Weer een Chiron voor het circuit, of is deze Bugatti Bolide iets anders?
Semi-slecht nieuws voor alle kopers van de Bugatti Chiron Pur Sport, ‘de Bugatti-hypercar voor op het circuit’. Vandaag heeft Bugatti namelijk een nieuwe ‘hypercar voor op het circuit’ aangekondigd, met de Bolide. Al gaan ze hier wel een stuk verder dan bij de Chiron Pur Sport.
Want waar de Chiron Pur Sport vooral een geüpgradede Chiron was, heeft de Bolide nog maar weinig met de Chiron te maken. Beide auto’s delen dezelfde 8,0-liter W16-motor en vierwielaandrijving, maar daar stoppen de gelijkenissen eigenlijk wel. Voor de Bolide heeft Bugatti vooral gefocust op aerodynamica en lichte materialen, terwijl ze ook nog iets meer pk uit die W16 hebben geperst.
Om te beginnen met die motor. De W16 in de Bugatti Bolide levert namelijk 1850 pk, 350 meer dan in de Pur Sport, en 1850 Nm koppel. De motor is nu geoptimaliseerd voor hoge toerentallen en heeft vier nieuwe turbo’s die meer boost geven. Het oliesysteem van de motor is daarnaast aangepast, zodat de onderdelen gesmeerd blijven wanneer er op hoge snelheid scherpe bochten worden genomen. Wel zo handig, in zo’n dure en snelle auto. De Bolide heeft daarnaast air-to-air intercooling, met water pre-cooling, in plaats van water-to-air intercooling.
De Bugatti Bolide weegt slechts 1.240 kilogram, een stuk minder dan de ongeveer twee ton van de reguliere Chiron. Bugatti heeft dit bereikt door bijvoorbeeld alle schroefjes en bevestigingselementen van titanium gemaakt. Ook zijn veel onderdelen hol en gemaakt van een titaniumlegering. Deze zijn gemaakt met een 3D-printer en zijn maximaal 0,5 mm dik. De aandrijf as is gemaakt van koolstofvezel en titanium. De buitenkant van de intakescoop op het dak kan volgens Bugatti bewegen, waarbij er een ‘veld van bubbels’ ontstaat op het oppervlak bij hoge snelheden. Dit zorgt er volgens Bugatti voor dat deze scoop beter door de lucht glijdt.
De Bolide heeft rondom keramische remmen, met remklauwen die ieder 2,4 kilogram wegen. De voorste forged magnesium velgen wegen 7,4 kilo, aan de achterzijde zijn ze een kilo zwaarder. De voorbanden zijn 340 mm breed, de achterste banden 400 mm breed. Ter vergelijking, bij de Chiron zijn de voorbanden 285 mm breed en de achterbanden 355 mm.
Die velgen zijn via onder meer een push rod kinematics-systeem met horizontale dempers verbonden aan de Bolide. De hypercar voor op het circuit is met 99,5 centimeter niet eens een meter hoog. Dat is 30 centimeter lager dan de Chiron en net zo hoog als de Bugatti Type 35. De wielbasis is 2,75 meter en de breedte bedraagt 1,99 meter.
Voor het uiterlijk gebruikt Bugatti bij de voor- en achterlichten gebruik van een X-vorm. Dit moet verwijzen naar het Bell X-1-vliegtuig, waarmee in 1947 voor het eerst de geluidsbarrière werd doorbroken. Kopers hoeven bij deze Bugatti geen luxe te verwachten, zoals ze van het merk inmiddels wel gewend zijn. Het gros van de panelen is niet eens gelakt, 60 procent is naakt koolstofvezel.
