Als je dacht dat er in ons land veel EV’s rondrijden, dan ben je nog nooit in Noorwegen geweest.
Nederland heeft inmiddels aardig wat subsidiegeld gespendeerd om EV’s aan de man te brengen, maar dat was nog niet genoeg. In ieder geval niet om genoeg om de koploper te zijn op EV-gebied. Dat is en blijft namelijk Noorwegen.
Nu 2020 definitief achter de rug is kan de balans opgemaakt worden. Eerder vandaag keken we al hoe het ervoor staat met elektrische auto’s in Nederland. Wat bleek? Het marktaandeel van EV’s kwam het afgelopen jaar uit op 20,5%. In absolute aantallen hebben het dan over 73.057 auto’s. De top drie van best verkochte EV’s werd aangevoerd door de Volkswagen ID.3, op gepaste afstand gevolgd door de Tesla Model 3 en de Kia e-Niro.
Een marktaandeel van 20,5% voor EV’s lijkt heel wat, maar het is nog niet eens de helft van wat het in Noorwegen is. Daar maken elektrische auto’s maar liefst 54,3% uit van het totale aantal nieuw verkochte auto’s. Hoewel er veel minder Noren dan Nederlanders zijn werden er daardoor alsnog meer elektrische auto’s verkocht: 76.789 stuks om precies te zijn.
Net als in Nederland is ook in Noorwegen de Model 3 van de troon gestoten, alleen wel door een andere auto. Waar in Nederland de ID.3 aan de top stond, was in Noorwegen de Audi e-tron het populairst. In beide gevallen is het dus wel een VAG-product dat het lijstje aanvoert. In ons land stond de e-tron overigens op nummer vijf in het lijstje.
54,3% is leuk, maar Noorwegen wil het hier niet bij laten zitten. Voor 2021 is de verwachting dat het marktaandeel zal stijgen naar 65%. De Noren zijn daarmee hard op weg om al eerste land alleen nog maar ‘emissievrije’ auto’s te verkopen. Dat doel staat voor 2025 op de planning.
Foto: straatbeeld in Noorwegen, vastgelegd door @sportstand
paulvtec zegt
Binnenkort meer ratten in Noorwegen haha!
Over een tijdje mag je met je oude benzinehok dat land ook niet meer in. Over een tijdje toch nog maar eens gaan vervuilen dan…..
Olaph zegt
Tja, Noorwegen barst van de tolwegen. EV’s waren compleet vrijgesteld van wegenbelasting en tol – wat men normaliter uitgaf aan tol, wegenbelasting en brandstof was (is) meer dan de afschrijving van een EV (in Noorwegen). Stroom is relatief goedkoop in Noorwegen (het merendeel van de woningen wordt elektrisch verwarmd) – tel daarbij op de lage max. toegestane snelheid – en de actieradius van de EV is daarmee ook hoger dan in de landen waar je wel 100 km/uur (of sneller) mag rijden ;-)
fanboy zegt
@Olaph: Daarbij komt dat de elektriciteit volgens mij ook veelal uit waterkrachtcentrales komt, dus daadwerkelijk allemaal zeer schoon rond rijdt.
Olaph zegt
@fanboy – voor 96% komt de Noorse elektriciteit uit waterkracht centrales … dus hun eigen energie verbruik is redelijk schoon – echter in het klimaatplan van de overheid wordt niet getornd aan de eigen olie- en gasindustrie. Maar liefst 47% van de volledige Noorse export bestaat uit ruwe olie en gas, en die olieboringen worden verder uitgebreid doordat er nieuwe olievelden vrijkomen in de Arctische oceaan. Je wilt niet weten hoeveel miljoen ton aan emissies uitgestoten wordt vanwege de olie- en gaswinning ….
fanboy zegt
@olaph: Zeker, en van daaruit financieren ze dit ook makkelijk. Zeker op zo’n kleine bevolking.
Maar goed, over een paar jaar hebben ze een echt behoorlijke schone omgeving, met alles elektrisch. Dan hoeft er denk ik weinig geld meer bij. Wellicht gaan ze dan ook eens principieel doen met hun eigen olie velden, wie weet.
