• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nu al? Donkervoort onthult eerste details over ‘opvolger’ van F22

Auteur: Loek, gepost 14 maart 2025 om 19:04 – 22 Reacties

Donkervoort komt met een ‘opvolger’ voor de F22 en dat is sneller dan verwacht.

We moeten het weer eens hebben over ons Nederlands trots, het immer briljante Donkervoort. Het is op papier één van zoveel merken die de origine van de Lotus Seven overnam en er een eigen twist aan gaf, maar die eigen twist is nu een hele andere kant op gegaan dan bijvoorbeeld een Caterham of Westfield. Vanaf de D8 GT voelde het eigenlijk als een soort moderne hommage aan het idee. Met als unieke touch de vijfcilinder van Audi voorin.

D8 naar F22

De Donkervoort D8 (met de D van Denis Donkervoort, toen ‘zoon van Joop Donkervoort’ en nu ook de opvolger van Joop als baas) is nog best een tijd in productie geweest. Officieel van 1993 tot en met 2022, al was het vanaf de D8 GT in 2007 dat het de ‘moderne’ auto was waar we het net over hadden. Daarna is er uiteraard nog veel meer aan het standaardrecept geknutseld met versies als de GTO (RS), JD70 en Naked Carbon-edities. Pas vanaf 2022 was er sprake van een opvolger.

Dat is de huidige ‘Voort, de F22. Met de F van Filippa Donkervoort (en de 22 van haar geboortejaar 2022), de dochter van Denis. Traditie! Helemaal als zij later de tent van papa overneemt, net als Denis. Maar het einde voor de F22 is nu al in zicht. Wat we op zich wisten, want eind vorig jaar sloten de orderboeken voor de F22 al met de laatste gebouwde auto’s die lekker dubbelzinnig de ‘Final Five’ heetten. Het zijn namelijk de vijf laatste F22’s en de laatste F22’s met de Audi-vijfcilinder. Dat is namelijk de hoofdreden van het verdwijnen van de nieuwste Donkervoort: die motor kan/mag/wil het merk niet meer gebruiken.

En de opvolger heet…

Da’s het eerste feitje wat Donkervoort bevestigde voor de F22-opvolger, daar komt nu nog een feitje bij: de naam. Hij gaat heten: P24 RS. Vernoemd naar het in 2024 geboren tweede kind van Denis genaamd Phébe. Het RS-gedeelte is -naast het zijn van een bekende afkorting voor snelle auto’s- een knipoog naar de Donkervoort D8 270 RS, waarmee het merk een tijdje het ‘Ringrecord voor productieauto’s heeft gehad.

Officieel wordt de P24 RS de opvolger van de Donkervoort F22, maar het merk benadrukt wel dat de auto’s qua basis veel overeenkomsten zullen vertonen. Verwacht dus het chassis en de technologie uit de F22 met een nieuwe motor en scherpere afstelling. Volgens Donkervoort tilt de P24 de performance van de F22 naar een hoger plan, misschien zelfs wederom tot aan ‘record-brekende hoogtes’.

Ook interessant!

  • Koop een tweedehands Donkervoort F22, bij Donkervoort
  • Gespot - De nieuwe Donkervoort F22 naast zijn voorganger
  • Donkervoort bouwt laatste Donkies met Audi motor, belooft ICE opvolger
  • Nederlander bestelt Nederlandse auto met Nederlands kunstwerk

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Donkervoort, f22, P24 RS

Vorig bericht: « Oei: Mercedes CLA heeft een nogal hoog BMI
Volgend bericht: 1.200 pk sterke V8 raceauto mag gewoon de weg op! »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    14 maart 2025 om 19:20

    Met een Koenigsegg Tiny Friendly Giant Twin Turbo Freevalve 3-cylinder Internal Combustion Engine (ICE) met 600 pk, gaat het echt wel snel worden.

