvingstabel ben je crimineel??
De overheid heeft zelf de mogelijkheid gecreëerd om een gebruikte auto met zogenaamd tegenbewijs in te voeren. Als jij een auto hebt waar bijvoorbeeld nog 7500 euro rest BPM op zit kun je een (door de overheid erkende) taxateur laten komen die een taxatie maakt. Daarbij noemt hij alle schades in het rapport. Omdat de auto door de beschadigingen minder waard is mag je van de mogelijkheid gebruik maken om ook minder rest-bpm te betalen. Dan zal er in praktijk niet een paar honderd euro overblijven maar een BPM bedrag ergens rond de 6000 euro. Dat is 1500 euro die je minder aan belasting aan de overheid hoeft te betalen. De belasting bekijkt elk taxatierapport en grote uitschieters moeten zich melden bij Domeinen om te controleren of het rapport terecht is afgegeven. Is dat terecht? Niets aan de hand, is het onterecht? Dan volledige restBPM bedrag betalen.
Het gaat hierbij niet om het verschil tussen 6000 en 7500 euro; mensen die dit willens en wetens willen ontduiken, pakken de zaken grondiger aan. Dan wordt er niet geschroomd om bijvoorbeeld de reciprozaag in de dorpels te zetten, zodat de auto als ‘donor auto’ en ‘voor onderdelen’ tegen een fractie van de werkelijk verschuldigde bpm wordt ingevoerd. En het zal je verbazen hoeveel taxateurs hiervoor nog wel eens een oogje voor willen toeknijpen.
Zelf dit jaar ook gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een auto in te voeren met taxatierapport voor de BPM. Rest- BPM was nog geen 10% van bedrag van de BPM koerslijst en het verschil (ruim €7500!!) is dusdanig groot dat ik de gok wel aandurf over de tijd dat ik met de auto ga rijden.
Systeem van de taxaties is zo lek als een mandje, mijn auto is op enkele zeer kleine pitjes in de lak volledig schadevrij ingevoerd maar door hoge kosten op te voeren voor het “herstel” krijg je een “kloppend” taxatierapport en er is bij de Belastingdienst zelf niemand die het controleert.
Wel heel belangrijk is uiteraard om alle documentatie bij te houden, ook met de inruil op een later moment.
Ze kontroleren bij de belastingdienst 1 op de 20 auto’s. Dit wordt mij verteld toen de mijne net de Sjaak was waardoor ik weer langer moest wachten
Weer wat geleerd! In mijn geval geluk gehad dus :)
Het kan simpel. Afschaffen BPM, 21% op nieuwe auto’s en 12% op tweedehands. Controleurs stuur je de laan uit (=minder overheidspersoneel). Auto’s daardoor goedkoper en iedereen blij. Controleurs stuur je met vervroegd pensioen en die te jong zijn naar een andere overheidsdienst.
Je bedoeld autos duurder… want de gebruikte markt word duurder als je daar 12% btw over moet afdragen als je die koopt… of denk jij dat mensen in ene hun autos voor 12% minder gaan verkopen zodat de prijs gelijk blijft?
Het punt is: BPM is een oneerlijke belasting. Heb je geen kilometer gereden dan betaal je toch duizenden of zelfs tienduizenden euro’s belasting voor je CO2-emissie. Dat pikken Nederlanders niet en wordt men creatief.
De bekende truc met tijdelijke verwisseling van bijvoorbeeld beschadigde bumpers en velgen zie ik hier niet bij staan. Die wordt door autobedrijven veel gebruikt.
Bovag heeft een punt: innen van BPM, al die regels, rechtzaken, druk op rechtbanken en belastingdienst zelf kost de maatschappij veel te veel. We maken het te ingewikkeld.
Is toch van de zotte dat wij hiervoor een hele markt hebben opgetuigd. Nederlandse staat moet zich kapot schamen: Onder het mom van CO2 reductie zijn nu duizenden mensen werkzaam om bij iedere importauto een paar duizend euro van een bpm-boete af te halen.
Die mensen kunnen ook echt nuttig werk doen, dat scheelt pas CO2!
De goede bedoelingen ten spijt, dit CO2-tax beleid is zijn doel allang voorbij gestreefd. Ik houd er hoofdzakelijk de Nederlandse rechterlijke macht voor verantwoordelijk de staat hierin niet te begrenzen. Het is ook gewoon een latente overtreding van vrij verkeer van goederen in de Europese Unie, die gewoon wordt toegestaan: BIZAR
Nog daargelaten of je voor of tegen BPM bent (belasting betalen moet je toch wel…) maar ik zou dolgraag willen weten waar de Bovag die € 1 miljoen per dag vandaan haalt. Dat zou dus 365 miljoen per jaar moeten zijn, bijna 10% van de totale BPM inkomsten (inclusief die op nieuwe auto’s).
Komt bij mij over als een zwaar overtrokken bedrag, dat de wereld in geslingerd word door een branche-organisatie die er alle belang bij heeft dat die BPM wordt afgeschaft. Ik stel voor dat we hier geen aandacht meer aan besteden.
Gewoon de mogelijkheid om schades af te trekken van de BPM afschaffen en klaar is kees.
Geen gedoe, geen taxateurs, geen rechtzaken, geen gesjoemel.
Waarom het moeilijk en ingewikkeld maken als het makkelijk kan?
Precies. En meteen stoppen met BPM teruggave bij export. Maar dat kan allemaal niet want zo is de wet niet en dat veranderen is niet “eerlijk”.
Dat zou echt achterlijk zijn.
Krijg je net als bijv. Noorwegen, Zwitserland en Engeland een kleine afzet markt. Schrijft je auto nog harder af. (En de afschrijving in NL is all absurd hoor door de BPM.
Heeft naast bovenstaande financiële nadeel ook het nadeel dat het wagenpark dan minder snel vernieuwd en dus minder schoon is.
Oke, dus de overheid wil haar zelf verzonnen melkkoe over de rug van de consument zo rendabel mogelijk houden. Vervolgens moet de consument daar blij mee zijn. Je betaalt wel duizenden euro’s meer voor je auto, maar dan klopt het BPM bedrag wel. Omgekeerde wereld.
Malafide taxateurs aanpakken of de BPM afschaffen.
Het wordt gewoon tijd voor een Europees CarVertical. Eentje die alle voertuighistorie (ook over de grens) samenvat in een rapportje incl foto’s van schades etc. Nu gaat het te makkelijk de grens over om een schadeverleden of km fraude te verbloemen.
Ik snap eigenlijk niet echt waarom mensen dat doen, ja scheelt bij de aankoop maar bij de verkoop is het niet echt een succes als de cijfers niet kloppen…
BPM afschaffen. Druist volledig tegen de vrijheid van goederen binnen de EU in. Is eigenlijk niets anders dan de tarieven die Trump nu hanteert, maar dan in het klein. Nederland is overigens al meerdere malen door Brussel op de vingers getikt over de BPM maar blijft er mee doorgaan.
Beter houden de gewoon het afschrijvingstabelletje aan. Dan ben je klaar met dit gezeur. Worden er vervolgens alleen nog auto’s ingevoerd die daadwerkelijk de moeite waard zijn!