Olaph zegt
@fanboy – ze gaan nog wel een jaar of 40 door. Voordat ze begin jaren 60 de eerste put aan boorde (een van werelds grootste velden – Ekofisk) was het een (erg?) arm land – het is een van de grootste bronnen van inkomst ,,,,
miata93 zegt
@Olaph: Is het niet zo dat de range daar een stuk minder is door het koude klimaat?
kevertje zegt
Duidelijk nu waarom je noren zo weinig tegenkomt in Z-Europa… ze geraken er zelfs niet zonder dagenlang te hoppen van laadpaal naar laadpaal.
hiostu zegt
Waarom zou je weg gaan uit die prachtige omgeving. Veel mooier daar dan in Zuid Europa. Ik zou het ook wel weten als ik daar zou wonen.
bischero zegt
@hiostu: ik kan het niet meer met je oneens zijn dan wat je hier schrijft. Maar dat is het mooie van meningen. En dat blijft voor mij niet beperkt tot het klimaat of het eten, ik vind – met name de Noren – een niet zo’n prettig volk. Geef mij de Spanjaarden en Italianen maar .. heerlijk, echt thuiskomen.
jer81 zegt
Ik ben er geweest en sommige gebieden zijn idd prachtig. Maar verandering van spijs doet eten. Genoeg Noren die op vakantie gaan naar Zuid-Europa.
fanboy zegt
@kevertje: Ik kan me nog zo’n artikel herrinneren van autojournalisten die de eerste Model 3 in Spanje mochten testen. Ze schreven dat ze een test wilde doen om de range tot het uiterste te testen. Eerst even opladen bij een Supercharger. Toen ze daar Model S-en uit Zweden en Noorwegen zagen staan hebben ze de range test maar in de prullenbak gedaan.
En zelfs met een Audi E-tron (wat minder efficient enzo) kun je leuke roadtrips doen.
Met alles wat geen Tesla (of Porsche Taycan) is duurt het wel ietsje langer voordat je aankomt. Maar met dat achterlijk snelladen van de nieuwe EV’s (en Tesla al tijden) is het nauwlijks een ding.
(En er is al een Pool met een oude Nissan Leaf van Zuid-Afrika naar Europa gereden)
gregorius zegt
Noren kom je overal tegen. Het zijn een soort van vrolijke FInnen, maar veel van de vrouwen zijn zo lekker als de Zweden (mannen ook, heb ik me laten vertellen).
Voor Noren is het ook heel normaal om voor een avondje uit een aardig vermogen uit te geven: alcohol is takke duur daar.
OK, er zijn niet zo heel veel Noren.
Maar misschien dat je er weinig tegen komt omdat ze niet zo snel in de Corendon All-in in Turkije komen waar jij heen gaat… (Sorry, dat laatste kon ik laten, klein grapje, ik ken je verder niet).
giulia64 zegt
In 2025 verwacht ik dat het in Nederland niet veel anders is. Of we dat nu leuk vinden of niet.
chrisvis zegt
@giulia64: willen ze ons in België ook opdringen maar helaas is dit voor de “vertegenwoordigers” totaal niet haalbaar. Mijn vrouw deed 400km per dag en je kan zeker niet overal je EV eventjes inpluggen…
faalhaas zegt
@chrisvis: Maar jullie zouden weer kinetische energie kunnen onttrekken uit de kuilen in het wegdek. Doe er wat mee.
mp014 zegt
@faalhaas: ach “onze” wegen zijn gelukkig zo goed verlicht snachts dat je ze goed kunt zien en dus om de kuilen heen kunt rijden 😂
Ot92 zegt
@mp014 Verlichting op de snelweg vind ik dus weer zo irritant he… Op de Duitse Autobahn heerlijk geen verlichting.
kenner zegt
Waarom zou je 400 km per dag willen rijden? Elke dag.. Dan moet je je werk anders inplannen lijkt me.
Pordon zegt
400km is voor vertegenwoordigers in bepaalde branches redelijk gemiddeld. Niet iedere branche heeft klanten op elke straathoek zitten waar je ook nog eens elke dag een kop koffie kunt drinken. Soms betekent van afspraak naar afspraak rijden ook dat je van stad naar stad moet en dan lopen de kilometers al snel op.
mashell zegt
@chrisvis: misschien is het concept van vertegenwoordigers die overal langs gaan wel voorbij omdat de komende jaren er nog veel angst voor ziekten zal zijn. Overigens moet je om 400km per dag te halen één keer snel laden. Duurt een half uurtje. Noem het maar een pauze.
Pordon zegt
Mwa, er zijn heel veel producten en services die aangemeten, uitgetest en uitgelegd dienen te worden. Hier blijven vertegenwoordigers nog wel even zoet mee. Bij ons in het bedrijf hebben we de afgelopen maanden zelfs een enorme stijging van afspraken bij de klant omdat er geen beurzen meer zijn.
fanboy zegt
@chrisvis: Meeste van dat soort vertegenwoordigers in Nederland rijden allang een Tesla waarmee dat geen probleem is.
