• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oei: Mercedes CLA heeft een nogal hoog BMI

Auteur: Loek, gepost 14 maart 2025 om 17:57 – 32 Reacties

De Mercedes CLA als kleintje heeft als nadeel dat het gewicht zeker niet zo klein is.

De BMW M5 moet het ontgelden in deze gemene wereld vanwege het hoge wagengewicht. En ja, bij die auto is het nogal tot het extreme gebracht. Feit is wel dat auto’s om veel redenen echt heel zwaar worden heden ten dage. Niet alleen vanwege accu’s en andere elektrische componenten, ook alles wat er aan boord moet zitten. En volledige EV’s, met die loodzware accu’s, die zijn nou eenmaal zwaar. Het is een vicieuze cirkel: minder gewicht betekent minder rijbereik en dus kan je het in theorie goed gebruiken. Gewicht blijft echter gewicht en totdat alternatieven (zoals solid state) er zijn is een lithium-ion-accu gewoon zwaar voor wat het is.

Mercedes CLA

Het zorgt er wel voor dat kleintjes groot worden, letterlijk. Mercedes presenteerde gisteren de nieuwe CLA met vooral als speerpunt dat deze nu 100 procent elektrisch beschikbaar is. Met op zich hele fijne specs: uit een 85,5 kWh grote accu haalt de dikste versie met vierwielaandrijving genaamd CLA 350 een rijbereik van 770 km, terwijl de CLA 250+ in theorie 792 km ver komt. En dat voor de C-segmenter van Mercedes, waarmee de CLA een vuist wil maken tegen belangrijke auto’s als de Tesla Model 3.

Gewicht

Genoeg specs om blij van te worden, maar iets verder onderin het persbericht staat een specsheet met bijvoorbeeld het gewicht. En nou gaan we niet doen alsof het gewicht van een EV echt bijzonder is, maar bij de CLA is het nogal drastisch toegenomen en hoog voor een C-segmenter. Het gewicht is namelijk 2.055 kg voor de CLA 250+ en 2.135 kg voor de CLA 350. Ter vergelijk: een uitgaande CLA 200 woog 1.405 kg en de uitgaande CLA 250 e hybride zo’n 1.600 kg.

En je kan eigenlijk ‘maar het is een EV’ niet als excuus gebruiken. We noemden al een Tesla Model 3, die weegt tussen de 1.760 kg (RWD) en 1.851 kg (Performance). Terwijl bij die laatste de accu niet veel verschilt van de CLA-batterij. En om nog even een cijfertje erin te gooien: een S-Klasse weegt standaard net geen 1.800 kg, een S500L 4MATIC met vierwielaandrijving en lange wielbasis zet 1.945 kg op de weegschaal. De benjamin van Mercedes is dus even zwaar als de topklasse op benzine. De EQS is uiteraard wel zwaarder (2.390 kg), maar ook niet gigantisch veel.

Kijk, dat elektrische auto’s zwaar zijn is een net zo baanbrekende claim als dat gras groen is en water nat is. Maar als we de uitersten van beide versies nemen is de CLA wel even 730 kg zwaarder geworden. Waarmee een CLA 200 op benzine met een Lotus Elise op sleeptouw qua gewicht maar weinig afwijkt van de nieuwe CLA EV. Oei.

Ook interessant!

  • Nieuwe Mercedes CLA krijgt een Renault-motor uit China
  • Kijk nou, het is de nieuwe Mercedes CLA
  • Elektrische Mercedes CLA: nieuw hoofdstuk met 792 km range [Video]
  • Mercedes CLA: bijna net zo snel laden als benzine tanken
    Mercedes CLA: bijna net zo snel laden als benzine tanken

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

cla, Elektrisch, Mercedes

Vorig bericht: « Overheid roept gemeenten op het matje: emissiezones uitgesteld!
Volgend bericht: Nu al? Donkervoort onthult eerste details over ‘opvolger’ van F22 »

Lees Interacties

Reacties

  1. DeWitteCondor zegt

    14 maart 2025 om 18:57

    Holy moly. De CLA shooting brake van mijn vriendin weegt 1460 kg rijklaar. Ze houdt van doorrijden maar haalt alsnog 1 op 15/16. Ik acht de kans dat we m inruilen op deze nihil.

