Octavia RS 2.0 TDI nu ook in 4×4 hooligan uitvoering

Auteur: , 40 Reacties

Dat een VAG-merk het nog durft. Het presenteren van een nieuwe diesel. Een performance diesel nog al liefst. Skoda heeft skijt en verfrist de Octavia RS TDI.

Aan het zuinige 2.0 TDI blok is niks veranderd. Het blok levert nog steeds 184pk bij 380Nm aan koppel. Nieuw is de vierwielaandrijving in combinatie met een 6-traps DSG. Verder in het persbericht is er veel blabla over jarenlange ervaring met 4×4-aandrijving wat we jullie maar gewoon even onthouden. Het sprintje naar de 100 is nu wel een stukje sneller. In 7,6 seconden zit de RS op de 100 km/u. Daartegenover moet de diesel wel inleveren op topsnelheid. De 4×4 doet namelijk 228 km/u terwijl de voorwielaangedreven variant 232 km/u aantikt. Maar ach, dat mag de pret niet drukken.

Nog steeds is de Octavia 230 de snelste RS op de markt en met deze vernieuwde diesel telt de Octavia nu 15 varianten om uit te kiezen. Het aantal 4×4-modellen die het merk levert staat op 9.



40 reacties

En hoeveel NOx? En zit er wel echt 4×4 onder? Of wordt softwarematige gewoon de top geknepen bij de 4×4 en de sprint geknepen bij de fwd versie?
@postzegel: Is die ook wel echt “”RS”” kunnen wij ons ook afvragen. Binnen het zelfde concern maar met de badge audi plakken ze op dat ‘RS’ logo alleen op de rs4 serie met ruim 450PK. Deze skoda octavia krijgt dezelfde badge mee met de helft van het vermogen. Wat skoda “”RS”” noemt voor 40K is bij de de BMW de instapversie van de plug in hybride 2/3 serie voor 2016 (ook €41/43k en rond de 230PK).

Het is gewoon volksverlakkerij. Doen alsof, terwijl je eigenlijk natuurlijk het niet bent. Skoda RS staat vooral voor meer show dan go.
@martinus: ja pfff ook die megane “rs” met zijn 265pk… moet ook minimaal 450 zijn. Binnekort bij de dealert voor 80k.

En als je graag auto’s wil vergelijken raad ik je aan om de prijzen naast elkaar te houden zonder enige invloed van overgeidsmaatregelen.
@martinus: ik denk dat je de Skoda RS verkeerd opvat.

Allereerst is het geen RS, maar officieel is het vRS (zo worden ze in de UK overal genoemd) en ook op de badges staat vRS.

Ten tweede belooft Skoda nergens Audi ‘RS’ prestaties, ondanks dat de naam overeen komt. De Renault Sport modellen en Ford Rallye Sport gaan ook niet harder dan een RS7. Het is maar een naam. De Kia Pregio was er ook als RS (Google maar even). Net als de BMW R1100.

RS kan dus van alles beteken. Zwaarlijvige autobahnstormers van Audi, lichtgewicht Porsches, hot hatches van Renault, vlotte Skoda’s, heftige Fords en kale Mitsubishi’s Evo.

En nuchter bekeken zijn het goede aanbiedingen: bovengemiddeld vlot, ze zien er subtiel dik uit, zitten lekker in de extra’s, kosten niet de hoofdprijs en gebruikskosten zijn relatief laag (#dieselgate, #TSIgate en #oliegate even niet meegerekend….).
@gtwillem: heb nog 10x op de like gedrukt, alleen telt die ze niet op!
@jpoers: doe ik dat toch voor je ;-)

En een min één voor iedereen die mijn sarcasme van de eerste posting niet snapte ;-)

Das ginne katteplas
G-label?
@berlinetta: Qua giftige NOx uitstoot wel.