MaartenD zegt
Altijd al een vreemd volkje geweest
Neptaxi zegt
Emissie vrij?? Man Noorwegen is rijk door de miljarden liters olie die omhoog gepompt wordt. Ahjaa beter iets dan niets toch ;) geld is maar geld
Pascal zegt
@neptaxi dit klopt helemaal. Het is daarom in hun geval extra te prijzen dat ze hier zo hard op inzetten.
LaLancia zegt
@Pascal: heel slim inderdaad. Laat de rest van de wereld maar doorgaan met vervuilen, en ons (de Noren) daarvoor betalen.
bischero zegt
@Pascal: als je puissant rijk bent (als land) is het makkelijk duurzame keuzes te maken en hierin voorop te lopen. En het is een briljante zet geweest, strategisch. Olie is eindig, geld is geïnvesteerd in waterkracht centrales om de prik op te wekken en kunnen ze nu zowat gratis verdelen.
En het is schitterende PR. In Frankrijk is en men niet/minder afhankelijk is van Russisch gas en worden veel huizen elektrisch verwarmd, omdat de elektriciteit relatief goedkoop is. Hoe zou dat toch komen ..
En Italië stikt van de borden dat ze geen nucleaire centrales hebben, maar importeren en masse elektriciteit uit Frankrijk ..
Er is altijd een andere kant van de medaille.
Pascal zegt
@bischero ben ik helemaal met je eens hoor, die andere kant van de medaille is er zeker.
florisje zegt
@neptaxi: Die pakken het gewoon slim aan, zou Nederland ook eens moeten doen.
gregorius zegt
wat een goed idee.
Zouden we nog ergens een potje hebben? Hmmm.. ja, het pensioenfonds. Die zullen ook wel investeren duurzame energie.
Echter, NL is altijd het braafste jongetje van de klas. We laten een windpark bouwen (goed), door een buitenlands bedrijf (slecht, maar had het beste aanbod /// beste steekpenningen) en verkopen de energie dan aan een datacentrum van een ander buitenlands bedrijf; wat misschien wel 20 mensen in dienst gaat nemen. Prachtig.
Daarnaast trekken we geen gas meer uit de grond want er zijn 20 oude boeren in Groningen met huizen uit het jaar kruik die niet tegen de kleine trillingen kunnen.
mashell zegt
@neptaxi: maar die uitstoot vindt in het buitenland plaats. Net als de uitstoot voor de Duitse varkensteelt in Nederland plaats vindt. Want wij produceren hun kiloknallers.
gregorius zegt
maar alle tomaten die we groeien; je weet wel, die van 500 gram per stuk zonder enige smaak, die nemen de CO2 toch weer op?
Wacht, wat zei je? We zetten die tomaten 24/7 onder dikke gloeilampen omdat ze anders niet zo lekker willen groeien? Uhm.. ok, niks gezegd.
tge2 zegt
De beste blackmetal komt uit Noorwegen. De slechste ontwikkeling op automobiliteit helaas ook.
Dieseltor zegt
@tge2: Eerder van de Noorse black metal.
Pascal zegt
@tge2 tsja, het door jou voorgestelde waterstof gaat ‘m tot 2050 om overduidelijke redenenen (=enorm hoog energieverlies in de productie) al helemaal niet worden. Aangezien een EV ‘well to wheel’ hier en nu stukken schoner is dan benzine/diesel, is het feitelijk dus wel een goede ontwikkeling. (Of jij dat nu leuk vindt of niet)
bischero zegt
@Pascal: well to wheel, mooi hoor. Bruinkool centrales meegeteld? En de hogere uitstoot van fijnstof ook?
Ik steun de bewegingen naar andere brandstoffen, ben niet vastgeroest in de oude wereld, maar EV is niet heilig en zeker niet duurzaam op de LT!
amg65 zegt
@bischero: Ja, dat meegerekend.
Jantje_555 zegt
en hoe worden deze auto’s allemaal opgeladen? door 100% groene stroom?
henkp1 zegt
Ja.
superfunky zegt
Nou, en dan gaan we ff een flesje Dom Perignon op de winnaars van 2021 zetten:
1: de ID.4
2: de Enyaq
3: de Q4 e-tron
Da’s het lijstje voor NL, Noorwegen wordt de nr 1 de Q4 e-tron.