    Login om te reageren
  2. Avidou zegt

    14 maart 2025 om 19:00

    Best indrukwekkende specs, maar dat gewicht is bizar voor dit formaat auto. Dan kun je nog de beste ondersteltechniek toepassen; die kilo’s blijven duwen.

    En dat design…. Smaken verschillen, maar vond de originele CLA bij de introductie al hondslelijk. Letterlijk, net een poepende hond met een gekrompen achterkant. En dat is bij deze versie nog niet veel beter geworden!

    Login om te reageren
  3. HZW zegt

    14 maart 2025 om 19:06

    Dat wordt leuk voor de wegenbelasting, die gaat er lekker inhakken, zeker als de overgang regeling voorbij is.

    Login om te reageren
  4. Pordon zegt

    14 maart 2025 om 19:17

    Mwa ik had niet heel anders verwacht. Mijn polestar 2 weegt ook al 2013kg. Dat is met een 69kwh accupakket. In de CLA ligt een 85kwh accupakket en deze nieuwe CLA is een behoorlijk stuk langer dan een PS2.

    Naast de Polestar hebben we ook een model 3 dual motor. Die is inderdaad een stuk lichter. Dat voel je dan ook wel in alles waar dat door komt.

    Gewicht interesseert me eigenlijk niet zo tenzij ik voor een hobby auto zou gaan kijken. Voor comfortabele dagelijkse kilometers maakt me dat echt niks uit. Op een handjevol ‘autogekken’ na kijkt er niemand naar het gewicht van de auto als ze deze gaan bestellen.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      14 maart 2025 om 19:39

      Gaat wel wat invloed hebben op de leaseprijs: MRB is er sinds dit jaar namelijk ook voor de EV en die kosten lopen hard op de komende jaren.. Vervolgens heeft het invloed op de restwaarde: wie wil over 4 a 5 jaar zo’n loeizware EV met enorm hoge MRB?

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        14 maart 2025 om 22:02

        Die restwaarde is nog maar afwachten. Er komen nu toch wel echt serieuze EV’s op de markt en de ‘angst’ voor accudegradatie lijkt ook steeds minder te worden. Dit zijn over 5 jaar nog steeds hele fijne auto’s die ondanks de MRB waarschijnlijk nog steeds veel goedkoper zijn om te rijden dan een benzineauto. Benzineauto’s zijn ook niet zo licht meer.

        Ik heb recentelijk onze CLA ingeruild voor een model 3 en we besparen alleen al op brandstof €80,- per maand. Zelfs met 100% MRB tarief zou dat maandelijks slechts 4 tientjes meer zijn dus zijn we nog steeds 40,- goedkoper uit per maand.

        Dat het rijden van een EV duurder wordt, dat klopt. Maar als een EV net zo duur is als een benzine dan zou ik nog steeds liever een EV willen rijden. Zeker als ze, zoals deze nieuwe CLA, in de praktijk straks met gemak 500km op een acculading kunnen rijden.

        Login om te reageren
  5. mattr zegt

    14 maart 2025 om 19:32

    Premium auto’s zijn altijd relatief zwaar.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 maart 2025 om 20:03

      En Tesla’s relatief licht. Die zitten slim in elkaar, ze hoeven niet ook ophangpunten voor een verbrandingsmotor te hebben, gebruiken maar een enkele computer, luxe zoals een schuifdak kun je niet krijgen, NVH is wat minder.

      Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      15 maart 2025 om 01:57

      Heb je het dashboard van dit model gezien? In mijn ogen mag dit niks te maken hebben met “premium”

      Login om te reageren
  6. bmw335d zegt

    14 maart 2025 om 19:37

    Elektrische auto’s zijn een luchtbel..
    Duits onderzoek heeft aangetoond dat een elektrische auto met een batterij van 58 kWh pas vanaf 100.000km minder uitstoot dan een benzine auto. Bij een batterij van 95 kWh is dat al 166.000km…

    Hierin is dan alles opgenomen, van het delven van de grondstoffen & de productie vd batterij, het transport én de productie van de auto zelf.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      14 maart 2025 om 19:52

      Link?

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        15 maart 2025 om 10:07

        Polestar…notabene EV fabrikant heeft iets soortgelijks gezegd paar jaar geleden.

        Login om te reageren
      • bmw335d zegt

        15 maart 2025 om 19:48

        https://www.da-direkt.de/nachhaltigkeit/ratgeber/oekobilanz-e-auto

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 maart 2025 om 19:59

      En je conclusie is het verbieden van brandstofmotoren? Want 166k is weliswaar vier keer zoveel als andere onderzoeken met dezelfde vraag, het is nog altijd niet veel kilometers voor een auto.

      Login om te reageren
      • bmw335d zegt

        17 maart 2025 om 16:55

        Nee juist het doorontwikkelen van ICE en daarbij gepaard gaande betere brandstoffen. Ik zeg/stel/beweer of hoe je het ook wil be noemen dat EV niet zaligmakend is.

        De plannen zoals die er liggen vanuit de EU zijn ook totaal niet haalbaar. Dan doel ik op alle nieuwe auto’s vanaf 2035 alleen nog maar EV.

        STEL, met nadruk na op stel…het is morgen 01.01.2035. en er worden jaarlijks 400.000 nieuwe auto’s verkocht (381.227 in 2024) Hoe in godsnaam wil je die ooit gaan opladen? Het stroom netwerk in NL is nu al overbelast. En waar komt de stroom dan vandaan? “Bio” centrales waar gewoon hout verbrandt word? Kerncentrales? Wie wilt die z’n achtertuin? Windmolens idem dito…

        Login om te reageren
    • mahansz zegt

      14 maart 2025 om 20:12

      “Pics or it didn’t happen my friend”, oftewel: een link naar dit Duits onderzoek 🧐

      Login om te reageren
      • bmw335d zegt

        15 maart 2025 om 19:49

        https://www.da-direkt.de/nachhaltigkeit/ratgeber/oekobilanz-e-auto

        Er is ook een uitgebreide video maar die krijg ik op de een of andere manier niet gelinkt. Heeft vermoedelijk te maken met media rechten

        Login om te reageren
    • pier zegt

      14 maart 2025 om 23:11

      Die Duitsers zijn ook enorm betrouwbaar is wel gebleken…

      Login om te reageren
    • gdjnl zegt

      15 maart 2025 om 08:21

      Hopelijk om je toch een ander perspectief te geven: het omslagpunt of offset is vooral afhankelijk van de energiebron waarmee je hem oplaadt en de auto zelf (uitstoot/vervuiling bij productieproces i.e. met name batterij en zeldzame grondstoffen). Volgens mij ligt de consensus voor auto’s met een normaal batterijpakket lager (58kWh is voldoende voor de meeste mensen). Dat er nu steeds grote batterijen en zwaardere EV’s komen is eigenlijk een erg slechte ontwikkeling.

      De km-offset ligt consensus ligt lager dan de aantallen die jij noemt: zo’n 30.000km (zeg 2-3 jaar gebruik) bij groene stroom (denk aan Zwitserland en Noorwegen met veel hydropower) en idd meer richting de 70.000km (zeg 5-8 jaar) bij minder groene bronnen. Bij coal ligt dit wel vele malen hoger!

