Deze Donkervoort F22 Art Edition is Nederlandse kunst op wielen.
De Donkervoort F22 is een auto die gebouwd is volgens het principe ‘vorm volgt functie’. Dit is geen auto voor de show, dit een machine die gemaakt is met maar één doel: hardcore rijplezier. Toch kun je bij Donkervoort ook je auto helemaal laten personaliseren. Want ja, het oog wil ook wat.
De Tailor Made-, Sonderwunsch- en Ad Personam-afdelingen draaien overuren, dus personaliseren is het helemaal tegenwoordig. Donkervoort loopt op dit punt niet achter, want je kunt je nieuwe F22 volledig naar wens laten uitvoeren. Dat bewijst de Donkervoort F22 Art Edition.
Donkervoort bedient natuurlijk klanten wereldwijd, maar dit unieke exemplaar is gewoon voor een Nederlander genaamd Cees. Hij schijnt een trouwe klant te zijn van Donkervoort en is regelmatig op het circuit te vinden in zijn D8 GTO JD70 R. Zijn bijnaam is daarom ‘Race Cees’.
Race Cees houdt niet alleen van auto’s, maar ook van kunst. Hij besloot zijn F22 daarom uit te laten voeren als Art Car. De auto is voorzien van een kunstwerk van een gerenommeerde Nederlandse kunstenares, een zekere Anneke Wilbrink. Het schilderij is grotendeels abstract, maar we herkennen in ieder geval een paar geblokte vlaggen en er is ook ergens een Donkervoort-logo in verwerkt.
Cees heeft een eigen kunstgallerie en wil deze Donkervoort F22 Art Edition daar tentoonstellen. Maar we gaan ervanuit dat hij de auto ook af en toe uitlaat en zijn bijnaam eer aan doet. Want een auto die 500 pk heeft, 750 kg weegt en met 2,3 G door de bochten kan hoort natuurlijk geen statisch kunstobject te zijn.
tmon zegt
Is dit besting technisch nou gunstig? Dat je ‘m een deel als kunst/cultuur weg kunt schrijven?
mashell zegt
Erg merkwaardig om juist de last uit belasting weg te laten…
okdoei zegt
Hij liet ze “la” weg
mashell zegt
Dit is autoblog, niet autismeblog…
HZW zegt
Het Audi 5 cilinder tijdperk gaat stoppen bij Donkervoort, ben benieuwd wie de nieuwe motor leverancier gaat worden.
kniesoor zegt
Benieuwd of het artwork negatieve gevolgen gaat hebben voor de rondetijden op het circuit. Je wil toch liever geen schade rijden met zulk bijzonder spuitwerk, lastig(er) te herstellen als je er een vangrailtje mee pakt 😬