    Ik verwacht geen 6 cilinder motor (in welke vorm dan ook) in de nieuwe P24 RS, een 4 cilinder lijkt dan eerder de volgende stap te worden, tegenover de uitgaande 5 cilinder motor, en in dat geval zou de RS toevoeging kunnen duiden op een 4 cilinder motor.

    Het meest interessante zal het motor merk zijn, welk fabrikaat gaat er gebruikt worden.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      15 maart 2025 om 12:07

      Dat zou wel een mooi blok zijn! En Koenigsegg is niet vies van techniek delen. Ooit tekende ze een overeenkomst als motorenleverancier voor Spyker. Nooit een blok afgenomen natuurlijk, maar toch…

      Login om te reageren
  2. Benny_Weisz zegt

    14 maart 2025 om 20:01

    Ach ja, zolang het maar geen Cross-over wordt…..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 maart 2025 om 07:46

      Nou zo’n F22 maar dan dertig centimeter hoger gelegd, terrein banden en vierwielaandrijving zou anders best een gaaf apparaat zijn.

      Login om te reageren
    • escort77 zegt

      15 maart 2025 om 09:50

      P24RS, plak er wat letters tussen en je hebt PuRoSangue

      Login om te reageren
  3. HZW zegt

    14 maart 2025 om 20:23

    Lijkt mijn niet het geval met een “RS” toevoeging in de type aanduiding.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      14 maart 2025 om 21:08

      @HZW: Audi RS Q3?

      Login om te reageren
  4. audiA41.8TFSI2013 zegt

    14 maart 2025 om 21:02

    Als ik in de ‘raad van bestuur’ zou zitten van Donkervoort zou ik proberen om de volgende motor in te kopen voor hun nieuwe auto: BMW B58 6 cilinder, 3.0 liter. Chassis passend maken voor dit blok svp. Oersterk blok, goed te tunen en betrouwbaar. B58 blok heeft o.a. ook in de Toyota Supra gezeten (ook niet voor niks).

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      15 maart 2025 om 16:27

      Ik denk dat die in de filosofie van Donkervoort te zwaar is.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        15 maart 2025 om 20:02

        Dacht het ook, maar heb het even opgezocht: 139kg, wat me erg meevalt.
        Ter vergelijk, een Duratec 2.5 liter wat in vrijwel elke Caterham ligt is 109 kg.

        Login om te reageren
        • HZW zegt

          15 maart 2025 om 20:31

          De oude gietijzeren 2.5 TFSI 5 cilinder motor weegt 185 Kg in de Audi TT RS, maar Donkervoort heeft er wat gewicht af. weten te krijgen, met wat aanpassingen, ik meen iets van 15 Kg.

          Dus 139 Kg is een verder voordeel tegenover de Audi 5 cilinder motor.
          Een nadeel is echter dat door 1 cilinder meer de motor verder naar voren uit steekt, en dus effect heeft op het rijgedrag, verder naar achterplaatsen is niet mogelijk.
          Minder gewicht over een grotere lengte heeft ook zijn effect, met een soort hefboom effect.
          Hoe korter de motor, hoe meer het gewicht naar het midden van de auto beweegt, dus een V6 motor zou beter zijn.

          Login om te reageren
  5. bosje zegt

    14 maart 2025 om 22:24

    De 5 cilinder maakte de Donkervoorts wel net dat beetje specialer dan het spectrum aan andere Seven-afgeleiden. De makkelijkste vervanger zou een VAG 4-cilinder zijn (huidige inkoop bij VAG behouden, deel van de (digitale) tooling zal hetzelfde kunnen blijven ga ik vanuit). Maar ondanks dat dat prima blokken zijn hebben die niet zo veel karakter. Een BMW i6 zoals Morgan doet zou een stuk toffer zijn, of een Honda VTEC zoals bij Ariël, zou wel net wat meer bestaansrecht geven in mijn ogen. Toyota G16E 3-cilinder is ook niet gek.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    15 maart 2025 om 07:44

    Onder de lange motorkap moet zelfs de V16 van Bugatti nog wel passen…

    Login om te reageren
  7. HZW zegt

    15 maart 2025 om 10:31

    Er zal toch weer op een laag gewicht ingezet gaan worden, dus een zware 6 cilinder motor of meer cilinders zal het waarschijnlijk niet gaan worden, verder waarschijnlijk ook geen Hybrid toevoegingen.

