Eindelijk is de M2 naar de sportschool geweest om het nodige vet verbranden.
Van zichzelf is de BMW M2 geen lichtgewicht. Zonder vloeistoffen en inzittenden is de hete 2-serie 1.495 kg schoon aan de haak. Voor de Goodwood Festival of Speed heeft BMW een speciale M2 in petto, die 60 kg minder gewicht met zich meedraagt.
Het ding luistert naar de naam ‘BMW M Performance Parts Concept’, gebaseerd op een standaard M2. Het is dus eigenlijk een ordinaire manier om M Performance-prulletjes aan de man te brengen. Het is een concept en dus is er wel nieuws te melden. Zo zijn diverse onderdelen nu nog niet verkrijgbaar. Dit concept heeft bijvoorbeeld een carbon motorkap (-8 kg). Dit onderdeel zal binnenkort worden toegevoegd aan de M Performance-catalogus.
Naast de carbon motorkap beschikt de BMW M Performance Parts Concept onder meer over carbon panelen (-3 kg), carbon dak (-6 kg), nieuwe 19-inch wielen op semi-slicks (-6 kg), carbon spoiler (-5 kg), carbon diffuser (-0,5 kg), carbon sportstoelen (-9 kg) en een minder zware accu (-14 kg). Met de M Performance ophanging staat dit concept 20 mm lager. Deze M2 zal ook in actie komen tijdens de heuvelklim op Goodwood dit weekend.
60 kilo is een nette gewichtsbesparing met alleen maar aftermarket spulletjes. Over de kleur van die spulletjes valt te twisten… Het heeft wel wàt.. maar het is ook direct ordinair.
@jochempie: Edit: niet aftermarket maar OEM, maar M-Performance accessoires.
@Jochempie: kleur lijkt tegen te vallen door de velgen. Zet er andere velgen onder en de kleur zal denk iets beter tot zijn recht komen.
@Jochempie: makkelijk gewicht besparen, zou je zeggen. Maar hoe werkt dat met zo’n ander dak? Kun je die zo makkelijk uitwisselen?
@ouwedibbes83:
Jep, deden ze ruim 10 jaar geleden ook al met het dak van de E46 M3 CSL. Die overigens in totaal een kilo of 175 lichter werd van alle ingrepen. In dat licht bezien valt de 60 kilo t.o.v. de sowieso al vrij obese standaard M2 een beetje tegen.
@amghans: ja die E46 CSL ging een stuk verder; weinig luxe, geen radio, airco, dunne ruitjes, kartonnetje in de achterbak, kleiner spoeireservoir. Die was er helemaal op gebouwd om flink lichter te zijn!
@amghans: ik denk dat @ouwedibbes83: bedoeld – gezien het feit dat je die performance meuk vaak achteraf (na aflevering) op je auto plakt – of je achteraf zo’n dak kan laten plaatsen (na levering). Neen, dat lijkt mij niet, dit is gewoon een concept bedoeld als “show off”. Zelfde als die motorkap, zou dan affabriek moeten worden aangevinkt en zo afgeleverd moeten worden, anders wordt het wel een heel onpraktisch/duur verhaaltje
@lekkaah: motorkapje is zo gewisseld! Een dak daarentegen, lijkt me dat ie ook verlijmd is? Of bij het standaard dak: vastgelast? Schmee had laatst een filmpje waar hij zijn M5 liet aanpakken, spoiler, diffusor, nieren, dashboard trim, etc laat veranderen, dat gaat iig wel allemaal after market
@lekkaah: thnx! Dat was idd mijn vraag
@ouwedibbes83: als je het direct bij je nieuwe M2 bestelt waarschijnlijk wel… daar zullen ze training in gehad hebben.
Die achterstoelstjes zijn tof!
Als je mij de helft geeft van wat alle upgrades kosten maak ik hem nog lichter
Gewichtsbesparing door stickers met carbon print, dat zagen we nog niet eerder.
Vreemd dat ze hiervoor een oud model M2 nemen de LCI 2017 is al wat langer op de markt.
Was die spoiler eerst van lood dan.
Eerste keer in een hele lange tijd dat ik de originele velgen van BMW mooi vind.