      Uiteindelijk wint de EV het op het gebied van uitstoot well-to-well omdat deze efficiënter met energie omgaat (en veel energiecentrales dat ook efficiënter doen dan een ICE, gelukkig maar). Een uitzondering is dus coal gebruik: is jouw energie bijna volledig coal based dan kun je beter in je ICE blijven rijden volgens een aantal onderzoeken. Coal gebruik stijgt wereldwijd nog steeds helaas.

      Dus: des te schoner de bron van energie, des te sneller de hogere vervuiling bij productie gecompenseerd is. Maar wat misschien wel belangrijker is: dat de EV-auto past bij het gebruik (accu grootte etc), gebruikt wordt en deze echt km’s echt haalt. De batterijtech van vandaag gaat langer mee dan de rest van de auto, batterijen zijn te recyclen (wel nog kostbaar) én zouden eigenlijk geupcycled moeten worden.

      Echter, als een auto zeer weinig gereden wordt: denk aan sportwagens en andere collectables ben je dus eigenlijk – zowel als liefhebber als samenleving – beter af met een benzinemotor. Zeker wanneer er anders een gigantische accu in had gelegen (EV-HyperCars zijn niet schoon en hebben een lange compensatietijd, al moet ook dit dan weer vergeleken worden met een hypercar met grote ICE). Hopelijk snappen beleidsmakers dit ooit ook… misschien is die km-heffing zo gek nog niet. Maar voor het klimaatprobleem helpt alleen globale aanpak, lokaal gaan wij dat niet oplossen in Nederland.

      Zie oa sectie environment CMU, https://www.cmu.edu/cit/veg/index.html

      Login om te reageren
    • 100pk zegt

      17 maart 2025 om 12:43

      “Duits onderzoek heeft aangetoond dat een elektrische auto met een batterij van 58 kWh pas vanaf 100.000km minder uitstoot dan een benzine auto. Bij een batterij van 95 kWh is dat al 166.000km…”

      Zolang de EV langer meegaat dan die 100.000 km of 166.000 km, is het dus al positief/minder slecht t.o.v. een benzine auto. EV’s gaan over het algemeen inderdaad langer mee dan die afstanden. Je bron ondersteunt je conclusie dus niet.

      Login om te reageren
      • bmw335d zegt

        17 maart 2025 om 16:46

        Nee, pas ná 100.000 respectievelijk 166.000 beginnen Ev’s pas minder schadelijk te worden voor het milieu.

        De algemene consensus is momenteel zo dat iedereen denkt dat een EV vele malen schoner is dan een ICE. Dat is dus niet het geval.

        En dan moet ook nog maar eens blijken dat een batterij 166.000km mee gaat. Iets dat ik betwijfel. Stel je rijdt gemiddeld 300km ver met een volle accu, dan zijn dat 550 laadbeurten. Ook dat zal z’n invloed hebben op de capaciteit en de conditie van de accu.

        Login om te reageren
        • 100pk zegt

          18 maart 2025 om 10:41

          “Nee, pas ná 100.000 respectievelijk 166.000 beginnen Ev’s pas minder schadelijk te worden voor het milieu.”
          –> Ik had het over de totale lifecycle emissies. Die zijn voor een EV dus minder als die de 100.000 of 166.000 km haalt volgens jouw bron.

          “De algemene consensus is momenteel zo dat iedereen denkt dat een EV vele malen schoner is dan een ICE. Dat is dus niet het geval.”
          –> De algemene consensus in mijn beleving is dat iedereen weet dat ook EV’s een milieu impact hebben, maar dat die lager is dan van vergelijkbare benzine/diesel auto’s. Wijzen naar de vervuiling die een EV veroorzaakt en dan stellen ‘zie je wel, EV’s veroorzaken ook vervuiling dus het is allemaal onzin’ (ik chargeer even) is een stroman argument, niemand beweert namelijk dat EV’s geen vervuiling veroorzaken.