Maar qua CO2 bij lange na niet. Ondanks dat skoda de naam RS voert, zijn ze niets eens zo heel zwaar gemotoriseerd. Afhankelijk hoe ze de software instellen op de rollerbank, zal deze auto een C of D label krijgen: http://www.autoweek.nl/autovergelijker?merk=Skoda&model=Octavia
Vieze diesels of niet. Die velgen zijn wijs.
@Donstil: Koop maar een goede velgenborstel dan
@Donstil: Ik vind die velgen juist superlelijk
Wat een pauper Skoda, ..Ow nee dat is een reactie die ik nog wel verwacht.
Gave bak! Sowieso heel strak en nergens een overbodig lijntje of vrouwtje, blij dat VAG toch nog iets durft te presenteren.
Specificaties onder voorbehoud…
Een RS met 184 pk.
@emilio89: Maar wel een schofterige 380Nm aankoppel. Die trekt er bij tussensprintjes veel auto’s uit. Vergeet niet: torque gets you going, horsepower keeps you going.
@gijsso: daarom hebben racers altijd een hoop koppel en bijna geen vermogen. Oh wacht, toch niet…

Dat soort kreten slaan nergens op. Doe mij maar een hoop vermogen. Maar dan wel tamelijk onderin, mogelijk gemaakt door het hoge koppel. Onder de streep gaat het altijd om vermogen.
@lekbak: op t circuit doe je niet zoveel aan stilstaan, optrekken, stoppen en weer door naar t volgende stoplicht. Op t circuit draait t ook niet om een rustige stationaire loop. Maar goed; op de Nederlandse snelweg hebben we gelukkig geen last van snelheidslimieten,… Of wacht.
@postzegel: dan zou ik een oude scheepsdiesel in je auto bouwen. Meer koppel dan een moderne vrachtwagen maar slechts 100pk. Dan ben jij de snelste in het Nederlandse verkeer!

Of je verdiept je ff in de materie en dan kom je er achter dat dat grote onzin is en uiteindelijk alles om vermogen gaat. Dan kom je er achter dat het benoemen van het koppel alleen nuttig is om iets over de vermogensopbouw te weten te komen. En ook dat de toerentallen van maximaal vermogen en maximaal koppel erbij horen.

Ik heb het nu ff niet over het comfort waarmee het op de Nederlandse weg gaat. Uiteraard zal je een hoogtoerige motor op zijn hoge toerental moeten houden, koppel is dus wel nuttig. Maar niet voor de snelheid op zich.
@gijsso: So what? Dat koppel lijkt me nogal standaard te zijn tegenwoordig, voor de top-of-the-range chipsets van 2-liter-diesels. Niets mis mee, maar om daar dan een RS-badge tegenaan te gooien… Om maar wat te zeggen: de TTiD van de Saab 9-3 in 2008 had uit een 2-literblok 180 PK en 400 Nm. En dat is van 7 jaar geleden…
@emilio89: Horsepower is about how fast you hit the wall, torque is about how far you drag the wall with you.
Voorzien van software die automatisch detecteert of je aan het terreinrijden bent. In dat geval stoot de Skoda alleen nog maar konijnenkeutels uit. Echt waar!
Ziet er goed uit!
Even chippen die handel en je hebt eveneens 230pk
@jantje_555: VW heeft hem al gechipt voor je.. zonder het expliciet te vermelden. Cadeautje van de zaak.
Dat is wel lef hebben, gewoon doodleuk een nieuwe performance diesel presenteren terwijl je zwaar onder vuur ligt op het gebied van Diesels. Dat is net zo iets als Sepp Blatter die al onder vuur ligt zich nogmaals verkiesbaar gaat stellen, ofzo. Oh, wacht.

In plaats van een persbericht van Pon voor een nieuwe versie van de Octavia hadden ze ook een persbericht met een woord kunnen sturen: “Sorry!”

Dat gezegd hebbende, ik vind het wel een gave auto. Snel zat, (hopelijk) relatief zuinig, 4wd voor de wintersport en dagen met slecht weer en een comfortabele automaat. Daarbij heb je ruimte voor 4-5 personen en hun bagage.

Waarom zou je een veel duurdere Audi A4 Avant 2.0 TDI S-Line kopen? Die moet er nog komen met Quattro (terwijl dat merk veel meer ervaring heeft met 4×4…). Ik heb even zitten kijken op de Skoda website, en de prijzen vallen echt heel erg mee. Met name de opties kosten maar een fractie van wat ze bij Audi vragen, terwijl sommige daarvan EXACT dezelfde opties zijn uit exact hetzelfde magazijn.
@gtwillem: Ik vond in de configurator de opties die je nog kon aanvinken ook niet zo duur. Aan de andere kant €2000 voor een navigatiesysteem, of €100 per softwarefunctie die ze ‘extra’ voor je activeren is dan weer behoorlijk aan de prijs.