Stoelen achterin ook zeker wel gaaf maar denk niet dat dat de productiestadium haalt.
14 kilo besparen op een accu vind ik wel apart.
@ikleesookoverautos: Nee hoor, iedereen weet toch wel hoe zwaar een normale accu is die er in je auto zit?
Er zijn hele speciale accu’s op de markt, die overigens flink geld kosten, maar wel extreem licht zijn. Dat zal nu in de M2 gestopt zijn om tot die besparing te komen.
@ikleesookoverautos:
Lithium ion vs standaard loodaccu. Vgl 991 GT3 RS.
@ikleesookoverautos: In principe voldoende voor de startmotor. Vergeet echter niet je lampen uit te doen wanneer de motor uit staat.
Titel: (…) om het nodige vet te besparen. Hm, in dit geval zou ik toch zeggen: om het onnodige vet te besparen. Want een nodige besparing, maar onnodig vet. Anyway, terug on topic ;-)
@bara: sorry, verbranding, geen besparing. Maar zelfde redenering.
Mooiste “achterbank” ever in een 2/3 deurs auto.
60 kg besparing valt ‘zwaar’ tegen. Wanneer komt BMW weer eens met een CSL editie? (-175kg) zoals Hans al aangaf. Met name de compacte coupe schreeuwt erom. Als je de achterbank eruit haalt dan scheelt dat overigens al 30kg.
Pfffsht, niet eens een carbon cardan-as
1495 kg is nog steeds belachelijk zwaar voor een auto van dat formaat
@baklava: Dus richting de 1700kg met vloeistoffen en inzittenden etc..
@crepito: moet je voorstellen dat de e38 728i 1705kg weegt rijklaar….obesitas m2….zelfs met die 60kg gewichtsbesparing
Minder gewicht is altijd mooi, maar de prijs die hier tegenover zal staan zal niet mals zijn. Daarnaast vraag ik me af of je 60 kg minder daadwerkelijk merkt in de praktijk. Tuurlijk, elke kg minder is een voordeel, maar plaats een kind naast je op de stoel en je bent weer terug bij af.
@berlinetta: een kind van 60kg? Wat geef jij je kind te eten?
@baklava: Een tiener is ook een kind.
@berlinetta: Of je -60kg merkt? Hangt van de passagier af. Heb jij weleens je schoonmoeder in de bijrijdersstoel gehad?
@bmw2coupeeigenaar: Die leg ik altijd in de kofferbak. Meer grip op de achterwieltjes.
Je kan ook gewoon je vriendin thuis laten, scheelt net zoveel en is een stuk goedkoper ook. Sws is je vriendin thuis laten al goedkoper.
@87sandyd: Moet je wel eerst een vriendin hebben om thuis te kunnen laten.
Nadeel is dat je voor die 60kg besparing waarschijnlijk rond de €15k mag af tikken…dure 60kg
@duderuud: gouden business hoor, die afslankindustrie. ?
Op de foto’s is het idd een enorm competente RWD bmw met prachtige lichtgewicht bodyparts, lichte velgen (hele mooie ), lichte Accu en nog wat BMW Performance Parts. Geen nieuwe CSL, waar alle BMW adepten (u allemaal en ikzelf) zo naar smachten. Eigenlijk is dit een enorme After Buying Spenditor. Uitmelken van de koe tot ze melk geeft. Zo zien de marketing boys & girls van BMW haar kopers van M modellen zelf echt. Want als je wel een hele hoop Ekkermannen uitgeeft aan een stock M2, dan wil je hem achteraf toch nog wel weer opnieuw oppimpen. Wat een zooi gehaaide Merketeers bij BMW. Het lijkt wel wat op Mercedes met haar AMG Line.
Jammer dat je met alles achteraf monteren geen voordeel haalt in de maandelijkse bedragen voor de wegenbelasting. Dan kon dit nog zo een voordeeltje opleveren.
Een 991.1 4s doet 1.465 kg. Dat dus met een 3,8 L blok en 4wd.
@911targa: Dat is dan ook een sportwagen en geen auto met fatsoenlijke kofferbak en waar je met 4 man in kan.