    Login om te reageren
  8. HZW zegt

    15 maart 2025 om 10:48

    In deze video wordt wel de nieuwe motor genoemd, maar wat het wordt is me niet duidelijk.

    https://player.vimeo.com/video/1065807932

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    15 maart 2025 om 12:18

    Ik snap het einde van de 5 pitter, maar het is wel doodzonde. Wellicht een 6 in lijn er in? Natuurlijk is de 2.0 TSI van VAG een heel goede motor, maar je wilt gewoon wat gavers in de Donkervoort.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      15 maart 2025 om 13:17

      De 5 cilinder Donkervoort motorblok stamt uit 2009, en zat in de eerste TT RS, en is tot aan de F22 in grote lijnen het zelfde gebleven, met alleen wat stapje omhoog met het vermogen.

      Misschien dat er een Audi V6 Hot-V Bi-Turbo motor mogelijk is, als er nog een Audi gebruikt blijf worden.
      Die motor is een stuk korter, en door de Hot-V configuratie niet al te breed.

      Login om te reageren
  10. HZW zegt

    15 maart 2025 om 12:52

    Een 6 in lijn motor lijkt mijn een stuk zwaarder dan de al 185 Kg wegende 5 cilinder motor, met gietijzeren motorblok.
    De aluminium 5 cilinder krijgen ze niet meer van Audi Sport, en de huidige 5 cilinder is verkregen omdat de toenmalige Audi CEO een fan was, en omdat de 1.8T motor vervangen moest worden.
    Zelfs in de F22 zit nog de oude gietijzeren 5 cilinder motor.

    En als je er een BMW 6 in lijn motor inhangt, is een Donkervoort ook niets speciaals meer, dan kom je in de Wiesmann MF3, Morgan Plus Six, BMW 6 cilinder visvijver terecht.

    En als ik verder kijk in Europa, zie ik niet heel snel een interessante motor om te gebruiken.
    Met een 3 of 4 cilinder motor is het toch wel een beetje een grote stap terug, en een V6 of V8 motor past niet echt lekker onder de lange smalle motor kap,

    Login om te reageren
  11. HZW zegt

    15 maart 2025 om 13:01

    P.S. terug naar een kleinere 3 of 4 cilinder motor met een Hybrid toevoeging, zou wel BPM technische interessant kunnen zijn, maar of je dat zou willen is nog maar de vraag, in een dure Donkervoort sport wagen.
    100% elektrisch lijkt mijn helemaal geen optie, want dan wordt hij Loodzwaar door het AccuPack.

    Login om te reageren
  12. e30groupa zegt

    15 maart 2025 om 19:45

    No brainer: terug naar de roots dus met Ford. Verwacht de V6 met tuning en Donkervoort-carbon inlaat voor een premium uitstraling. Dat V6 blok is erg krachtig en weegt niet veel, dus 650pk op 650kg?

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      15 maart 2025 om 20:05

      Dan moet er ook Cosworth op staan, anders kan je een dergelijke auto moeilijk tegen een premium bedrag slijten.

      Login om te reageren
  13. HZW zegt

    15 maart 2025 om 20:49

    Uit het Filmpje maak ik toch een beetje op dat er volgens mijn geen Audi motor meer gebruikt gaat worden.
    Dus ook niet een 4 cilinder of V6 motor.

    Terug naar FORD zie ik ook niet gebeuren, de 3.5ltr V6 EcoBoost motor is ook al een motor uit 2009, en wordt gebruikt in bv de FORT GT met 660 pk.

    Maar ik kijk er zeker naar uit, wat het gaat worden waarmee de P24 RS aangedreven gaar worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North