Dat skoda het op prijs wint van een VW is niet zo gek. Maar wie hem qua aanschaf naast de 2016 phev 2/3 serie van bmw zet, krijgt toch een kaler maar kwalitatief een hoogwaardiger en geavanceerder product bij BMW dan bij skoda.
@martinus: PHEV 3 serie? Je bent toch niet op je hoofd gevallen vanochtend ;-). Dat is een flink duurdere auto. Voor de prijs van een volle Octavia heb je nog steeds geen 330e (leaseprijs). Ik heb er namelijk naar gekeken als opvolger van mijn leasert. En ook de prijzen van een 2-serie PHEV lopen flink op als je een beetje comfort wilt.

Qua value for money is de Skoda Octavia een heel erg goede aanbieding. Ik kan er objectief heel weinig op aanmerken. Ja, het is geen BMW, maar dat pretendeert het ook niet te zijn.
@gtwillem: Qua prijs/kwaliteit doet Skoda het altijd erg goed. Helemaal TOV de rest van het VAG gamma. Echter is het echte budget merk idee er wel af.
@gtwillem: Ik denk dat je wel een beetje kort door de bocht gaat hier hoor!
Want je kan bij Audi en Skoda voor een geintergreerd navigatie kiezen, maar je krijgt dan niet precies het zelfde!
Bij skoda leveren ze de oudere modellen.Ook kwa intergratie en bediening zit er wel verschil tussen. Of het de meerprijs waard is, is dan weer een tweede.
@ronnys: nou, ik heb in een Skoda Octavia van het nieuwe type gereden, en het navigatie systeem is grotendeels gelijk aan dat van VW en Audi: alleen is de indeling anders en worden er afwijkende kleuren gebruikt.

Daarbij werkt het systeem prima. Vergeleken met het systeem van de Audi A5 veegt het compleet de vloer aan: veel groter en gedetailleerder scherm en een stuk sneller. In de nieuwe A4 kun je wel zo’n nieuw type krijgen (met kaart bij de meters), maar dat is flink duurder.

Maar vooral opties als lak en grotere velgen scheelt enorm. En echt een geel groot kwaliteitsverschil lijkt er niet te zijn.
Haha, de marketingafdeling heeft wel ballen. Al zal dit een Euro6 model zijn, misschien dat die wel eerlijk voldoen?
@trustmeiamanengineer: Dat wordt over 10 jaar getest, wanneer iedereen z’n auto al verkocht heeft en ze eindelijk ‘betrouwbare’ praktijkcijfers hebben over de blokken.
Ik ben wel fan van deze wagen, ziet er gewoon strak uit en qua prijs/kwaliteit verhouding zit het wel goed. Rijd zelf regelmatig met de voorwielaangedreven variant en dat rijd best prima.
Vooral de soundgenerator laat je geloven dat er een 6 cilinder in het vooronder ligt. Interieur is mooi en voor 50k zit dan ook echt werkelijk alles erop.
Niemand gaat dit kopen hier in Nederland. In Duitsland of Oostenrijk zal het een prima auto zijn. Maar wat heb je hier aan zo’n ding?? Echt snel of sportief is hij ook weer niet.
Knap ding toch? Wel lef om dit nu te lanceren. Maar aan de andere kant, ze kunnen wel bij de pakken neer gaan zitten, ze moeten al die miljarden toch een keertje terug gaan verdienen, dus dan kan je niet vroeg genoeg beginnen.
Ik vind ‘m vet! Als er geen Leon ST Cupra bestond was dit m’n favoriete C-segmenter station!
4×4 bla bla maar is het niet weer gewoon het haldex of quattro van VW.
´Aan het zuinige 2.0 TDI blok is niks veranderd.´

Deze auto heeft dus geen typegoedkeuring en is niet straatlegaal?
Is dit dus een andere 2.0 TDI dan waar al die NOx ophef over is?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).