Bugatti claimt dat deze Bolide in 2,17 seconden de 100 km/u vanuit stilstand kan raken. Nul naar 200 zou 4,36 seconden moeten duren. De topsnelheid ligt volgens Bugatti boven de 500 km/u, waarbij nul naar 500 km/u 20,16 seconden duurt. De Bolide kan het Le Mans-circuit in 3 minuut 7,1 seconden rijden. De Nordschleife moet in 5 minuut 23,1 seconden klaar zijn. Een prijs communiceren ze nog niet, maar die is op dit moment nog niet zo belangrijk. Bugatti heeft namelijk nog niet bedacht of ze de Bolide daadwerkelijk willen produceren of niet.
grasvreter zegt
1850pk op 1240 kilo. Ongelooflijk zeg. Ben benieuwd hoe laag ze de 0 naar 100 kunnen krijgen. Ergens houdt het op natuurlijk, word je wel heel afhankelijk van de ondergrond ivm grip.
Ik weet dat er gekke rally auto’s zijn die het onder de 2 seconden kunnen. Benieuwd of ze hier een straatversie van gaan maken, al zal die vast zwaarder zijn.
reactief zegt
In de laatste alinea staat de 0-100 tijd ;)
Bizar ding. Maar ik wacht wel af tot het daadwerkelijk een productieauto wordt.
Als dat lukt met deze specs is het wel een bizar apparaat.
Bugatti verliest bij mij wel een beetje een duidelijke lijn met hun modellen… Maar deze tactiek met speciale modellen ipv speciale edities om aandacht te houden bevalt me beter dan wat ze bij de Veyron deden.
grasvreter zegt
Aah nu wel, toen het artikel net gepost was stonden er nog geen tijden. In 20 seconden naar de 500. Bizar!
okdoei zegt
@grasvreter: men heeft het bij BMW altijd over nieren, bij deze zou ik willen weten waar je nieren zitten nadat je hier mee optrekt…
reactief zegt
Ja dat gebeurd soms inderdaad… Maar goed, nu weet je het ook :)
rob5nismo zegt
0.5mm dik dat is echt op het maximale van het materiaal zitten qua draagkracht enz
Hubert zegt
Is een pijp met wanddikte 0,5 en structuur van binnen.
Maar blijft wel een natte droom voor de echte techneut.
sntial zegt
Haha bolide betekent in het Frans “snelle auto”.
sleurhut zegt
@sntial: ehm, in het Nederlands ook..
sntial zegt
Zoals “jus d’orange” en “svp”?
mashell zegt
Nee, die woorden hebben respectievelijk de betekenis sinaasappelsap en alstublieft.
basman147 zegt
AMS heeft al wel sprinttijden; 0-100: 2,17, 0-200: 4,36, 0-500: 20,16, 500-0: 13,5?, topsnelheid “duidelijk boven de 500”.
Damn
ty5500 zegt
Wtf, 5 minuten voor de nordschleife en 1800 pk voor 1200 kg, ziekelijk gewoon.
Ze hebben er echt wel serieus hun best voor gedaan, kan niet geloven dat ze hem niet effectief zouden produceren
oosterwoldenaar zegt
Het is natuurlijk technisch een ongelooflijk knappe prestatie om zo’n auto te bouwen. Ik ben alleen van mening dat dit type auto niet bij Bugatti past. Waar eerdere concepten zoals de Atlantic en Galibier 16C de weelde uitstralen die de Veyron ook had is deze Bolide toch meer een schreeuwerige auto die je vooral in computergames tegenkomt.
torsen zegt
@oosterwoldenaar: Dat hangt een beetje van het doel van de auto af. Als dit de basis is voor een Le Mans deelname past het prima in de historie van Bugatti.
Maar dan moet dat natuurlijk wel het geval zijn.
banderas zegt
@oosterwoldenaar: dat willen de kopers, die tegenwoordig jong zijn en rijk door voetbal of filmpjes maken.
vondick zegt
Gaaf! Toch ff aan alle (o.a. elektrische) nieuwkomers laten zien wie er de baas is!
viezefreddyw zegt
Ik krijg hier een Hot Wheels gevoel bij.
Dutchdriftking zegt
Hij is leuk. Als hij al komt natuurlijk niet straatlegaal.
kenner zegt
@dutchdriftking: over 2 jaar komt er een straatlegale versie in een oplage van 20 stuks, a 10 miljoen euro per stuk.