          “En dan moet ook nog maar eens blijken dat een batterij 166.000km mee gaat. Iets dat ik betwijfel. Stel je rijdt gemiddeld 300km ver met een volle accu, dan zijn dat 550 laadbeurten. Ook dat zal z’n invloed hebben op de capaciteit en de conditie van de accu.”
          –> Waarop baseer je je twijfel? Zat EV’s op de bekende occasion websites met hogere kilometerstanden, zeker met dergelijke grote accu’s. Die slijten niet zo hard omdat mensen ze niet vaak leegrijden en omdat ze bij een gegeven kilometerstand minder laadcycli nodig hebben. Ik betwijfel daarom geenszins dat de meeste EV’s die afstanden wel halen. Daarbij, je doet nu wel wat cherry picking in dit voorbeeld. De 166.000 km gold voor een auto met 95kWh, daarmee rijd je gemiddeld flink verder dan 300km op een accu. Als je daar maar 300 km mee haalt, zou je in een vergelijkbare benzine of diesel auto ook een veel hoger verbruik hebben dan waarmee wordt gerekend om op die 166.000 km te komen.

          Login om te reageren
  7. PunicaOase zegt

    14 maart 2025 om 19:40

    Er zijn ook andere redenen om voor een EV te kiezen..

    Login om te reageren
  8. Hawkeye72 zegt

    14 maart 2025 om 21:30

    Even voor de beeldvorming: mijn auto heeft 700 pk, is bijna 6 meter lang en meer dan 2 meter hoog en breed, ziet er uit als een galerijflat sn weegt dan toch minder dan 2900kg. Zet dat even in perspectief, dit is echt een bizar zwaar ding.

    Login om te reageren
    • Avidou zegt

      14 maart 2025 om 23:00

      Rij je een Scania? 🙂

      Login om te reageren
      • Hawkeye72 zegt

        15 maart 2025 om 23:10

        Ram TRX

        Login om te reageren
    • youknowme zegt

      15 maart 2025 om 23:23

      Ram TRX?

      Login om te reageren
  9. reetschild zegt

    15 maart 2025 om 02:36

    Oh enig. Autorijden in Nederland wordt écht onbetaalbaar. Wat doen ze het toch goed in den haag zeg.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 maart 2025 om 08:00

      Er rijden negen miljoen auto’s op 18 miljoen mensen, er staan dagelijks files, in veel wijken is het s’avonds lastig een parkeerplek te vinden, dat zegt meer “veel te goedkoop” dan onbetaalbaar.

      Login om te reageren
      • nineelevenheaven zegt

        15 maart 2025 om 11:09

        “er staan dagelijks files, in veel wijken is het s’avonds lastig een parkeerplek te vinden”. Dat zegt meer “er is geen goed functionerend, volwaardig alternatief” dan te goedkoop. Alsof je voor je lol van je 20e tot aan je pensioen dagelijks in de rin gaat staan…

        Login om te reageren
  10. mashell zegt

    15 maart 2025 om 08:10

    Er wordt vergeleken met S-klasses, oude CLA’s, de EQS, de Model 3 maar niet met z’n grootste concurrent? De andere rijdende banaan met 800V techniek, de Hyundai EV6 is zo’n 170 kilo lichter.

    Login om te reageren
  11. cdlop01 zegt

    15 maart 2025 om 09:43

    Leuke commentaren van de leasekudde. Jullie hebben niets te willen omdat jullie werkgevers ‘ groen’ willen zijn en jullie vrijwillig verplicht een Ev in moeten. Een EV is niet schoon…net zo gemakkelijk te beargumenteren dan dat een EV schoon is… .

    Mijn bezwaar is vooral het zeer hoge gewicht en eenvoudige techniek. Het is en blijft ‘ witgoed’ op wielen.

    Als techneut vind ik een Ice gewoon veel interessanter en ook voordeliger.

    We houden onze ES dan ook nog even en de Ignis totdat solid state batterijen bij Lexus mogelijk zijn. Dan stappen we over en kopen een Lexus EV, idd geen lease.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North