
Kijk, zo doe je dat: een oude naam van Ford nieuw leven inblazen.
Als een bekende naam van Ford een comeback maakt is dat meestal geen reden om enthousiast te worden. Geen enkele Capri-liefhebber wordt blij van de nieuwe Capri en de huidige Puma heeft ook weinig met de vorige Puma van doen. Maar nu is er dan eindelijk een Ford comeback waar we wel blij van worden.
Continumod
Zoals aangekondigd zou er een ‘nieuwe’ Escort komen en nu is het dan zover. Het is geen creatie van Ford zelf, maar dat is juist goed nieuws, want anders was het een cross-over geweest. Het is een project van het Britse Boreham Motorworks, waar Ford overigens wel hun medewerking aan verleent.
Het lijkt te gaan om een restomod, maar dat is het niet. De auto wordt door Boreham vanaf de grond af opnieuw gebouwd, op basis van de blauwdrukken van de originele Escort. Daarbij is de auto wel gemoderniseerd. Boreham Motorworks noemt het daarom een ‘Continumod’.




Qua uiterlijk blijft deze creatie van Boreham heel erg trouw aan het origineel, de eerste generatie Ford Escort, en dan specifiek de RS 2000. De LED-koplampen en -achterlichten zijn eigenlijk de enige duidelijke verschillen op uiterlijk vlak.
800 kg
Uiteraard zijn er wel een hoop veranderingen die niet zichtbaar zijn aan de buitenkant. Zo is de auto voorzien van een compleet nieuwe achteras van aluminium en titanium, gekoppeld aan een sperdifferentieel. De motorkap en kofferklep zijn gemaakt van carbon, evenals een groot deel van het interieur. Optioneel zijn er ook magnesium velgen. Dit alles resulteert in een gewicht van slechts 800 kg.



Boreham heeft de auto ook heel bewust niet teveel gemoderniseerd. Er zit nog steeds géén stuurbekrachtiging op, géén rembekrachtiger, géén ABS en géén tractiecontrole. Met deze auto krijg je dus niet alleen ouderwetse looks, je moet ook ouderwets werken.
10.000 toeren
De Britten hebben er wijselijk voor gekozen om de auto geen 600 pk te geven, zoals je soms ziet bij restomods. Je kunt kiezen uit twee aandrijflijnen. De eerste is een 1.8 met 185 pk. Dit is een opgeboorde versie van het Twin Cam-blok, dat oorspronkelijk 106 pk leverde.
Als je iets meer spektakel wil kun je ook kiezen voor een custom 2,1 liter blok, dat maar liefst 10.000 toeren kan draaien. Deze levert 300 pk. Met het oog op het gewicht en de afwezigheid van hulpsystemen is dat méér dan genoeg. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde dogleg vijfbak.


Prijs
De Ford Escort RS Continumod van Boreham wordt gebouwd in een oplage van 150 exemplaren. De prijs valt natuurlijk niet mee: het begint bij omgerekend €358.000. De versie met 300 pk heeft waarschijnlijk nog een forse meerprijs. En dan moet je nog heel erg opletten dat je hem niet in no-time kort rijdt.
De nieuwe Ford Escort gaat in het derde kwartaal van 2025 in productie. Dat is nog maar het begin, want Boreham gaat ook de RS200 nieuw leven inblazen. De mannen van Boreham leveren duidelijk geen half werk, dus dat is zeker een auto waar we naar uitkijken.
Dit is heel leuk natuurlijk, maar die prijs is ronduit belachelijk te noemen. Ga dan naar MST Cars toe in Engeland. Die bouwen voor je ook nieuwe MK1 en MK2 escorts voor minder dan de helft. En daar kan je ook straat versies kiezen met serieuze motoren en versnellingsbakken.
https://mst-cars.com/
De MK I en MK II en alle smaken
Hebben ook leuke filmpjes op YouTube
360k voor 185pk, die zijn gek daar.
Top Gear zei ooit over de Deawoo Nexia, a brand new second hand car. Maar deze Escort is a brand new classic car.
Betwijfel of je voor dit geld hier 150 exemplaren van kunt verkopen.
Denk inderdaad ook dat 150 stuks met deze prijzen niet eenvoudig gaat worden. Al zou het natuurlijk wel leuk zijn als de wereld er 150 van deze mooie Ford’s bij zou krijgen.
Het is GEEN EV! Job well done!
Zonder ABS en tractiecontrole is dit volgens mij niet eens meer straatlegaal te krijgen – of ze moeten als basis een oud chassisnummer kunnen recyclen door een nog bestaande mk.1 te slachtofferen.
Het is wel een gaaf ding, zeg.
Volgens mij kan dat gewoon hoor. Je krijgt waarschijnlijk 0 sterren in ncap.
Dit is wel lekker hoor. Belachelijke prijs maar wel een heerlijk project. Ik zou m wel willen.
Het is geen moderne versie van de RS2000. Dat was een versie met de twee liter ford Pinto motor. het is meer een moderne versie van de Escort Twin Cam en de RS1600 (een RS 1600 is in feite een Escort Twin Cam met de door Cosworth ontwikkelde BDA motor in plaats van de door Lotus ontwikkelde Twin Cam motor). Als je naar de site kijkt wordt niet helemaal duidelijk welke motoren ze gebruiken. Voor de 185pk motor lijken ze te suggereren dat ze een iets opgeboorde versie van de Twin Cam gebruiken (de twin cam was een 1600). Qwa pk’s zou het kunnen (wegversies destijds 109 pk, raceversies 170 tot 180 pk). Ze hebben het over een vier versnellingsbak met rechte(!) vertanding. Dat is dus een racebak. Voor de versie met 300 pk zullen ze geen pinto motor gebruiken want die komt niet in de buurt van 300 pk en 10.000 toeren. Misschien een opgeboorde BDA motor (de 1800 cc versies kwamen tot zo’n 265 a 285 pk). Als ze werkelijk die motoren gebruiken gaat het wel heel heftig rijden. Maar het kan ook zijn dat ze modernere ford motoren gebruiken. Op zich een mooi project, maar het kost wel heel veel geld. Als je ergens een mark I body op de kop tikt bouwt Erwin Dokter waarschijnlijk ook een hele leuke classic rally Escort voor je op met rond de 180 pk voor een fractie van de prijs
Toch liever een mooi origineel exemplaar zoals deze! https://autodijk.nl/occasions/ford-escort/