Hubert zegt
Waanzinnig die 0-300 / 0-400 en 0-500 tijden.
Nu nog maar eens kijken of dat ook daadwerkelijk gehaald kan worden.
En voor een Nordschleife filmpje, hou ik me ten zeerste aanbevolen.
Hij hoeft enkel de Porsche 919 hybrid voor te laten gaan.
paulvtec zegt
Wauw dat geluid! Het is net alsof ze de dondergod in die auto hebben gepropt. Gewoon een aantal keer geluisterd met maximaal volume. Beat that Formule E.
Rick-dos zegt
Gaat deze niet ingezet worden in de nieuwe raceklasse? Le Mans Hypercar klasse of zo?
SpeedGeek zegt
Dit was het eerste wat ik mij ook af vroeg. De geruchten schijnen redelijk sterk te zijn als ik even snel google. Is dus nog niet bevestigd maar zou goed kunnen.
Rick-dos zegt
Grote kans dat het zo is. Deze auto lijkt mij te ver ontwikkelt om het alleen een one off te zijn of prototype.
dakarbemo zegt
ach als Bug zoiets presenteert weten ze toch dat er sowieso 30 wel verkocht kunnen worden dus tja dat alleen al kan ontwikkelkosten wel aardig dekken dacht ik zo, aangezien die gasten niet kijken op een miljoentje meer of minder, t komt toch zo uit de grond stromen.
rijnounsdoor zegt
@Rick-dos: volgend jaar als Safety car bij de F1. Ipv zeuren dat ie harder moet rijden worden de heren nu ingehaald door dit ding.
kenner zegt
@rijnounsdoor: of als gangmaakmotor zoals bij het baanwielrennen. Iedereen achter dit ding aan
maartencox zegt
De bolide brengt bij mij hetzelfde ontzag boven als de Veyron destijds deed, dat hebben verder nog maar weinig auto’s zo kunnen doen.
acakoning zegt
Dit is zo gaaf. Echt alles en iedereen de mond gesnoert. Gaan ze hiermee LeMans winnen?
fmgarcia zegt
@acakoning: Die winnen ze hiermee wel. Vliegt met 200kph verschil voorbij aan een lmp-2 auto hahahaha.
TimmiX zegt
SSC kruipt nog verder in elkaar nu blijkt dat hun gelogen snelheidsrecord nu zelfs overtroffen lijkt te gaan worden.
Geen record en de geloofwaardigheid naar de knoppen. Geweldige timing van Bugatti.
Wat een gaaf ontwerp ook!
SimonMc zegt
@TimmiX: Hoezo blijkt? Ik heb nergens de bevestiging gezien dat het gelogen is. Ik heb enkel 1 filmpje gezien van iemand die een video van wat nog niet eens de officiële run was, tegen dat van een Koenigsegg zet. Als jij zo snel overtuigd ben, vrees ik voor je mentale capaciteiten.
TimmiX zegt
Er zijn al tig video’s met onomstotelijk bewijs dat de cijfers simpelweg niet kunnen kloppen.
We moeten inderdaad nog de officiele reactie afwachten, daar heb je helemaal gelijk in.
Ik vind niet dat mijn mentale capaciteit in het geding is wanneer ik neig om ‘de wetenschap’ de voorkeur van de twijfel te geven tegenover een automerk dat probeert een record te zetten. Ik ben nog nergens echt van overtuigt, en ik wacht de reactie van SSC in spanning af!
HB zegt
In video staan alle sprinttijden:
100 – 2.17s
200 – 4.36s
300 – 7.37s
400 – 12.08s
500 – 20.16s
HB zegt
@heinb:
0 – 400 – 0: 24.64s
0 – 500 – 0: 33.62s
dromedaris zegt
1240kg bij zo’n dikke 1800pk, dan stijgt die toch gewoon op?
basman147 zegt
2600kg downforce bij 320km/h, dat zit wel goed!