Oh jee, allemaal VAG. Damned, heeft Funky dat niet al heel 2020 voorspelt? Jazeker. Ik leg hem vast koud, want het zal er wel op neerkomen dat ik ‘m zelf moet kopen! :) :)
Oh ja, de Mustang had het ook ver kunnen schoppen in 2021, alleen durft Ford niet all-in en is de productie een beetje beperkt.
Tesla ontbreekt in het lijstje zei u?? Nee, daar horen we stukken minder van toen in 2021 bleek dat je met 1 alweer gedateerd Model van bedenkelijke kwaliteit, dito service en een afgeleide variant, niet heel ver komt in een snel volwassen wordende markt. En daar zet ik wel 2 flesjes op ;)
fanboy zegt
@superfunky: Dit verwacht ik ook wel. Er komen wel interessante modellen uit het Oosten (Hyundai/Kia/Nissan) maar dat wordt 2022.
Het heeft er natuurlijk ook alles mee te maken dat een Tesla nog altijd bij 50K begint. Model Y uit Duitsland scheelt behoorlijk in de import tax, maar zal ook weer duurder zijn dan Model 3 in de basis, dus dat schiet ook niet op.
Wordt weer relevant als ze de goedkopere Chinese variant van de Model 3 (met goedkopere accu’s) in Duitsland maken (geen import tax). Dat ze dan een Model 3 kunnen leveren voor 30 a 35K.
Dat zie ik nog wel gebeuren en dat is het ook het fijne van dat er eindelijk serieuze concurrentie is, ook voor Jan Modaal.
Jantje_555 zegt
wat erg…die petrolheads daar moeten dus een andere hobby of passie zoeken…Ik zou niet weten wat me meer kan interesseren dan auto’s momenteel…dus als er enkel nog van die geruisloze hokken te kopen vallen wordt het een saaie wereld.
kennone zegt
@Jantje_555: feit dat de maximumsnelheid daar 80 is, ook in de avond uren, was het voor patrolheads al niet echt een optie meer.
SimonMc zegt
@Jantje_555: Ik ben ook een petrolhead hoor, en misschien is het de leeftijd ofzo, maar ik zal er niet rouwig om zijn dat auto’s stil worden. Elke dag rijden hier 3 petjes voorbij alsof ze met elkaar afgesproken hebben wie er het meeste lawaai kan produceren. Ik woon nu wel aan een drukke baan, maar nu met die avondklok valt om middernacht al het verkeer weg, en die rust is een zaligheid.
Jantje_555 zegt
dat probleem merk ik eerder met brommertjes en motorfietsen en die worden zowaar met rust gelaten, de auto wordt keer op keer geviseerd
pindakoning zegt
Kan iemand mij vertellen wat de dakkoffers zijn waar je vele auto’s in Noorwegen mee ziet rijden? Nee niet voor de ski’s;) maar het lijk wel een aanvullend accu-/oplaadpakket
koeberg zegt
Lijkt me niet handig voor je zwaartepunt om batterijen op je dak te hebben. Zal dus wel iets anders zijn.
edward330d zegt
@pindakoning: overleving pakket en slaap benodigdheden voor als je moet laden en er nog 10 anderen voor je zijn en je dus een paar uurtjes moet wachten.
stuko zegt
Niemand die zich verbaasd over het feit dat de best verkochte auto in een land niet bepaald een Polotje of Clio is? – qua prijsstelling..
Poulusma zegt
@machielvdd
Zoek eens Gatebil op youtube of google op.
Dan zie je wat de Noren als hobby hebben 😉
De fun kilometers maken ze op het circuit, ik ben in 2007 op Rudskogen geweest.
Dat is echt een feest voor de echte petrolheads onder ons!…
b00st zegt
En zo zal de toekomst voor petrolheads er uit zien, net zoals we de transitie van paarden naar auto hebben gehad en nu geen paarden meer op de baan zien.
911targa zegt
Noorwegen heeft wel iets weg van een drugsdealer, die zelf veel sport en vegan eet: olie is voor anderen, maar wij gaan voor groen.
Ik ken een dergelijke instelling vaak niet waarderen.
unknown234 zegt
@911targa: Dont’ get high on your own supply…
sabrerator zegt
@911targa:
Dezelfde vergelijking kwam bij mij ook op.
Jaapie zegt
Goh wat een nieuws….als je alle andere auto’s aan het verbieden bent …
kminne zegt
Dat is niet zo gek als je ziet wat een krankzinnige BPM-achtige aanschafbeslasting de Noorse overheid op ICE auto’s heft. Het is echt niet zo dat de Noren ineens het braafste jongetje van de klas zijn, de BEV’s worden hen gewoon met het mes op de keel door de strot gedrukt.