87sandyd zegt
Maar dit is Frans en dat mag ik niet kopen van de almachtige en barmhartige Erdogan, dus doe ik dat uiteraard ook niet
sntial zegt
@87sandyd Haha. Ik wel. Met een Charlie Hebdo-wrap.
shicomm zegt
Een vmax van 500+ .. hmm.. zouden ze dan toch “stiekem” SSC achterna willen ? ;-)
erikabarth zegt
Damn wat een specs!! enorm gaaf project dit.
Enkel natuurlijk voor de ultra rijken als dit uberhaupt gemaakt gaat worden.
Rick-dos zegt
Om onze complot over de SSC even kracht bij te zetten…. Shmee maakte het filmpje over de betrouwbaarheid van het record van SSC. Shmee heeft nu al een videootje over deze Bugatti online staan. Een auto die meer dan 500 km/u kan halen.
Toeval? Ik dacht het niet….
Wake up! Doe je eigen research mensen….laat je niet in de maling nemen.
bierbuik zegt
@Rick-dos: beetje appel en peren natuurlijk, een straatlegale vs een circuitmonster. Los van dat luister ik niet naar wat Schmee te vertellen heeft, vervelend mannetje vind ik het.. Maar ’toevallig’ is het wel ja, interessant!
pindakoning zegt
@bierbuik: heel interessant!
boss1 zegt
naakt koolstoofvezel wat lekker zeg dat is het mooist op een bolide
ck92 zegt
Damn.. ca. 800kg lichter dan een Chiron? Klinkt haast ongeloofwaardig! En dan inderdaad 1850pk en nm op die 1200kg. Het zal me benieuwen of ze dat voor elkaar krijgen, maar wel heel gaaf als het lukt!
transaxleman zegt
Wauw, Bugatti laat even al die hobbyisten zien hoe het echt moet.
Dit is echt engineering porno gewoon.
boomhauwer zegt
In 13 seconden van 500-0…ik ben benieuwd naar de remschijven dan.
hartman zegt
En in 12 seconden van 400-0. Dat lijkt mij vreemd, in 1 seconde van 500 naar 400 vertragen.
levoi zegt
Ik kan me niet voorstellen dat dit voldoet aan de reglementen van Lemans. Dit zou een volledig vrije klasse moeten zijn ofzo.
Indien het een productie auto wordt zal het wel met afstand de duurste productie auto ooit kunnen worden.
Silverarrow zegt
Gemiddelde acceleratie van 0-100 is gelijk aan die van 100-200… Bizar! Dit ding verpulvert alles wat er tot nu toe gemaakt is. En dan zijn er mensen die de Veyron 15 jaar geleden een lompe, logge miskleun noemden. De Veyron was automotive Genesis 2.0.
w166 zegt
Als je de designer hoort praten dan zie ik veel overeenkomsten in technologische uitdaging met de F1. Gaat de VW groep dan via Bugatti uiteindelijk de F1 arena betreden?
bestwelpierre zegt
@w166: hier moest ik ook aan denken. Lemans deelname en via red bull de F1 in om het merk a la Ferrari een cash machine te maken. Zelfde plan als Aston Martin en Alpine..
w166 zegt
Eigenijk best logisch om nu F1 motor-techniek niet meer representatief is voor innovatie in reguliere auto’s, om dan de totale ontwerpcomplexiteit te koppelen aan hyper-sportscars. Lichtgewicht, handling, snelheid en aerodynamica. Zo kan de F1 met de hyperSC merken toch een interessante toekomst krijgen.
mashell zegt
Valt me wat tegen, deze komt eigenlijk 150pk te kort om echt bijzonder te zijn.
vacano zegt
de specs zijn formidabel maar het brandstofverbruik ( waar wijselijk niet over gesproken word ) is dat ook.
wat ben je met dergelijke Bolide als de naft na enkele minuten weeral op is?
basman147 zegt
Ik heb nooit cijfers van de Chiron gezien, maar in de Veyron met z’n 1000 pk kon je in 12 minuten de tank (100+ liter) leeg rijden. En deze heeft bijna 2 keer zo veel vermogen, dus tel maar uit.